Norbert 444 verkozen tot kampioen KFPS hengstenkeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Norbert 444 verkozen tot kampioen KFPS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:27

www.kfps.nl

In een onwaarschijnlijke mooie en spannende eindstrijd, kon er maar een hengst met de hoogste eer vandoor gaan: Norbert 444. Twee jaar geleden mocht hij er met de reservestek al eens aan ruiken, maar nu mag hij zich de absolute exponent noemen van een fantastische hengstenkeuring.

In de nabespreking, tijdens de persconferentie, werd met de gelukkige fokkers en eigenaren Jan en Martie van der Zee uit St. Jacobiparochie nog eens gememoreerd aan z’n moeizame goedkeuringsproces in 2008. In het najaarsonderzoek vertrok hij snel weer huiswaarts en in het volgende voorjaar wachtte hij tot het allerlaatst, toen het al bijna te laat was, tot hij z’n werkelijke capaciteiten liet zien aan de jury. Het kan verkeren. Zo weifelend z’n toetreden tot het keurkorps van stamboekhengsten verliep, zo overtuigend streek hij zaterdag de winst op. In z’n exterieur toont hij een prachtige melange van vaderdieruitstraling en elegantie. In z’n beweging excelleert hij met name door z’n geweldige balans, gedurende de gehele dag. Een geweldig succes ook voor Stal van Manen, want met Beart 411 op de reservepositie, werd de ultieme dubbelslag geslagen.

De nieuwe opzet van de kampioenskeuring, met een kampioenschap voor op basis van nakomelingen goedgekeurde hengsten en een kampioenschap voor hengsten die het onderzoek nog moeten doorlopen, bleek succesvol uit te pakken. Het betekende onder meer dat ook de ‘heren’ van dertien jaar en ouder aan het kampioenschap mochten deelnemen. Velen zagen hierin een kans voor Jasper 366 om, precies 10 jaar na z’n kampioenschap, opnieuw een kunststukje uit te halen. Op de vrijdagavond had hij, bij een nog nooit zo massaal bezochte showavond, z’n grote fanclub al even nadrukkelijk wakkergeschud, met een prachtige presentatie voor de concourswagen. Veel had het overigens niet gescheeld. Het kampioenschap van de oudere hengsten mondde uit in een finale met twee stempelhengsten Jasper 366 en Onne 376 in de hoofdrol. Jasper was vertegenwoordigd met z’n twee zonen Beart 411 en Haitse 425, terwijl Onne 376 werd vergezeld door zijn eerste op basis van nakomelingen goedgekeurde zoon Jerke 433. Het werd een strijd tussen exterieur en beweging, waarbij het laatste de doorslag gaf voor de winst van de Jasperdynastie. Jasper zelf werd, zeventien jaar jong, reservekampioen, terwijl zijn oudste zoon, Beart 411 het kampioenschap voor zich opeiste. Beide hengsten bewegen bijkans volmaakt, waarbij Beart 411 het voordeel heeft van meer formaat en front. Een eervolle vermelding is absoluut op z’n plaats voor de nestor onder de deelnemers, Ulke 338. Met z’n 22 jaar toonde hij zich nog op en top solide en wist hij z’n achterbeen nog ‘vast te houden’ als in z’n beste jaren.

Bij de jonge hengsten waren alle ogen gericht op het kampioensduo van vorig jaar, Uldrik 457 en Tsjalle 454. Zou Uldrik 457 tot een hattrick in staat zijn? Voor het televisieprogramma Hart van NL van SBS 6 was dit aanleiding om Uldrik met een cameraploeg te volgen. In z’n rubriek had het er alle schijn van dat hij voor derde maal in successie kampioen zou kunnen worden. Hij had zich qua postuur in z’n voordeel ontwikkeld en liet een werkelijk fantastische presentatie in draf zien. Hij nam direct afstand van Tsjalle, nog steeds gesierd met een zeer fraaie voorhand, maar in beweging kon hij net niet helemaal het nivo van vorig jaar herhalen. De teleurstelling maakte bij eigenaar Age Okkema snel plaats voor de verrassend tot het laatste drie bij het kampioenschap doordringen van stal- en familiegenoot Thorben 466. Deze debutant op de hengstenkeuring, hij werd vorig voorjaar goedgekeurd, etaleerde een voorbeeldig voorbeen, ondersteund door een zeer goed gebruik van het achterbeen. Het bezorgde hem veel fans in ‘full house’ in het WTC. Voor een kampioen mist de Ielke 382-zoon nog een beetje het postuur. En toen ging het tussen Uldrik 457 en Norbert 444. De laatste had zich min of meer in de schaduw van de strijd tussen Uldrik en Tsjalle, met winst in z’n rubriek, al nadrukkelijk in de schijnwerpers geplaatst als een serieuze kanshebber. In de finale wist Norbert z’n hoge nivo het beste vast te houden en toonde hij zich nog iets royaler in z’n belijning, hetgeen hem het kampioenschap bij de jongere hengsten opleverde.

Voor velen was het toen al duidelijk dat ook het algemeen kampioenschap, de strijd om de A.K.W. Douma bokaal, hem niet meer kon ontgaan. En met z’n presentatie in de ultieme finale maakte hij ook aan de laatste twijfel een eind door er ogenschijnlijk nog een schepje bovenop te doen. De spanning zat met name in wie reservekampioen zou worden. Beart 411 bleek over net iets meer inhoud te beschikken dan vader Jasper 366 en neef Uldrik 457. Na een lange keuringsdag kon burgemeester van de stad Leeuwarden Ferd Crone, een werkelijk fantastische kampioen huldigen: Norbert 444.

