Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:55

http://www.dehoefslag.nl

Update: Onderstaand bericht is gebaseerd op een op 22 februari jl. verschenen item van het Australische nieuwsmedium Weekly Times Now. De door hen gebruikte informatie blijft afkomstig te zijn uit een jaren geleden met Prinses Haya afgenomen interview. Hierdoor zou onterecht de indruk gewekt kunnen worden dat haar uitspraken van recente aard zijn.

-----------------------

Het zou zomaar kunnen dat de paardensport over vier jaar geen Olympische discipline meer is. Volgens FEI Presidente prinses Haya zijn de enorme kosten, quarantaine, stalling, logistiek en het chronische ruimtegebrek redenen om nog eens serieus na te denken over het belang van de drie paardendisciplines op de Olympische Spelen.

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) maakt zich tevens grote zorgen over de terugloop in populariteit. Volgens prinses Haya is er met name ontzettend weinig belangstelling voor de dressuur en zijn er veel klachten over het jureren en de samenstelling van het jurykorps.

“Het IOC maakt zich geheel terecht zorgen over de veiligheid bij de eventing en over de manier waarop het Olympisch jurykorps voor de dressuur is samengesteld. Er zijn nog geen klachten over de springsport, maar de kans is enorm klein dat men het springen wel tot een Olympische discipline zou willen behouden, mochten de eventing en dressuur definitief worden afgeschaft.

“Het zou voor onze sport desastreus zijn om het Olympische randje te verliezen, maar op voorhand bidden dat er niemand overlijdt is gewoon niet goed genoeg.”

litilaura

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:00

tja wat moet ik hier nou op zeggen ;(

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:01

maak anders van reining een olympische discipline :7; kan die samen met het springen blijven. ambiance verzekerd!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:02

nou, dat is slecht nieuws voor de handel....
Sportief gezien natuurlijk ook erg jammer, maar ook wel begrijpelijk qua kosten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:02

Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:05

Tja wat moet je hier nou weer van zeggen? Populariteit vermindert? Tja moeten ze eens de regels minder aanscherpen misschien? Dressuur is soms ook best saai om naar te kijken, behalve de Kur op muziek. Tja Arabesk stierenvechten is geen vergelijking vind ik..........

Aranel

:oo Wat een idioot idee zeg..

Arabesk: ik weet dat jij pro -bitloos en anti -stal bent maar om de topsport nu te vergelijken met berendansen.. :n

kynshiri

Arabesk schreef:

:D

Kathleen_vW

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:07

Hier schrik ik wel even van :\ , weet ook niet zo goed wat ik hierop moet zeggen.
Kan me er bijna geen voorstelling bij maken...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:08

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

En dan ook uberhaupt het rijden op een paard maar afschaffen? Want dat is natuurlijk ook onnatuurlijk.....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:09

erg jammer,maar afwachten.

Arabesk

Dat is een hele andere discussie. Je paard inzetten bij wedstrijdjes voor geld of prijzen vind ik niet meer van deze tijd :m

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

:roll: En zo'n roeibaan aanleggen neemt geen plaats in en kost niks zeker.... En dan moet je ook nog zorgen dat er geen rare vissen inkomen zoals piraña's of candiru want dat kan ook dodelijk zijn als je uit de boot valt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:10

Arabesk schreef:

laten ze eerst maar is het natuurlijk bekappen afschaffen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Piranha's en candiru's in Engeland? _O-
Het zou idd wel erg jammer zijn.

Marit

Arabesk ik vind dat je een beetje overdrijft. Je zit er zelf toch ook op, of niet soms?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:11

Cayenne schreef:

Het gaat over Rio!

Boras

Arabesk schreef:
Dat is een hele andere discussie. Je paard inzetten bij wedstrijdjes voor geld of prijzen vind ik niet meer van deze tijd :m

En een paard verhandelen dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anne_GTI schreef:
Cayenne schreef:

Het gaat over Rio!

Voor de beeldvorming vond ik Engeland leuker :D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:12

@Arabesk Tja dat er nu geld mee verdiend wordt kan ik het gedeeltelijk met je eens zijn dat je dat ter discussie kan stellen als het om het welzijn van paarden gaat.

Arabesk

Marit schreef:
Arabesk ik vind dat je een beetje overdrijft. Je zit er zelf toch ook op, of niet soms?

Ik rij geen wedstrijden 8-)

Als mensen wedstrijden gaan rijden, wordt al snel het welzijn vh paard ondergeschikt aan de prestatiedrang van de mens!!

Anne_GTI

Cayenne schreef:
Voor de beeldvorming vond ik Engeland leuker :D

:D Je zou wat los kunnen laten tijdens het lange afstandzwemmen... :+

Sorry, ik ga off-topic.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:14

Sammie schreef:
Het zou zomaar kunnen dat de paardensport over vier jaar geen Olympische discipline meer is. Volgens FEI Presidente prinses Haya zijn de enorme kosten, quarantaine, stalling, logistiek en het chronische ruimtegebrek redenen om nog eens serieus na te denken over het belang van de drie paardendisciplines op de Olympische Spelen.

Om van het chronisch gebrek aan paardenwelzijn nog maar te zwijgen..
Strak idee, gewoon afschaffen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:18

Ik begrijp het wel, er zijn vaak problemen geweest in het verleden oa met de bodem (Griekenland meen ik) dat zelfs paarden blijvend geblesseerd raakten, het klimaat ter plaatse (oa Peking), of het feit dat het hippisch complex gewoon kilometers verwijderd is van het Olympisch dorp. Laat het organiseren van hippische evenementen maar gewoon aan de hippische wereld zelf over, en laat het door mensen doen die er echt verstand van hebben. Denk dat daar het grootste probleem in zit.

Ik vind het daarnaast sowieso niet van deze tijd dat er zoveel gebouwd moet worden voor de OS wat daarna gewoon niet meer gebruikt wordt. Was pas nog een heel stuk over op tv, hoeveel van die complexen nu gewoon op instorten staan. Het kost bergen met geld, wat nooit meer terug verdiend wordt en de belastingbetaler mag ervoor opdraaien.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:19

Wat een mierenn#kerij zeg. We zullen maar niet hebben over het gros van de paarden (waarvan het aantal overgens snel van stijgt) wat wel `natuurlijk`gehouden word en er armzalig bijstaat.

Ik zou het meer dan jammer vinden als het afgeschaft word. De paardensport, en dan vooral de dressuursport word al zo ondergewardeerd.