'Ponyvlees: dé combinatie tussen entrecote en paardenfilet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Ponyvlees: dé combinatie tussen entrecote en paardenfilet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:20

http://www.zita.be/

Vlaanderen reageerde geschokt toen actrice Sarah Van Geel, beter bekend als kinderheldin Kaatje, tijdens 'De Laatste Show' verkondigde al eens graag een stukje ponyvlees te eten. Maar "wie rund lust, lust ook pony".
"Ik eet graag een goed stukje vlees en dat mag wel eens een pony zijn", liet Van Geel zich ontvallen. "Een pony opeten? Fascistoïde", klonk het daarop luid bij de andere studiogast Jan Mulder.

Een krant van Corelio ging op onderzoek en ontdekte dat er slechts één restaurant in Vlaanderen is dat ponyvlees verkoopt. "Aanvankelijk verkocht het voor geen meter. Het vlees stond dan ook gewoon als pony op de menukaart en dat bleek voor de meeste klanten een te hoge psychologische drempel. Tot een van de weinige klanten die het wel had aangedurfd ons de naamsverandering 'grasbuikje' influisterde, omdat de buik van een pony door zijn korte pootjes vaak in het gras hangt. Wel, sinds grasbuikje op de kaart staat en alle verwijzing naar pony werd geschrapt, is het een van de populairste gerechten hier. Het is de perfecte kruising tussen de entrecote van een rund en de filet van een paard. Niet zo pezig als het eerste en met meer beet dan het tweede. Ook de smaak is net iets krachtiger. Maar wie rund lust, lust pony. Iedereen eet intussen lam en kalf, terwijl dat ook schattige diertjes zijn. Waarom dan geen pony?", besluit Marina Francken van restaurant Piétrain in Antwerpen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:27

Tja en lam en kalf zijn ook nog eens babydieren (en sterven dus op jonge leeftijd) terwijl een pony net zo goed bejaard kan zijn. We hebben onze oogkleppen weer behoorlijk op. Wat de boer niet kent eet die niet...

Waarom zou je wel paard eten en geen pony?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:28

Tja, ben er wel mee eens. Het is zonde dat er in nederland zo weinig paardenvlees gegeten wordt. Over het algemeen, uitzonderingen daar gelaten is het ook nog eens 'eerlijk' en bioglosich scharrelvlees.
Denk dat paarden die in nederland worden geslacht voor consumptie er over het algemeen een veel beter leven op nahouden dan een slachtkip of slachtvarken.

minikatje

Re: 'Ponyvlees: dé combinatie tussen entrecote en paardenfilet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:30

uhhh, serveren ze daar alleen shetlandervlees?? :P
ik dacht altijd dat paardenvlees gewoon alles was wat hinnikte.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:30

Puur omdat een paard/pony een emotiewaarde heeft...
Raar eigenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:34

Sammie schreef:
http://www.zita.be/
Wel, sinds grasbuikje op de kaart staat en alle verwijzing naar pony werd geschrapt, is het een van de populairste gerechten hier.

Ik hoop toch wel dat er nog eerlijk bij staat dat het om paardenvlees gaat :? . Hypocriet of niet er zijn genoeg mensen die geen paard willen eten net zoals wij geen honden en katten eten.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:28

Wat veel mensen niet weten is dat er in veel vleessnacks paardenvlees zit verwerkt omdat dit een kwalitatief goed stukje vlees is dat ze goedkoop kunnen inkopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:31

Gaat het nou om een pony of een veulen...
Lekker duidelijk weer..

Paardenvlees is paardenvlees.. of het nou een pony of een paard is... :')
Dan hou ik de leeftijd en welk deel van het vlees er even buiten, want dáár zit 'm 't verschil in.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:32

Een paard word geslacht met een leeftijd van 2 jaar. Dit is het beste vlees (ik werk in een slagerij)
Het vlees van oudere paarden is al minder lekker.

Ik denk ook niet dat ze op een doos van frikandellen gaan vertellen wat daar allemaal inzit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:34

Rienne : Dit is onzin wat je nu zegt.
Als jij de paardenhaas van een 2 jarige naast de paardenhaas van een 21 jarige legt, merkt NIEMAND verschil in smaak/sterkte/malsheid...
Over biefstuk gesproken, dan verschilt het wel, dan kan je beter jong vlees hebben 1.5 / 2 / 2.5 jaar!

Maar een paard wordt niet specifiek met 2 jaar geslacht, niet hier in NL iig.
Hier slachten we paarden die iets mankeren, en niet als fok voor het vlees.

Alles wat bij ons geslacht wordt gaat naar Chevideco in Belgie.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:35

rienne schreef:
Ik denk ook niet dat ze op een doos van frikandellen gaan vertellen wat daar allemaal inzit.

