Anky van Grunsven: "Fanatiek richting de Olympische Spelen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven: "Fanatiek richting de Olympische Spelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:27

www.anky.nl

Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen. Dat het een mooi jaar mag worden.

Met de sport komt het in 2012 vast en zeker goed, want we staan voor een veelbelovend jaar met belangrijke evenementen als het Europees kampioenschap voetbal, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen. Wat het laatste sportspektakel betreft, de voortekenen duiden – net als vier jaar geleden in Peking en Hongkong – op een vrouwenjaar voor Nederland. Ranomi Kromowidjojo met de estafettezwemsters, zeilster Marit Bouwmeester, wielrenster Marianne Vos en de hockeyvrouwen behoren tot de topfavorieten. Daartegenover staan de medaillekansen van surfer Dorian van Rijsselberghe. Ik hoop dat alle mannelijke topsporters een topjaar draaien en dat zij voor verrassingen kunnen zorgen op de Spelen in Londen.

Ik ben nu zelf al weer twaalf jaar olympisch kampioen. In 2000 haalde ik in Sydney mijn eerste gouden olympische plak, waarna Athene en Peking volgden. In de Nederlandse olympiër-top sta ik vijfde achter Inge de Bruijn (zwemmen), Leontien van Moorsel (wielrennen), Charles Pahud de Mortange (militarypaardensport) en Fanny Blankers –Koen (atletiek). Zij hebben allemaal vier gouden medailles. Ik heb er drie. Alleen ben ik de enige met vijf zilveren medailles achter mijn naam.

Ik wil best graag in dat illustere rijtje topsporters met vier gouden medailles. Alleen zijn mijn afwegingen anders dan op mijn 22e. Als ik de column van Ranomi Kromowidjojo lees, herken ik heel veel in haar verhaal. De komende acht maanden staan voor haar volledig in het teken van de Olympische Spelen in Londen. Toen ik naar Seoul, Barcelona, Sydney en Athene ging was dat bij mij eigenlijk ook zo. Er stond mij op die momenten maar één doel voor ogen.

Nu zijn er zaken waar ik meer rekening mee hou. Zoals bijvoorbeeld de paarden. Salinero is op leeftijd met zijn 18 jaar, Upido is met 10 jaar juist groen als gras. Dat laatste hoeft trouwens geen argument te zijn, want Salinero was ook pas 9 jaar toen hij Athene won. Maar met Salinero had ik al wel veel meer ervaring op het hoogste niveau. Daar kunnen we in de komende zeven maanden met Upido nog keihard aan werken. De vooruitgang in de training is momenteel top. Ik heb echt af en toe het gevoel dat het heel hard gaat. Ik ben consequent en gericht aan het werken aan zijn spieropbouw en zijn technische vaardigheden. Op sommige momenten is het puur genieten en geeft Upido mij een supergevoel richting de toekomst.

Natuurlijk moeten we het ook op topwedstrijden gaan presenteren. Maar als hij nu die speciale momenten al niet zou hebben, dan weet je zeker dat het er op concours ook niet uitkomt.
Als ik dan ook naar de uitgangspositie van het Nederlandse dressuurteam kijk, voel ik dat ik mijn best moet doen om er weer bij te zijn op de Spelen. We staan er weer totaal anders voor dan een jaar geleden. Er werd afgelopen seizoen veel ingekocht en verkocht wereldwijd en er waren blessures. Van de top 1-positie kelderden we met Oranje ineens naar plek drie. Die buiteling is inmiddels gestopt. De Oranjeruiters komen er aan met veel goede, nieuwe paarden. En wellicht precies op het goede moment.

Bij het afwegen van al deze voors en tegens merk ik dat ik toch neig naar een hernieuwd olympisch optreden. Ik word fanatieker en fanatieker. Ik wil er in ieder geval echt alles aan gedaan hebben om Londen te halen en daar vervolgens top te presteren. Als het dan achteraf niet lukt, hoef ik nooit spijt te hebben dat ik alles gegeven heb in de opbouw naar de Spelen.

Anky van Grunsven.

MiniMouse

Re: Anky van Grunsven: "Fanatiek richting de Olympische Spelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:33

Leuk dat ze weer zo fanatiek is!
Ik ben benieuwd hoe ze gaat presteren.
Go Anky!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:34

Het wordt spannend! *\o/*

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:37

Leuk! Ik heb er zin in dat het allemaal weer gaat gebeuren..

