KNHS en FNRS naar meer samenwerking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KNHS en FNRS naar meer samenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 13:14

www.knhs.nl

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) en de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) gaan hun samenwerking intensiveren. Op het FNRS ondernemerscongres, dat in september 2011 werd gehouden, kondigden Theo Ploegmakers, voorzitter KNHS en John Kraakman, voorzitter FNRS, al stappen aan die tot meer samenwerking tussen beide organisaties moest gaan leiden. Dit heeft geresulteerd in de benoeming van een viertal onderwerpen waarop de intensievere samenwerking tot uiting komt: buitenrijden, opleidingen, de paardensportstructuur en paardensport regiocentra. Op elk onderwerp is een werkgroep ingesteld en de eerste stappen zijn gezet. “Wij bereiden ontwikkelingen voor die gedeeltelijk nog aan onze besturen en ledenraden moeten worden voorgelegd, maar vinden het belangrijk om onze achterbannen nu al over de huidige gang van zaken te informeren”, aldus beide voorzitters.

Buitenrijden is één van de mooiste en veel beoefende onderdelen van de paardensport. Enjoy the Ride is sinds jaren het buitenrijdplatform van de KNHS en FNRS. Dit project wordt vanaf 2012 getrokken door de FNRS. De coördinatie hiervan is dan ook overgegaan van de KNHS naar de FNRS. De FNRS en KNHS gaan de komende jaren de georganiseerde Enjoy the Ride buitenritten koppelen aan de opleidingen die er zijn op het gebied van buitenrijden en mennen bij beide organisaties. Ook wordt er gekeken naar een koppeling met de cursus Paard&Welzijn en het ruiter-, men en koetsiersbewijs. In de komende maanden staan regionale bijeenkomsten voor verenigingen en maneges op het programma om uitleg te geven over deze ontwikkelingen.

Zowel de FNRS als KNHS bieden opleidingen aan op diverse paardensport gebieden. Beide organisaties hebben stappen genomen om tot een integratie te komen op een aantal onderdelen. Er zijn in korte tijd forse stappen gezet naar meer eenheid in deze markt door een gezamenlijk kwalificatiedossier. Een flink aantal vernieuwingen zullen in het derde kwartaal van 2012 geïmplementeerd worden.

Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden van een integrale sportstructuur. De KNHS en FNRS streven er naar om de doorstroom van het FNRS wedstrijdcircuit (F proeven met manegepaarden) naar het KNHS wedstrijdcircuit te vereenvoudigen. Daarnaast wordt er gekeken of er samenwerkingsmogelijkheden zijn voor het opleiden van juryleden. De leden van de FNRS, de ruitersportcentra, hebben aangegeven veel belang te hechten aan het onderscheidend vermogen van de bij de FNRS aangesloten bedrijven. Dit moet dan ook in de markt overeind blijven.

Op het onderwerp regiocentra wordt aansluiting gezocht met het talentontwikkelingsprogramma van de KNHS, het Rabo Talentenplan. In 2012 worden voor het eerst regionale talentenselectiedagen gehouden. Dit gaat plaatsvinden op diverse locaties, verspreid over heel Nederland. De KNHS komt in nauwe samenwerking met de FNRS en Rabobank, naar de leden toe.

Ook in hun communicatie gaan de KNHS en FNRS de afstand naar hun leden verkleinen. Flexibele platforms gericht op paardensporters en ondernemers, waar ieder lid relevante informatie makkelijk kan vinden, zijn het uitgangspunt van de gesprekken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:21

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden van een integrale sportstructuur. De KNHS en FNRS streven er naar om de doorstroom van het FNRS wedstrijdcircuit (F proeven met manegepaarden) naar het KNHS wedstrijdcircuit te vereenvoudigen.

Hmm grappig, werd laatst nog gezegd dat maar een hele kleine groep gebruik maakt van deze mogelijkheid.
Ze kunnen beter hun energie in hun eigen belangrijke zaken stoppen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:01

Ik ben een beetje bang dat de KNHS alles naar zich toe wil trekken, dan wordt het vaak een onoverzichtelijk geheel. Maar ik kan het mis hebben.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:02

Ja mijn oren flabberde ook even?! Volgens mij hoorden we zaterdag een andere boodschap..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:35

lotteElb schreef:
Ja mijn oren flabberde ook even?! Volgens mij hoorden we zaterdag een andere boodschap..

