Matthias Alexander Rath kijkt terug op zijn jaar met Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Matthias Alexander Rath kijkt terug op zijn jaar met Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:45

Nieuwsredactie / http://www.dressage-news.com

"Zolang ik dit paard rijd zal alles wat ik doe onder een vergrootglas worden bekeken."
Afbeelding
Matthias en Totilas.
foto: http://ultimateequine.com/

Matthias Alexander Rath kijkt er enorm naar uit om Totilas te kunnen voorbereiden voor de eerste Olympische Spelen voor beiden. De sport is nu op een punt gekomen waarbij verschillende combinaties in staat zijn om er met het felbegeerde Olympisch Goud vandoor te gaan. Matthias kijkt terug op zijn eerste jaar met Totilas en wat de toekomst hen zal brengen.

Ondanks de grote hoeveelheid kritiek die Matthias het afgelopen jaar kreeg nadat hij de twaalfjarige zwarte hengst onder het zadel kreeg, heeft hij nooit aan stoppen gedacht. Rath noemt zijn eerste wedstrijdjaar met Totilas "geweldig". De combinatie won het Duitse kampioenschap in Balve en alle drie de proeven tijdens het CDIO van Aken in Duitsland, een virtueel kampioenschap.

"Wanneer iemand mij in maart had verteld dat Totilas en ik de Duitse kampioenschappen en alle titels in Aken zouden winnen, dan had ik hem keihard uitgelachen en gezegd: "Je bent gek. Dat zou ik nooit kunnen bereiken." Dus wanneer ik nu terug kijk op het afgelopen jaar dan is het echt geweldig geweest", aldus Rath.

Matthias is nu zevenentwintig jaar oud en veertien jaar jonger dan Edward Gal, die de hengst vanaf de lichte tour tot en met Grand Prix trainde en in zevenentwintig wedstrijden uitbracht op het allerhoogste niveau. De zegetocht van de combinatie Edward Gal en Totilas duurde van juni 2009 tot en met de Wereldruiterspelen in Kentucky van 2010, waarna het paard werd verkocht. Edward Gal en Totilas behaalden samen een enorme rij aan overwinningen, waarvan slechts twee keer een tweede plaats. Ze waren de dominerende factor tijdens het EK dressuur in 2009 en de Wereldruiterspelen in 2010 en wonnen ook nog eens de Wereldbekertitel in 2010. Het duo wist in zowel de Grand Prix als de Grand Prix Special en de kur een wereldrecordscore te behalen.

Totilas (Gribaldi x Lominka v. Glendale) werd door Moorland Stables verkocht aan de Duitse paardenhandelaar Paul Schockemohle, terwijl de sportrechten naar Ann-Kathrin Linsenhoff gingen, voormalig winnares van het Olympisch teamgoud en stiefmoeder van Matthias.

De eerste maanden verhuisde Matthias naar een appartement vlakbij het bedrijf van Schockemohole terwijl Totilas ter dekking stond. Op deze manier was hij dichter bij Totilas en kon het paard zo beter leren kennen.

Matthias en Totilas verschenen in 2011 op vijf verschillende wedstrijden aan start, vier keer internationaal en een keer nationaal tijdens het Duitse kampioenschap. Ze behaalden zes overwinningen, werden drie keer tweede en een keer een vierde en een vijfde plaats. De laatste twee resultaten waren tijdens het EK dressuur in Rotterdam.

"Dit jaar is zo snel voorbij gegaan. We hadden een klein probleempje in Rotterdam. We kregen toen niet de tijd om de dingen te trainen die we na iedere proef hadden geanalyseerd. Tijdens de wedstrijdperiode gingen we zo snel van wedstrijd naar wedstrijd dat het moeilijk was om de minder sterke punten bij te schaven en te behandelen in onze training.

"Maar nu ik terug kijk ben ik erg blij met de behaalde resultaten. Het was een heel goed jaar. Ik heb op zeventwintigjarige leeftijd al het CHIO Aachen gewonnen. Sommige mensen winnen dat maar een enkele keer in hun leven. Ik ben pas zevenentwintig en heb het nu al een keer gewonnen. Het was net een groot kampioenschap. Steffen Peters was aanwezig, Adelinde Cornelissen was aanwezig. Iedereen was aanwezig en wij kwamen als winnaars uit de bus.
Afbeelding
Matthias en Totilas tijdens een pirouette.
foto: Ken Braddick / FEI

"Natuurlijk is het jammer dat het tijdens het EK minder goed ging, maar zo gaat dat in de sport. Na het EK schreef de pers nogal wat negatief commentaar, maar dat is normaal. De pers, maar ook fans van de dressuursport, bekritiseren mij erg veel maar dat geeft niet. Ik moet er maar mee leven. Zolang ik dit paard rijdt zal alles wat ik doe met een vergrootglas worden bekeken. Voor ik Totilas te rijden kreeg, schreef de pers juist heel positief over mij. Dat is nu wel veranderd.

