'Het bos is te klein voor honden en paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Het bos is te klein voor honden en paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:59

http://www.dichtbij.nl

Met de stelling 'Ook ruiters en paarden hebben recht op eigen stukje Purmerbos' op de website dichtbij.nl was 71 procent van de meeschrijvers het eens.

Bijna drie op de tien mensen kon zich er echter totaal niet in vinden. Madmotor is heel duidelijk in zijn boodschap: ‘Honden en paarden gaan NIET samen in een bos. Dat was een paar jaar geleden al aangegeven toen men de ruiterpaden ging aanleggen. Het bos is te klein voor honden én paarden.’

Paarden- en hondenbezitster Jolinda denkt dat met het trainen van de hond veel leed voorkomen kan worden: ‘Mijn hond is het levende voorbeeld dat het wel degelijk mogelijk is om je hond zodanig af te richten dat hij of zij de paarden met rust laat. Mensen met honden moeten gewoon zorgen dat hun hond afgericht is. En mensen met paarden moeten maar een rood lint om de staart van het paard doen als hun paard wel eens zou kunnen uithalen.’

Een briefschrijver wijst ook de risico's en gevolgen van als het mis gaat. ‘Een hond los laten lopen in een bos en er gebeurd wat en je bent er niet voor verzekerd, dan moet je alles zelf betalen. Als iemand invalide wordt door een beet of trap van een paard, kan dit in de miljoenen lopen.’

Hondeneigenaar Wandelaar 3 is van mening dat ook paarden goed afgericht moeten zijn. ‘Wij hondenbezitters hebben een klein stukje Purmerbos om te wandelen met onze honden, en de ruiters kunnen door het hele bos, dus zou ik zeggen dat die ruiters die hun paard nog niet hond-mak hebben, het hondenbos links laten liggen en ergens gaan rijden waar geen honden mogen komen.’

Volgens meeschrijver Angelique is het heel simpel: ‘De naam zegt het al, het zijn ruiterpaden en niet ruiter- en honduitlaatpaden. En ik denk dat niet zozeer de honden maar vooral de baasjes (niet iedereen natuurlijk) een opvoedcursus nodig hebben.’

Meeschrijver Jij kan niet alles weten is het absoluut oneens met de stelling. ‘Als alle gebruikersgroepen straks een stukje bos gaan claimen blijft er niets meer van over.’

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

Laten we onze paarden hond-mak maken en hondeneigenaren hun honden paard-mak. Dan hebben we toch een oplossing? :roll:

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:07

En alle paarden op het ruiterpad en alle honden op het voetpad.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:09

Honden aan de lijn houden....
Schijnbaar staan er woorden in die zin die veel mensen niet begrijpen.

(dit bord staat bij het bos waar ik vaak kom en meer als de helft vd honden loopt los,en luisteren naar de baas,ho maar)

Verder snap ik niet waarom dit een probleem moet zijn??? Honden op het hondenpad en paarden op hun ruiterpaden en klaar toch?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:13

Honden lekker aan de lijn houden zou ik zeggen.
Zo voorkom je veel ergernis en hou je de situatie onder controle.
Als ruiter heb je het paard toch ook "vast" bij je,dus kan het voor honden ook.
Koop een stevige uitrolriem zodat de hond wel stukje kan rennen als ie dat wil maar komt er een spannende situatie dan heb je de hond snel weer bij je.
En verder ben ik het met de stelling eens dat het de baasjes zijn die opvoeding nodig hebben,niet de dieren!

Inney

Re: 'Het bos is te klein voor honden en paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:15

funnyhorses: beetje jammer omdat de paarden er persé moeten rijden de hond aan de lijn moet. Goed opvoeden kan toch ook een vereiste zijn? Als de hond netjes opgevoed is en luistert vind ik niet dat je ze moet verplichten de honden aan de lijn te laten. En persoonlijk zou ik niet met een paard gaan buiten rijden die doodsbang is voor honden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:20

Tja ik heb er ook geen moeite mee als er honden op ons af komen rennen,in tegendeel vind het altijd een goeie gehoorzaamheids oefening voor mn trouwe viervoeter.
Maar niet iedereen is een honden of paardenmens.

Vaak is het gewoon een questie van fatsoen hoor.Ik bedoel als je weet dat je hond super lief is en goed luisterd maar je ziet dat een tegenmoet komende combi panisch word dan neem je uit fatsoen je hond even lekker bij je tot je gepasseerd bent.
Net zoals je in stap iemand doet passeren als je op je paard zit.

Maar veel honden zijn niet zó goed opgevoed,ze zijn wel lief maar vaak willen ze toch effe lekker meerennen en blaffen naar een paard.Niks kwaads aan maar niet iedereen heeft een paard wat daar tegen kan en dat het dan spannend kan worden voor een ruiter of wandelaar kan ik me wel voorstellen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:27

funnyhorses schreef:
Vaak is het gewoon een questie van fatsoen hoor.Ik bedoel als je weet dat je hond super lief is en goed luisterd maar je ziet dat een tegenmoet komende combi panisch word dan neem je uit fatsoen je hond even lekker bij je tot je gepasseerd bent.
Net zoals je in stap iemand doet passeren als je op je paard zit.

