Bijna 80 paarden de zee in bij Strao Burgh-Haamstede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joolanda

Bijna 80 paarden de zee in bij Strao Burgh-Haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 09:19

http://www.pzc.nl/

Tegen de 80 paarden zijn zaterdag het zeewater bij Westenschouwen ingegaan voor de traditionele voorjaarswassing van de benen.

Met de strao Burgh-Haamstede is dit jaar het straoseizoen op Schouwen-Duiveland van start gegaan. De gebruikelijke opening in Renesse kwam vorige week te vervallen omdat veel straten te glad waren.

Laurey de Boer en Linda de Glopper zijn eerste geworden bij de strao in Burgh-Haamstede. De Boer deed in de kinderklasse mee. In die klasse werden Cleo Boot en Isa van der Meyden respectievelijk tweede en derde.

De Glopper haalde de eerste prijs binnen in de categorie volwassenen. Zij werd gevolgd door Rilana Kindt en Marja Jonker. De pechprijs ging naar Baltazar Schopman. Hij viel vlak voor aanvang van de strao van zijn paard en moest aan zijn hoofd worden gehecht.

Bekijk hier en úrl=http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/eerste-stra%C3%B4-van-jaar-burgh-haamstede]hier[/url] een filmpje
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-02-12 12:40, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: aangepast naar de regels van on

Selima

Re: Bijna 80 paarden de zee in bij Strao Burgh-Haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:02

Op zich een aardig filmpje, vrolijke paarden, maar die gecoupeerde staarten...

En dan krijg ik toch een naar gevoel bij het interview met een grote trekpaarden-houder, hij heeft er 8, waarbij hij er zo te zien geen een MET staart heeft. Niet zo'n fris heerschap, in dat opzicht (maar als ie inmiddels ongecoupeerde jonge dieren heeft, neem ik m'n woorden volledig terug!)

Niet m'n bedoeling om een leuk evenement te bezoedelen, maar het valt zo op in dat filmpje, al die staartloze, maar prachtig versierde 'konten'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:07

Ik weet niet waar jij kijkt Selima, maar ik zie ook een hoop paarden mét staart hoor!

Lijkt me gaaf om zoveel van die grote trekpaarden bij elkaar te zien :) leuk dat dit wordt gedaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:15

Misschien zijn dit ook oudere paarden van voor het verbod op staarten couperen? ;)

Verder ziet het er leuk en gezellig uit.
Vond het filmpje natuurlijk weer veel te kort; met een strao is zo veel meer te zien!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:25

Leuk, bekend terrein, ik reed daar vroeger dagelijks op het strand en natuurlijk deden we mee met Stroa

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:31

Is het nu al voorjaar? ik heb gewoon t idee dat als de lente begint het voorjaar is. Of zie ik het verkeerd? :o?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:25

Selima schreef:
Op zich een aardig filmpje, vrolijke paarden, maar die gecoupeerde staarten...

En dan krijg ik toch een naar gevoel bij het interview met een grote trekpaarden-houder, hij heeft er 8, waarbij hij er zo te zien geen een MET staart heeft. Niet zo'n fris heerschap, in dat opzicht (maar als ie inmiddels ongecoupeerde jonge dieren heeft, neem ik m'n woorden volledig terug!)

Niet m'n bedoeling om een leuk evenement te bezoedelen, maar het valt zo op in dat filmpje, al die staartloze, maar prachtig versierde 'konten'.

die gevoupeerde staarten zijn van voor het verbod op couperen, en zo zielig is dat niet hoor. het is misschien wel lelijk, maar wel pratisch. want de meeste trekpaarden krijgen een hele dikke, zware staart, die eigenlijk te zwaar is om goed mee te kunnen werken, ook voor de paarden is dat niet prettig. nu knippen ze bij de jonge paarden gewoon de staart heel kort, maar laten ze het bot zitten. dit vind ik ook mooier en diervriendelijker

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:30

"Hebben de hele winter op stal gestaan en zijn blij dat ze een dagje naar het strand kunnen"..................?????

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:38

ik zie een hoop blije paarden, schattig meisje op een enorm trekpaard.
het heerschap vindt ik eigenlijk helemaal niet zo sjofel, gewone normale boer.

hij zal wel bedoelen dat ze de hele winter niet zoveel hebben gedaan.
heb misschien 3 gecoupeerde staarten gezien.

ga nu niet weer hakketakken op 2 min film terwijl je het hele verhaal niet kent :)

ontzettend leuk iniatief.
zag een haf en een tinker voorbijkomen en idd een klein meisje op een enorm trekpaard.
gelukkig vroor het niet meer, dat zou best koud geweest zijn :D

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:41

haha ik moet wel lachen om de reacties, de paarden van Bart van der Wekken zijn voor zover ik weet wat oudere paarden, de jongere trekpaarden die je in de strao's ziet lopen hebben meestal wel een staart.
Volgens mij bedoeld hij inderdaad dat ze weinig gedaan hebben, ze hebben een wei daar en volgens mij staan ze daar in de winter ook op, maar misschien minder dan in de zomer.

Ik was helemaal vergeten dat het strao was, vroeger deed ik altijd mee maar ik vond het vervelend dat je op de terugweg van het strand zo vaak stil moest staan omdat er dan gedronken werd, en dat met die koude wind. brrr.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:13

Sash schreef:
haha ik moet wel lachen om de reacties, de paarden van Bart van der Wekken zijn voor zover ik weet wat oudere paarden, de jongere trekpaarden die je in de strao's ziet lopen hebben meestal wel een staart.
Volgens mij bedoeld hij inderdaad dat ze weinig gedaan hebben, ze hebben een wei daar en volgens mij staan ze daar in de winter ook op, maar misschien minder dan in de zomer.

