Kosten paarden in VS onevenredig gestegen met overige kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kosten paarden in VS onevenredig gestegen met overige kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:22

http://www.bokt.nl

De kosten voor paardeneigenaren in de Verenigde Staten zijn de laatste zes jaar meer dan evenredig aan de landelijke inflatie gestegen. Dat meldt de overkoepelende paardenorganisatie Equine Welfare Alliance (EWA) in een rapport dat deze maand verscheen. Het rapport spreekt zelfs van een hyperinflatie. De kosten van luzerne, hooi, maïs, benzine maar ook het verloop van de werkeloosheid zijn met elkaar vergeleken.

Het rapport toont aan de hoge kosten in 2006 begonnen, maar pas echt duidelijk werd toen in 2008 de werkeloosheid mede dankzij de financiële crisis steeg. In vergelijking met het jaar 2000 stegen de gemiddelde kosten, op benzine na, met 25 procent. In 2007 werden de slachthuizen in de Verenigde Staten vrijwel allemaal gesloten. Vanaf dat moment liepen de kosten fors op. Toch heeft dat volgens het rapport geen invloed op de stijging gehad. De crisis in 2008 zorgde voor nog meer druk op paardeneigenaren.

De kosten voor maïs zijn in de afgelopen 12 jaar met 250 procent gestegen, maïs is hiermee de grootste stijger. Luzerne, hooi en benzine stegen na een dip in 2009 ook, terwijl de werkeloosheid met 150 procent steeg. De kosten voor hooi lijken de laatste jaren stabiel.

EWA verwacht dat de kosten er de komende jaren voor zullen zorgen dat de paardenindustrie aanzienlijk zal krimpen. De eerste krimp is al ingezet. Sinds 2007 zijn het totaal aantal dekkingen bij Amerikaanse stamboeken gehalveerd. (300.000 geregistreerde veulens in 2002-2004 en 160.000 veulens in 2010). Als de paardenindustrie niet snel de gevolgen onder ogen ziet, zou het zo maar kunnen zijn dat paarden in de toekomst wederom weer slechts zijn weggelegd voor de welgestelde en rijkere medemens, aldus het rapport.

Ook in Europa zijn soortgelijke tekenen te zien. De kosten liepen de afgelopen jaren voor hooi, kuil en stro flink op. De prijzen voor paarden dalen. De dekaantallen lopen bij diverse stamboeken fors terug en maneges en privé-instructeurs kampen met een dalend aantal nieuwe klanten.

Lees hier het hele Engelstalige rapport.

EllyC

Re: Kosten paarden in VS onevenredig gestegen met overige kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:26

Ik ga dat rapport eens lezen want ik heb wel eens gehoord dat de pensiongelden daar echt skyhigh zijn, iets van 1000+ dollar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:56

Dat zijn de huren voor een appartement ook.

Het wachten is idd dat het ook in NL niet meer te betalen valt...ik denk dat het over een aantal jaar een voorrecht is om een paard te mogen houden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:15

Ik wist dit al, op t moment iemand over uit de VS. Paarden komen daar bijna nergens meer voor ( als je het vergelijkt met NL dan he ), omdat het zo ontzettend duur is inderdaad..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:06

Als ik op dit moment mijn brood zou moeten verdienen in de paarden, dan zou ik mij omscholen. Zie dit namelijk in Nederland ook nog wel gebeuren.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:03

Ik woon in een vrij stedelijk gebiedt, waar in vergelijking minder land beschikbaar is, maar toch valt het mij best mee en mijn paard staat zelfs op een van de duurste maneges hier in de buurt gestald. Mijn maandelijkse rekening is iets meer dan $600 inclusief voer en weidegang. In vergelijking met NL inderdaad wel erg duur.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:58

Bij ons in Connecticut zijn de prijzen hoog. Betaal je al gauw tussen de $ 600 - $ 1000 aan stalhuur. Dressuurlessen al gauw $ 60 per uur. Wil je naar een USDF recognized show, dus KNHS wedstrijd, ben je al gauw een paar honderd dollar kwijt om maar niet te spreken over de verschillende lidmaatschappen voordat je uberhaupt mee mag doen (usef/usdf reg. van paard en ruiter). In de winter zit ik in Florida, moest ik zelfs $ 50 betalen per dag goor het parkeren van mijn trailer op het wedstrijdterrein. Het moet niet gekker worden. Helaas was mijn test op zaterdag en zondag dus moest ik nog eens $ 100 extra dokken. Paardrijden is al jaren belachelijk duur in de USA. Ik ken veel mensen die alleen al aan oefenwedstrijden al meer kwijt zijn, dan in Nl. voor een KNHS wedstrijd of uit geldgebrek niet eens meer gaan. Als je recreatief wilt rijden, kan je het vrij goedkoop houden, anders moet je over een goede portemonnee beschikken. Her is een hele dure hobby.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 01:34

Hier in South Carolina is full board ongeveer $350.
Hooi $50 voor een grote ronde baal (1.50m doorsnee ongeveer).