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:38

Mooi geschreven stuk! Het valt mij altijd op dat Anky heel goed op de hoogte is van alle andere Olympische diciplines en topsporters. Wij wachten met smart op onze nieuwe Olympische topper Upido *\o/*

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:44

Leuk stuk!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:46

Wat een leuk stuk weer!!

Hoop zo dat ze mee gaat doen in Londen!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:52

Leuk...maar wel bijzonder dat ze Adelinde niet noemt in het rijtje van favorieten.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:01

Prachtig stuk, omdat ik al fan ben vanaf 2006, hoop ik toch echt weer dat ze naar de spelen toe gaat!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:26

Wat schrijft ze toch altijd leuke columns :) . Ik hoop dat het allemaal top gaat met Upido.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:05

Ik ben echt fan van Anky! Zo'n down to earth mens, ze schrijft altijd geweldige columns. Go Anky! *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:10

Ik word helemaal fanatiek van haar columns!! Heeerlijk!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:15

Ik word toch wel weer blij van dit stukje. Als Anky gaat zijn Adelinde of Carl of Charlotte opeens geen topfavoriet meer demk ik. Als je dit zo leest gaat ze straks die medailles weer ophalen. Mits Upido klaar is.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:16

Ben ook zo benieuwd naar de OS, en naar Upido sowieso trouwens

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:42

Ik hoop van harte dat ze op tijd voor Londen het niveau halen, maar de tijd gaat snel en de zomer komt vroeger dan je denkt. We hopen natuurlijk allemaal dat Anky/Upido direct op het Parzival-Uthopia niveau zit, maar daar is toch ook wedstrijdritme voor nodig, en dat is iets wat nog ontbreekt. Hopelijk gaat dat allemaal gauw gebeuren, het zou super zijn voor Anky en het Nederlandse team.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:24

jaaa wat onwijs gaaf! Ik hoop ook echt dat ze het haalt al moet ze er heel erg hard aan gaan trekken maar zodra ze zich in iets vast gebeten heeft laat ze ook niet snel meer los. Zou haar heel graag weer in de ring zien rijden. De stukken die ze schrijft zijn altijd zo leuk om te lezen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:44

We'll see

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:55

weer leuk geschreven van Anky !
Ik ben benieuwd maar hoop ook dat ze er opnieuw staat :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:05

Lalys_ schreef:
Ik ben benieuwd maar hoop ook dat ze er opnieuw staat :)

Met Salinero dus. :j ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:06

Ik heb zomaar het gevoel dat zij en het paard wel eens voor een leuke verassing kan zorgen. Het zou wel een stunt zijn als zij weer met goud naar huis gaat.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:07

Anky heeft natuurlijk ook goede mediatraining gehad he..dachten mensen nu werkelijk dat er over dit stukje niet heel goed is nagedacht en overlegd? ......

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:32

Natuurlijk zal er een stukje mediatraining inzitten, maar een groot deel zal zeker van haarzelf zijn, waarom anders tijd in zoiets stoppen als je niet kan schrijven wat je wilt?
En je kan een hoop over anky zeggen, maar ik heb zwaar respect voor haar prestaties de afgelopen 3 spelen en de manier waarop ze met de pers en fans om gaat. Al met al, ik hoop dat ze er weer bij is in Londen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:37

Ik denk dat een groot deel van die mediatraining voort komt uit ervaring, Anky loopt al zo lang rond in de sport, en heeft ook internet hoor... Die kent de meningen ook wel.

Daarnaast is ze ook gewoon een goede schrijfster en erg begaan met andere sporten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:14

Wel grappig ik lees al een poosje haar collums en zelfs in haar collums merk je een beetje haar olympische koorts! Mooi stuk weer ben benieuwd wat ze gaat doen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:40

owja aanvulling: Ik vind ook haar stukjes overigens altijd leuk en sportief overkomen (maar zo wil ze zich uiteraard ook promoten)..en daar is niets mis mee laat ik dat voorop stellen.

Die mediatraining daar kunnen onze oosterburen nog wat van leren......(sportiviteit is soms wat ver te zoeken).

Iig op naar de OS en laat de beste winnen, of dat nu NL, GB of GER ruiters zijn dat maakt mij niet uit.

Ik wil eerlijke jurering en fijne paardensport niets meer en niets minder