:+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:43

Tja, als je dan op een manegepaard je zo zou kunnen kwalificeren dat je aan de dressuureis voor een hengst kan voldoen zie ik de meerwaarde er, in ieder geval voor mijn situatie, wel van in. Aangezien een paard vinden die ik zelf kan uitbrengen in de sport en tegelijkertijd ook betaalbaar is geen doen is. Maar ik verwacht dat je dan in de hoogste F-klasse ergens rond de L1 instroomt?

orienta

Re: KNHS en FNRS naar meer samenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:47

Maar je hebt er in principe niets aan omdat het paard/ruiter gebonden is.
Je moet dan zelf altijd weer in de B beginnen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:51

orienta schreef:

Niet als je voldoende bent geklasseerd voor bijvoorbeeld de instroom met een hengst. Maar dat kan alleen als je prestaties in de F-proeven worden erkend als voldoende bewijs dat je op L2+1 niveau kan functioneren met een paard.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:43

Eerste stappen richting volledige fusie?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:46

Margo schreef:
Eerste stappen richting volledige fusie?

Dat zal toch niet

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:18

orienta schreef:

Dit is in het juryleden-topic uitgebreid besproken. Een ruiter die F12 met minimaal 1PP of hoger is mag indien het paard onder een andere ruiter hoger dan L heeft gelopen instromen in de KNHS-L1, feitelijk mag je dan de klasse B overslaan.

Ik weet dat er mensen die een eigen paard kopen of een paard gaan bijrijden van deze mogelijkheid gebruik maken of met een manegepaard deze overstap maken. Je kan je echter wel afvragen hoeveel manegebedrijven deze mogelijkheid aanbieden aan hun klanten en of zij de paarden op stal hebben staan die hoger dan L hebben gelopen en of een bepaalde categorie ruiters hier behoefte aan heeft. Ik kom zelf in een wat minder recent verleden van zo'n bedrijf en vrijwel alle paarden liepen NBVR en later KNHS tot zelfs een aantal manegeruiters met manegepaarden in het M en Z en ik ken meer van deze bedrijven die alleen maar voordelen zien in deze vorm van sportinstroom.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:15

Ze kunnen beter eerst eens de FNRS proeven onder de loep gaan nemen voordat ze zich druk gaan maken over instroming naar de KNHS

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:30

Wat is er dan mis volgens jou met de proeven?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:42

Ojee krijg een dejavu met de fusering NBVR en KNHS destijds!!Eerst even samenwerken en dan de andere partij eruitwippen en alles overnemen.
Zou graag zien dat je als wedstrijdruiter/amazone weer kon kiezen uit meerdere instantie's dan alleen maar afhankelijk van het KNHS te kunnen zijn!

Nou manege mensen,succes ik zal voor jullie duimen!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:52

daniella74 schreef:
Wat is er dan mis volgens jou met de proeven?

Laat ze eerst maar eens de strafpunten bij de vaardigheid en de F1 proeven bekijken voordat ze zich om start kaarten druk gaan maken :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:54

Wat heeft dat te maken met samenwerking met de KNHS?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:30

Zoals ik het zeg, beter eerst hun eigen zaken op orde voordat ze aan een samenwerking gaan beginnen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:59

Dat staat geheel los van elkaar. Het lijkt me dat de KNHS ook het nodige te verbeteren heeft als ik hier op Bokt zo eens rond lees... Het lijkt me trouwens dat elke organisatie streeft naar ontwikkeling en verbetering.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:20

Heel verstandig om samen te werken. Voordeel is nu ook dat zij op 1 terrein zitten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:59

PaysBas schreef:
Heel verstandig om samen te werken. Voordeel is nu ook dat zij op 1 terrein zitten.

