DNA van de Quarter volledig in kaart gebracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

DNA van de Quarter volledig in kaart gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:41

* http://www.bokt.nl

Meer dan vijf jaar geleden zijn onderzoekers begonnen met het uitpluizen van 32 chromosomen met daarop 2,7 miljard DNA-baseparen van de volbloedmerrie Twilight. In 2009 waren de onderzoekers klaar. Met dit onderzoek was voor de eerste keer de hele genenkaart van het paard in kaart gebracht.

Het genoom is het volledige pakket genetische informatie dat in de chromosomen is versleuteld. Chromosomen zijn te vergelijken met kilometers lange rijen bolletjes in vier verschillende kleuren, de zogenaamde sequentie. De volgorde van die kleuren in een sequentie bepaalt de genetische code voor alles. Van de kleur van de vacht tot het karakter van het paard. En recent is via mitochondriaal DNA ook de oorsprong van het moderne paard getraceerd.

Maar hoe zit het met de verschillende rassen? Bijvoorbeeld, de Quarter. Wat vertelt hun DNA? Om dat te weten te komen is nu door onderzoekers uit het Amerikaanse Texas de eerste Quarter merrie genetisch ‘gestript’.

De merrie Sugar is de eerste Quarter waarvan het DNA is gelezen. Sugar stamt af van een aantal hengsten die binnen het Quarter ras als stamvaders worden aangemerkt.

Ook qua onderzoekstechnieken heeft de tijd niet stil gezeten. Er kan nu op een goedkopere en snellere manier DNA in kaart gebracht worden. Met het volledig genetisch in kaart brengen van een tweede paard kan er beter onderzoek gedaan worden naar normale en abnormale genetische variaties. Duidelijk wordt ook welke genetische verschillen er voor zorgen dat er een ‘ras’ ontstaat. Ook hoopt men meer inzicht te krijgen in welke genetische mutaties een rol spelen bij bepaalde ziektes. Zo zijn er bepaalde rassen die meer te kampen hebben met een bepaalde ziekte dan andere rassen.

De onderzoekers durven echter nog een stap verder te gaan. Omdat in de Verenigde Staten het Quarter Horse Stamboek het grootste stamboek is, kan de analyse van hun DNA er voor zorgen dat uiteindelijk de prestaties van de Quarter er op vooruitgaat. Als de oorzaak van bepaalde ziektes beter in kaart gebracht worden, kan uiteindelijk ook de algehele gezondheid van de paardenstapel worden verbeterd.

Het onderzoeksteam heeft al gebieden in het DNA weten aan te wijzen welke een rol spelen bij de gezondheid alsmede de vatbaarheid voor bepaalde ziektes. Bij Sugar zijn verschillende goede en slechte eigenschappen, kenmerkend voor de Quarter, geïdentificeerd. Meer onderzoek is nodig, ondermeer naar welke genetisch variaties wenselijk en/of nuttig kunnen zijn. Met de juiste DNA variatie zou het mogelijk kunnen zijn om in de toekomst infectieuze ziektes te voorkomen of te genezen. Niet alleen bij paarden, maar mogelijk ook bij andere dieren.

Lees hier het artikel van de onderzoekers die het DNA van Sugar in kaart hebben gebracht.
Bekijk hier de website van het Horse Genome Project, waar Twilight onderdeel vanuit maakt.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:19

Wat gaaf, ga mij er in verdiepen :Y)

Nickeltje

Re: DNA van de Quarter volledig in kaart gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:09

Ik ga in elk geval morgen hier de publicaties van opzoeken.
Inmiddels heb ik van mijn eigen Gelderse merrie DNA geisoleerd en in een vriezer liggen. Moet alleen nog even sparen voor de sequencing.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:14

Nickeltje schreef:
Ik ga in elk geval morgen hier de publicaties van opzoeken.
Inmiddels heb ik van mijn eigen Gelderse merrie DNA geisoleerd en in een vriezer liggen. Moet alleen nog even sparen voor de sequencing.

Amai zeg! Hebt jij je eigen labo thuis om DNA te 'splice' en een eigen cryo systeem? Of werk jij op een labo?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:17

Hahaha, nee ik werk op een laboratorium en doe onderzoek met humaan materiaal.
Maar om de technieken van DNA isolatie onder de knie te krijgen heb ik op wat oefenmateriaal gewerkt en dat netjes ingevroren...
De kosten voor totaal genoom sequencen zijn wel hard aan het dalen, op dit moment een goede 1500 euro, alleen moet je het dan wel kunnen analyseren...
Wie weet dat ik er over een tijdje wel geld voor over heb als ik zelf ook handiger ben met de analyse programma's.