En zo kreeg een prachtige Hengstenkeuring een prachtige kampioen. Een uiterst sfeervolle hengstenkeuring met zeer veel bezoekers, met name vanuit het buitenland. Bovendien dankzij een geweldige samenwerking met Omrop Fryslân ook bekeken via de televisie en wereldwijd via internet. En dat hiervan gebruik werd gemaakt mag blijken uit de vele reacties via Twitter, vanuit de hele wereld, waardoor #hk2012 zelfs een tijdje ‘trending’ was. Het Friese paard is meer dan ooit wereldwijd trending!

Mirr89

Re: Norbert 444 sport algemeen kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:46

Terechte kampioenen

hanny_jelke

Re: Norbert 444 sport algemeen kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:50

Ben dit jaar niet geweest maar vind het wel altijd een hele mooie hengst.
En in 2010 ook reserve kampioen geweest.

orienta

Re: Norbert 444 verkozen tot kampioen KFPS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:51

Het was een geslaagde dag!
Wel jammer van Thorben....

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:52

orienta schreef:

Nou, inderdaad! Die liep als een trein, had ook gedacht dat die het verder zou schoppen nog...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:55

Was weer heerlijk genieten! Ik heb vrijdagavond via omroplive gekeken en zaterdag de finale ook via de site. Heerlijk, goede kwaliteit film ook! Alleen ontzetten jammer dat zaterdag de hele dag fries commentaar erdoor was. Ik versta geen woord fries, en doordat je het nederlandse commentaar uit de hal er wel doorheen hoorde kon je het helemaal niet meer uit elkaar houden. Had het liefst naar het commentaar uit de hal geluisterd, dan had ik zaterdag de hele dag gekeken!

Norbert was heerlijk, Beart ook. Jasper was ook weer mooi om te zien. Net als Ulke, 22 en hij wist precies wat er ging gebeuren, dat vind ik altijd geweldig om te zien! Sowieso waren er weer heel veel prachtige zwarte parels te zien <3

@orienta: Thorben 466 was inderdaad gaaf zeg! Die benen, echt ongelofelijk! De zaal was ook fan volgens mij ;)
Ik dacht eerlijk gezegd ook wel dat die het verder ging schoppen! Had hij wel verdiend!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:56

Haitse vond ik trouwens ook in goede zin opvallen :)

Ik vond een enkeling trouwens wel te veel afgetraind tegen het randje aan :o

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:02

vond het jammer dat ik dit jaar niet kon,
maar ja volgend jaar weer een kans.
had thorben graag zien lopen als ik het zo hoor

Famke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:08

Thorben was ook goed, maar hoe vaker hij in de baan kwam, hoe moeilijker hij het voor elkaar kreeg om goed te draven. Norbert daarintegen bleef alle keren goed draven.
Beart is ook een geweldig mooi imposant paard, een verdiende reserve kampioen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:10

Famke25 schreef:
Thorben was ook goed, maar hoe vaker hij in de baan kwam, hoe moeilijker hij het voor elkaar kreeg om goed te draven. Norbert daarintegen bleef alle keren goed draven.
Beart is ook een geweldig mooi imposant paard, een verdiende reserve kampioen.

Dat vond ik niet met thorben, vooral de laatste keer niet.
Norbert was overall wel beter

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:23

Is er ergens een filmpje te zien? Jammer dat er geen foto van Norbert bij het artikel staat -O- ...

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:44

Norbert is mijn favohengst en hij liet zich heel goed zien, wat een sfeer gister in t fec wauw! Thorben was spectaculair ik wist niet wat ik zag! Dat voor zo'n jonkie!
Ik ben blij dat ik er was gister!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:51

@sterre die staat er wel als het goed is.
edit zie dat de opening aan is gepast voor naar de voor pagina,

Afbeelding
van de site van het KFPS.nl

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:08

Dank je HJ +:)+ !

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:14

graag gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:18

ik heb de hele dag zitten kijken via omroep friesland op tv :D
wat een show en wat een paarden.
naar mijn mening soms wat te overdreven ver strekkend been,maar goed de tijden veranderen he?

Norbert heeft het wel verdiend :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:24

Kijk naar Jasper die heeft altijd al een 'strekkend' voorbeen gehad dus niks ouds :)
Veel goede hengsten gezien met goed voor -en achterbeen gebruik! We vonden Anders ook veranderd ten opzichte van vorig jaar vonden wij dat hij zich beter liet zien in de baan.

Thorben die komt er nog wel, die heeft zich nu al goed laten zien en mensen onthouden hem wel! Ook wij zijn erg benieuwd hoe hij het volgend jaar gaat doen!

Vond trouwens alle 4-jarige zich voor hun leeftijd goed tonen in de baan, ben benieuwd hoe ze volgend jaar terug komen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:25

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:24

Kampioenskeuring Oudere Hengsten:

Jasper 366:

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:29

Was Stendert er ook en wat was jullie indruk van hem?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:38

Stendert?
Zegt me niets, is niet blijven hangen dan als die er was.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:40

orienta schreef:
Het was een geslaagde dag!

Thorben komt nog wel! even ontwikkelen en dan slaat hij zn slag!.. :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:41

Oh ik dacht dat de HK komend weekend was.. :o?

Nouja, leuke filmpjes iig!

Iemand Gjalt toevallig gezien daar..? :D Of was hij er niet?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:29

Gjalt zegt me ook niets :o

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:09

Gjalt en Stendert waren er wel, ik herinner me de namen, maar hun optredens zijn niet blijven hangen... die zaten dan waarschijnlijk niet in een van de finales ;)