Dat zitten ze al jaren dus dat zal het verschil niet maken :).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:02

Ik snap dit niet...Waarom gaat de KNHS er van uit dat iedere FNRS startende manegeruiter uiteindelijk KNHS wedstrijden wil rijden? Waarom niet gewoon de FNRS lekker voor de (met alle respect hoor) recreatieve, manegeruiters, kinderen zonder eigen/verzorg paard of ouders die mee willen en noem verder maar op houden...Niet alles hoeft toch door te stromen naar de KNHS
De mogelijkheid is er al, degene die echt heel graag willen kunnen vooruit (maar die blijven meestal al niet op de manege hangen) en zolang de rest toch tevreden is...Weer typisch staaltje monopolie van de KNHS dit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:11

_Esther_87_ schreef:
Ik snap dit niet...Waarom gaat de KNHS er van uit dat iedere FNRS startende manegeruiter uiteindelijk KNHS wedstrijden wil rijden? Waarom niet gewoon de FNRS lekker voor de (met alle respect hoor) recreatieve, manegeruiters, kinderen zonder eigen/verzorg paard of ouders die mee willen en noem verder maar op houden...Niet alles hoeft toch door te stromen naar de KNHS
De mogelijkheid is er al, degene die echt heel graag willen kunnen vooruit (maar die blijven meestal al niet op de manege hangen) en zolang de rest toch tevreden is...Weer typisch staaltje monopolie van de KNHS dit.

Waar baseer jij dit allemaal op? De FNRS wil meer mogelijkheden creeeren voor de mensen die dat willen. Als iemand helemaal happy is met 1x in de week rijden en daarna een borrel drinken kan dat toch gewoon? Jij zegt dus eigenlijk dat "manegeruiters" geen ambitie mogen hebben omdat jij vind dat het 2 aparte groepen zijn en dat de ene groep dus niet welkom is bij de andere groep. Wat jij oppert is een vorm van uitsluiting die erg lijkt op discriminatie, jij stelt maar mijn mening dat als je geen eigen paard of verzorgpaard hebt je dus minder bent dan iemand die dat wel heeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:14

Fijn dat je goed leest...dankjewel daarvoor.

Dat zeg ik dus precies niet. Ik zeg dat de mogelijkheid er al is voor degene die dat willen, maar feit is gewoon dat als je echt heel graag KNHS wedstrijd wilt gaan rijden, je doorgaans niet op een manege gaat rijden. Daar kan je moeilijk over doen dat ik dat zeg, maar zo werkt het gewoon.

Zo lijkt het mij ook vrij logisch dat het met een eigen/verzorg paard makkelijker is om wedstrijden te rijden bij de KNHS, omdat je dus beschikking hebt over dat paard. Dat heeft echt op geen enkele manier met discriminatie te maken, wel met het feit dat je er gewoon meer over te zeggen hebt...

Kortom, voor degene met ambitie zijn er al mogelijkheden, voor de rest hoeven die er niet te komen...Mag jij nu vertellen waarom dat toch weer moet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:21

Voor die groep die er net tussen in valt :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:37

Waarom kan naar jouw mening het manegeruiter zijn EN deelnemer aan KNHS-wedstrijden niet samengaan? Ik heb het jaren geleden zelf gedaan en heb gewoon in het L gereden tot ik paardrijden niet meer met mijn chronische blessures kon combineren. Er zijn genoeg redenen (financien, tijdgebrek, gezondheid etc.) voor mensen om geen eigen paard te hebben terwijl deze mensen wel KNHS willen starten. Lijkt mij dat je over een verzorg- c.q. bijrijpaard feitelijk net zo veel te zeggen hebt als over een manegepaard dat je vast rijdt of least, namelijk uiteindelijk niets want jij bent hoe dan ook niet de eigenaar.

De mogelijkheden zijn er idd voor DIE ruiters die daar gebruik van willen maken en deze mogelijkheden worden wellicht uitgebreid. Mensen die lekker willen paardrijden zonder verdere ambitie zullen van de mogelijkheden voor sportinstroom uberhaupt geen gebruik maken omdat zij daar geen behoefte aan hebben. Ik snap niet zo goed wat jouw probleem tegen de sportinstroom is aangezien het geheel vrijblijvend is om er gebruik van te maken.