KWPN hengstenkeuring brengt eerbetoon aan Hickstead

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN hengstenkeuring brengt eerbetoon aan Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:43

http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Eric Lamaze en Hickstead.
foto: http://www.sjoert.com

Vorig jaar overleed het beste springpaard ter wereld: Hickstead. Vanavond op de springavond van de KWPN Hengstenkeuring was er een speciaal eerbetoon. In de ring kwamen zijn beide ouders, de 21-jarige merrie Jomara en de 23-jarige hengst Hamlet.

Algemeen Bestuurslid Paul Hendrix roemde Hickstead. “Als er een exportprijs voor het KWPN was geweest dan had Hickstead die zeker verdiend.” Maar ook sprak hij zijn enorme waardering uit voor Conny van Stokkum, Gerard Franssen en Arnold Boerenkamps, die aan de basis stonden van Hicksteads latere successen. “Hun onverbiddelijke geloof in Hickstead en de tijd die zij in de hengst hebben gestoken heeft hem mede gebracht waar hij is gekomen. Arnold is denk ik bepalend geweest voor zijn opleiding, en natuurlijk was het geweldig dat Hickstead bij een van de beste ruiters ter wereld kwam, Eric Lamaze.” Na de huldiging van de grondleggers van het springfenomeen Hickstead maakten Jomara en Hamlet nog een ereronde, waarna het licht gedimd werd en de video “A Tribute to Hickstead” werd afgespeeld. Op de muziek van U2 (“One”) werd een compilatie getoond van de hoogtepunten van Hickstead en Lamaze, waaronder het behalen van Olympisch goud in 2008. Ook de huldiging van zijn overleden fokker Jan van Schijndel op de KWPN Hengstenkeuring van 2009 kwam in beeld. Kippenvelmomenten in het eerbetoon aan dit onvergetelijke KWPN-paard.

Rebel_Gloe

Re: KWPN hengstenkeuring brengt eerbetoon aan Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:50

Gaaf zeg!

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:57

mooi, is het filmpje toevallig ook ergens te zien?

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:02

Wat geweldig!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:13

Ik zou zeggen....dekken die 2 :D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:24

zelfde Hickstead die eerst niet goed genoeg was voor KWPN?

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:32

Het filmpje zou ik ook heel graag zien !! lijkt mij echt heel mooi :)

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:35

http://www.kwpn.tv daar zal vast wel iets opstaan. :)

Ontzettend mooi dat ze dit gedaan hebben!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:01

Mooi gebaar!

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:03

Michael1104 schreef:

Ik dacht hetzelfde.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:10

Wauw, en dan met de muziek van U2, en niet zomaar een lied van U2 maar óók nog eens "One"! Dat is inderdaad een gepast eerbetoon!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:14

Michael1104 schreef:

Beetje jammer dit soort reacties.

Ook het KWPN heeft helaas geen glazen bol. Wel realiteits besef, gelukkig.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:33

uryanne schreef:
Michael1104 schreef:

Deze reactie is wel te begrijpen. Die "glazen bol" preferen ze toch wel te hebben. Ik verwacht van een stamboek dat er voldoende kennis aanwezig is om dit soort talentvolle paarden er uit te kunnen halen. Je hebt het hier trouwens niet over een hengst waar er 13 van in een dozijn zitten maar duidelijk over een extreem getalenteerd paard.

De fokker was ook niet de 1e de beste. Wij hebben jaren geleden, uit de moederlijn van Hickstead, een paard aangekocht bij van Schijndel. Duidelijk zat daar erg veel kennis, daar had het stamboek misschien eens meer naar mogen kijken/luisteren. Wij hebben wel geluisterd en gekeken en gelukkig veel wijsheid op mogen doen op dat adres.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:38

krackertje schreef:
uryanne schreef:

Deze reactie is wel te begrijpen. Die "glazen bol" preferen ze toch wel te hebben. Ik verwacht van een stamboek dat er voldoende kennis aanwezig is om dit soort talentvolle paarden er uit te kunnen halen. Je hebt het hier trouwens niet over een hengst waar er 13 van in een dozijn zitten maar duidelijk over een extreem getalenteerd paard.