Ik heb nooit aan stoppen gedacht. Het is veel te leuk om Totilas te rijden en ik heb een geweldige groep om me heen. Dit is wel iets dat ik het afgelopen jaar heb geleerd: wanneer een kleine groep mensen ergens in geinteresserd is, dan is het makkelijker om ze blij te maken, maar wanneer het om een grote groep mensen gaat, dan is het onmogelijk om het naar ieders zin te doen. Bij andere sporten zoals voetbal zie je dit ook veel. Voetbalspelers zijn er echter aan gewend. Ik heb gelukkig nooit aan opgeven gedacht. Nooit.

Volgens Matthias zijn de kaarten voor de Olympische Spelen nog allesbehalve geschud:

"Je weet van tevoren nooit wie een wedstrijd gaat winnen. Na Aken dacht niemand dat Adelinde alle drie de proeven zou winnen tijdens het EK van Rotterdam, maar dat lukte haar wel.

"Daarna zei iedereen dat Uthopia van Carl Hester het beste paard van dit moment is, maar tijdens de wedstrijd van Olympia in Londen kreeg hij een score van 75% en was Valegro van Charlotte Dujardin in een fantastische vorm en ook Laura Bechtolsheimer deed het geweldig.

"Dat is juist zo interessant. Op dit moment zijn er zeker zes paarden die boven de 80% kunnen scoren en wanneer ze een goede dag hebben kunnen ze alles winnen. Nu is de sport eindelijk weer eens spannend en niet zoals tien jaar geleden toen je een deelnemersveld van eenendertig paarden in de kur had en Anky van Grunsven als laatste aan start kwam en Isabell Werth als eennalaatste en je van tevoren al wist dat een van die twee zou gaan winnen en de ander op de tweede plaats zou eindigen. Het was ontzettend saai voor het publiek. Je wist altijd wie er zou gaan winnen.
Hetzelfde gold voor het teamresultaat. Het ging altijd tussen Duitsland en Nederland en dat was het dan."

Totilas brengt mensen weer terug naar het competitie-terrein. Een tijd geleden was er op een radiostation in Frankfurt een prijsvraag waarbij zo'n zestig mensen een kijkje bij een training van Matthias en Totilas konden winnen. Er kwamen maar liefst 7500 inzendingen, terwijl het record voorheen voor een soortgelijke prijsvraag op 4500 stond.

Op dit moment kampt Totilas met een lichte blessure, maar zijn herstel verloopt zeer voorspoedig.
Het is de bedoeling dat de hengst eind januari aan start komt tijdens de World Dressage Masters in Florida. Vlak na de bevestiging van zijn deelname aan de wedstrijd, stroomden de verzoeken binnen van andere regionale wedstrijden in Florida om de hengst ook bij hen aan start te laten komen of zelfs alleen maar aanwezig te laten zijn. "Laat hem desnoods alleen een rondje stappen rond het wedstrijdterrein zodat we hem allemaal even kunnen zien," luidde een van de aanvragen.
Afbeelding
foto: Ken Braddick / FEI

"Ik kijk uit naar de werdstrijd in Florida," aldus Matthias. "Het zal moeilijk worden, want Steffen Peters met Ravel, Charlotte Dujardin en Valegro en Tinne Vilhelmsson-Silven zullen ook allen aanwezig zijn. Hopelijk gaat 2012 erg succesvol worden voor ons."

De rest van het wedstrijdschema voor Matthias en Totilas zal nog onder de loep worden genomen, maar het is nu al zeker dat ze aan start komen tijdens de Meggle Cup Finale in Dortmund (maart) en nog een andere grote wintercompetitie om de Olympische versie van de Grand Prix Special te kunnen rijden en te werken aan hun kur op muziek. Daarna volgt een pauze voor Totilas, waarna de buitenwedstrijden starten in mei/juni en de concoursen van Hagen en Munich en de nationale kampioenschappen op het programma staan. Verder is het nog het CHIO van Aachen, waarna vier weken later de Olympische Spelen zullen plaats vinden.

