Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:01

http://www.politie.nl

Maandag 16 januari kwam er via het dierenalarmnummer 144 een melding binnen van een mogelijke verwaarloosde pony. Het dier zou staan in een weiland nabij een park aan de Ellertsveld. Een dierenagent nam na de melding poolshoogte en trof een licht verwaarloosde pony aan. Het dier bracht hij direct naar een dierenarts, die met hulp van een chip in de nek van de pony de gegevens van de eigenaar kon achterhalen.

De 18-jarige eigenaar meldde zich de volgende dag aan het politiebureau in Emmeloord en gaf aan niet de mogelijkheden te hebben om het dier te verzorgen. Tegen hem zal proces-verbaal worden opgemaakt. De pony is inmiddels overgedragen aan een eerdere eigenaar.
Deze heeft de pony opgekocht en zal er voor zorg dragen dat het dier de juiste verzorging krijgt.

Pluttersput

Re: Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:04

Het dier nam hij direct mee naar de dierenarts? Wat is dat toch voor iets.. Ze zijn zooo makkelijk met het meenemen van dieren onder de stempel 'verwaarlozing'.. Terwijl er 9 van de 10 keer niet zoveel aan het handje is.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:05

en daar waar ze direct zouden moeten handelen doen ze het niet...

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:06

Pluttersput schreef:
Het dier nam hij direct mee naar de dierenarts? Wat is dat toch voor iets.. Ze zijn zooo makkelijk met het meenemen van dieren onder de stempel 'verwaarlozing'.. Terwijl er 9 van de 10 keer niet zoveel aan het handje is.

Een dierenagent zal er vast wel verstand van hebben. Ze gaan heus niet agenten met 0 verstand sturen neem ik aan.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:06

Niet de juiste mogelijkheden. Koop dan ook geen pony. zuchtt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:09

Precies. Volgens mij mag de dierenpolitie eerst eens een aantal lesjes volgen over het hoe en het wat. Niet zomaar gaan handelen omdat ze 'in the picture' willen komen.

Anais96, ik kan je uit eerste hand ervaring vertellen dat ze er vaak weinig tot niets vanaf weten. Mishandeling daar waar wordt opgeknapt, trailerladen hebben ze helemaal nog nooit van gehoord. En zodra ze erop aangesproken worden krabbelen ze terug en was het één grote vergissing..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:09

LisaFaded schreef:
Niet de juiste mogelijkheden. Koop dan ook geen pony. zuchtt.

Het gaat hier om een 18-jarige :') Je kent de situatie niet, beetje makkelijk geoordeeld vind je niet?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:10

Nu vraag ik me ook zeer af wat er dan verwaarloosd aan de pony was, gezien het feit dat er gesproken wordt over 'lichte' verwaarlozing.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:11

Slimme zet van die agent, pony is gechipt en eigenaar wordt zo bekend.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:12

Dan kunnen ze beter een chiplezer in de auto gooien. Veel minder rompslomp dan beest opladen, naar de dierenarts etc..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:13

Zou ook een hoop schelen, ja. Stel nou dat de pony al onder behandeling is?
Dat is dan blijkbaar niet in dit geval, maar kan me best voorstellen dat het wel eens voorkomt op deze manier.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:20

Heel vaak heb ik op bokt gelezen dat mensen verontwaardig zijn omdat instanties niets doen aan dierenmishandeling/verwaarlozing.

En nu gebeurt het wel en kennelijk heel terecht wat de eigenaar geeft aan er niet voor te kunnen zorgen!
En dan zie ik hier reacties dat ze beter moeten worden opgeleid en niet mee mogen nemen enz.

Op die manier kan niemand wat goed doen. En vaak zullen ze onterecht ook niets doen, maar in dit geval is er ingegrepen en dus terrecht! Beter een zaak opgelost dan helemaal geen zaak opgelost!

Ben blij met de dierenpolitie

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:21

Dat is ook waar, maar het gaat hier om lichte verwaarlozing. Dan ben ik dus benieuwd wanneer een paard al licht verwaarloosd is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:25

Lichte verwaarlozing en dan al direct opladen en meenemen? Wat houdt lichte verwaarlozing dan in? Als ze dit ondernemen bij lichte verwaarlozing, wat doen ze dan bij zware verwaarlozing? Waar trek je dan de grens?

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:25

Pluttersput schreef:
Precies. Volgens mij mag de dierenpolitie eerst eens een aantal lesjes volgen over het hoe en het wat. Niet zomaar gaan handelen omdat ze 'in the picture' willen komen.

Anais96, ik kan je uit eerste hand ervaring vertellen dat ze er vaak weinig tot niets vanaf weten. Mishandeling daar waar wordt opgeknapt, trailerladen hebben ze helemaal nog nooit van gehoord. En zodra ze erop aangesproken worden krabbelen ze terug en was het één grote vergissing..

