Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:38

www.rijksoverheid.nl / Nieuwsredactie

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft begin deze maand een nieuwe factsheet gepubliceerd. Omdat er in het verleden enige onduidelijkheid bestond over de manier van het schrijven van recepten is onder andere deze factsheet opgesteld. Onderstaande factsheet gaat nader in op de wijze van ontwormmiddelen die via de dierenarts verstrekt dienen te worden.

Op 31 maart 2004 is de Europese richtlijn 2004/28/EG van kracht geworden. Het doel van deze richtlijn is om binnen de Europese Unie de werking van de interne markt voor diergeneesmiddelen te bevorderen, zonder de volksgezondheid te benadelen. Alle regelgeving op het gebied van de productie en distributie van diergeneesmiddelen heeft als hoofddoel:
  • de bescherming van de gezondheid en het welzijn van dieren
  • de bescherming van de volksgezondheid.

Diergeneesmiddelen voor voedselproducerende middelen zijn, in principe, alleen op recept van een dierenarts te verkrijgen. Één van de redenen om ontwormmiddelen op recept te zetten had te maken dat steeds meer wormen resistent bleken te zijn tegen de huidige ontwormmiddelen. De overheid is van mening dat een dierenarts de meest juiste persoon is om te beoordelen of een paard een ontwormmiddel nodig heeft. Op deze manier probeert men te voorkomen dat er teveel en te onnodig vaak ontwormmiddelen worden toegediend of onjuist worden toegediend waardoor de kans op resistente wormen toeneemt.

Vanaf juli 2008 is hiertoe in Nederland een nieuwe categorie gekanaliseerde diergeneesmiddelen geïntroduceerd, de URA-categorie (Uitsluitend op Recept Afleveren): er is een receptplicht ingesteld voor diergeneesmiddelen voor voedselproducerende dieren, die voorheen vrij verkrijgbaar waren in Nederland.
Onder URA-middelen vallen die diergeneesmiddelen die door dierenartsen én apothekers en houders van een vergunning voor het afleveren van diergeneesmiddelen – op recept van een dierenarts – mogen worden afgeleverd aan houders van dieren, zoals bijvoorbeeld ontwormingsmiddelen.

De dierenarts moet als poortwachter het selectiever en restrictiever gebruik van deze middelen borgen en op die manier bijdragen aan een lager risico op residuen (voedselveiligheid) en resistentieontwikkeling (diergezondheid).

De zogenaamde Goede Veterinaire Praktijk (GVP) is richtinggevend voor de wijze waarop recepten in de URA-categorie moeten worden uitgeschreven. Het Veterinair Beroepscollege heeft op 13 september 2011 de eerste uitspraken gedaan gericht op het uitschrijven van recepten voor URA-middelen. Daarmee is de GVP-norm wat van een dierenarts mag worden verwacht ten aanzien van het voorschrijven van URAmiddelen ingevuld.

Het Veterinair Beroepscollege is van oordeel dat het artikel ‘Antiparasitaire middelen en de receptplicht voor paarden’ in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde van 1 april 2009 als uitgangspunt en leidraad behoort te dienen ter zake van hetgeen van een redelijk bekwaam handelend dierenarts bij het voorschrijven van ontwormingsmiddelen mag worden verwacht. Het Veterinair Beroepscollege geeft de volgende opsomming van de uitgangspunten en eisen met betrekking tot het voorschrijven van genoemde middelen:
  • Het behoort tot de verantwoordelijkheid van een dierenarts om bij het voorschrijven van ontwormingsmiddelen restrictief en selectief te werk te gaan en te onderzoeken in hoeverre het gebruik van deze middelen nodig is of kan worden verminderd.
  • Voor een verantwoorde beslissing over de inzet van ontwormingsmiddelen is het nodig dat de dierenarts de omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden, van een bezoek ter plaatse kent. In dit verband zijn onder meer van belang de huisvesting van de dieren, hun aantal, leeftijd en de wormbelasting. Dit laatste kan aan de hand van een faecesonderzoek worden nagegaan.
  • Indien een dierenarts de dieren waarvoor de middelen worden gevraagd en de plaats waar zij gehouden worden, niet kent, is een bezoek ter plaatse nodig.
  • Op basis van de bevindingen van het onderzoek dient een adequaat behandelplan te worden opgesteld.
  • De bevindingen dienen te worden vastgelegd in een controleerbare verslaglegging.
  • Indien de dierenarts voldoende op de hoogte is van de plaats waar en de omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden, kunnen een bezoek ter plaatse en nadere diagnostiek achterwege worden gelaten.
  • Dat betekent echter niet dat na een eerste bezoek ter plaatse gedurende een reeks van jaren geen bezoeken meer behoeven te worden afgelegd. Het is in overeenstemming met Good Veterinary Practice dat een dierenarts ten minste één maal per jaar een bezoek ter plaatse aflegt. Dit sluit aan bij het bepaalde in artikel 97, lid 5, onder b, van de Diergeneesmiddelenregeling, dat recepten voor ontwormingsmiddelen voor maximaal één jaar mogen worden voorgeschreven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:04