En door dit project is er nu een genoom beschikbaar waarmee nieuwe paarden nu te vergelijken zijn, dus nieuwe sequences kosten minder analyse tijd.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:32

Hey die Quarter ken ik :+ :D Joy!
Interessant artikel, ga me eens inlezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:45

Een nobel streven van de wetenschappers, die oog hebben voor de genetische gezondheid van het Quarterras.
Nu nog de rasvereniging meekrijgen, die nog steeds toestaat dat er met genetische afwijkingen, dominant of recessief, gefokt wordt, en waar zelfs dragers van erfelijke aandoeningen volwaardige papieren krijgen....
Ze hebben nog een lange weg te gaan....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 03:55

ReignStar schreef:

>;) Die Quarter ken ik ook: die is namelijk van mij ... En de fotoshoot waaruit deze foto afkomstig is ken ik ook, wist alleen niet dat mijn Joy d'r DNA volledig in kaart is gebracht :?

:')

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:18

Volgens mij mogen ze dat niet zomaar doen zonder jou toestemming, maar het is natuurlijk wel leuk dat ze die van jou hebben gekozen uit zoveel quarters.. :-)

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:18

JoyRider schreef:
ReignStar schreef:

>;) Die Quarter ken ik ook: die is namelijk van mij ... En de fotoshoot waaruit deze foto afkomstig is ken ik ook, wist alleen niet dat mijn Joy d'r DNA volledig in kaart is gebracht :?

:')

Ik zag de foto dacht he dat is Joy :D
Ga ook het artikel eens lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:01

Had Joy ook herkend!

Leuk artikel en een goede zaak denk ik! Nu dit bekend is, kunnen erfelijke aandoeningen en gen-foutjes hopelijk sneller worden ontdekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:17

Herkende Joy ook direct.
Interessant vraagstuk mbt het gebruik van die foto (zonder toestemming vooraf) van een forum wat zelf de regels graag navolgt :)

Overigens vraag ik me af of nu duidelijk is welke 'Sugar' het hier betreft, want ondanks dat een naam maar één keer in de AQHA-database voor mag komen kent AllBreed er flink wat meer :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:50

Die foto staat in de wiki en dat is vrij ter gebruik. :) (mits bronvermelding/naam fotograaf)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:54

Gaaf, en dan nu andere rassen en soorten, zoeken naar SNPs en verschillen in microsattelieten.

Vind de omschrijving van het dna een beetje wazig, maar goed.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:13

Sammie schreef:
*Omdat in de Verenigde Staten het Quarter Horse Stamboek het grootste stamboek is,

Het is niet alleen het grootste stamboek in Amerika, maar ook ter wereld!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:19

Cassidy schreef:
Een nobel streven van de wetenschappers, die oog hebben voor de genetische gezondheid van het Quarterras.
Nu nog de rasvereniging meekrijgen, die nog steeds toestaat dat er met genetische afwijkingen, dominant of recessief, gefokt wordt, en waar zelfs dragers van erfelijke aandoeningen volwaardige papieren krijgen....
Ze hebben nog een lange weg te gaan....

Wie denk je dat dit onderzoek voor een groot deel financieerd???

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:37

Ik betwijfel of het aandeel van rassenverenigingen groot is in dit soort dure onderzoeken, eerder dat hier heel veel geld in zit van de industrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:51

Ik weet dat oa de AQHA juist veel onderzoeken (mede)financiert. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:59

Heeft zo'n rassenvereniging zo veel geld dan?
Ik heb daar zelf eerlijk gezegd geen flauw idee van hoor. Ik zie hier in het lab alleen maar hoe veel geld dergelijk onderzoek kost...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:08

Je kunt het 2010 Annual Report downloaden, daar gaan iig hele flinke bedragen om :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:10

Ah, ga ik straks eventjes zoeken. Gewoon uit pure nieuwsgierigheid.
Zou iets als het NRPS of KWPN ook zo veel geld hebben dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:12

Let wel: de AQUA is het grootste stamboek ter wereld! Dat heeft dus aanzienlijk meer leden dan het NRPS of KWPN!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:12

Dat zal inderdaad zeer zeker een grote rol spelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:58

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:07

:wow: Dan is een beetje DNA onderzoek niet eens zo veel...