Ten eerste denk ik niet dat ze handelen om in the picture te komen. Ten tweede vind ik het erg onterecht hoe hier wordt gesproken over de dierenpolitie. Nu handelen ze, is er iets aan de hand en blijkt de eigenaar inderdaad niet de zorg te kunnen dragen voor het dier, is het weer niet goed. Erg vreemde gedachtegang hier. En wellicht was er bij de melding naar 144 al aangegeven dat het dier al een tijd zo stond.

ps. wel goed dat er wat gebeurd nu

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:26

En hoe zit dat dan met iemand die net een verwaarloosd dier heeft gekregen en het beestje weer aan het oplappen is? (las daar van de week een verslagje over op bokt...Kreeg haar paard terug nadat het 10 maanden verwaarloosd was) Dat verschil zie je toch niet aan de buitenkant? Paard zag er inderdaad niet zo fijn uit. maar dat paard wordt dan dus ook na een belletje meegenomen naar de DA?
Ik dacht dat ze altijd eerst een dossier opbouwden en gesprekken voerden met de eigenaar? Dat je een tweede kans krijgt om je leven te beteren? Het verhaal klinkt mij een beetje kort-door-de-bocht...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:28

Is het niet net als altijd? Aan het begin goed duidelijk maken wie er de baas is en hard op treden?

Dit is een (snelle) manier om respect te verdienen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:28

De manier waarop er bij ons gehandeld is was absoluut om in the picture te komen. Sensatiezoekerij, meteen L1 erbij ook, terwijl er niets aan het handje was. Pony werd meteen in beslag genomen ivm mishandeling, terwijl er helemaal niemand op het terrein was, en er niets aan de hand was met de pony. Dierenarts heeft dat beaamd, en de eigenaar ook. Zodra ze daarop aangesproken was: o meneer, nee, dat wisten wij ook niet.. Ook het allereerste filmpje dat verscheen. Paard zou te lange hoeven hebben, en de man kreeg een waarschuwing. Als dat paard al lange hoeven had.. Schiet mij maar lek.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:31

Het is volgens mij nooit goed?

Ik heb 10 x liever dat ze een paard te snel inladen, dan dat ze het maar laten staan.
Prima gehandeld zo, zo kom je achter de eigenaar en deze kan er voor opdraaien. Met 18 jaar heb je plenty verantwoordelijkheid en ben je 'volwassen'.

Ook goed opgelost, zo aan een eerdere eigenaar verkopen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:37

Brilletje schreef:
Heel vaak heb ik op bokt gelezen dat mensen verontwaardig zijn omdat instanties niets doen aan dierenmishandeling/verwaarlozing.

En nu gebeurt het wel en kennelijk heel terecht wat de eigenaar geeft aan er niet voor te kunnen zorgen!
En dan zie ik hier reacties dat ze beter moeten worden opgeleid en niet mee mogen nemen enz.

Op die manier kan niemand wat goed doen. En vaak zullen ze onterecht ook niets doen, maar in dit geval is er ingegrepen en dus terrecht! Beter een zaak opgelost dan helemaal geen zaak opgelost!

Ben blij met de dierenpolitie

_/-\o_

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:39

je kunt toch niet zomaar een dier opladen, waar slaat dat op?

hij had gewoon een chip reader moeten halen en zo achterhalen wie de eigenaar is en daar contact mee opnemen
desnoods in overleg met een DA alvast een stappenplan maken

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:41

Heey, er gebeurd wat voordat het te laat is
We gaan vooruit met 144
Helemaal omdat de eigenaar aangaf niet voor de pony te kunnen zorgen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:41

Btw zelfs de dierenambulance (degene waar ik op reed iig) heeft een scanner, ze mogen de dierenpolitie daar ok zeker wel mee uitrusten.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:44

Nu handelen ze te vroeg volgens bokt.
En als de pony straks echt verwaarloosd was dan had Bokt geroepen; Ja ze hadden eerder moeten ingrijpen.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:45

Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan bij de dierenambulance en mensen hier roepen maar wat, terwijl ze nergens iets vanaf weten.
Nee, ik ken de eigenaar niet. Nee, ik ken het paard niet. Dus ik ga er niet over oordelen.
Maar het feit dat de eigenaar zegt dat hij niet de mogelijkheden heeft het dier goed te verzorgen zegt al veel lijkt mij.

De dierenpolitie neemt niet zomaar een dier mee na 1 telefoontje.
Na een telefoontje wordt er langs gegaan om te kijken naar het dier, vervolgens wordt er een paar dagen/weken later nog een keer langs gegaan en als de situatie dan nog niet verbeterd is, wordt het meegenomen.

Wat zou de dierenpolitie volgens jou moeten doen Pluttersput?
Want als ze niet in actie komen is het niet goed, maar als ze wel in actie komen is het ook niet goed toch?
Je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat.

Fijn dat ze het paard naar een eerdere eigenaar hebben kunnen doen! Hoop dat hij/zij daar de verzorging krijgt die ieder dier verdient!