In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:52

http://www.paardenlifestyle.com/

Paard&Lifestyle ging op bezoek bij instructeur John Swaab op zijn nieuwe locatie in Limburg. Wat enkel een gesprek over zijn cursus zou worden, liep uit op een uitgebreid gesprek waar een breed scala aan onderwerpen de revue passeerden, zoals het gymnastiseren van paarden, het belang van goed kunnen zitten, het lesgeven, over John’s achtergrond en Piet Oothout. Volg in deze 6-delige serie de openhartige gesprekken die John Swaab met ons heeft gevoerd. Dit is deel twee van het gesprek.

Goed kunnen zitten is volgens John Swaab een vereiste om goed te kunnen leren paardrijden. Hij noemt het dan ook zijn stokpaardje en hij heeft zelfs een cursus opgezet waarbij de basisbeginselen van het paardrijden worden bijgeleerd waarin zitlessen een prominente rol spelen. In deze aflevering praat John verder over het belang van goed kunnen zitten voor de scholing van een paard.

Wanneer je over zitlessen begint, zullen veel mensen het gevoel hebben dat ze dat station al gepasseerd zijn. Zitles neem je wanneer je begint met rijden, maar dat doe je zeker niet wanneer je al enkele jaren hebt paardgereden. Zitles is echt voor beginners en een beetje ruiter heeft dat echt niet nodig.

Helaas is dat de gedachte die bij veel ruiters overheerst. “Wanneer je mensen vertelt over het belang van goed kunnen zitten, zie je aan hun ogen al dat ze het antwoord formuleren nog voordat je uitgesproken bent. Het antwoord is bijna altijd ‘ja dat weet ik’ of ‘dat deden wij vroeger al’ en ‘ik heb ook zitles gehad’. Ze doen alsof zitles een bijzaak is, maar het is een hoofdzaak,” vertelt John.

“Het is een kunst om op je paard te zitten en mee te gaan in de bewegingen die het paard maakt. Een paard beweegt in een bepaald ritme en de amazone of ruiter mag mee in dat ritme. Het ritme kun je niet veranderen en ook al wil je het veranderen, dan moet je eerst contact met het paard blijven houden. Vanuit dat contact kun je vervolgens zeggen dat je een beetje langzamer, sneller of een beetje meer gedragenheid wilt.”

Om vanuit het contact aanwijzingen aan het paard te geven en het paard te kunnen informeren, moet je dus kunnen voelen wat er onder je gebeurt. Zo moet je ook kunnen voelen welk achterbeen van het paard van de grond gaat. “Kijk, ik ga er vanuit dat je nooit met twee benen tegelijk kunt drijven, want dan drijf je ook dat been wat je paard net neerzet. Je moet juist dat been dat hij op wil gaan tillen, aanmoedigen om het verder naar voren te zetten. Dus je moet drijven met je kuit rechtsachter, linksachter, rechtsachter enzovoorts en niet met twee kuiten tegelijk. En dat is natuurlijk heel logisch als je er over nadenkt, maar niemand vertelt jou dat je niet met twee benen tegelijk moet drijven.”

Lees hier de rest van het artikel.

Verwant artikel

[VN] In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af' (deel 1)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:04

Goed zitten wordt ook enorm onderschat.
Hoe vaak ik wel geen boze gezichten krijg omdat ik mensen een 5 geef voor houding en zit. Deze personen hangen er in de appuyementen compleet naast en hobbelen de hele proef door, kunnen het paard niet uitzitten en niet volgen in de beweging en werken tegen in de zijgangen. Alles hobbelt en schudt en beweegt. Soms echt een schande en dat in de klasse Z1/Z2.

