Weer twee paarden ingeslapen tijdens Cheltenham festival

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Weer twee paarden ingeslapen tijdens Cheltenham festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:49

http://www.bokt.nl

Het Britse steeplechase festival Cheltenham, dat vandaag zijn laatste dag in gaat, wordt momenteel scherp in de gaten gehouden door de Britse paardenwelzijnsorganisaties. Op de eerste dag, dinsdag moesten drie paarden ingeslapen worden nadat zij tijdens een race een been braken. Inmiddels is bekend dat op de tweede dag ook twee paarden ingeslapen moesten worden na het breken van een been. In totaal zijn er dit jaar vijf paarden overleden tijdens of vlak na een gelopen race. Eén ander paard viel tijdens een race en kwam daarbij buiten de baan en in een groep van fotografen terecht. Niemand raakte hierbij gewond. Dat meldt Sky News.

Animal Aid is woedend op de organisatie. De organisatie verklaarde dinsdag al dat de race waarbij twee paarden hun been braken nooit plaats had mogen vinden, omdat de grond veel te hard was. De organisatie heeft nu een verklaring op hun website gezet dat de Cheltenham zichzelf geen eens meer een sportevenement zou mogen noemen. “Er hadden makkelijk meer slachtoffers kunnen vallen, gezien het aantal incidenten. Achtentwintig paarden op het veld die een veilige plek moeten vinden als ze de obstakels naderen. Sinds het jaar 2000 zijn er nu in totaal 38 paarden overleden tijdens het Cheltenham Festival. Om het een sportevenement te noemen is een farce.”

De British Horseracing Autority (BHA) zegt in een verklaring: “Er zijn risico’s verbonden aan dit soort wedstrijden, maar niemand ziet graag dat zijn waardevolle sportpaard gewond raakt. De organisatie, eigenaren en trainers gaan niet zomaar roekeloos met hun paarden om. Het is jammer dat er dit jaar zoveel verwondingen zijn die niet behandelbaar waren, waardoor euthanasie de enige en meest juiste oplossing was. We proberen de ongelukken tot een absoluut minimum te beperken”

De BHA zal net als met de ongelukken op dinsdag, ook deze ongelukken nauwkeurig onderzoeken. De organisatie World Horse Welfare (WHW), adviserend orgaan bij de BHA zal de onderzoeken op de voet volgen. Bij de onderzoeken wordt gekeken naar de omstandigheden van het betreffende ongeluk alsmede de conditie van de grond. Volgens een woordvoerder van de WHW zijn er elk jaar duizenden races en gezien de droogte dit jaar in het grootste gedeelte van het land is het misschien verstandig om de voorwaarden voor wanneer de grond ‘goed’ is om te racen te herzien.

Vandaag is de laatste dag van het Festival met aan het eind van de dag de belangrijkste race: De Gold Cup.

Kijk hier voor een foto en een kort interview met iemand van de BHA.

Verwant artikel
[VN] Drie paarden overleden tijdens Brits Cheltenham Festival
[VN] Cheltenham: Tina Cook wint verrassend de Derby

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:52

Joepie, wat paardvriendelijk toch allemaal .... |(

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:54

Ronduit belachelijk dat dit nog kan plaatsvinden :(
Die hele idiote races moeten ze afschaffen in Engeland!!!

bethje31

Re: Weer twee paarden ingeslapen tijdens Cheltenham festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:58

Steeplechase is sowieso volledig onverantwoord en het risico veel groter dan bij andere takken van paardensport. Gewoon de combinatie van rengalop met giga grote sprongen..Geen normale ruiter zou zijn geliefde paard aan zo'n gevaar blootstellen..Maar ja, knaken he...
Bah ik kan er er ook niet naar kijken, vreselijk als je die arme paarden ziet vallen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:01

ze gaan zo paardvriendelijk mogelijk met de paarden om?
Nee....ze houden het meest rekening met hun portemonnee,nemen risoco's om die zo gevuld mogelijk te krijgen.Het gaat alleen maar om geld....bergen geld gaan er om in de rensport(drafsport ook).