Ik was helemaal vergeten dat het strao was, vroeger deed ik altijd mee maar ik vond het vervelend dat je op de terugweg van het strand zo vaak stil moest staan omdat er dan gedronken werd, en dat met die koude wind. brrr.

Dat vond ik inderdaad ook vervelend :D .Bij café de Westhoek o.a.
Ik zag leuke foto's in jouw profiel, pompoenen deed ik ook altijd maken. Hele avonden was ik daar mee bezig.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:43

Het was wederom weer een genot om mee te rijden, weer was prima, beetje harde wind op het strand, maar als ruiter had je daar geen last van, alleen voor het publiek was het koud.
Voor liefhebbers van trekpaardsen, ga volgende week in Noordwelle kijken, daar is dan ook Strao, met ruim 150 deelnemers en het grootste gedeelte trekpaarden...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:46

en weer heb ik spijt dat ik niet ben wezen kijken. :\
Volgend jaar écht écht écht in mn agenda zetten!
Lijkt me zo leuk :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:02

Bravura schreef:
"Hebben de hele winter op stal gestaan en zijn blij dat ze een dagje naar het strand kunnen"..................?????

Dat heeft te maken met vroeger, het strao stamt af van een oude traditie op het eiland. Nadat de paarden de hele winter op stal hadden gestaan werd in het zoute water alle kwade geesten afgespoeld die zich in de winter in de paarden benen hadden genesteld. Tegenwoordig staan de paarden natuurlijk helemaal niet meer hele dagen op stal, maar goed daar stamt het hele strao vanaf.

Ik heb het laatste stukje strao meegereden dit jaar op Haamstede, volgend jaar ga ik de hele route meedoen dan is mijn paard er ook klaar voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:50

Wat leuk! Wij willen graag meerijden met strao Ellemeet, weet iemand hoe je daarvoor kunt inschrijven?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:35

Leuk om te zien. Een vriendin van mij rijdt volgende week in Noordwelle (niet met een Trekpaard trouwens, maar met een Tinker/Shire)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:26

Keetie, super bedankt, heb ons terug gezien, op het strand(foto 0254+0253) en het allerlaatste filmpje, ik had die opgewonde pony, met die roze anjers in de manen....
Had het zelf niet op film gezien, maar vindt het leuk om terug te zien!

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:48

ziet er leuk uit :)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:29

mammaslamma schreef:
Keetie, super bedankt, heb ons terug gezien, op het strand(foto 0254+0253) en het allerlaatste filmpje, ik had die opgewonde pony, met die roze anjers in de manen....
Had het zelf niet op film gezien, maar vindt het leuk om terug te zien!

Filmpje was trouwens niet het laatste filmpje, maar de 1na laatste, met het vertrek uit Burgh-Haamstede, toen werd het even te spannend voor mijn pony....

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:29

Je viel met het vertrek wel op met je huppelend paardje. Mijn moeder heeft geen verstand van paarden en zei: Moet je die eens mooi zien lopen.

Hebben je ook iets meegekregen van die man die er nog is afgevallen? Nog voordat de stoet vertrokken was?
En ik vond het dit jaar rommeliger als andere jaren. Er waren na Burghsluis een 9 paarden die het niet bij konden houden en die liepen een heel eind erachteraan. Met het oversteken van die provincialeweg was de brandweer al weg, en moesten ze het zelf maar uitzoeken.
Vonden wij als toeschouwer maar raar geregeld. Konden ons ook niet herinneren dat dat wel eens vaker was voorgekomen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:31

Ja, dat was Melle, als die een beetje opgewonden wordt, trekt hij alles uit de kast, hij heeft zo gelopen tot het strand.....
Ik vond het ook vreemd, we waren nog wat aan het drinken bij Burghsluis, ik keek achterom en de stoet reed al weg, terwijl er nog mensen niet op hun paarden zaten...
Heb het tegen de voorrijder gezegd, maar die had geroepen, zei hij,maar met die wind, hoor je niets.

De man die gevallen was, heeft 6 hechtingen, verder was alles goed met hem.
Blijft de vraag over, moeten caps verplicht gesteld worden, ik denk van wel, er rijden zoveel mensen mee die totaal niet kunnen rijden, en alleen voor de strao een paard huren, ben altijd op mijn hoede dat ik in de gaten hou wie er in mijn buurt rijd......

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:59

Leuk zeg.
Mooie groep paarden. Leuk al die verschillende types bij elkaar. En wat een beren die trekpaarden, zeker met die wintervacht!

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:35

Lisa_H schreef:
Bravura schreef:

Dat heeft te maken met vroeger, het strao stamt af van een oude traditie op het eiland. Nadat de paarden de hele winter op stal hadden gestaan werd in het zoute water alle kwade geesten afgespoeld die zich in de winter in de paarden benen hadden genesteld. Tegenwoordig staan de paarden natuurlijk helemaal niet meer hele dagen op stal, maar goed daar stamt het hele strao vanaf.

Ik heb het laatste stukje strao meegereden dit jaar op Haamstede, volgend jaar ga ik de hele route meedoen dan is mijn paard er ook klaar voor :D

Wat leuk dat je het laatste stukje nog hebt gereden, dat heb ik gemist? :) Op wie mocht je?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:37

keetie bedankt voor de filmpjes etc.

Jammer dat de versiering beetje achter blijft bij de meeste werkpaarden, mis wel de 'bloementuigen' en kransen bij velen.
Het is 1 van de vele tradities om trots op te zijn, wat heerlijk om te zien. Hopelijk kan ik ook een keer meerijden :-)