Bij een brand in de schuur van een boerderij aan de Schutenseweg in Zonhoven zijn vanochtend twee paarden om het leven gekomen. De eigenaar kon drie jongere veulens wel tijdig in veiligheid brengen. De bewoner had zijn tractor in de schuur in gang gezet en was buiten in de weide water gaan klaarzetten voor de dieren. Hij merkte eerst rook op, maar gaf er niet meteen aandacht aan. Toen de rookontwikkeling heviger werd, ging de eigenaar weer naar de schuur. Daar zag hij dat de tractor volledig in brand stond.
De man liep meteen naar de paardenstallen naast de schuur om zijn paarden te redden, maar voor twee oudere paarden kon geen hulp meer baten. Door de brandende tractor sloegen de vlammen over naar het stro dat er gestapeld lag.
De brandweer van Hasselt kon ongeveer de helft van het materiaal in de schuur vrijwaren. De bluswerken duurden tot in de namiddag.
HIj zal zich nu wel schuldig voelen dat hij geen aandacht aan de rook heeft geschonken, sterkte voor deze man. Ik hoop dat de paarden niet teveel hebben geleden
echt wie laat dan ook die tractor aan staan en dan in een schuur best dom maar het blijft zielig
Iedereen kan wel eens wat vergeten toch?
Wat verschrikkelijk
xxCYNNxx
Geplaatst: 05-02-12 14:38
Die man zal zich wel knap schuldig voelen: dat je tractor aan laat staan in een schuur met paarden en stro is al knap dom, maar dan ook nog in eerste instantie geen aandacht schenken aan de rook die hij ziet?
Echt vreselijk voor die paarden..helemaal in dit geval want zo te lezen had in ieder geval de dood van die paarden voorkomen kunnen worden...en als we echt eerlijk zijn ook de brand zelf(of toch in ieder geval dat het niet te erg uitbreidde)
edit: lees nu dat de paarden in de stal naast de schuur stonden en niet zoals ik eerst meende in dezelfde ruimte als de tractor. Dus mn bewering van het brand voorkomen moet iedereen maar negeren
Onze buren hebben een houtkachel, dus ik ruik ook vaak een brandlucht waar ik niet direct aandacht aan zou schenken... Er staat niet dat hij zag dat er rook uit de schuur kwam. Er staat trouwens ook niet dat de tractor nog aan stond. En al was dat zo, een tractor die lopend in een schuur staat zou normaal gesproken niet in brand mogen vliegen. Lijkt me gewoon een heel naar ongeluk, waarvan iedereen allen maar mag hopen dat het hem niet zal overkomen. Bah, verschrikkelijk.
Wie zijn wij om te oordelen, dom die tractor enz... Denk even aan de paarden die hun zeker laten horen hebben en geen weg zagen om te ontsnappen. Een kennis van mij, een brandweerman, kan nog steeds het hinniken van de paarden in een brand niet vergeten, het was vreselijk, ga geen details vertellen, maar de dieren vechten voor hun leven. Vind het heel erg voor die man, dat hij om dieren geeft is de waarheid, hij ging water brengen naar zijn andere dieren, Hoeveel dieren staan nu in deze temperaturen nog buiten met bevroren water? Doen wij allemaal niet eens iets zonder bij na te denken?? De man zal nooit zijn paardjes vergeten, een zware slag, dat je niemand toewenst.
Juut
Geplaatst: 05-02-12 16:56
Jeetje, heftig... Sterkte
ElCamino
Geplaatst: 05-02-12 18:18
Beetje stomme reacties hier hoor! Normaal gesproken kan elke tractor of machine gewoon aan zonder dat er wat gebeurt. Iedere boer rijdt met zijn shovel f trakker door de gangen om kuil te voeren of te schuiven. Er zal iets vreemds gebeurt zijn waardoor er een vonk is ontstaan. Mormaal gesproken vliegen auto's en trekkers niet zomaar in de brand. En in een buitengrbied ruik je zó vaak een brandlucht of is iemand naast je vuil aan het verbranden.... Die arme man is het verschrikkelijk voor en ik vind niet dat iedereen zómaar kan oordelen. Hetis al erg genoeg voor die man!
Wat jammer dat er hier zo fel geoordeeld wordt... Als er niets mis was gegaan had niemand gezegd dat het dom was geweest. Wie verwacht dan ook dat een tractor zomaar in rook op gaat? Wat medeleven en respect voor de (paarden)mensen is hier op bokt steeds vaker ver te zoeken. Erg jammer, er wordt in dit geval bijvoorbeeld niet stil gestaan bij het verlies van deze man, en het rotgevoel...