"We krijgen het in een korte tijdsperiode nog heel erg druk, maar het zal wel een goed ritme zijn om ons goed te kunnen voorbereiden op de Olympische Spelen van Londen," aldus Rath.

"Ik denk dat de Britse ruiters de favorieten zullen zijn in Londen omdat het een thuiswedstrijd is voor hen. Ze hebben natuurlijk op dit moment ook een heel sterk team, maar er mogen maar drie mensen voor ieder land aan start komen en er is dus geen wegstreepresultaat. Een bijkomende moeilijke factor is dat zowel de Grand Prix als de Special voor het teamresultaat gaan meetellen.

"Drie ruiters die elk twee zware proeven moeten rijden. Dan zul je goede resultaten moeten behalen. Het maakt het heel interessant. Als team moet je nu niet vooraf gaan roepen dat je de gouden medaille gaat binnenslepen. Er kan nog zoveel gebeuren.

"Als sporter had ik liever gezien dat er vier combinaties in een team hadden gezeten omdat ik dat sportiever vind, maar voor de toeschouwers is de nieuwe situatie veel spannender. Iedere proef zal nu meetellen en pas na de laatste combinatie van een land weet je welk team heeft gewonnen. Op die manier zit iedereen tot het laatste moment op het puntje van zijn stoel."

jesito

Re: Matthias Alexander Rath kijkt terug op zijn jaar met Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:52

Fijn dat hij er zelf zo positief onder is en blijft, ik blijf echter critisch.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:52

ach...ik gun het hem wel hoor het succes...
Arme jongen,voordat hij er ooit op had gezeten hing er al een enorm verwachtingspatroon/druk aan.
Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:53

"Daarna zij= zei iedereen dat Uthopia van Carl Hester.....

Mooi stuk verder. Het is ook heel wat voor zo'n jonge knul natuurlijk. Maar dat wist hij van tevoren, hij is wel realistisch geweest. Laten we hopen dat hij de successen van Edward kan evenaren. Ik denk dat het psychisch heel zwaar is voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:56

Ben benieuwd. Lijkt me leuk als hij het moet opnemen tegen Adelinde, Carl, Charlotte, Laura etc. Dat wordt een spannende wedstrijd en wat hij schrijft over het vroegere Anky en Isabell tijdperk is zeker waar. Het is nu spannender en dus leuker.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:57

mooi stuk hoor, zou niet in zijn schoenen willen staan , ik vind het knap van hem

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:57

Ik vind het een mooi stuk. Heb toch respect voor die jongen. Hoop dat ze mooi gaan presteren tijdens de komende wedstrijden!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:01

Tsja.. wat zal ik eens zeggen, ik kom er denk ik nooit helemaal overheen dat Edward en Toti geen combinatie meer zijn :')

Ik ben heeeeel benieuwd wat Londen gaat brengen dit jaar!! Zal nog een spannende strijd worden tussen Adelinde, Rath en Hester denk ik.

Vind dat Rath wel bijzonder knullig op die eerste foto staat trouwens :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:03

Aranel schreef:

Ja hij kijkt een beetje eeh 'downerig'. :')

Maar die 2e foto is ook wel komisch. Pirouette in wat voor tact???
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 03-01-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:04

Aranel schreef:
Tsja.. wat zal ik eens zeggen, ik kom er denk ik nooit helemaal overheen dat Edward en Toti geen combinatie meer zijn :')

Ik ben heeeeel benieuwd wat Londen gaat brengen dit jaar!! Zal nog een spannende strijd worden tussen Adelinde, Rath en Hester denk ik.

Hier van hetzelfde hoor. Ik wens hem veel succes op de sportieve manier, maar ergens wringt het een beetje :=

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:06

Jammer van de 2e foto. Totilas valt nog net niet achterover.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:09

Suzanne F. schreef:
Aranel schreef:

Ja hij kijkt een beetje eeh 'downerig'. :')

Maar die 2e foto is ook wel komisch. Pirouette in wat voor tact???