En krijgt de DA dan ook een stukje bijscholing over wanneer welke middelen voor te schrijven? Zolang mijn DA aangeeft dat ik equest moet nemen enkel wegens de lange werkduur! vraag ik me echt af of dit resistentie gaat voorkomen. 1x per jaar bezoek zit wel goed ivm vaccinaties, maar verder haal ik de kuren die ik nodig heb zelf ong. 3x per jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:10

tamary schreef:
En krijgt de DA dan ook een stukje bijscholing over wanneer welke middelen voor te schrijven? Zolang mijn DA aangeeft dat ik equest moet nemen enkel wegens de lange werkduur! vraag ik me echt af of dit resistentie gaat voorkomen. 1x per jaar bezoek zit wel goed ivm vaccinaties, maar verder haal ik de kuren die ik nodig heb zelf ong. 3x per jaar.

inderdaad...een kleine 'opfriscursus' kan geen kwaad voor de meeste dierenartsen :o

cricket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:00

Resistentie is een probleem, dat is duidelijk. Misschien veel meer aandringen op een mestonderzoekje voordat ontwormen plaatsvindt? De dierenarts kan de leefomstandigheden zeker bekijken en eventueel de nodige aanbevelingen doen ter verbetering, maar de gezondheid van het individuele dier is hier niet afdoende mee afgehandeld en het resulteert meestal nog steeds in een botte bijl methode die niet veel bijdraagt aan resistentie-vermindering. Ik heb paarden die volgens regelmatig mestonderzoek al 8 jaren vrij zijn van wormen. Ik geef deze paarden wel af en toe preventief Equimax omdat dit een ingredient bevat tegen lintwormen, die moeilijk zijn te constateren via een mestonderzoek. Paarden met een intact imuun systeem en een gezonde leefomgeving kunnen zelf redelijk tot zeer goed wormen afweren.

Ik heb mijn paarden doorgaans bij huis, maar als ik tijdelijk in een pensionstalling sta, dan kost het soms moeite om met logica de dogma's te doorbreken. Men wil dan dat ik ontworm of kan aantonen dat het paard recentelijk ontwormt is. Als ik dan middels aantoonbaar mestonderzoek vertel dat mijn paard vrij is van wormen en ik dus geen wormenkuur hoef te geven (immers geen wormen, geen kuur nodig), dan is het soms nog een beetje een karwei om uiteindelijk vrijstelling van de "wormenkuur ronde" te krijgen. Ik begrijp dat het een zeer ingebouwd idee is om via de kalender te ontwormen, maar het is onlogisch om iets te geven als het dier vrij is van de aandoening die het middel moet bestrijden.

Mestonderzoeken zijn relatief goedkoop en kunnen bijvoorbeeld in eerste instantie iedere 8 weken plaatsvinden en wanneer het dier vrij is van wormen kan de interval een langere periode bedragen, in overleg met de dierenarts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:49

Geldklopperij. Gelukkig heb ik nog voor aantal jaren op voorraad.
Ik weet zelf hoe ik m'n paard moet ontwormen, verder koop ik de goedkoopste middelen met de juiste werkzame stof. Ivermectine is ivermectine en dan hoeft er geen dure Furexel in m'n paard, een goedkoper merk volstaat net zo goed. 1 keer per jaar moxidectine (equest) en 3 keer per jaar ivermectine. Dierenartsen leveren altijd te dure wormenkuren, kennelijk verdienen ze daar het meest op.

mestonderzoek is levensgevaarlijk en veel te duur, dus dat is absoluut geen alternatief. Straks is het alternatief: niet meer ontwormen en dus meer paarden met wormen omdat mensen het te duur vinden worden.

truselientje

Re: Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:53

Helemaal met germie eens. Ik heb nog wat op voorraad en een beetje googlelen levert nog wel eens wat op in het buitenland.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:57

Ik snap ook nog steeds niet wat deze wet nou voor goeds heeft gebracht.

Wat Germie al zegt, ik zie het hier ook om me heen, mensen die gewoon hun paarden niet meer ontwormen , want voor een wormenspuit betaal je bij de dierenarts toch meer als je in de winkel deed. Wanneer ik kijk op mijn laatste factuur, hebben de 2 Eraquell wormenspuiten samen me toch echt 55,95 euro gekost in plaats van 30 euro samen in de winkel vorig jaar. Dat is bijna een verdubbeling, tja.

