Dodelijk ongeval met zuurstofcabine op kliniek in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dodelijk ongeval met zuurstofcabine op kliniek in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:15

http://www.dehoefslag.nl

Een vrouw en paard zijn gisteren om het leven gekomen in een opmerkelijk en bovenal tragisch ongeluk op een revalidatiekliniek voor paarden in het Amerikaanse Marion County.

De achtentwintigjarige Erica Marshall en een paard stierven door een explosie in een zuurstofcabine. Een tweede medewerker van de kliniek raakte ernstig gewond. De explosie vond plaats omdat het paard in paniek raakte in de zuurstofkamer en om zich heen begon te slaan. De hoefijzers raakten de wand van de cabine waardoor een vonk in contact kwam met pure zuurstof en vervolgens explodeerde.

Volgens woordvoerders van de plaatselijke politie was het paard al bekend met het proces in de cabine en kreeg daarom geen verdoving. Erica Marshall was medewerkster op de kliniek en behandelde dagelijks twee tot zes paarden in de zuurstofkamer.

De explosie veroorzaakte een gapend gat in het gebouw. Op het moment van het ongeluk stonden er nog eens dertig paarden op de kliniek. Geen van hen raakte gewond.

Autoriteiten onderzoeken de toedracht tot de explosie.
Er zijn geen officiële regels voor gebruik van een zuurstofkamer bij paarden.

Kijk hier naar een filmpje waarop de omvang van het ongeluk duidelijk te zien is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:18

Wow, over ongeluk gesproken...vreselijk!

Mjetterd

Re: Dodelijk ongeval met zuurstofcabine op kliniek in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:23

Wauw, heftig. Waarvoor is zo'n zuurstofkamer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:27

Dat werd ook uitgelegd in het filmpje, maar die worden vaak gebruikt na een operatie of voor paarden met longproblemen :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:28

Cayenne schreef:
Dat werd ook uitgelegd in het filmpje, maar die worden vaak gebruikt na een operatie of voor paarden met longproblemen :)

Dacht al wel dat het werd uitgelegd, maar zit op mn telefoon en kon het filmpje niet afspelen.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:38

Wat erg!

Heb er geen woorden voor. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:47

Dat is een flinke explosie geweest! Heel veel sterkte aan de nabestaanden van mevrouw Marshall en de eigenaren van het paard. Ik hoop voor de andere medewerker dat hij er zonder blijvende gevolgen onder vandaan komt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:49

Mijn god, wat een voorbeeld ook van stomme pech.......
Hoop inderdaad dat de andere werknemer er goed vanaf gaat komen!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:56

Wat een kanl moet dat zijn geweest als ik die foto zo zie. Je mag haast nog blij wezen dat het maar bij 1 slachtoffer (2 als je paard ook meeteld) is gebleven.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:59

Jemig, wat een ongeluk!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:24

Wat een naar ongeluk... Het lijkt me wel dat de regels rondom het gebruik van een zuurstofcabine en paarden worden aangescherpt? Het lijkt me een heel begin als ze de paarden die er regelmatig in moeten van de ijzers halen...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:27

Heftig, echt vreselijk..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:42

s6801881 schreef:
Wat een naar ongeluk... Het lijkt me wel dat de regels rondom het gebruik van een zuurstofcabine en paarden worden aangescherpt? Het lijkt me een heel begin als ze de paarden die er regelmatig in moeten van de ijzers halen...

ik was verbaasd dat ze de ijzers er nog onder hebben.....in zon zuurstofkamer..

erg triest,, ga nu filmpje kijken...

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:55

sigrid1182 schreef:
s6801881 schreef:

ik was verbaasd dat ze de ijzers er nog onder hebben.....in zon zuurstofkamer..

erg triest,, ga nu filmpje kijken...

Dat was ook direkt waar ik aan dacht, neemt niet weg dat het erg triest is voor de familie van de vrouw en de eigenaar van het paard

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:19

Aii vreselijk. Bij zoiets zou je toch denken dat alle veiligheidsmaatregelen die je zou kunnen bedenken toch ook echt genomen worden..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:21

Als ik mij bedenk wat voor een maatregelen en waarschuwingen er zijn als er een zuurstofapparaat bij een COPD patient in huis wordt geplaatst (nooit meer een kaarsje aan in huis, niemand meer roken in huis, sticker op de deur dat er een zuurstof tank in huis is etc.) verbaast het mij eerlijk gezegd ook best wel dat een paard met ijzers in een dergelijke ruimte mag.