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 03:00

Ja, ik moet wel eens lachen als ik bedenk dat ik in Nederland vond dat mijn rijlessen zo duur waren, terwijl ik hier veel meer betaal. :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 03:10

Aan de andere kant, (recreatie)paarden zijn hartstikke goedkoop. Ben nu zelf op zoek naar een...Zie me niet snel meer dan 500 dollar uitgeven. En dan heb je een superbrave gezonde, die nog lang niet bejaard is.
Sportpaarden weet ik niet, daar houd ik me niet mee bezig :)

Overigens betaal ik geen stalling, heb slechts voer en onderhoudskosten.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 03:28

Volgens mij zijn sportpaarden hier juist veel duurder dan in NL. Ik krijg vaak het gevoel dat mensen die er geen verstand van hebben top dollar betalen voor een afdankertjes uit Europa. Soms zie je paarden voor torenhoge bedragen te koop met een conformatie waar je bijna van moet huilen.

Mijn vriendin's oude paard wilden ze ook $30,000 voor hebben en ook al was het een redelijk paard om te zien, was het ook een staker die door verkeerde training helemaal verknald was en alleen training level dressuur kon. :x

Bij mijn manege is het helemaal leuk; alle paarden zijn te koop en de prijs hangt af van de bruikbaarheid binnen het lesprogramma. Zo worden er af en toe voor $20,000+ paarden voor beginners verkocht die op de open markt nog geen $500 op zouden brengen, terwijl de nieuwe, hete paarden die het nog ver kunnen schoppen voor hele redelijke bedragen de deur uit gaan omdat ze weinig uren maken. := Omgekeerde wereld dus.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:28

Stalling is hier in centraal CA zo tussen de $200 en de $500, hangt er van af wat voor faciliteiten je wilt... Weidegang is alleen bijna onmogelijk te vinden. En als je ergens staat waar ze daadwerkelijk weides hebben, moet je ze dus zelf binnen en buiten zetten.
Ik heb het geluk dat mijn paard bij een vriendin thuis kan staan, hoef alleen hooi en voer zelf te kopen. Baal hooi kost hier $22 dollar op dit moment, mijn paard eet anderhalve baal per week... En dan een zak voer per maand voor zo'n $30. Staat op voorijzers ala $60 euro elke 8 weken. Ik houd het dus nog redelijk goedkoop :)

Mijn instructeur zit hier een halfuur vandaan, en kost $75 per uur, wedstrijden zijn bijna onbetaalbaar hier. Denk aan lidmaatschappen, totaal zo'n $400 per jaar, dan de wedstrijden zelf moet je stalling betalen. Meestal rond de $150- $200 per wedstrijd. Een proefje kost $50 dollar, dus een 2 daagse wedstrijd= 4 proefjes is $200 dollar.... Dan moet je zelf nog ergens slapen natuurlijk, en eten, en alle bijkomende benzine kosten, office fees etc. Al gauw zo'n $600 PER wedstrijd..... Nou dan baal je wel hoor, als het eens wat minder gaat!

Een goed sportpaard kost hier als veulen rond de 10.000, als 3 jarige kun je rekenen op 15.000- 45.000, en als ze eenmaal wat hoger in de sport lopen (3rd/4th/PSG) betaal je als snel richting de 100.000, voor I1-GP ver over de 100.000 :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:45

Zo wat een prijzen allemaal zeg,ik wist niet dat het allemaal zo duur was in amerika..slechte zaak dat ze de slachthuizen gesloten hebben denk ik..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:51

Maar hoe liggen de gemiddelde inkomens dan in Amerika? Want als je bijvoorbeeld 5000 dollar per maand krijgt, vind ik het helemaal niet zo duur :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:54

Uhm...I wish!!

Ik verdien rond de $15000 netto per jaar, mn man zo'n $37000.... Valt heel erg mee dus :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:02

Nou ja, daarmee zit je toch aardig in de richting van de 5000... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:29

GamblersCup schreef:
Nou ja, daarmee zit je toch aardig in de richting van de 5000... ;)

37000 + 15000= $ 52000,-; $4330,-, per maand; dat is ca. 3200,- euro en daar moet dan vrijwel alles ( eten, wonen, verzekeren, auto, benzine) nog vanaf! Dat is geen vetpot. Als je dan een paard van $1000,- in pension moet zetten.... Denk er aan dat Amerika geen zorgmaatschappij is als de onze ( wat zijn voor en nadelen heeft; hier in Nederland wordt je langzaam maar zeker verstikt door regeltjes en zorg!).