Verder heb ik ook al bijna ruzie gehad eerder dit jaar omdat er constant dezelfde wormenspuiten werden gegeven. Naar mijn idee moet je toch verschillend ontwormen om resistentie te voorkomen ?

Achja....we zullen het wel nooit begrijpen denk ik... :D

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:43

Ik heb nou een jaar lang mest laten onderzoeken van 14 paarden en alle 14 waren elke keer schoon dus ik kreeg geen wormenkuur mee omdat de mest elke keer schoon was. maar ik vond dat een paar paarden een beestje invielen en dus nogmaals mest na laten kijken en dat was weer schoon. toen liep het uit de hand dus maar een bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat mijn paard bloedworm had wat ze dus een jaar lang niet in de mest hebben gezien. Mijn conclusie is dus dat bloedworm niet te zien is in de mest en als je een goed mest onderzoek wil moet je 4x elke maand het mest wegbrengen wat dus veel duurder is dan een wormenkuur of een bloedonderzoek wat dus ook veel duurder is. En ik vind het heel jammer dat dit nergens erbij staat want de meeste mensen denken dat ze 4x per jaar mest moeten laten na kijken en aan de hand daar van ontwormen maar zo is het dus niet. En bloedworm wat dodelijk voor een paard kan zijn is dus niet te zien in mest.

Door deze nieuwe regels heb ik een heleboel paarden ziek gekregen wat mij veel meer geld kost en het duurt zo verschrikkelijk lang voordat de paarden er weer mooi uitzien. Ik snap best als er resistentie is dat ze andere regels maken maar ze moeten wel de waarheid vertellen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:58

Hier idem als marijeD. Ook mestonderzoek laten doen en aan het eind van het liedje bleek 1 van mijn merries wel besmet met bloedworm wat inmiddels ook in ieder stuk land zit.
Mestonderzoek is dus absoluut niet waterdicht en ik doe er dan ook niet meer aan mee. Met het gewone ontworm beleid had ik geen paarden met een besmetting.

@ Cheytjuh: Ik ben dan wel benieuwd welke wormenspuiten er gegeven worden bij jou aangezien je zelf Eraquell koopt? Daarin is ook ivermectine het werkzame bestanddeel.
Eraquell is net zo goed als bijv. bimectin, maar het scheelt je meer dan 15 euro per spuit.
Het gaat er niet om dat je afwisselt in bepaalde merken, maar in de werkzame stof en dan nog selectief. Als je 3x per jaar ivermectine geeft en 1x moxidectine (equest) zit je redelijk safe.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:00

marijeD schreef:
Ik heb nou een jaar lang mest laten onderzoeken van 14 paarden en alle 14 waren elke keer schoon dus ik kreeg geen wormenkuur mee omdat de mest elke keer schoon was. maar ik vond dat een paar paarden een beestje invielen en dus nogmaals mest na laten kijken en dat was weer schoon. toen liep het uit de hand dus maar een bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat mijn paard bloedworm had wat ze dus een jaar lang niet in de mest hebben gezien. Mijn conclusie is dus dat bloedworm niet te zien is in de mest en als je een goed mest onderzoek wil moet je 4x elke maand het mest wegbrengen wat dus veel duurder is dan een wormenkuur of een bloedonderzoek wat dus ook veel duurder is. En ik vind het heel jammer dat dit nergens erbij staat want de meeste mensen denken dat ze 4x per jaar mest moeten laten na kijken en aan de hand daar van ontwormen maar zo is het dus niet. En bloedworm wat dodelijk voor een paard kan zijn is dus niet te zien in mest.

Door deze nieuwe regels heb ik een heleboel paarden ziek gekregen wat mij veel meer geld kost en het duurt zo verschrikkelijk lang voordat de paarden er weer mooi uitzien. Ik snap best als er resistentie is dat ze andere regels maken maar ze moeten wel de waarheid vertellen

Hier dezelfde ervaring. Aantal jaar geleden ging de stal over op mestonderzoek....resultaat: mijn merrie begonnen vreselijk achteruit te gaan, maar de mest was schoon. Bloed laten trekken en de bloedwormen sprongen nog net niet onder de microscoop vandaan zei de va. Was echt een vreselijke infectie en heeft bijna anderhalf jaar geduurd voordat ze weer helemaal op de rit was. Dus hier ook nooit geen mestonderzoek meer. en ik regel zelf m'n wormenkuurtjes wel.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:16

Vorig jaar heb ik ook mestonderzoek laten doen voor 14 paarden en de uitslag was positief (dus zo konden niets vinden in de mest) maar ik kreeg wel het advies om alsnog te ontwormen omdat ze dus inderdaad niet alles (o.a. de rode bloedworm)kunnen zien.
Toen dacht ik al 8)7 wat heeft het dan voor zin om de mest te laten controleren als ze toch niet alles kunnen zien of met zekerheid kunnen zeggen.