Ik zou zelf ook nog wel graag zitlessen willen. Maar helaas geeft John Swaab ze niet zelf. Die besteedt het uit naar wat ik heb gehoord.

nicoleV

Re: In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:10

Ik ga hellemaal mee met de reactie van Suzanne F. Goede tekst, ben wel benieuwd waar je z'n lessen evt. kunt volgen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:29

Goed verhaal van Swaab. Ben het er helemaal mee eens ! En dat wat hij verteld over het drijven zo leren wij het ook aan onze leerlingen.
Maar Suzanne F wil je dan alleen maar zitles van Swaab. Als hij dit goed doorgegeven heeft aan zijn leerlingen dan kunnen die dat jouw toch ook net zo goed geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:30

andafries schreef:
Maar Suzanne F wil je dan alleen maar zitles van Swaab. Als hij dit goed doorgegeven heeft aan zijn leerlingen dan kunnen die dat jouw toch ook net zo goed geven.

Prijs kwaliteit moet dan wel in verhouding staan. Van een stagiare van stal hoef ik geen zitles.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:45

John's vrouw, Pieteke, geeft volgens mij die lessen en volgens mij is John er ook vaak bij. De volgende 'aflevering' gaat overigens over de cursus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:48

connepon85 schreef:
John's vrouw, Pieteke, geeft volgens mij die lessen en volgens mij is John er ook vaak bij. De volgende 'aflevering' gaat overigens over de cursus.

Ok ben benieuwd. :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:11

Ik weet niet of het tegenwoordig nog zo is maar nog niet zo heel lang geleden las ik dat de ruiters op de Spaanse Rijschool standaard 1x per week een zitles doen met een collega, juist omdat een goede onafhankelijke zit wordt gezien als de basis die onderhouden moet worden. Zegt toch ook wel wat....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:29

connepon85 schreef:

Ik ben destijds voor de eerste cursus van start zou gaan naar een informatie avondje geweest en het ging om lesklanten van John Swaab die daar op stal hielpen. Niets ten nadele van die mensen maar het was best een prijzige bizz plus dat het toch al snel drie uur met de trailer rijden was. Dat had ik nog wel over gehad voor zitles van de master himself maar anders kan ik net zo goed mijn paardrijdende buurvrouw vragen om met me mee te kijken ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:52

Ik heb ooit zo'n 9 jaar geleden zo'n les gehad, die werd door het stalhoofd gegeven toen. (edit Pieteke als ik me niet vergis)
Zelf vondt ik het niet zo goed aangezien er niet gekeken werd naar of jou lichaam die houding wel aan kon.
Ben benieuwd hoe dat nu is.. hij zit nu weer dichterbij :j

Weet iemand waar hun nieuwe locatie is? Op internet is nog niets te vinden :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:06

Wie kan er nog zonder beugels en teugels in galop blijven zitten?
Ik wel. En het is een mooie oefening.
Je hebt overigens een optisch mooie zit en een onafhankelijke zit. Sommige mensen zittne optisch mooi, maar gaan niet echt goed mee.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:21

helemaal mee eens, helaas vinden veel mensen het niet belangrijk, die denken idd dat ze wel kunnen zitten, terwijl als je goed zit alles zoveel makkelijker gaat met rijden

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:38

germie schreef:
Wie kan er nog zonder beugels en teugels in galop blijven zitten?
Ik wel. En het is een mooie oefening.
Je hebt overigens een optisch mooie zit en een onafhankelijke zit. Sommige mensen zittne optisch mooi, maar gaan niet echt goed mee.

In galop lukt nog wel, in draf is een ander verhaal. :D

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:29

Alle gangen moet een ruiter zonder beugels kunnen. Zelfs een bokje of klein sprongetje dien je te kunnen zonder beugels. Zolang je dat niet kunt is zitles toch echt wel aan te raden.

