Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:19

http://www.galop.be

Eén jaar na de selectie dienen kandidaat-stamboekhengsten voor het Europese Arabo-Friezen Stamboek op het einde van het verrichtingsonderzoek te slagen voor een afsluitend examen.

De hengst Odin werd vorig jaar door het EAFS als enige van de zes kandidaten aangewezen en legde vorige week in Eersel zijn gebruikstesten af.

Odin is een zoon van de stempelhengst Yk Dark Ynte, hij is geboren uit de Friese merrie Niencke V: Atse 342 GMV: Oepke 266. Odin is op 12 april 2008 geboren bij Jan Rijpkema in het Nederlandse Broek (Friesland) en werd als veulen verkocht aan de huidige eigenaar, de Duitser H. Marquat uit Ladbergen (GER).

Op 9 maart kwam Odin toe op het Training en Driving Center van Gerard Leijten in Eersel. De jonge hengst werd er gedurende twee weken bereden en aangespannen getraind in functie van de examendag die het verrichtingsonderzoek afsluit. Zaterdag 24 maart vond het examen plaats, dit is een test die te vergelijken is met een IBOP-proef (Individueel Bruikbaarheid Onderzoek Paarden) en is bedoeld om inzicht te krijgen in de natuurlijke aanleg van de hengst voor de bereden en de aangespannen sport maar ook zijn stalgedrag wordt beoordeeld.

Het Nederlandse jurylid Jos van de Wal maakte tijdens de hengstenkeuring in Sint-Niklaas de uitslag bekend van dit verrichtingsonderzoek: 'De hengst Odin heeft het verrichtingsonderzoek met succes beëindigd en heeft, uitgenomen voor het onderdeel 'stap' waarvoor hij een voldoende behaalde, voor alle overige rubrieken de score 'zeer goed' behaald. Voor het onderdeel 'stalgedrag' kreeg Odin van zijn begeleider zelfs een 11 op 10 omdat het een doodbrave en eerlijke hengst is.' Met dit schitterende resultaat wordt Odin opgenomen in het stamboek van het EAFS.

Onder dressuuramazone Margreet Zwaagstra bracht Odin in Sint-Niklaas een dressuurdemo die door de toeschouwers goed gesmaakt werd. Na de voorstelling kreeg Odin de Duitse driekleur omgehangen en volgde de officiële huldiging als stamboekhengst. Odin wordt toegevoegd aan de lijst 'Goedgekeurde dekhengsten' die momenteel 15 hengsten bevat.

kijk hier voor een foto.

verwant artikel
[VN] Slechts eén Arabo-Fries door naar het verrichtingsonderzoek

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:42

zo hee das een mooi paard wat verfijnder mooi.

mebianca

Re: Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:04

Echt een mooi paard.. blijft een mooie combi fries x arabier :j

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:05

Wat een mooi paard zeg!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:43

Wel grappig dat in de tekst gesproken wordt van een "stempelhengst", hoe kun je nu op zulke kleine aantallen nakomelingen al spreken van een stempelhengst?
Typisch voor de Arabofriezen, hoogdravende teksten en veel gebakken lucht verkopen. Waar blijven al die topsportprestaties die voorspeld waren?
Een jury die een paard 11 op 10 geeft neemt zijn taak en de fokkerij niet serieus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:27

horseyfries schreef:
Wel grappig dat in de tekst gesproken wordt van een "stempelhengst", hoe kun je nu op zulke kleine aantallen nakomelingen al spreken van een stempelhengst?
Typisch voor de Arabofriezen, hoogdravende teksten en veel gebakken lucht verkopen. Waar blijven al die topsportprestaties die voorspeld waren?
Een jury die een paard 11 op 10 geeft neemt zijn taak en de fokkerij niet serieus.

Ik ben benieuwd wanneer de Friezenfokkers/liefhebbers eens ophouden met dat gekinnesin. Accepteer gewoon dat ze er zijn. Ik vraag me serieus af waarom je zo verbitterd bent Horseyfries. Laat iedereen gewoon en als je niets positiefs te melden hebt in een topic waar anderen trots op zijn blijf er dan gewoon weg. Choose your battles, je azijnpisserij doet dit deze fokkerij toch niet stoppen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:34

Ik ben het helemaal met HF eens.