Dit zou ik sowieso erg prettig vinden, panisch of niet. Vanaf mijn paard kan ik niet binnen een paar seconden vaststellen of het een hondje
is die alleen maar een beetje wilt blaffen of eentje die wel een hapje uit mijn paard wilt nemen. Paard is overigens hond-proof.

Ook vraag ik mij af of honden-wandelaars de betekenis van het rode lintje wel kennen. Mijn paard wilt bij aanrakingen nog weleens een
lel geven, kan haar benen helaas niet tegenhouden en zou niet graag zien dat een hond een trap krijgt.
Nu roep ik het altijd maar, want ik denk namelijk niet dat de meeste honden eigenaren het rode lintje gaan snappen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:31

Cayenne schreef:
http://www.dichtbij.nl
Mensen met honden moeten gewoon zorgen dat hun hond afgericht is. En mensen met paarden moeten maar een rood lint om de staart van het paard doen als hun paard wel eens zou kunnen uithalen.’

Elk paard zou wel eens uit kunnen halen. Paarden die al jaren braaf buiten lopen - die zelfs meedoen in drukke evenementen - die kunnen ook uithalen als er een hond blaffend op ze af komt rennen en de paarden probeert te bijten. Bij paarden die standaard honden wegtrappen lijkt een rood lintje me op zn plaats, maar niet elk paard dat 'wel eens' uit zou kunnen halen...

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:37

Ik woon zelf naast het purmerbos waar het openingsstuk over gaat
Ik ben zelf van mening dat het bos groot genoeg is. De ruiterpaden lopen voornamelijk om het bos heem en sommige stukken dwars door het bos. Op allebei de stukken mogen en mochten er voor de ruiterpaden al geen wandelaars komen.

Als ruiters en wandelaars zich allebei aan de regels houden is er weinig aan de hand. Helaas zie ik vaak dat er wandelaars met honden op de ruiterpaden lopen en je ze vaak pas op het laatste moment ziet. Dan vind ik dat wij de ruiters niet fout zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:39

Daarom zeg ik geen een dier is 100% proof,ze kunnen iets heel anders inschatten dan wij mens.
Dus moeten wij voor onze dieren nadenken en niet doen alsof het dier voor de mens nadenkt.

Dus een hond kan makkelijk aan een lange uitrolriem en een paard loopt altijd in stap langs een wandelaar/hond.
Als dat gedaan word dan is denk ik 80% van het "probleem" opgelost.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:39

Maar als iedereen er een beetje rekening met elkaar houd moet het wel goedkomen. Zo klein is het bos ook weer niet

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:40

@ funnyhorses ik ga helemaal met jou mening mee

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:45

Inderdaad! Als iedereen zich aan de regels houd is er geen enkel probleem.
Alleen zie vaak genoeg nog honden los lopen waar het niet mag.

En een paard is en blijft ook maar een dier en kan ook schrikken van een plotseling aankomend rennende hond.
Die van mij zijn ook honden gewend, maar als er plotseling/onverwachts een hond op ze af vliegt, is de kans groot dat ze toch schrikken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:48

Dat er dingen plots kunnen gebeuren kan altijd,denk aan een fazant die plots opfladderd end.
Dat kun je niet enkel aan honden verwijten als je paard dan schrikt dat vind ik dan weer onzin.Dat je paard schrikken kan is logisch maar dan is het wel zaak dat je dier weer snel onder controle is anders vind ik het link om buiten te rijden met zo'n paard.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:49

In het bos moeten honden toch altijd aangelijnd zijn (officieel iig)? Dus snap niet wat het probleem is. Worden er paarden door honden gebeten in dat bos? Of heel erg opgejaagd? Dat ze even schrikken van een hond die plotseling op duikt kan toch niet zo'n groot probleem zijn..
Als je hond heel goed luistert laat je hem los lopen en roep je hem op tijd bij je als je andere mensen passeert.

Kaula schreef:
Ook vraag ik mij af of honden-wandelaars de betekenis van het rode lintje wel kennen. Mijn paard wilt bij aanrakingen nog weleens een
lel geven, kan haar benen helaas niet tegenhouden en zou niet graag zien dat een hond een trap krijgt.
Nu roep ik het altijd maar, want ik denk namelijk niet dat de meeste honden eigenaren het rode lintje gaan snappen.

Lijkt me dat ze dat alleen kennen als ze zelf ook verstand van paarden hebben en dus sowieso al uitkijken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:50

Er zijn ook situaties waarbij voor 2 honden een bos al te klein is!!! Ik bedoel maar....

