Kloon van springpaard Zandor Z geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kloon van springpaard Zandor Z geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:55

http://www.bokt.nl

Aan het rijtje van gekloonde sportpaarden kan nu ook de bruine Rheinlander Zandor Z (Zeus x Polydor) toevoegd worden. De, bij het Zangersheide goedgekeurde, hengst Zandor Z was onder Jos Lansink succesvol in de springsport. Daarnaast heeft hij onder meer de titels Sire of the World (1998) en Best Stallion (1999) toebedeeld gekregen. Dat meldt horsetalk.co.nz.

In 2004 stond Zandor 108ste op de WBFSH ranglijst. Bekende nakomelingen van Zandor Z zijn onder meer Zorro Z (mv. Calvin Z), actief onder Edwina Tops-Alexander, de donkerbruine merrie Zeta de Hus (mv. Atlantus Z) onder Kevin Staut en Urico (mv. Fedor) onder Mario Deslauriers. Bij het NRPS is kleinzoon Rivaldo's Adelheid Z (v. Rival Z) goedgekeurd. Bij het AES is zoon Zahr Adelheid (mv. Argentinus) goedgekeurd. Beide hengsten zijn ingeteeld op de moederlijn van Zandor.

De kloon van Zandor is in november 2011 geboren op het terrein van het Franse bedrijf Cryozootech. Het nieuws is vandaag naar buiten gebracht.

Cyruss_

Re: Kloon van springpaard Zandor Z geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:30

Ben benieuwd... Vind het toch maar iets vaags dat klonen. En vaak vind ik het betreffende 'kloontje' totaal niet op zn voorganger lijken. Afwachten dus.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:53

hmz het zoveelste gekloonde dier...

je hoort van al die andere klonen ook vrij weinig..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:55

Toch denk ik dat het niet goed kan zijn.. met dat DNA knoeien..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:06

Buh, ik vind het maar creepy. Maar goed, als het veulen maar gezond is en een normaal leven kan hebben.. :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:10

Kostbare experimenten, waarvan het mij niet onwaarschijnlijk lijkt dat het grote risico's draagt. Zijn er al onderzoeken geweest naar de prestaties van deze klonen?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:44

Het gekke met klonen is dat de ouderdom meegekloond word.. Dus stel je kloont een 15 jarige, dan heeft het veulen de zelfde al reeds door leeftijd ontwikkelde eigenschappen.
Hierdoor is een kloon simpelweg zwakker...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:49

huh, diaz, is dat zo?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:53

Hannanas schreef:
huh, diaz, is dat zo?

Ik heb dat ook wel eens gehoord ja! ik denk ook dat als je een ziek dier kloont de ziekte automatisch ook gekloont word..

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:53

lijkt me en beetje raar. want dna veranderd niet door leeftijd. op mutaties na, maar die komen zoo minimaal voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:18

Chakkie17 schreef:
Kostbare experimenten, waarvan het mij niet onwaarschijnlijk lijkt dat het grote risico's draagt. Zijn er al onderzoeken geweest naar de prestaties van deze klonen?

Wat voor prestaties doel je op?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:26

X_Linz_X schreef:
lijkt me en beetje raar. want dna veranderd niet door leeftijd. op mutaties na, maar die komen zoo minimaal voor.

DNA veranderd niet maar je moet je voorstellen dat een DNA streng een staartje heeft. Dat heet een telomeer. Zo'n telomeer is als het ware het besturingscentrum van de streng. In de telomeer ligt vast hoe vaak een cel kan delen. Bij een jong dier is zo'n telomeer lang en kan er nog heel vaak gedeeld worden. Bij ouder DNA is de telomeer korter en kan er dus minder vaak gedeeld worden. Vandaar ook de verwachting dat een kloon een kortere levensverwachting heeft. Maar genetisch is het materiaal wel identiek aan de donor. Voor een hengst zou dit moeten inhouden dat zijn spermakwaliteit en verervingscapaciteiten hetzelfde zouden moeten zijn als het orgineel.

Vooral bij een ruin als E.T. van Hugo Simon is het dus een mogelijkheid om van een uitzonderlijk goed sportpaard alsnog later nakomelingen te krijgen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 07:24

Ze moeten Colvorms Libero H klonen ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 07:50

Sababber schreef:
ik denk ook dat als je een ziek dier kloont de ziekte automatisch ook gekloont word..

