Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 23:34

http://www.bokt.nl

Een dierenactivisten groep heeft twee paarden weten te redden met een kunst(achter)been. Vorig jaar kreeg de Shetlander Midnight een prothetisch been. Niet lang geleden kreeg op dezelfde ranch Phoenix ook een prothese aangemeten. Beide protheses zijn gratis ter beschikking gesteld.

“Deze paarden zouden normaliter ingeslapen worden.”, meldt eigenaar Bob Williams van de ranch waar beide paarden staan. “Hopelijk zullen dit soort type protheses mensen inspireren. Hopelijk kunnen ze een inspiratie zijn voor kinderen, gewonde soldaten en andere mensen met een soortgelijk trauma.” Het is dan ook de bedoeling dat Williams uiteindelijk met de paarden rondtrekt om mensen te informeren en aan te moedigen.

Midnight was al vrij snel gewend aan haar prothese. Phoenix is nog aan het herstellen, maar heeft al een aantal keer een sprintje getrokken. Beide paarden zijn niet de eersten met een prothese. Reeds eerder kreeg Molly in 2008 een prothese. Molly ging eveneens op bezoek bij zieken, kinderen en andere mensen die bijvoorbeeld depressief waren.

Kijk hier voor een filmpje.

Verwant artikel
[VN] Het bijzondere verhaal van pony Molly 'op krukken'
[VN] Shetland pony rent weer door de wei dankzij prothese

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:16

Cool!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:30

Arme dieren... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:31

Dit is echt dierenmishandeling. Waar blijven de Animal Cops when you need them?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:47

Ik vind het een beetje moeilijk. Aan de ene kant vraag je je af of je dit soort dingen wel moet willen zegmaar.
Maar aan de andere kant vind ik het ook mooi dat die man (stichting) de dieren een kans geeft.
Een (gecompliceerde) beenbreuk betekend op dit moment in de meeste gevallen dat het paard wordt geëuthanaseerd.
Ik vind het wel mooi dat er mensen zijn die kijken naar andere mogelijkheden en er soort van onderzoek naar doen.

Wel wat vreemd dat ze hier soldaten en andere mensen met soortgelijke trauma's mee willen helpen.
Een dier met een prothese lijkt mij toch iets heel anders, dan wanneer je daar als mens mee moet leren leven.
Maar op zich een goed initiatief :)

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:54

Voor hun die dit zielig of zelfs dierenmishandeling vinden, de meningen verschilen uiteraard, en dat mag.
Maar zeg nou zelf, je laat je buurman toch ook niet lijden of afmaken.
Zolang een dier nog volop in gezonde toestand leeft, waarom dan niet helpen met dit soort dingen ???
Mijn paard is net 4, en heeft nog veel gelukkig jaren te gaan, mocht t been niet meer kunnen, is de rest nog lang niet afgekeurd, en kan mijn paard nog vele jaren gelukkig leven zonder een ruiter drop.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:55

@Lovely
hoezo dierenmishandeling? Zie jij ze pijn hebben? of hun "nep" been niet gebruiken?

@RoWi
Het is idem raar dat ze het vergelijken.. maar ik denk dat paarden er ook mee moeten leven. *klinkt misschien raar... maar een prothese in plaats van een been is toch wel verschillend. Ook voor een dier.

Als ze er geen pijn aan lijden en er gezond oud mee kunnen worden vind ik het een top uitvinding :)
Want dat verdient ieder paard.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 06:53

Ik vind "dierenactivisten" in de bovenstaande tekst wel verkeerd vertaald..... hier is geen sprake van activisten. :n

Kijk eens in deze link: Faith, the wonderdog....http://www.youtube.com/watch?v=OBLhOO8B ... re=related Een verschil met protheses die door mensen zijn aangebracht, maar het valt voor mij wel in dezelfde categorie.