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:03

Moet je eens proberen om zonder zadel op je paard te gaan zitten en je ogen dicht te doen (als je durft!)
Ik kan je vertellen dat dat de beste zitles is die je ooit zult krijgen!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:11

Shyla25 schreef:
Ik heb ooit zo'n 9 jaar geleden zo'n les gehad, die werd door het stalhoofd gegeven toen. (edit Pieteke als ik me niet vergis)
Zelf vondt ik het niet zo goed aangezien er niet gekeken werd naar of jou lichaam die houding wel aan kon.
Ben benieuwd hoe dat nu is.. hij zit nu weer dichterbij :j

Weet iemand waar hun nieuwe locatie is? Op internet is nog niets te vinden :n

Bij mij tegenover, in grathem/heel. Langs de napoleonsweg waar Toon holtus eerst heeft gezeten! Weet niet of je het dan weet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:13

Ik zou wel eens naar die man toe willen om te kijken of hij wat met mij kan kwa zit.
De pest is alleen dat het met 1 les niet opgelost is.
Rugpatient met chronische klachten en zit daardoor niet recht. Tenminste als je dat van achter bekijkt.(knik in)

Verder hobbel ik eigenlijk altijd zonder zadel wat in de ronte , volgens mij is mijn zit niet zo heel beroerd. Nou ja tot ee bepaalde hoogte dan omdat de vering niet helemaal okay meer is.
Doe wel wekelijks stabiliteits oefeningen en die gaan al wel beter.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:17

janouke schreef:
Bij mij tegenover, in grathem/heel. Langs de napoleonsweg waar Toon holtus eerst heeft gezeten! Weet niet of je het dan weet?

Nee maar zo kom ik er wel achter ;) thanks

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:30

Als iedereen nu gewoon dit even een paar minuten opneemt in de training, dan zijn heel veel zitlessen als stuk minder nodig, want je kunt zelf ook heel goed aan je balans werken.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:22

Die foto heeft niet echt iets te maken met een goede zit maar een goede manier van klemmen aan de zadelwrongen ;)
Bij een zit die in balans is zou je jou benen netjes kunnen laten afhangen, teminste dat is de bedoeling :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:30

Aan de longe kan je het beste zitles doen. Dan kan je je echt concentreren op het voelen en mee zijn in de beweging.
Zonder beugels rijden kan ook een goede oefening zijn maar aan de longe is het beste.

Zelf op een paard teugels losgooien en zonder beugels is meer cowboy werk. Heeft niks te maken met los, ontspannen in balans zitten. Paard moet in het beste geval bijgezet zijn en over de rug lopen zodat de ruiter goed kan zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:43

Dit is geen cowboywerk, de meeste ruiters doen dit mij niet na. en als ik een filmpje had zou ik die er wel neerzetten. Het is gewoon lekker zitten. Maar nee, iedereen ziet weer het negatieve. Gelukkig weet ik van mezelf dat ik aan m'n zit probeer te werken, en hoewel ik nooit de mooiste zit optisch zal krijgen weet ik wel, dat velen slechter zitten dan ik. Als ik een fotograaf kan vinden wil i kwel eens een nieuwe serie balansoefeningen laten maken. En als iemand dan een voetje geeft wil ik ook nog wel op mijn 1.72m. grote ros stappen en zonder zadel rijden, incl. dressuuroefeningen als appuyeren, travers, wijken, enz.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:56

Als ik zo op mijn fries ga zitten gaat ze er keihard vandoor, ik mag amper een klopje op haar hals geven laat staan mijn armen wijd.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:00

@germie Ik denk dat het wel positief is dat je aan je zit werkt. De meesten van ons doen dat niet of nemen de moeite daar niet eens voor.

Maar ik zou ook de voorkeur aan de longe geven zodat je meer op je eigen zit kunt focussen + je paard kunt bijzetten om het ruggebruik te bevorderen. Daarnaast zijn veel paarden niet geschikt om zonder teugels en beugels los te rijden. Zelfs aan de longe is niet bij alle paarden een goed idee.

Dat maakt het soms ook wel moeilijker om aan je zit te werken. Niet elk paard is er namelijk geschikt voor.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:11

germie schreef:
Dit is geen cowboywerk, de meeste ruiters doen dit mij niet na. en als ik een filmpje had zou ik die er wel neerzetten. Het is gewoon lekker zitten. Maar nee, iedereen ziet weer het negatieve.

Niet negatief maar de foto geeft een verkeerd beeld.