"Zolang ik dit paard rijd zal alles wat ik doe onder een vergrootglas worden bekeken."
Matthias Alexander Rath kijkt er enorm naar uit om Totilas te kunnen voorbereiden voor de eerste Olympische Spelen voor beiden. De sport is nu op een punt gekomen waarbij verschillende combinaties in staat zijn om er met het felbegeerde Olympisch Goud vandoor te gaan. Matthias kijkt terug op zijn eerste jaar met Totilas en wat de toekomst hen zal brengen.
Ondanks de grote hoeveelheid kritiek die Matthias het afgelopen jaar kreeg nadat hij de twaalfjarige zwarte hengst onder het zadel kreeg, heeft hij nooit aan stoppen gedacht. Rath noemt zijn eerste wedstrijdjaar met Totilas "geweldig". De combinatie won het Duitse kampioenschap in Balve en alle drie de proeven tijdens het CDIO van Aken in Duitsland, een virtueel kampioenschap.
"Wanneer iemand mij in maart had verteld dat Totilas en ik de Duitse kampioenschappen en alle titels in Aken zouden winnen, dan had ik hem keihard uitgelachen en gezegd: "Je bent gek. Dat zou ik nooit kunnen bereiken." Dus wanneer ik nu terug kijk op het afgelopen jaar dan is het echt geweldig geweest", aldus Rath.
Matthias is nu zevenentwintig jaar oud en veertien jaar jonger dan Edward Gal, die de hengst vanaf de lichte tour tot en met Grand Prix trainde en in zevenentwintig wedstrijden uitbracht op het allerhoogste niveau. De zegetocht van de combinatie Edward Gal en Totilas duurde van juni 2009 tot en met de Wereldruiterspelen in Kentucky van 2010, waarna het paard werd verkocht. Edward Gal en Totilas behaalden samen een enorme rij aan overwinningen, waarvan slechts twee keer een tweede plaats. Ze waren de dominerende factor tijdens het EK dressuur in 2009 en de Wereldruiterspelen in 2010 en wonnen ook nog eens de Wereldbekertitel in 2010. Het duo wist in zowel de Grand Prix als de Grand Prix Special en de kur een wereldrecordscore te behalen.
Totilas (Gribaldi x Lominka v. Glendale) werd door Moorland Stables verkocht aan de Duitse paardenhandelaar Paul Schockemohle, terwijl de sportrechten naar Ann-Kathrin Linsenhoff gingen, voormalig winnares van het Olympisch teamgoud en stiefmoeder van Matthias.
De eerste maanden verhuisde Matthias naar een appartement vlakbij het bedrijf van Schockemohole terwijl Totilas ter dekking stond. Op deze manier was hij dichter bij Totilas en kon het paard zo beter leren kennen.
Matthias en Totilas verschenen in 2011 op vijf verschillende wedstrijden aan start, vier keer internationaal en een keer nationaal tijdens het Duitse kampioenschap. Ze behaalden zes overwinningen, werden drie keer tweede en een keer een vierde en een vijfde plaats. De laatste twee resultaten waren tijdens het EK dressuur in Rotterdam.
"Dit jaar is zo snel voorbij gegaan. We hadden een klein probleempje in Rotterdam. We kregen toen niet de tijd om de dingen te trainen die we na iedere proef hadden geanalyseerd. Tijdens de wedstrijdperiode gingen we zo snel van wedstrijd naar wedstrijd dat het moeilijk was om de minder sterke punten bij te schaven en te behandelen in onze training.
"Maar nu ik terug kijk ben ik erg blij met de behaalde resultaten. Het was een heel goed jaar. Ik heb op zeventwintigjarige leeftijd al het CHIO Aachen gewonnen. Sommige mensen winnen dat maar een enkele keer in hun leven. Ik ben pas zevenentwintig en heb het nu al een keer gewonnen. Het was net een groot kampioenschap. Steffen Peters was aanwezig, Adelinde Cornelissen was aanwezig. Iedereen was aanwezig en wij kwamen als winnaars uit de bus.