En janderegelaa, wij zijn niet aan het kinnesinnen. Dit veroorzaakt dit stamboek zelf. Laat ze eerst maar eens waarmaken wat ze steeds zeggen. Heb hier nog geen één arabofries in de hoge dressuur gezien. En ook nog geen één die hier beter loopt dan de friezen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:39

De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.

Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:04

uryanne schreef:
De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.

Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.

En zo is het. Jullie lijken wel een stelletje voetbalsupporters die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:16

uryanne schreef:

Ik begrijp best dat sommige fokkers willen proberen de prestaties van een paard willen verbeteren maar wat ik me altijd heb afgevraagd, waarom arabieren? Als je benen en uithoudingsvermogen van een Fries wilt verbeteren zou het niet beter zijn een zwarte lusitano of PRE te gebruiken? Die staan qua bouw en karakter dichter bij Friezen dan Arabieren en hebben ook de goede benen en goede longen. Ik ben geen fokker of zo hoor dus ik heb er niet veel verstand van maar ik vind hoe mooi deze hengst toevallig is, een arabier niet de meeste logische kruising met een Fries.
Ik heb zelf op een arabo-fries en een fries gereden en ik vind het allebei erg prettige paarden om verschillende redenen. Voor dressuur vind ik de fries toch beter door de gangen en het talent om te verzamelen maar voor buitenrijden en springen was de arabo-fries toch prettiger omdat ze meer uithoudingsvermogen had en meer snelheid, qua dressuur minder omdat ze eigenlijk moeilijk te verzamelen is. Qua karakter was de arabo-fries wat meer sensibel maar op zich had ze nog steeds de koelheid van een goed fries.
Misschien als je een fries zou kruisen met een PRE dat het dressuurtalent meer zou worden benadrukt.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:51

Ik denk dat ze niet kiezen voor te kruizen met een Lusitano of PRE omdat Friezen juist dichtbij elkaar liggen m.u.v. van (kracht) en uithoudingsvermogen. En je krijgt dan ook weer een barok type in mijn ogen. En met het fokken met de Arabieren zie je zeer elegante rankere friezen met uithoudingsvermogen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:58

bethje31 id wat je zegt lijkt op het eerste zicht meer logisch maar in de praktijk loopt je verder achteruit dan vooruit. Men heeft dit reeds geprobeerd nl arabo-friese merrie kruisen met lusitano doch resultaat viel hard tegen. Wat je wint achteraan verlies je terug in ruimte van de gangen dus kan je terug menig generatie fokken en selecteren op dit punt (de stap vooral) die bij de fries ook niet zijn sterkste kant is. Wil je hardere botten, minder onderhuids vet, dunnere vacht, betere energiehuishouding dan is er maar één optie en dat is arabier in kruisen punt. Belangrijk is ook dat arabier & arabier twee is. Teveel mensen denken bij een arabier aan een gesminkte barbiepop uit de showring en dat type wijkt id zeer ver af van de fries. Neem je een sporttype of een Shagya dan verschillen ze zo hard niet van model. Daarenboven word er voor het gebruikspaard minsten 2x fries toegevoegd waardoor het rastypische van arabier snel verdrongen word. Wat het verzamel talent betreft, dit is een feit dat velen achter niet super zijn doch hiervoor is maar één reden aan te stippen dit probleem hadden de moeders van die paarden ook al. Moraal van 't verhaal fok met moederdieren die toppie zijn en ga dan eigenschappen toevoegen die rastypisch gewoon niet aanwezig zijn en zo kan je na een lange weg van selectie iets verbeterd krijgen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:07

