Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Er lijkt dus een sterke associatie te zijn met een goede rencarrière en het starten op tweejarige
leeftijd. Ook lijken deze paarden een sterkere spier- en skeletopbouw te hebben dan de
paarden die op latere leeftijd getraind worden.
kleinvosje schreef:Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...
Chakkie17 schreef:Zoals ik het lees, zijn het nog altijd voornamelijk een berg aannames en is er nog altijd geen klinisch/röntgenologisch onderzoek gedaan naar de fysieke gesteldheid en verschillen van de paarden.
Chakkie17 schreef:Zoals ik het lees, zijn het nog altijd voornamelijk een berg aannames en is er nog altijd geen klinisch/röntgenologisch onderzoek gedaan naar de fysieke gesteldheid en verschillen van de paarden.
spicegirl schreef:als ze gaan racen met 2. hoe oud zijn ze dan, als ze worden ingereden ?
max. 1,5 jaar...
Focussed schreef:Het feit dat er correlatie is wil nog niet zeggen dat er causatie is...
Dus het feit dat een paard dat als 2 jarige gestart is wil nog niet zeggen dat hij lichamelijk er beter aan toe is en DAAROM langer door racet/succes voller is.
Het lijkt mij logischer dat een 2 jarige meer ervaring heeft (namelijk een jaar meer training en ervaring) en daardoor een stap voor is op de 3 jarige. Hierdoor is hij meer succesvol en zal hij meer winnen en meer gebruikt worden.
Het is pas interessant als ze gaan kijken of er verschil is te vinden als de paarden een jaar of 16-17 zijn. Kijken welke paarden dan al artrose ontwikkelen, in welke gradaties en op welke plek bijv.
stef schreef:Focussed schreef:Het feit dat er correlatie is wil nog niet zeggen dat er causatie is...
Dus het feit dat een paard dat als 2 jarige gestart is wil nog niet zeggen dat hij lichamelijk er beter aan toe is en DAAROM langer door racet/succes voller is.
Het lijkt mij logischer dat een 2 jarige meer ervaring heeft (namelijk een jaar meer training en ervaring) en daardoor een stap voor is op de 3 jarige. Hierdoor is hij meer succesvol en zal hij meer winnen en meer gebruikt worden.
Het is pas interessant als ze gaan kijken of er verschil is te vinden als de paarden een jaar of 16-17 zijn. Kijken welke paarden dan al artrose ontwikkelen, in welke gradaties en op welke plek bijv.
Tja, ik ken echter ook genoeg artrose paarden die nog nooit een renbaan van dichtbij gezien hebben....
hollywood86 schreef:Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.
Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van!
Dat is ook een leuke
Focussed schreef:Als jij denkt dat je iedere wetenschappelijk onderzoek moet geloven ben je wel errug naief...
Eigenlijk moet je nooit alleen op de conclusie afgaan zonder de methode en discussie te kunnen lezen.