Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:30

Persbericht UMC Radboud / www.bokt.nl

Op maandag negen april stapt Noud Dirks uit Malden bij het UMC St. Radboud in Nijmegen op één zijn paarden, om in vijf maanden tijd 3.250 km af te leggen naar Istanbul, Turkije. Dirks hoopt via sponsoring ruim 100.000 euro op te halen voor de stichting Loop voor Leven van het UMC St. Radboud. Met dit geld wil het Radboud Universitair Oncologisch Centrum (RUCO) een kankerpreventiebus aanschaffen.

Nicoline Hoogerbrugge, hoogleraar erfelijke kanker: “We zijn ontzettend blij dat Noud Dirks ons met zijn bijzondere reis wil ondersteunen. Met het geld dat hij ophaalt, willen we een kankerpreventiebus aanschaffen die gaat rijden in Nijmegen en de wijde omgeving. In de bus krijgen mensen advies op maat over wat ze in het dagelijks leven kunnen doen om de kans op kanker te verkleinen. Het goede van een kankerpreventiebus is dat we laagdrempelig voorlichting kunnen geven. We hopen zo ook die mensen te bereiken die niet vaak bij de dokter komen.”

Tot drie jaar geleden had Noud Dirks nog nooit op een paard gezeten. Toch fantaseerde hij al jaren over een tocht van Nijmegen naar Istanbul. Dirks: “Na de eerste paardrijles was ik verkocht en heb ik besloten dat de fantasie werkelijkheid moest worden. De afgelopen drie jaar hebben in het teken gestaan van de voorbereidingen. Ik heb twee paarden gekocht, Jan en Karel. Zelf rijd ik op Jan. Om de reis te veraangenamen, rijdt er wekelijks een ander met me mee op Karel.”

Op 27 augustus hoopt Noud Dirks in Istanbul aan te komen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:40

en dat paard kan dat aan??
hoe ziet die dat voor ogn Qua rust,voeding enzo?

'' In de bus krijgen mensen advies op maat over wat ze in het dagelijks leven kunnen doen om de kans op kanker te verkleinen'' is daar echt een bus voor nodig?

Je hebt ook al verschillende soorten reclames enzo,maar het lijkt niet echt te werken en overal kun je kanker van krijgen hoe gezond je ook leeft.

Maar desondanks een erg goed inisatief!!
iemand die aan een ander denkt en voor de mede mens op komt.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:42

Wat een fantastisch initiatief...! is er ook informatie over hoe we dit kunnen ondersteunen? Zou toch mooi zijn als we als Bokt lezers een bijdrage kunnen leveren?
Ik geloof dat de tocht al eens eerder is gemaakt maar dan andersom: van Turkije naar Wales. Deze tocht wordt beschreven in Saddletramp.
Saddletramp schreef:
Saddletramp is the story of Jeremy James’ journey from Turkey to Wales by horse, which took him eight and a half months through some of the most spectacular countryside in Asia Minor and Europe.
Jeremy arrived in Turkey in the winter of 1987, spending some time looking for a horse before finding Ahmed Paşa, an untried, old and wormy Arab stallion who had never before been ridden.
The two of them set out across Turkey on an unplanned route with an inaccurate compass, unreadable map and the unfailing aid of villagers who seemed to have as little sense of direction as he had. He found himself in difficulties often, once having to swim a mile-wide river estuary with Ahmed Paşa, and on another occasion having to scramble down a cliff face together. They regularly slept out, sharing meals, bugs and discomfort.
Unable to take his beloved horse out of Turkey he then went to Greece where he bought Maria, a three-year-old unbroken filly, property of the local knackerman. Again, foiled by bureaucracy, he left Maria with friends at the Greek border and bought Gonzo, his third horse, in Italy.
They travelled haphazardly up through Umbria and Tuscany, then over the Alps and into the French wine harvest, where both of them sampled the local drink, and suffered the consequences. They arrived in Britain in November.
By turns thoughtful and sensitive, he paints a remarkable picture of rural life, taking the reader through the extremes of climate he met, the four seasons and four countries he passed through.

Wijziging: boekbespreking Saddletramp toegevoegd om de sfeer van zo'n reis te beschrijven...
Laatst bijgewerkt door Tomos op 04-04-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:49

Tomos schreef:
Wat een fantastisch initiatief...! is er ook informatie over hoe we dit kunnen ondersteunen? Zou toch mooi zijn als we als Bokt lezers een bijdrage kunnen leveren?
Ik geloof dat de tocht al eens eerder is gemaakt maar dan andersom: van Turkije naar Wales. Deze tocht wordt beschreven in Saddletramp.
Dat vind ik een goed idee!

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Super idee, ik wil mee!! :D

En ik ga ervan uit dat de paarden eerst nog gekeurd worden door een dierenarts en hij goed getraint heeft, anders zou de organisatie denk ik niet met hem in zee gaan...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:24

Op de manege waar ik heb gestaan kunnen mensen na 3 jaar amper mee op buitenrit.