Ach het vlees dat erin zit verwerkt is allemaal goedgekeurd voor menselijke consumptie.
Het zal me ook een worst zijn (flauwe woordspeling *\o/* ) wat er precies inzit

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:36

Geen idee, dat is wat mij verteld is op de opleiding! Dus ging ik daarvan uit
En ja ik had dan over biefstukken...
Dit is het enige vlees van paarden dat wij verkopen dus over het andere vlees geen uitleg gehad.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:39

juliomariner schreef:
rienne schreef:

Ach het vlees dat erin zit verwerkt is allemaal goedgekeurd voor menselijke consumptie.
Het zal me ook een worst zijn (flauwe woordspeling *\o/* ) wat er precies inzit

Ja, maar als je dat allemaal letterlijk zou vertellen op de dozen bedoel ik. Ik denk dat er dan nog weinig frikandellen verkocht worden :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:43

Dat zal wel meevallen..
Er zitten geen koeienogen in, en varkensdarmen..
Zoals veel mensen denken.... :n :n

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:49

Jolliegirl schreef:
Dat zal wel meevallen..
Er zitten geen koeienogen in, en varkensdarmen..
Zoals veel mensen denken.... :n :n

Vergeet de koeien uiers niet :9

Nee maar er zit veel snijafval in, dus vlees dat bijv. van botten de kop etc. wordt afgesneden, allemaal goed vlees maar niet door de slagers te verkopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:56

Ja idd.

Snij-''afval'' Als jouw biefstukje klaargemaakt wordt heb je een afvalspercentage.. (vlies,stukken vlees wat de vorm veranderde) dit wordt eraf gehaald en wordt gemalen, dit gaat frikadellen in.

Industrievlees noemen we dat :)
Halve achterbenen(het vlees dan) van koeien gaat daar in...Nekstuk..kopvlees..Alles wat niet alszijnde ''biefstuk'' verkocht kan worden gaat als restvlees mee :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:58

Jolliegirl schreef:
Gaat het nou om een pony of een veulen...
Lekker duidelijk weer..

Paardenvlees is paardenvlees.. of het nou een pony of een paard is... :')
Dan hou ik de leeftijd en welk deel van het vlees er even buiten, want dáár zit 'm 't verschil in.

Ik vind het ook te krom voor woorden, "pony" is een cultureel begrip. Elke pony is een paard, er bestaat geen diersoort die pony heet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-02-12 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

Nja pony heeft dan weer met de hoogte te maken he.. :)
Dat wordt weer in categorieën ingedeeld a,b,c,d en de e's

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:01

Ze heeft gelijk hoor. Ik vind het ook krom dat een pony of paardenvlees erg en of zielig is, ze hebben meestal een goed leven en verzorging gehad dan de koeien en varkens.

En toch eet men de koeien en varkens graag.

Erg krom en hypocriet vind ik.

Alle dieren hebben een knuffelgehalte en niet alleen paarden en of ponys.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-02-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:02

Jolliegirl schreef:
Nja pony heeft dan weer met de hoogte te maken he.. :)
Dat wordt weer in categorieën ingedeeld a,b,c,d en de e's

Dat is ooit eens bedacht door een excentrieke Brit. Vandaar dat het een cultureel onderscheid is. Alleen op plekken waar de Engelse paardentraditie is overgenomen, zoals in grote delen van West-Europa, spreekt men van ponies. In de rest van de wereld is een paard gewoon een paard, of hij nou 88 of 188 centimeter meet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:02

Doe mij ook maar een lekkere ponysteak :9 :))

Ik vind paardenvlees erg lekker, het is mager, de smaak is goed en volgens mij heeft het paard 9 van de 10 keer een beter leven gehad dan onze koeien/varkens/kippen.
Ik heb er geen problemen mee :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:15

Toch... kan ik me voorstellen dat het vlees van een shet anders smaakt dan dat van een grote volbloed. Maar dat is puur gevoelsmatig en slaat waarschijnlijk helemaal nergens op... :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:16

Amaris schreef:
Toch... kan ik me voorstellen dat het vlees van een shet anders smaakt dan dat van een grote volbloed. Maar dat is puur gevoelsmatig en slaat waarschijnlijk helemaal nergens op... :')

Allicht. Een hereford smaakt ook anders dan een zeboe...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:24

Amaris schreef:

Ligt eraan welk stuk vlees je hebt ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:34

Ik zou het juist goed vinden als ze meer reclame voor paardenvlees zouden maken... Paarden hebben veelal een mooi leven gehad en dat wil de consument toch?

Amaris schreef:

In runderen zitten ook grote verschillen! Ik kan vaak het verschil zelfs zien tussen het vlees van een stier en een koe terwijl ik het lapje vlees rauw in mijn handen heb :j