Ik blijf het allemaal triest vinden, maar ja....hoe ver gaat iemand en waar voelt het dier zich nog comfortabel mee? Wat is wel te accepteren en wat niet? Kijk naar de dieren zelf die er mee gemoeid zijn....zijn ze ongelukkig? Zijn ze gelukkig? Worden ze vermenselijkt?

Moeilijk hoor om over te oordelen.

Dat dit soort dieren worden ingezet voor allerlei hulpverlenende doeleinden is wel begrijpelijk. Een dier legt zich al snel bij een situatie neer en reageert normaal. Een mens kan denken en gaat van daaruit soms steeds verder de put in, tot depressie aan toe. Door iemand een andere kijk er op te geven hoe dat dier met een handicap er mee omgaat en een soort van associatie er mee, kan mensen net er doorheen helpen om het leven weer op de rit te krijgen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:16

Toevallig stond hier in de laatste Bit een voor en tegen artikel over gepubliceerd. Twee dierenartsen hadden hier ervaring mee en ik moet toch zeggen dat ik mij meer kon vinden in de argumenten tegen dan voor. Mocht mijn nu 3 jarige zoiets overkomen dan denk ik niet dat ik het haar aan zou doen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:25

Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 06-03-12 07:33, in het totaal 2 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:28

ik heb het artikel in de Bit ook gelezen, dat gaf wel ander licht op de zaak, zeker omdat degene (Dr van Muiswinkel) die toen vol enthousiasme een beenprothese aan had gebracht dit nu niet meer zou doen.

Het aanmeten luistert nogal nauw en een mens kan aangeven waar het niet helemaal lekker zit of knelt, een paard kan dit niet en het kan dus nooit zo comfortabel worden aangemeten bij een dier. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:02

Zo die vos loopt er toch echt wel goed mee weg. Ik heb met de WEG er ook 1 gezien met een voorbeenprothese en dat vond ik echt niet fijn eruit zien. Dit valt me mee.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:10

Ik denk dat een vluchtdier zich toch nooit lekker kan voelen met een beenprothese, ik blijf erbij... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:18

bij de vos lijkt het inderdaad mee te vallen qua hoe hij loopt, maar bedenk je goed dat dit alleen stap is. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet ongelijk draaft, om over galop maar te zwijgen. De Shet die later in dit topic geplaatst wordt heb ik al eerder gezien, deze redding vind ik ronduit barbaars. Het dier loopt stokkreupel met die prothese. Wat een lijdensweg.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:22

Milly_ schreef:
Ik denk dat een vluchtdier zich toch nooit lekker kan voelen met een beenprothese, ik blijf erbij... :n

Maar een vluchtdier (paard) met een roofdier (mens) op zijn rug is gelukkig wel goed. _/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:36

ingvdh schreef:
ik heb het artikel in de Bit ook gelezen, dat gaf wel ander licht op de zaak, zeker omdat degene (Dr van Muiswinkel) die toen vol enthousiasme een beenprothese aan had gebracht dit nu niet meer zou doen.

Het aanmeten luistert nogal nauw en een mens kan aangeven waar het niet helemaal lekker zit of knelt, een paard kan dit niet en het kan dus nooit zo comfortabel worden aangemeten bij een dier. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Precies, lees de nieuwste bit maar eens.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:40

Heb het artikel in de Bit ook gelezen, dus zet hier ook mijn vraagtekens bij. Het is leuk voor het korte termijn, maar op lange termijn blijken ze heel snel iirritatie/wonden te krijgen van de prothese waardoor ze die dan af moeten houden en de paarden meteen niks meer kunnen. Tevens zorgt zo'n prothese voor een verkeerde belasting van de gewrichten/botten. Ze krijgen een speciaal loopje waardoor alles verkeerd gebruikt wordt en er slijtage plaatsvind. Dus zo'n prothese zorgt alleen maar voor meer pijn.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:56

Vergelijk het maar met mensen op protheses:
Soms lopen ze er vrij gemakkelijk mee weg, maar wat zie ik vaak blaren, drukkingen, vaak last van de rug door
Het looppatroon en niet te vergeten Fantoompijn! Nee voor mij is dit dierenmishandeling...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:59

