Hackney met uitsterven bedreigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hackney met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:07

www.dehoefslag.nl

De internationale organisatie ‘Rare Breeds Survival Trust’ waarschuwt voor mogelijk uitsterven van de Hackney. Volgens nieuwe cijfers zijn er nog minder dan driehonderd fokmerries van dit ras. Daarmee werd de noodsituatie van dit ras van “met uitsterven bedreigd” naar “kritiek” opgeschaald.

“Er zijn minder dan honderdvijftig geregistreerde volwassen fokmerries,” aldus Claire Barber in reactie aan het Britse tijdschrift Horse and Hound. “We werken samen met de Hackney Horse Society (HHS) om het ras te promoten, maar de economische crisis zorgt ervoor dat mensen gewoon niet willen fokken. Dat is heel begrijpelijk, maar het brengt de Hackney in de problemen.”

Naast de Hackney staan ook de Cleveland Bay, de Eriskay en de Suffolk Punch op de lijst van uitstervende rassen.

Mindfields

Re: Hackney met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:09

Dus over een paar jaar wordt er een handelaar gebeld: heeft u nog Hackneys meneer? "Nee die heknie!"

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:10

Echt? Dacht dat er nog best veel waren....... maar hebben ze het dan over de grote of de kleine hackney's?

Mindfields:
:') _O-

Al zou uitsterven natuurlijk vréselijk zijn, van zo'n prachtig ras met zijn bijzondere kwaliteiten.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 28-02-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:11

Mindfields schreef:
Dus over een paar jaar wordt er een handelaar gebeld: heeft u nog Hackneys meneer? "Nee die heknie!"

:')

goh, wat raar, ik had het idee dat die er nog heel veel rondliepen...

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:11

Mindfields schreef:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:20

Tja, vind je het gek? Ze brengen geen drol op, voor een paar honder euro haal je er 1 van MP.
Het is natuurlijk ook echt een héél specifiek ras. Je koopt ze over het algemeen niet als rijpony, en de liefhebbers van de aangespannen sport is een groep die ook steeds kleiner wordt.
Daarnaast vind met een totilas geweldig, maar "het loopje" van een hackney verschrikkelijk onnatuurlijk...

Zonde hoor...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:21

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:25

wat heeft dat er in vredesnaam mee te maken? Ja, dat zijn toevallig hackneys, had elk ander ras kunnen zijn

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:29

Mindfields schreef:

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:32

Tja, met dat loopje zullen ze nooit lekker zitten dus vreemd vind ik het indd niet. Zijn aangespannen paarden, maar het blijft zonde.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:32

Jemig dat zijn er weinig!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:35

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:38

Roane schreef:
Tja, met dat loopje zullen ze nooit lekker zitten dus vreemd vind ik het indd niet. Zijn aangespannen paarden, maar het blijft zonde.

smaken verschillen over het loopje van ee hackney. Heb er zelf 1 een tijd gereden en vind ze prima rijden. Ik rij persoonlijk liever op een hackney of tuigpaard.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:18

Hackney's brengen echt amper nog iets op, voor een kleine prijs heb je zo al een hackney.
De aangespannen sport word na mijn zeggen ook wel echt steeds kleiner.
Wat echt dood zonde is :( want ze zijn zo geweldig :D!

*proest, piest in der broek en rol van der stoel* Mindfields geweldige opmerking _O-
"weet niet heknie" :=

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:19

Zijn er hier ruiters die een Hackney onder het zadel rijden? Ben wel benieuwd, vind het een erg leuk ras en ze lijken me veelzijdiger dan de meeste mensen denken.

Zou zonde zijn als het ras langzaam uitsterft.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:22

zelf ook 2 gereden en mijn hackney verkocht aan een meisje die er ook mee onder het zadel rijd.
(dressuur, springen en "oefen crossen")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:23

Doodzonde... Vind het 1 van de mooiste paarden om voor de wagen te hebben. :j Op evenementen kijk ik er altijd graag naar!! Prachtig!! :~

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:28

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:00

ik heb er ook heel lang een gereden , onder het zadel heb ik nog nooit zo'n paard gehad wat zo heerlijk zat . En die draf er zijn er maar weinig die daar aan kunnen tippen . Ik heb een keer met hem onderling gestart in de b en had voor zijn draf allemaal 8 en , en hij kon strekken echt niet normaal .
En zijn galop zat echt heerlijk , net een stoel .

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:13

Ariebren schreef:
Als ik de site van het nederlandse Hackney bekijk dan valt het allemaal nog wel mee.

http://www.hackneystamboek.nl/site/index.php

Ik vroeg me al af, is het wereldwijd of alleen in UK, ik denk het laatste.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:54

Volgens mij hebben ze idd alleen bij de HHS gekeken en niet bij de NHS + andere hackneystamboeken en of t kleine/grote maat is. Ik rij er ook een onder het zadel en aangespannen. Onder het zadel is heel goed te doen hoor! In mei is er ook een rubriek ohz op een wedstrijd. En veel pony's zijn daar ook gewoon wel geschikt voor en ja, er zijn er bij die á la totilas lopen of nog beter *\o/*

Om er zuid-afrika er nou bij te halen vind ik ook niet kunnen, je hebt gekke mensen in de wereld en dat zou idd bij elk ras kunnen zijn, die pony's worden daar echt niet beter van, alleen maar gek en gebrainwashed

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:55

ik denk inderdaad dat het daar is.
Ik heb nu als het goed is een volle hackney merrie.
En door het uitzoeken waarom ze geen papier heeft ben ik er achter gekomen dat het stamboek een paar regels had opgesteld die voor fokkers niet te doen was.
Dus deze man heeft in 2010 al 25 a 30 veulens zonder papieren verkocht.
En als meerdere dat gedaan hebben ja dan word het ineens een stuk minder.
Ik dacht dan vraag ik ze als nog aan maar dat kan niet meer omdat ze gechipt is bij een ander stamboek.
Dus ja bij wie ligt dan de fout dat er minder fokmerries zijn.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:20

Zonde als dit ras zou uitsterven. Het zijn juist zulke leuke paardjes!

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:31

Ik vindt het mooie paarden.
Doodzonde als ze zouden uitsterven

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:31

goh dat zou jammer zijn al is het me niet helemaal duidelijk of het hier om de grote of kleine maat gaat.
Heb jaren een grote maat gehad, ik reed hiermee onder het zadel (Mnivo) paps reed er aangespannen mee.
T dier kwam bij Huckriede weg, super fijn beest, ietwat heet maar geweldig karakter. Hebben hem toen mijn paps ziek werd (kanker) verkocht richting brabant, aan een gezin, ben helaas contact gegevens kwijt