Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Zietje schreef:Leuk! Ik schrijf hier sinds kort een blog over http://ecopaard.wordpress.com Goed dat de "duurzaamheid" ook eindelijk tot de paardensector doordringt!
in plaats van alleen vanuit niches binnen de sector waar het al lang en breed is ingevoerd of zelfs nooit weg geweest.
deze ontwikkeling, maar die zwaluw maakt nog geen zomer. Citaat:Deze aandacht voor het dierenwelzijn in de paardenhouderij zorgt voor vele initiatieven en er wordt volop geïnnoveerd door ondernemers in de paardensector. Ook andere aspecten van duurzaamheid zijn in
beweging.
Citaat:Beslag of bekappen: door hogere slijtage van de hoeven op harde ondergrond (Hit actief
(bewegingsstal), Centaur stal, PTV stal) zullen veel paarden moeten worden voorzien van ijzers,
kosten voor de hoefsmid per paard nemen dan toe tot ruim 400 euro per jaar.

randalinpony schreef:Conclusie: wat duurzaamheid is, of zou kunnen zijn binnen de paardenhouderij, is mij na het lezen van deze brochure niet duidelijk geworden.

(en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk) randalinpony schreef:Hebben dergelijke huisvestingssystemen dan een volledig verharde ondergrond?
Klopt verder Arabesk, mij zegt die folder ook weinig nieuws... Eigenlijk een schande dat de sector zelf het als een grote trofee in die folder verwerkt en ook nog onder de noemer 'duurzaam'...
Hoewel er wellicht meer subsidie te behalen is onder de vlag 'duurzaam' of 'innovatief', dan onder 'dierwelzijn.'
randalinpony schreef:Eigenlijk een schande dat de sector zelf het als een grote trofee in die folder verwerkt en ook nog onder de noemer 'duurzaam'...
Citaat:De voor- en nadelen, genoemd in deze brochure, bieden handvatten voor eigenaren en andere
betrokkenen om een betere keuze te kunnen maken wanneer wordt besloten tot het (ver-)bouwen
van een nieuw stalsysteem.