Heb ook de Bit gelezen. Ik was al van mening dat dieren nu eenmaal geen mensen zijn en vooral met een vluchtdier als een paard moet je dit niet willen in mijn ogen. Wanneer ik dan lees dat er zóveel extra zorg en verantwoording bij komt wat betreft verwisselen, nauwkeurig omdoen etc denk ik zelf toch dat de meeste paarden beter af zijn wanneer ze inslapen als ze een been moeten missen.
En paarden kunnen niet praten he.....wanneer het wél pijn doet en als het niet lekker zit.... als je bedenkt dat je van je singel al heel snel een wondje kunt krijgen of je zadel wanneer het verkeerd ligt...

Zelf heb ik een poes met 3 pootjes, ze mist een voorpoot vanaf haar 12e week en red zich prima.
We hebben een bouvier gehad die kanker kreeg en een poot moest missen achter, dat ging niet zo goed, is ook ingeslapen later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:01

Sammie schreef:
Een dierenactivisten groep heeft twee paarden weten te reden met een kunst(achter)been.

Waar zouden we zijn zonder al die dierenactivisten groeperingen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:09

Asyaa schreef:
Sammie schreef:
Een dierenactivisten groep heeft twee paarden weten te reden met een kunst(achter)been.

Sorry, maar ik vind de benaming "dierenactivist" toch misplaatst. In mijn ogen is dit gewoon iemand die een dier een tweede kans wil bieden (al dan niet goed) en geen activist.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:10

rensju schreef:
Vergelijk het maar met mensen op protheses:
Soms lopen ze er vrij gemakkelijk mee weg, maar wat zie ik vaak blaren, drukkingen, vaak last van de rug door
Het looppatroon en niet te vergeten Fantoompijn! Nee voor mij is dit dierenmishandeling...

Ik ben ook van mening dat je paarden met dit soort handicaps niet moet willen redden. :n . Ik zou er zelf nooit voor kiezen als de mogelijkheid er voor mijn paard zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:11

Bravura schreef:
Sorry, maar ik vind de benaming "dierenactivist" toch misplaatst. In mijn ogen is dit gewoon iemand die een dier een tweede kans wil bieden (al dan niet goed) en geen activist.

Ik weet zeker dat deze 2 paarden deze dierenactivistenmensen zeer dankbaar zijn dat ze nu op een plastic been zichzelf kunnen rond zeulen ipv gewoon een spuitje te hebben gekregen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:13

Asyaa schreef:
Sammie schreef:

Sorry, maar ik vind de benaming "dierenactivist" toch misplaatst. In mijn ogen is dit gewoon iemand die een dier een tweede kans wil bieden (al dan niet goed) en geen activist. Hier staat dus duidelijk "rescuegroup" en activist is niet de vertaling van "rescuegroup" volgens mij.

Ik zeg níet dat ik het goedkeur. Maar ik veroordeel het ook niet dat iemand een dier met een prothese laat lopen. Zoals ik al zei, het is moeilijk om over te oordelen, zeker als je het dier niet van dichtbij hebt kunnen bekijken. Ik kan niet oordelen of zo'n dier wel of niet gelukkig er mee is. Wat betreft eerdere reacties mbt slijtage ed ben ik het volkomen eens.

Activisme associeer ik met extremisme.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-03-12 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:15

Bravura schreef:
Asyaa schreef:

Sorry, maar ik vind de benaming "dierenactivist" toch misplaatst. In mijn ogen is dit gewoon iemand die een dier een tweede kans wil bieden (al dan niet goed) en geen activist. Hier staat dus duidelijk "rescuegroup" en activist is niet de vertaling van "rescuegroup" volgens mij.

Bravura schreef:
Asyaa schreef:

Rustig maar :P Dierenactivist of niet, hier is niemand bij gebaat.
Schaar je jezelf toevallig onder de noemer dierenactivist? Je reageert zo scherp op het woord activist