Happy16

Re: Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:33

goed idee, maar jan en karel...zo zou ik mn paard niet noemen ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:40

JJane schreef:
Op de manege waar ik heb gestaan kunnen mensen na 3 jaar amper mee op buitenrit.

Dat zegt dan een boel over het niveau op die manege... := In 3 jaar kun je namelijk een heleboel leren! Voor zo'n rit hoef je natuurlijk ook niet direct ZZlicht te starten he!

Ik vind het een bewonderenswaardige onderneming en ik heb er dan ook alleen maar respect voor! +:)+ Hoe leuk ik paardrijden ook vind, 3000+ km is een heeeeeeel eind!! Succes!

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:16

Okay - verdere informatie gevonden.
Hier kan je meer informatie over het initiatief en de reis vinden, en
Hier kan je doneren.

Afbeelding

Van links naar rechts:
Jan, Noud en Karel. Wat een avontuur!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:46

Wat een leuk initiatief. Succes gewenst mannen! (Noud en de, zo te zien, paintjes Jan en Karel).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:47

Op zich is dat maar een goede 20 km per dag, maar ik kan me niet voorstellen dat de paarden plezier gaan beleven aan zo'n lange tocht... :n Je blijft maar trekken tenslotte, en al die landen doorkruisen enz, zou dat geen problemen gaan geven? Ik heb er mixed feelings bij.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:06

Happy16 schreef:
goed idee, maar jan en karel...zo zou ik mn paard niet noemen ;)

Mijn bijrijdpaard heet ook Karel :=

Maar wel een super gaaf initiatief!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:28

Vroeger konden de paarden dat ook best aan hoor, voor de auto's er waren, dus als je paard in conditie is dan zie ik daar geen probleem in. Ik wens hem veel plezier op de trip!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:57

In 1961 voor de promotie van de Floriade heeft men het ook gedaan..in andere omstandigheden.

Afbeelding

Afbeelding

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:59

Ik zie het probleem niet in hoor, ik geloof dat de voorbereidingen goed zijn gekeurd en hiermee dus ook het welzijn van het paard.

Inderdaad, vroeger trokken paarden ook wel van de ene plaats naar de andere en daar werden ze net zo goed 30 jaar mee. Dan zou je ook je vraagtekens moeten plaatsen bij al die toppaarden die met vliegtuig elke week heen en weer gezeuld worden

Een ondersteuning van boktlezers lijkt me een leuk idee :j

Ik wens de beste man heel veel plezier toe op zijn reis en dat het maar voorspoedig mag verlopen :D :j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:03

Cheytjuh schreef:
Een ondersteuning van boktlezers lijkt me een leuk idee :j

Waarom , het is niets bijzonders, is meer een trektocht vakantie..in 1961 stonden er in plaatsen in europa honderd duizende mensen langs de kant..En deed het in 39 dagen.

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:54

Het verslag van wat ik heb was van 1961

De postkoets die ihkv de Floriade van Istanboel naar Nederland rijdt, komt aan op het Floriadeterrein te Rotterdam, met het meisje van de Floriade-affiche op de bok. De tocht herinnert aan het feit dat 400 jaar geleden de tulp vanuit Turkije naar Nederland kwam. Een als Carolus Clusius verklede man neemt de meegebrachte tulpenbollen in ontvangst en hij draagt ze over aan het Floriade-comité.

http://www.youtube.com/watch?v=YbQF1xYvYAU

Zo zie je maar weer wat de PVV niet weet. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=v86bltMECuM

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:07

Goed & leuk initiatief, leuke paarden ook!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:13

Wat een negativiteit toch weer... Jammer hoor...

Noud, jan en karel, succes!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:19

oei dat is een hele trip! maar wat een goed initiatief zeg! ook al is mijn mening dat je er beter iets anders met het opgehaalde geld kunt gaan doen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:20

Zoals?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:04

ik vind het geweldig. krijg je zelf zin om mee te gaan. helaas gaat niet vanwege gezin ect.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:32

geld steken in onderzoeken endergelijke. een informatiebus is in mijn opzicht een beetje overbodig aangezien er overal informatie wordt verstreken en opendagen worden gehouden. Nog tans vind ik het een super gebaar naar de stichting toe :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:38

MrUlbe schreef:
geld steken in onderzoeken endergelijke. een informatiebus is in mijn opzicht een beetje overbodig aangezien er overal informatie wordt verstreken en opendagen worden gehouden. Nog tans vind ik het een super gebaar naar de stichting toe :)

In nederland ja.... Dat is wat anders dan in Instanbul

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:40

is het een organisatie daar dan? mijn excuses daar heb ik overheen gelezen. ik was van mening dat het een nederlands bedrijf was.

edit: hij gaat ook rijden in Nederland (nijmegen en omgeving) wat heeft istanbul dan voor rol in dit spel? buiten dat hij daar te paard heen reist