Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knakker schreef:en we hebben het niet over zomaar een paard!
Laten ze weer een kans lopen, sufferds!
Knakker schreef:die gok van de fokkers heb je gelijk in, dat heeft gewoon een risico.
Als het KWPN deze hengst echt hebben willen, dan moeten ze een uitzondering op de regels maken, ja, dat vind ik.
Bij een normale, niets bijzondere hengst, is het inderdaad niet de moeite om een uitzondering te maken.

ioontje schreef:Maar er al voluit mee dekken zonder dat het paard ergens is goedgekeurd brengt ook z'n risico's mee....en daar wordt nu tegenaan gelopen. Dat het KWPN dan maar soepel moet zijn, vind ik ook wel wat kort door de bocht........ als het paard straks goed presteert en in Duitsland een goede test loopt kan hij alsnog worden erkend door het KWPN.
Ik neem aan dat de regels van het KWPN bij zowel eigenaar als Edward Gal van te voren bekend waren en dat de genomen beslissing weloverwogen was.
Als je weet dat de hengst (nog) niet officieel is goedgekeurd weet je dat je een risico loopt als er onverhoopt wat "mis" gaat. Dus moeten de fokkers er van tevoren rekening mee houden dat als er een kink in de kabel komt ze dus een veulen fokken met een register A papier......janderegelaa schreef:Hij is wel goedgekeurd, in Duitsland. De termijn is alleen langer voordat hij een test hoeft te lopen. Ik dacht dat dat voor het 6e jaar moet gebeuren. Ze zijn dus net op tijd. In de tussentijd mag hij wel dekken en wordt er ook een dekbon gegeven.

misterA schreef:Knakker schreef:en we hebben het niet over zomaar een paard!
Laten ze weer een kans lopen, sufferds!
Heb je je ook afgevraagd wat de werkelijke reden is dat hij niet is aangeboden??
Lees ook de column van DW.Rosie in de Paardenkrant.
Gaat o.a. over dierenwelzijn.
misterA schreef:Heb je je ook afgevraagd wat de werkelijke reden is dat hij niet is aangeboden??
Lees ook de column van DW.Rosie in de Paardenkrant.
Gaat o.a. over dierenwelzijn.

DWR schreef:Vorige week werd Jack Sparrow vanwege zijn dierenwelzijn niet aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek. Volgens eigenaresse Carolyn de Roo moet de hengst zó veel merries bedienen dat een drieweekse training in Ermelo er echt niet bij kan. Nu is het zo dat alle eigenaren bij aanmelding van hun hengst de voorwaarden voor deelname aan de hengstenkeuring ondertekenen. Hierin staat dat oudere hengsten een verkort verrichtingsonderzoek in het voorjaar dienen te doorlopen. Dat is om te voorkomen dat niet-gekeurde hengsten merries gaan dekken. Een test lopen én veel merries dekken is inderdaad te beschouwen als een bedreiging voor het dierenwelzijn, maar ik zou dan zeggen: dek geen merries als je je hebt verbonden aan een test.
Met fokkers die het risico lopen om volgend jaar een register B-veulen bij hun merrie te krijgen heb ik geen medelijden. Voor hen geldt de oude paardenwijsheid: ogen open of portemonnee open. Ik heb meer moeite met eigenaren die hun hengst ter dekking stellen en vervolgens menen dat ze boven de wet staan.
Knakker schreef:het KWPN is wel wat krom betreffende het verschuiven, daar moeten ze dan toch een uitzondering voor maken?