Maar ontopic; ook in Europa dalen de prijzen voor de paarden in sneltreingang, ik ken wat mensen die in paarden handelen en prijzen zijn ongeveer gehalveerd. Dan heb ik over topkwaliteit paarden ( Lusitano's o.a.). Maar ook hier zijn hooi/ voer/ bodembedekking veel duurder en stijgen de benzine prijzen langzamerhand de pan uit.
Ook in Europa zal het aantal paarden de komende jaren fiks gaan afnemen, het zal weer een "luxe" hobby worden. Dat was natuurlijk ook te verwachten na de enorme toename in de paarden/ sport. Manege vlogen als paddestoelen uit de grond, en staan nu te koop en niemand wil ze hebben, fabrikanten hebben zich massaal gestort op het "ontwerpen" van setjes zodat men geheel "in kleur" te paard kon, etc. etc. Als je aan een boom schut valt er een hele bos trainers voor diverse disciplines uit, waarvan de meeste beter in de boom kunnen blijven hangen overigens.

Al die commercie heeft de kwaliteit van de paarden en de paardrijKUNST absoluut geen goed gedaan. Logisch gevolg is dan dat zoiets na verloop van tijd instort. Ook in Nederland ( en omliggende landen) kunnen paarden al gratis opgehaald worden en hebben de paardenslagers het drukker dan een tijd terug.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-03-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:31

Valt toch wel mee? 1000 dollar is ca. 750 euro. Hou je 2450 euro over om de rest mee te doen. Er zijn zó veel mensen die het met stukken minder moeten doen ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:35

Tsja, voor ons is het geen vetpot hoor. Weet niet wat boodschappen in NL kosten, maar hier ben je $4 kwijt voor een brood of een pak melk...
Ziektekosten en auto verzekeringen zijn belachelijk duur, water is hier schaars en dus duur... Ik houd er echt niet veel van over ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:38

GamblersCup schreef:
Valt toch wel mee? 1000 dollar is ca. 750 euro. Hou je 2450 euro over om de rest mee te doen. Er zijn zó veel mensen die het met stukken minder moeten doen ;)

Er zijn altijd mensen die het met minder of meer moeten doen, maar het klakkeloos vergelijken van inkomsten in verschillende landen is niet mogelijk door de enorme verschillen. In Amerika scheelt het al heel veel in welk deel je woont; wat in 1 deel een hoop geld is kan elders pure armoede zijn ( Colorado/ California zijn bijv. dure staten als het om wonen, leven, belastigen etc. gaat, maar New Mexico is al veel minder duur). Dus dat bedrag zegt niks.
Toen ik vorig jaar in Kansas was sloeg ik inderdaad stijl achterover van de prijzen van de dagelijkse levensbehoeften; veel mensen zijn niet verzekerd omdat dat onbetaalbaar is, etc.

Nederlandse lonen zijn ook erg hoog als je bijv. vergelijkt met sommige andere landen, maar omdat de kosten om te leven daar veel lager liggen zegt dat dus niet dat wij hier "rijk" zijn!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:43

Nee, ik heb ervaring met véél meer situaties... kijk naar Finland: ongeveer gelijke lonen, maar een véél duurder leven. Daar zouden ze lachen om een brood van 3 euro (is er wel, van die goedkope, niet gezonde zooi) en betalen ze meer dan die 4 omgerekende dollars. Daarom zeg ik: ik vind het wel meevallen, in verhouding, uitgaande wat ik zo meekrijg over uitgaven en inkomsten daar bij TS.

Dat iemand niet veel meer overhoud, tja, dat kan ik me voorstellen. Het zal geen vetpot zijn en paarden houden is daar (net als hier) een luxe.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:21

Oja, het is ook absoluut een luxe! Dat ontken ik niet. Ben erg blij dat ik me een paard kan veroorloven :)

Maar ElCid heeft gelijk, het is erg moeilijk om vergelijkingen te trekken, gewoon omdat de situatie overal zo anders is! Wat ik hier in de praktijk zie, zijn er erg weinig mensen met een modaal inkomen die zich een dressuurpaard kunnen veroorloven hier, alleen al de aanschaf is bijna een jaarloon. Dat is in NL wel anders/makkelijker, er zijn veel meer paarden in een normalere prijsklasse, aanbod van lessen is groter en dus goedkoper, wedstrijden zijn vaak dichtbij en erg goedkoop vergeleken met hier...dus puur kwa paardensport is het hier wel veel meer een rijke mensen sport denk ik!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:31

Offtopic, maar ik vraag me af hoe het in de VS zit met het houden van een paard in vergelijking met Nederland. Is het systeem van pensionstallingen het zelfde als bij ons? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen mbt het houden van paarden? Mag ook per pb!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:48

Liever niet per pb, maar in het topic als dat mag! Vind ik ook wel interessant om te weten :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:55

Ok, juist leuk als anderen er ook over willen weten! Ik vraag me af hoe het in de VS gaat met weidegang, voeding, trainingsmethoden etc. Ik wil zelf uiteindelijk ook voor een tijd daarheen, en bovendien is het altijd interesant. Wordt er daar ook zo getut zoals dat in Nederland kan? (denk aan setjes, bontjes, middeltjes voor alles, etc)