De fokker was ook niet de 1e de beste. Wij hebben jaren geleden, uit de moederlijn van Hickstead, een paard aangekocht bij van Schijndel. Duidelijk zat daar erg veel kennis, daar had het stamboek misschien eens meer naar mogen kijken/luisteren. Wij hebben wel geluisterd en gekeken en gelukkig veel wijsheid op mogen doen op dat adres.

de meeste mensen vergeten de de keuring over het algemeen gaat over hengsten van 2,5 jaar oud.
ook bij paarden bestaan er laatbloeiers waardoor die eerst niet door de keuring komen, maar later wel ontzettend goed blijken te zijn...
ondanks de vele jaren aan kennis blijft het mensen werk en ook mensen maken fouten...
vind het daarom ook jammer dat er bij alles wat het KWPN doet steeds weer dit soort loze reacties geplaatst moeten worden!
de KWPN heeft een foutje gemaakt bij de keuring van Hickstead, maar ze zijn rieel genoeg om nu wel een eerbetoon te houden!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:40

krackertje schreef:
uryanne schreef:

Is het niet zo dat als ze luisteren naar alle fokkers dat er elk jaar tig duizend hengsten gekeurd zouden worden? :D
Tuurlijk missen ze er wel eens een. Maar ik vind het altijd zo jammer dat er zo negatief over gedaan moet worden. Waarom niet gewoon schrijven; chapeau KWPN, jullie hadden het blijkbaar eerst mis ( ik ken hickstead niet als drie- jarige, maar hij is volgens velen blijkbaar onterecht niet geaccepteerd toendertijd?) maar het is goed opgelost!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:47

Altijd leuk, zo'n eerbetoon voor een NRPS goedgekeurde hengst.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:02

Altijd mooi zo'n eerbetoon _/-\o_

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:08

Ik verwacht van een stamboek de juiste kennis en inzicht om dit soort hengsten niet af te serveren. Een stamboek dient ook goed in te kunnen schatten, welke fokkers deskundig genoeg zijn om eens naar te kuisteren..

Hoezo loze reacties? Wij lopen lang genoeg mee om onze ideeen hierbij te mogen hebben en die ventileer ik ook af en toe.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:13

Wat een hard gelach. Mooi van het afscheid maar erg jammer hoe het kwpn met hun in eerste instantie afgekeurde hengst te koop loopt (en zo met nog veel meer helaas).

Doet niks af aan de geweldige prestaties van dit dier!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:47

X
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 07:17

Mooi eerbetoon.
Wel beetje jammer dat bokt altijd wel weer ergens negatief over moet zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 07:57

niet alleen bokt, er is altijd kritiek op alles overal. wel mooi dat ze zo'n eerbetoon hebben gedaan!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:35

Frederieke_ schreef:
niet alleen bokt, er is altijd kritiek op alles overal. wel mooi dat ze zo'n eerbetoon hebben gedaan!

Idd _/-\o_ . Die zure reacties toch, wat hadden ze dan moeten doen? Niks? Dan was het ook niet goed geweest :') .

Dees: dan had het NRPS er een eerbetoon aan moeten houden...

Het lijkt me een enorm kippenvel moment geweest! Jammer dat ik er niet bij kon zijn :) .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:27

Het was een mooi eerbetoon. Die twee nu op elkaar zetten, gaat niet werken aangezien Jomara over 3 weken zal bevallen van een veulen. Ik ben even vergeten van welke hengst. Maar voor haar leeftijd nog een zeer patente merrie. En Hamlet is nog steeds een hele gave hengst met zijn 23 jaartjes. Hij vond Jomara wel heel erg interessant!
Leuk dat alle betrokkenen in de loopbaan van Hickstead even in het zonnetje werden gezet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:50

uryanne schreef:
Michael1104 schreef:

gelukkig heeft niemand een glazen bol maar dan moeten ze ook niet doen alsof het een KWPN hengst is...