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:25

Geerke, dan mag jij mij vertellen waar die bergen geld zijn in de drafsport hier in Nederland. :)

Ontopic; verschrikkelijk dat er nog zo met die paarden om wordt gegaan. Er is over het algemeen wel bekend dat er te vaak paarden sterven bij deze takt in de rensport. Zonde.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:25

"We proberen de ongelukken tot een absoluut minimum te beperken", wordt er gezegd over een race die, volgens Animal Aid, om te beginnen dus al nooit plaats had mogen vinden?? Ongelofelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:36

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:39

Bah, ik vind dit soort berichten altijd zo naar..... Kan zelf ook niet kijken naar de steeple chase...
Een verhaal heeft altijd twee kanten. Zijn er hier renners die ervaring hebben met deze sport?
Is het gebruikelijk dat er zoveel paard verongelukken? Puur uit interesse.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:44

Elianna_ schreef:
Geerke, dan mag jij mij vertellen waar die bergen geld zijn in de drafsport hier in Nederland. :)

Ontopic; verschrikkelijk dat er nog zo met die paarden om wordt gegaan. Er is over het algemeen wel bekend dat er te vaak paarden sterven bij deze takt in de rensport. Zonde.

hier in frankrijk heb je de 'tierce'....gaan miljoenen in om.In het gokken op paarden.
In Nederland kun je toch ook gokken?Of is dat niet meer?
Daar wordt het meest aan verdiend.Grand-national hetzelfde,win je die race ben je binnen.
Want dan krijg je een percentage van het geld van de mensen die op jou paard hebben ingezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:45

Elk jaar barst er weer een discussie los omtrent dit onderwerp. Wordt er aangehaald hoe zeer paarden in de andere takken van paardensport wel niet te lijden hebben en niet te vergeten het paard van de gemiddelde recreatie ruiter. Dat de verongelukte paarden enorm goed zijn verzorgd en geweldige medische zorg hebben ontvangen.

Een goede reden dat zoveel paarden tijdens een enkele race de dood vinden heb ik nog nooit gehoord. Kijk we rijden allemaal voor ons eigen plezier en daarvoor dient een paard in mensenland dan ook. Maar ik vind dat je je paard voor risico's moet behoeden, anders maak je het niet meer dan een voorwerp om de prijs te halen. En dat vind ik in deze gevallen zeker. Als het gebruikelijk is dat zoveel paarden in 1 race het leven laten, moet men zich toch eens op het hoofd krabben en zich afvragen waar je dan toch wel niet mee bezig bent.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:02

Veel te veel financiele belangen, paarden zijn goudmijntjes en geld gaat altijd voor dierenwelzijn helaas. Mag van mij ook afgeschaft worden

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:01

De steeple is heel gevaarlijk voor paarden.
Soms worden er paarden ingeschreven die het niet aan kunnen met de "hoop" dat ze hun been breken om verzekerings geld te vangen. Dat zijn de paarden die voor veel geld gekocht en getraind zijn, maar die het niet waar maken.
Geloof zelfs dat een eigenaar nog meer geld vangt als het paard in een race verongelukt dan wanneer het thuis zou gebeuren (plus dat ze de DA kosten en het ophalen niet hoeven te betalen, dat gebeurd door de organisatie).

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:27

@ Saffier: dat is helemaal misselijkmakend...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:49

Gatverdamme, nou ik geloof het wel hoor...Vind het eigenlijk niet kunnen dat het Britse koningshuis daar aan mee werkt...ze zijn toch zo dol op paarden? Hoe kun je dan met je domme hoedje op gaan kijken hoe paarden vallen en hun benen breken op die idiote hindernissen. Arme dieren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:55

" Het is jammer dat er dit jaar zoveel verwondingen zijn die niet behandelbaar waren.."