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:54

Wat versta je onder paarden hondmak maken? Heb nog nooit een paard door de bosjes zien rennen om een hond aan te vallen, wel andersom!
Laatst bijgewerkt door loonew op 04-01-12 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:56

funnyhorses schreef:
Dat er dingen plots kunnen gebeuren kan altijd,denk aan een fazant die plots opfladderd end.
Dat kun je niet enkel aan honden verwijten als je paard dan schrikt dat vind ik dan weer onzin.Dat je paard schrikken kan is logisch maar dan is het wel zaak dat je dier weer snel onder controle is anders vind ik het link om buiten te rijden met zo'n paard.

Sterker nog, niet alleen paarden/dieren kunnen schrikken, maar mensen ook ;)

Maar zoals gezegd als iedereen zich aan de regels houd, is er geen probleem.
Ik blijf in het bos ook netjes op de ruiterpaden. En honden lopen hier doorgaans voor 90% los waar het niet mag.
Zelfs nog op de ruiterpaden.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:59

Mijn pony was nooit bang, tot dat er een keffer flink in ze sokken beet, tja nu is hij werkelijk panisch!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:03

loonew schreef:
Wat versta je onder paarden hondmak maken? Heb nog nooit een paard door de bosjes zien rennen om een hond aan te vallen, wel andersom!

zie het al voor me :=

denk dat ts hier bedoeld dat paarden aan honden moeten wennen zodat ze niet heel erg schrikken als er een hond tevoorschijn komt,
irritante hielenbijters daargelaten.als een hond mijn paard wil grijpen zal ik hem proberen te verjagen (zit echt niet te wachten op die ellende)maar vindt wel dat mijn paard zich dan ook best mag verdedigen.
honden eigenaren die hun hond niet in elke situatie onder appel hebben zouden ook hun hond niet los moeten laten lopen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:05

Misschien moeten de paardenmensen hondemens mak worden en omgekeerd??

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:06

Het is en blijft een lastige situatie, ik ben zowel een paarden als hondenmensen en heb onze hond van pup af aan al meegenomen naar de paarden. Helaas rij ik zelf bijna niet meer, waardoor ik niet dagelijks op stal kom en de hond dus ook niet dagelijks met paarden in aanraking komt.

In het bos komen we wel eens paarden tegen en als ik die op tijd aan zie komen, hou ik de hond voor de zekerheid even bij me (hetzelfde geld voor hardlopers en wielrenners). Soms loopt ze met een grote boog om ze heen, maar soms komt ze ook paarden tegen waar ze op de een of andere manier heel baldadig van wordt (dan begint ze te blaffen en wil ze naar ze toe rennen). Waar het aan ligt? Geen idee! Hoe ik het af kan leren? Lastig, want we komen nou eenmaal niet dagelijks paarden tegen en de ene keer gedraagt ze zich voorbeeldig, de andere keer is het een draak. Maar om nou mijn hond de hele tijd aangelijnd te houden op en plek waar we heel misschien een paard tegen komen, vind ik weer een beetje ver gaan.

Overigens zie ik hier een paar keer staan dat hondeneigenaren opgevoed moeten worden, maar het is ook wel eens andersom... Van de week liet ik samen met een vriendin de honden uit en we liepen op een onverharde weg, richting het bos. In de verte kwamen er 2 ruiters aan, een volwassen vrouw met een jong meisje. Wij de honden voor de zekerheid aangelijnd en wat doen de ruiters? Ze springen aan in galop, komen ons gewoon in volle galop voorbij rijden en doen net of we onzichtbaar zijn. Aan het einde van het pad nemen ze de paarden terug, draaien zich om en doen weer exact hetzelfde. Dat vind ik dus ook asociaal...

Het is geven en nemen in mijn ogen! Hondeneigenaren moeten zorgen dat hun hond de paarden niet hindert, maar ruiters moeten ook niet gelijk over de zeik raken als het de baasjes eens een keer niet lukt. Je hond kan nog zo goed opgevoed zijn, er zijn altijd situaties waarbij ze plots bananen in hun oren hebben. Dat is met paarden exact zo, ze kunnen nog zo gewend zijn aan honden, maar als er opeens zijn ongeleid projectiel op ze af komt kan er ook wat gebeuren. Enne, hoe kunnen ze leren hoe ze zich moeten gedragen, als je ze altijd maar bij elkaar weg moet houden? Ze moeten er toch mee geconfronteerd worden, om er mee om te leren gaan!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:09

Mijn hond luisterd perfect, aan de lijn en los.
Als ze iets ziet wat groter is dan zichzelf rent zehard terug naar ons.
Ze is paard-mak,schaap-mak en kippen-mak.
Maar als ik sommige buurthonden zie...

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:11

loonew schreef:

In de buurt hier is een hond aangevallen door een paard, doodgetrapt.
Als bij ons op stal er een hond loopt, wil een van de merries daar nog wel eens achteraan.