Helaas hebben de mensen en dieren die bij het ongeluk betrokken waren daar nu natuurlijk niets aan. Achteraf is zo gemakkelijk praten.

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:29

Hoeveel pech kun je hebben, vreselijk wat een drama

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:32

Wat triest dat dit heeft moeten gebeuren.

even gegoogled en ik zie dat er veel verschillende inrichtingen zijn van zo'n ruimte, in dit filmpje bv doen ze het wel goed, rubber op de vloer en de wanden en het paard staat zonder ijzers en zonder halster er in (halster zit meestal ook ijzer aan natuurlijk) http://www.youtube.com/watch?v=mmIk-hzk ... re=related

Ik vind het alltijd zo jammer dat de ervaringen van de ene bedrijfstak (industrie bv waar ik werk) niet overgenomen worden naar andere bedrijfstakken.Dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden, en dat maakt het verlies voor vrienden en famillie natuurlijk nog erger!

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:32

dit is echt een vreselijk ongeluk

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:12

Mist schreef:
Wat triest dat dit heeft moeten gebeuren.

even gegoogled en ik zie dat er veel verschillende inrichtingen zijn van zo'n ruimte, in dit filmpje bv doen ze het wel goed, rubber op de vloer en de wanden en het paard staat zonder ijzers en zonder halster er in (halster zit meestal ook ijzer aan natuurlijk) http://www.youtube.com/watch?v=mmIk-hzk ... re=related

Ik vind het alltijd zo jammer dat de ervaringen van de ene bedrijfstak (industrie bv waar ik werk) niet overgenomen worden naar andere bedrijfstakken.Dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden, en dat maakt het verlies voor vrienden en famillie natuurlijk nog erger!

Neem aan dat er nu wel regels komen voor meer veiligheid. Vreselelijk ongeval.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:15

Mjetterd schreef:
Wauw, heftig. Waarvoor is zo'n zuurstofkamer?

hyperbare zuurstof kamers gebruikten ze vroeger om duikers te behandelen met de duikersziekte. Onder grote druk neemt je bloed meer zuurstof op.
In het AMC in amsterdam heeft zo´n behandeling 20 jaar geleden het leven gered van mijn broer. (gebruiken ze ook voor mensen met wondgenezingsproblemen, slechte vaten, gangreen, anaerobe bacterieen)
Was verbaasd om te lezen dat ze het paard zonder sedatie (en met ijzers) in zo´n ruimte doen, want 1x de druk opgebouwd, duurt het zo 20 minuten voordat je er weer uit kan. Je moet niet claustrofobisch zijn o.i.d.
Triest dat het ongeval heeft plaatsgevonden. Naar beeld van de verwoeste ruimte.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:25

Heftig hoor.
Wat een gat!

heel veel Sterkte voor de familie en nabestaanden van het meisje.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:27

Brr dat was een beste klap zeg.. Weet je wat ik dan weer niet snap... Het is ontworpen voor paarden, en paarden kunnen nou eenmaal eens slaan en daar moet zo'n apparaat/kamer dan toch ook op berekend zijn en hadden ze dus rekening mee moeten houden tijdens het bouwen ervan?

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:25

Zuurstof alleen kan niet exploderen, alleen met een brandbare stof, het paard heeft waarschijnlijk een scheet gelaten waarbij methaangas vrij komt, en de vonk van het ijzer dat het ontsteekt. Volgens mijn man die erg van natuurkunde en scheikunde houdt.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:48

Klopt,. Zuurstof alleen is niet brandbaar, maar hier heb je 2 factoren die ervoor zorgen dat stoffen die normaal niet (licht) brandbaar zijn nu zich als een explosieve stof gaan gedragen.
Enerzijds een zuurstof gehalte van meer dan 23%, en dan een verhoogde luchtdruk.
Zelfs de kleding die iemand aan heeft (ook brandvrije en brandvertragende kleding) de haren van het paard (staart) kunnen door een vonkje al tot ontbranding worden gebracht, waarbij het verbrandingsproces zich explosief gedraagt.

Dus een "windje" is denk ik niet de oorzaak geweest, eerder de staart die in de buurt van de vonk was.

Maargoed, denk dat een ieder zich nu wel een beeld kan maken wat voor een nachtmerrie het moet zijn geweest, als alles ineens in de brandvliegt,... je kleding,.. haren, etc.