DUH..!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:28

Dit gaat veels te ver..ik vindt het ook geen sport meer als er paarden aan overlijden..arme dieren.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:48

geerke schreef:
Elianna_ schreef:

hier in frankrijk heb je de 'tierce'....gaan miljoenen in om.In het gokken op paarden.
In Nederland kun je toch ook gokken?Of is dat niet meer?
Daar wordt het meest aan verdiend.Grand-national hetzelfde,win je die race ben je binnen.
Want dan krijg je een percentage van het geld van de mensen die op jou paard hebben ingezet.

Hier in Nederland wordt er inderdaad nog gewed op de paarden in de draf- en rensport, maar ik denk dat in ons kleine landje de grote bedragen wel mee vallen.
Enkele weken in het jaar hebben ze op Victoria Park in Wolvega de franse koersen, waarop fransen kunnen gokken. Hiermee wordt veel meer omzet behaald als anders.
Dat laatste is hier niet van toepassing, dat de winnende jockey/pikeur een percentage krijgt van het geld wat op hen gegokt is.

Maar goed, zullen deze rennen ooit stoppen?

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:59

Wat opvalt is dat tijdens het Cheltenham festival meer dodelijke ongelukken gebeuren dan in jump racing in het algemeen. Nee, ik ga dit festival niet verdedigen..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:32

Achterlijke lui... :(

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:41

Weer zo'n naar bericht, ik vind het behoorlijk ver gaan.
Als er een paard zijn been breekt zul je toch na moeten gaan denken maar na 5...

8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:51

Die verschrikkelijke stif upperlip in engeland met al hun tradities, allemaal gelul, gewoon kappen met dieronvriendelijke races.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:40

Rumpleteaser schreef:
Bah, ik vind dit soort berichten altijd zo naar..... Kan zelf ook niet kijken naar de steeple chase...
Een verhaal heeft altijd twee kanten. Zijn er hier renners die ervaring hebben met deze sport?
Is het gebruikelijk dat er zoveel paard verongelukken? Puur uit interesse.

Ik heb zelf op een steeple stal gewerkt in engeland voor meer als een half jaar.
In dat half jaar zijn wij 1 paard verloren (stal met meer als 100 paarden) aan een beenbreuk in de koers.
Ik werk daar nu niet meer maar ook zei hadden heel wat paarden in Cheltenham lopen en gelukkig zijn ze allemaal heelhuids thuisgekomen.
Ik heb in Engeland ook veel gediscusieerd met onder andere de jockeys die daar reden.
Volgens hen was het probleem dat voor hinderniskoersen je zowiezo heeel afhankelijk bent van het weer.
Door droger weer wordt de grond bijvoorbeeld harder en kunnen de paarden ook meer snelheid maken.
Daarnaast worden uit veiligheisoverweging de hindernissen bijvoorbeeld lager etc gemaakt, volgens hen is dat juist dom.
Hoe lager de hindernissen hoe sneller de paarden er op af gaan etc.
Wel vinden ze dat aan het aantal paarden en evt kwalificaties wat verandert mag worden.
Alle 4 mijn paarden die ik verzorgde waren hurdles ze zijn alle niet 1 keer met ook maar een krabje uit de koers gekomen gelukkig.
Die paarden waren alles voor mij ondanks dat het niet mijn eigen paarden waren.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:42

xkimmie schreef:
Wat opvalt is dat tijdens het Cheltenham festival meer dodelijke ongelukken gebeuren dan in jump racing in het algemeen. Nee, ik ga dit festival niet verdedigen..

Dat vindt ik dus ook zo raar dat het hier nu zo fataal misgaat.
Ik denk dat het wat te maken heeft met heit feit dat het festival de top is kwa hindernis rennen en daar dus ook de top paarden mee lopen.
Hierdoor gaat het automatisch sneller grotere velden etc.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:10

snap niet eens dat mensen nog starten op dit moment alles voor de prijzen?