Matthias en Totilas tijdens een pirouette.
foto: Ken Braddick / FEI
"Natuurlijk is het jammer dat het tijdens het EK minder goed ging, maar zo gaat dat in de sport. Na het EK schreef de pers nogal wat negatief commentaar, maar dat is normaal. De pers, maar ook fans van de dressuursport, bekritiseren mij erg veel maar dat geeft niet. Ik moet er maar mee leven. Zolang ik dit paard rijdt zal alles wat ik doe met een vergrootglas worden bekeken. Voor ik Totilas te rijden kreeg, schreef de pers juist heel positief over mij. Dat is nu wel veranderd.
Ik heb nooit aan stoppen gedacht. Het is veel te leuk om Totilas te rijden en ik heb een geweldige groep om me heen. Dit is wel iets dat ik het afgelopen jaar heb geleerd: wanneer een kleine groep mensen ergens in geinteresserd is, dan is het makkelijker om ze blij te maken, maar wanneer het om een grote groep mensen gaat, dan is het onmogelijk om het naar ieders zin te doen. Bij andere sporten zoals voetbal zie je dit ook veel. Voetbalspelers zijn er echter aan gewend. Ik heb gelukkig nooit aan opgeven gedacht. Nooit.
Volgens Matthias zijn de kaarten voor de Olympische Spelen nog allesbehalve geschud:
"Je weet van tevoren nooit wie een wedstrijd gaat winnen. Na Aken dacht niemand dat Adelinde alle drie de proeven zou winnen tijdens het EK van Rotterdam, maar dat lukte haar wel.
"Daarna zei iedereen dat Uthopia van Carl Hester het beste paard van dit moment is, maar tijdens de wedstrijd van Olympia in Londen kreeg hij een score van 75% en was Valegro van Charlotte Dujardin in een fantastische vorm en ook Laura Bechtolsheimer deed het geweldig.
"Dat is juist zo interessant. Op dit moment zijn er zeker zes paarden die boven de 80% kunnen scoren en wanneer ze een goede dag hebben kunnen ze alles winnen. Nu is de sport eindelijk weer eens spannend en niet zoals tien jaar geleden toen je een deelnemersveld van eenendertig paarden in de kur had en Anky van Grunsven als laatste aan start kwam en Isabell Werth als eennalaatste en je van tevoren al wist dat een van die twee zou gaan winnen en de ander op de tweede plaats zou eindigen. Het was ontzettend saai voor het publiek. Je wist altijd wie er zou gaan winnen.
Hetzelfde gold voor het teamresultaat. Het ging altijd tussen Duitsland en Nederland en dat was het dan."
Totilas brengt mensen weer terug naar het competitie-terrein. Een tijd geleden was er op een radiostation in Frankfurt een prijsvraag waarbij zo'n zestig mensen een kijkje bij een training van Matthias en Totilas konden winnen. Er kwamen maar liefst 7500 inzendingen, terwijl het record voorheen voor een soortgelijke prijsvraag op 4500 stond.
Op dit moment kampt Totilas met een lichte blessure, maar zijn herstel verloopt zeer voorspoedig.
Het is de bedoeling dat de hengst eind januari aan start komt tijdens de World Dressage Masters in Florida. Vlak na de bevestiging van zijn deelname aan de wedstrijd, stroomden de verzoeken binnen van andere regionale wedstrijden in Florida om de hengst ook bij hen aan start te laten komen of zelfs alleen maar aanwezig te laten zijn. "Laat hem desnoods alleen een rondje stappen rond het wedstrijdterrein zodat we hem allemaal even kunnen zien," luidde een van de aanvragen.

foto: Ken Braddick / FEI
"Ik kijk uit naar de werdstrijd in Florida," aldus Matthias. "Het zal moeilijk worden, want Steffen Peters met Ravel, Charlotte Dujardin en Valegro en Tinne Vilhelmsson-Silven zullen ook allen aanwezig zijn. Hopelijk gaat 2012 erg succesvol worden voor ons."
De rest van het wedstrijdschema voor Matthias en Totilas zal nog onder de loep worden genomen, maar het is nu al zeker dat ze aan start komen tijdens de Meggle Cup Finale in Dortmund (maart) en nog een andere grote wintercompetitie om de Olympische versie van de Grand Prix Special te kunnen rijden en te werken aan hun kur op muziek. Daarna volgt een pauze voor Totilas, waarna de buitenwedstrijden starten in mei/juni en de concoursen van Hagen en Munich en de nationale kampioenschappen op het programma staan. Verder is het nog het CHIO van Aachen, waarna vier weken later de Olympische Spelen zullen plaats vinden.
"We krijgen het in een korte tijdsperiode nog heel erg druk, maar het zal wel een goed ritme zijn om ons goed te kunnen voorbereiden op de Olympische Spelen van Londen," aldus Rath.
"Ik denk dat de Britse ruiters de favorieten zullen zijn in Londen omdat het een thuiswedstrijd is voor hen. Ze hebben natuurlijk op dit moment ook een heel sterk team, maar er mogen maar drie mensen voor ieder land aan start komen en er is dus geen wegstreepresultaat. Een bijkomende moeilijke factor is dat zowel de Grand Prix als de Special voor het teamresultaat gaan meetellen.
"Drie ruiters die elk twee zware proeven moeten rijden. Dan zul je goede resultaten moeten behalen. Het maakt het heel interessant. Als team moet je nu niet vooraf gaan roepen dat je de gouden medaille gaat binnenslepen. Er kan nog zoveel gebeuren.
"Als sporter had ik liever gezien dat er vier combinaties in een team hadden gezeten omdat ik dat sportiever vind, maar voor de toeschouwers is de nieuwe situatie veel spannender. Iedere proef zal nu meetellen en pas na de laatste combinatie van een land weet je welk team heeft gewonnen. Op die manier zit iedereen tot het laatste moment op het puntje van zijn stoel."

)