Hmm dan is het toch maar net wat je voor paard je mooi vind en hoe de fokker svinden dat Friezen zich dienen te ontwikkelen.
Ik dacht altijd dat die lange ruggen, lange benen en fijnere bouw bij Friezen wat je tegenwoordig zo vaak ziet niet de bedoeling was maar ik zat laatst op de site van Fries stamboek en daar zeggen ze dat ze juist terugwillen naar een fijnere fries en juist van dat grove afwillen. Wellicht dat die fijnere Friezen het goed doen voor de sjees maar om te rijden lijkt het me niet verstandig dat ze steeds fijner en minder barok worden. Als ze ook goede rijpaarden willen fokken dan moeten de rug en benen toch in orde zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

bethje31 schreef:
Hmm dan is het toch maar net wat je voor paard je mooi vind en hoe de fokker svinden dat Friezen zich dienen te ontwikkelen.
Ik dacht altijd dat die lange ruggen, lange benen en fijnere bouw bij Friezen wat je tegenwoordig zo vaak ziet niet de bedoeling was maar ik zat laatst op de site van Fries stamboek en daar zeggen ze dat ze juist terugwillen naar een fijnere fries en juist van dat grove afwillen. Wellicht dat die fijnere Friezen het goed doen voor de sjees maar om te rijden lijkt het me niet verstandig dat ze steeds fijner en minder barok worden. Als ze ook goede rijpaarden willen fokken dan moeten de rug en benen toch in orde zijn.

Het wordt wel erg off-topic zo, maar waarom dacht je dat een KWPN'er vaker opduikt als goed sportpaard dan een Fries? Omdat die een korte rug en barokke bouw hebben? :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:44

Ik vind dat een erg mooie paard, nog mooier dan een volbloed fries. Maar is het karakter er ook naar? ik had hier en daar vernomen dat het soms hete paarden zijn, maar dat is ook bij de friezen tegenwoordig.

Ik zou best wel een arabofries willen hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:47

uryanne schreef:

Het gaat mij niet om de gebruikers. Maar om het bestuur dat net doet alsof de arabofries veel beter is dan de fries. En dat ze al veel meer hebben bereikt dan de fries. Laat de arabofries zich eerst maar bewijzen. Het bestuur zit gewoon heel hoog van de toren te blazen. Heb niks op de arabofries tegen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:49

Qua uiterlijk tussen een fries en een arabofries vind ik eerlijk gezegd wel dat een arabofries mooier is, maar dat is voor iedereen persoonlijk qua smaak.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:50

Inderdaad, Ragdollat. Er zitten tussen elk ras mooie en minder mooie paarden tussen. En de één vind dit mooi en de ander dat. Anders zou het wel heel erg saai zijn, als iedereen hetzelfde mooi zou vinden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:40

uryanne schreef:
bethje31 schreef:

Het wordt wel erg off-topic zo, maar waarom dacht je dat een KWPN'er vaker opduikt als goed sportpaard dan een Fries? Omdat die een korte rug en barokke bouw hebben? :D

Ook niet elke KWPN'er is een goed sportpaard toch? Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we gewend zijn aan een bepaald beeld vooral in de dressuurwereld? Er zijn meer rassen zijn die de verplichte oefeningen kunnen uitvoeren maar op een iets andere manier dan men gewend is, zoals o.a Friezen maar zeker ook PRE's, Lusitano's en andere barokke rassen. De hogeschooldressuur wordt toch echt niet uitgevoerd met KWPN'ers. Dus barokke paarden hebben zeker talent voor dressuur, sterker nog het is rondom hen ontstaan. Hun barokke bouw zorgt uiteraard wel voor andere bewegingen dan een KWPN, maar betekent niet dat die bewegingen niet correct zijn. Ik heb wel eens gehoord dat in de wedstrijdsport zeker op hoog niveau je gewoon niet moet aankomen met een afwijkend paard (dus iets anders dan een KWPN, Selle Francais etc etc ) omdat je dan bij voorbaat al minder hoge punten krijgt, ook al voert je paard alle bewegingen perfect uit. Je moet bijvoorbeeld ook niet met een bonte KWPN aankomen bijvoorbeeld...
Om terug te komen op het topic, overigens is het wel redelijk bekend dan die lange, ranke ruggen van sommige Friezen niet erg sterk zijn en dus minder geschikt zijn als rijpaard. Vandaar mijn opmerking over de wat kortere ruggen. Vandaar dat ik me aanvroeg of het wel goed is om ze zo rank te maken.
Moet er wel even aan toevoegen dat de arabo-fries die ik heb gereden wel echt oersterk is ondanks dat ze vrij rank is maar dat zal dan toch het arabische bloed zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:54

bethje31 schreef:
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we gewend zijn aan een bepaald beeld vooral in de dressuurwereld? Er zijn meer rassen zijn die de verplichte oefeningen kunnen uitvoeren maar op een iets andere manier dan men gewend is, zoals o.a Friezen maar zeker ook PRE's, Lusitano's en andere barokke rassen. .