Als het een erfelijke ziekte is wel ja. Maar waarom zou je een (erfelijk) ziek dier klonen? Je wilt daar ook niet 'gewoon' mee fokken.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:11

vind het ook maar een rare bezigheid, weet ook niet of veel fokkers de stap aandurven om met een gekloond dier te fokken.
Heb overigens de kloon van Chellano Z zien springen in Zangersheide, het dier kon me qua springmanieren niet bekoren...deed me in dat gebied niks aan zijn "vader" denken...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:02

Vind het wel wat vreemd dat het nieuws gister pas naar buiten is gebracht. De kloon was namelijk zondag al te zien op de hengstenshow van Zangersheide (waar overigens ook de kloon van Air Jordan op stal te zien was)......
Ik blijf het een vreemd iets vinden, en ik ben er niet voor. Vind het dan ook goed, dat ze in ieder geval in de sport weinig ermee kunnen.
De kloon van Chellano had wel wat weg van Chellano zelf toch?
die hengsten hebben ook een opleiding gehad die maar weinig mensen mee hebben gekregen. En de klonen zijn vol in the picture, dus iedere stap en misstap wordt gezien.

Ik moet zeggen, dat ik van heel de hengstenshow niet echt weg was, maar dat is mijn mening.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:16

Qua uiterlijk trok hij er wel op :) maar qua springen was ik er niet weg van :)
Ben deze hengstenshow niet geweest, dus ik kan me over de algemene kwaliteit niet uitspreken...

Denk idd dat omdat je in de sport zo beperkt bent, dat niet veel fokkers de stap gaan zetten... waarom dan niet voor een andere goede hengst kiezen zonder de beperking van de sport.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:29

Ik ben ook van mening dat een paard goed wordt, door zijn verleden...dus sommige krijgen juist vechtersmentaliteit omdat ze het in het verleden niet altijd "perfect" hebben gehad.
en deze paarden krijgen natuurlijk alles perfect.....zelfde als bijv. hickstead. Als die hier bij de gemiddelde ruiter in de buurt terecht gekomen was, grote kans dat hij de olympische spelen als frikadel had gezien...... en zo zijn er nog een hoop paarden die bij de gemiddelde ruiter levensgevaarlijk zouden zijn geworden.

ook vind ik het stamboek van zangersheide (wat ik op de show heb gezien, ik weet dat er veel meer hengsten zangersheide zijn, maar die lieten ze niet zien) wat beperkt is. Overal zit wel Clinton of Carthago of Capitol in..... de lijnen worden zo klein op die manier. Wij hebben er anderhalf uur voor moeten rijden (enkele reis), maar dat was de show zelf voor mij niet waard.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:35

Ja, ze fokken natuurlijk op bewezen stammen, ergens goed, want je verankert het talent er wel in, maar soms wat meer afwisseling zou idd goed zijn.
Fokkers kiezen ook voor de populairste hengsten (air jordan, chellano, calvados, enz..) terwijl Zangesrheide zo een uitgebreide lijst van goedgekeurde hengsten heeft.
Dat snap ik niet zo goed, ze hebben zat goedgekeurde hengsten met "frisse" bloedlijnen, maar ze zijn nog niet ontdekt door de fokkers...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:45

een hoogbegaafd kind komt ook maar zelden uit 2 hoogbegaafde ouders :D ...haha maar dat is mijn mening.
Verder doet het stamboek het best goed hoor! en ik ben verliefd op Levisto (wie niet natuurlijk)..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:50

:D hihihi, idd, een punt heb je daar wel! :D

Ja, stamboek doet het zeker goed, mijn toekomstige beeb wordt er ook ingeschreven (meer voor het gemak) maar de Z staat toch voor kwaliteit in de springsport, en ik hoop op kwaliteit dus :D

Levisto, gave bok, maar ik zou er niet mee dekken :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:10

hoeveel klonen zijn er al eigenlijk van paarden?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:12

Goh, zandor z heeft nu een kloon, air jordan, chellano, ratina z ook geloof ik. Het zijn er toch wel al enkele...

Misschien een Totilas klonen en die aan Edward geven... leuke strijd, Rath op Totilas original en Edward op Totilas the sequel :D

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:18

@Charisma. Haha! Lijkt me een leuke strijd, Totilas 1 en 2 tegen elkaar in de ring;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:19

Ja, dat lijkt me idd een strijd der gladiatoren! :D wie weet komen de grote paarden van weleer nog wel eens terug in de ring... in kloonvorm... :)