Ik zat ook al zo raar naar die pirouette foto te kijken en ging in m'n hoofd nog eens na hoe het wel zou moeten zijn (terwijl ik bij voorbaat al wist dat het nooit zou kunnen dat er twee achterbenen aan de grond staan en twee voorbenen los van de grond zijn :+ )

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:10

Nu Matthias Totilas rijd is het weer spannender, maar toen Edward Totilas nog reed vond ik het allesbehalve spannend hoor, Edward won toch alle proeven, was voor mij ook de lol er vanaf :+

Heb nog steeds veel respect voor die jongen, hij blijft in alles positief, ondanks de slechte commentaar blijft hij zich voor de volle 100% inzetten :j
Hopelijk kunnen ze in januari van start gaan, ben benieuwd om de combinatie terug aan het werk te zien !
En natuurlijk ben ik ook erg benieuwd hoe ze het in CHIO Aken en bij de Olympische spelen gaan doen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:11

Citaat:
Tsja.. wat zal ik eens zeggen, ik kom er denk ik nooit helemaal overheen dat Edward en Toti geen combinatie meer zijn
Ik heb hetzelfde en ik heb zoiets in mijn paarden'carriere' van dik 25 jaar nog nooit gehad. En ik blijf ook bij mijn stelling die ik bijna elke keer weer zeg...behalve nu. Maar jeetje ben je 27 of 26 toen en dan krijg je zo'n paard onder je kont. Toch wel petje af hoor dat je zo positief en op 2 benen blijft als je de hele wereld over je valt. Er zijn andere voorbeelden.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:12

Bij zijn opmerking dat hij nooit heeft willen stoppen moet ik toch aan het artikel van Arndt Bronkhorst denken, toen Matthias tijdens het CHIO Rotterdam ruzie had in de stal met zijn vader en zei dat hij niet meer wilde rijden.....

Ach ik heb medelijden met Matthias....volgens mij wordt die jongen zo gepushed..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:12

geerke schreef:
Arme jongen,voordat hij er ooit op had gezeten hing er al een enorm verwachtingspatroon/druk aan.

helemaal mee eens! :j

Edward Gal was met Totilas natuurlijk een top combinatie. Als er iemand anders in één keer op Totilas zit kun je niet alles gelijk verwachten.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:26

geerke schreef:

Helemaal mee eens :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:27

Leuk stuk om te lezen!

Ben erg benieuwd hoe hij het komend jaar gaat doen!! En de dressuursport is zeker weer eens spannend geworden!!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:27

Ik moest even grinniken om dat hoofd van hem op de eerste foto.. Hij kijkt zo schaapachtig :')

Ik ben erg benieuwd wat hij gaat doen op de OS. :j

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:41

Martine_R schreef:
Ik moest even grinniken om dat hoofd van hem op de eerste foto.. Hij kijkt zo schaapachtig :')

Misschein was ie net wakker ofzo :+

Hopelijk zal het meer kijkers kunnen trekken nu het zo spannend is tussen Duitsland, Nederland en Engeland. Is ook goede reclame voor de dresuursport. OS 2008 was meer te voorspellen tussen Anky en Isabell. Nu meer landen met talentvolle paarden zitten is het ook een stuk leuker om naar te kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:45

Iedereen gaat er van uit dat hij de OS rijd, echter moet hij zich eerst plaatsen, dus in vorm zijn op het juiste moment, Duitsland heeft meer goede combinaties.

Martine_R schreef:

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:46

ZarcoTje schreef:
Nu Matthias Totilas rijd is het weer spannender, maar toen Edward Totilas nog reed vond ik het allesbehalve spannend hoor, Edward won toch alle proeven, was voor mij ook de lol er vanaf :+

Heb nog steeds veel respect voor die jongen, hij blijft in alles positief, ondanks de slechte commentaar blijft hij zich voor de volle 100% inzetten :j
Hopelijk kunnen ze in januari van start gaan, ben benieuwd om de combinatie terug aan het werk te zien !
En natuurlijk ben ik ook erg benieuwd hoe ze het in CHIO Aken en bij de Olympische spelen gaan doen :j

Daar moet ik het wel mee eens zijn. :+
En inderdaad respect voor Matthias. Goed dat hij inziet dat het onmogelijk is om voor iedereen goed te doen. Er zullen helaas altijd tegenstanders van de combinatie blijven.
Ben ook zeer benieuwd naar de volgende wedstrijden en de OS!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:56

Helemaal fan van Toto! Mooi stuk ook!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:03

Toch een vraagje. WAar was Matthias eigenlijk vóór Totilas? Ik had nog nooit van hem gehoord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:08

Langcara schreef:
Toch een vraagje. WAar was Matthias eigenlijk vóór Totilas? Ik had nog nooit van hem gehoord.

http://www.matthias-rath.de/

Toch niet bepaald onbekend in het internationaal deelnemersveld.