Wat is nu eigenlijk het punt wat je wilt maken in een topic over de arabo- fries? Dat we terug moeten naar het Friese paard van pakweg 20 jaar geleden?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:12

@frieswytske : die tijd is toch allang voorbij , voor de rest is het toch logisch dat je positief schrijft en enthousiast bent.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:23

Sorry dat was een beetje off-topic, in reactie op een korte rug en barokke bouw in Friezen en andere rassen en dat dat een rede is dat ze niet meedraaien in de top-sport.
Arun dank voor de goede uitleg!
Arabo-fries an sich vind ik een heel mooi paard maar ik weet niet of het perse een verbetering is van een gezonde, pure fries. Maar heel even over die vaak nogal felle reacties over de arabo-fries; het is toch een apart stamboek dus daar heeft het Friese stamboek toch geen last van verder?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:52

*voormalig arabo-fries geïnteresseerde meldt zich*

ik snap de reacties van horseyfries en frieswytze wel. Een aantal jaar geleden heb ik me verdiept in de arabo-fries omdat de eigenaar van mijn verzorgpaard er een wilde fokken bij zijn friese merrie. Toen ben ik ook naar twee keuringen geweest, waaronder een merrie- en veulenkeuring waarbij de voorzitter een verhaal vertelde over met name de verlaging van het inteeltpercentage en het F1-product. Ik heb geschokt geluisterd, voor zover ik kon beoordelen verkondigde hij daar af en toe echt klinkklare onzin. Zo is bijvoorbeeld bij koeien bewezen dat de verbetering door uitkruisen niet behouden blijft op het moment dat je van een F1 naar F2 product etc. gaat. De voorzitter beweerde echter dat dit wel kon, de arabo's zouden volgens hem met iedere generatie automatisch weer verbeteren omdat er in het begin gekruist was met een arabier -O-

Maar goed, tot zover mijn persoonlijke ervaring met het stamboek.

Daarnaast had en heeft een hoop van de teksten die via het stamboek worden gepubliceerd een toonzetting die de friezenliefhebbers tegen de borst stuit ("verbetering van"). Fijn dat je trots bent op je fokproduct, maar logisch dat er dan gevraagd wordt om resultaten om die beweringen te staven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:55

arun schreef:
@frieswytske : die tijd is toch allang voorbij , voor de rest is het toch logisch dat je positief schrijft en enthousiast bent.

Was het maar zo. Maak het ook nog vaak genoeg mee dat de fries wordt gediscrimineerd. En dat in een gebied waar relatief veel op friezen wordt gereden.

Dank je Woods. Jij schrijft precies de reden waarom ik gepikeerd raak bij artikelen die via dit stamboek worden gepubliceerd.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:41

FriesWytske schreef:
arun schreef:

Was het maar zo. Maak het ook nog vaak genoeg mee dat de fries wordt gediscrimineerd. En dat in een gebied waar relatief veel op friezen wordt gereden.

Dank je Woods. Jij schrijft precies de reden waarom ik gepikeerd raak bij artikelen die via dit stamboek worden gepubliceerd.

Ha dat klopt inderdaad die discriminatie...bij mij op de manege ook wel eens. Wordt echt denigrerend over mijn bijrijdpaard gedaan omdat ze een fries is. Nogal irritant. Nou ze heeft wat meer tijd nodig om op stoom te komen maar ze leert sneller dan de meeste KWPN'ers en als in de les de hittepetitten zo ongeveer tegen het plafond zitten, blijft zij rustig en geconcentreerd haar werk doen. Buitenrijden net zo...ze zal niet snel een rengalopje eruit gooien maar reken maar dat mensen met moeilijke paarden graag achter en naast haar rijden omdat ze koel blijft onder de meeste omstandigheden.
Denk dat ze met fokken vooral dat goede karakter moeten behouden want vind ik eigenlijk nog het meest bijzonder aan ze.
Maar dat er zo lukraak met dat fokken wordt omgesprongen...als ik dit zo lees is het een wetenschap op zich...