Ik sluit me ook aan bij hierboven, 4 x per jaar en dan wel ruim voldoende per paard, dus zeker niet onder doseren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:29

Citaat:
Diergeneesmiddelen voor voedselproducerende middelen zijn, in principe, alleen op recept van een dierenarts te verkrijgen. Één van de redenen om ontwormmiddelen op recept te zetten had te maken dat steeds meer wormen resistent bleken te zijn tegen de huidige ontwormmiddelen. De overheid is van mening dat een dierenarts de meest juiste persoon is om te beoordelen of een paard een ontwormmiddel nodig heeft. Op deze manier probeert men te voorkomen dat er teveel en te onnodig vaak ontwormmiddelen worden toegediend of onjuist worden toegediend waardoor de kans op resistente wormen toeneemt.

Waarom laten ze de producenten van de wormmiddelen zich niet buigen over deze resistentie?
Dat is hun vak.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:45

Goede zaak dat ze het ongenuanceerd ontwormen willen verminderen.
Maar ik schrik als ik lees dat hier mensen nog voor jaren op voorraad hebben en die denken dat ze het zelf allemaal wel beter weten... :oo
Jammergenoeg kunnen we ze niet in een glazen stolp zetten, die producten komen ook in mijn millieu terecht. -O-

Ik kan me volledig vinden in het bericht van cricket, en ik heb dezelfde ervaring met een pensionstal die het niet helemaal snapt en een paard dat al jaren wormenvrij is. (en fit, loopt wedstrijden in verschillende disciplines)

zwanepol schreef:
de uitslag was positief (dus zo konden niets vinden in de mest)
Dat noem je negatief.

MarvanTom schreef:
Waarom laten ze de producenten van de wormmiddelen zich niet buigen over deze resistentie?
Dat is hun vak.
Producenten van ontwormingsmiddelen zijn bedrijven met winstoogmerk. We kunnen niet van hen verwachten dat ze de volksgezondheid in de gaten houden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:04

KasparovX schreef:
MarvanTom schreef:
Dat is hun vak.
Producenten van ontwormingsmiddelen zijn bedrijven met winstoogmerk. We kunnen niet van hen verwachten dat ze de volksgezondheid in de gaten houden.

Zij zijn daardoor juist gebaat bij het vinden van een oplossing toch? ;)

Het deel "de bescherming van de volksgezondheid" is niet geheel duidelijk uitgelegd.
Een wormenpaard lijkt mij schadelijker of heb ik het nu mis?

Edit: wat lees ik hier?
Citaat:
Vanaf juli 2008 is hiertoe in Nederland een nieuwe categorie gekanaliseerde diergeneesmiddelen geïntroduceerd, de URA-categorie (Uitsluitend op Recept Afleveren): er is een receptplicht ingesteld voor diergeneesmiddelen voor voedselproducerende dieren, die voorheen vrij verkrijgbaar waren in Nederland.

Ik heb mijn paardje niet als voedselproducerend dier.
Iemand hier een duidelijke uitleg over?
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 21-12-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:26

zwanepol schreef:
de uitslag was positief (dus zo konden niets vinden in de mest)
Dat noem je negatief.

Ik weet het :o maar voor mij is het positief wanneer ze niets hebben daarom had ik het er ook maar even in haakjes achter gezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:50

Volledige waanzin, die mestonderzoeken en het gezeik met recepten.

Ten eerste is mijn paard geen vleesprodukt.
Ten tweede ziet mijn veearts mijn paarden eens per jaar maar heeft 'ie geen idee van mijn weide- en paddockmanagement en wat voor paarden daar nog meer in staan.
Ten derde hebben inmiddels meerdere stallen waar ik kom bloedworminfecties door dat achterlijke mestonderzoek/niet-ontwormenbeleid.
En als uitsmijter kloppen de ontwormadviezen na mestonderzoek regelmatig niet.

Ik geef dus zelf bij mijn veearts aan hoe vaak en waarmee ik ontworm, en als hij niet meewerkt zet ik 'm zonder pardon aan de kant voor een concullega die wel meewerkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:57

Heeft iemand een artikel over waarom mestonderzoek onzin is en gevaarlijk? (of een site waar ik dat kan vinden)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:01

fjordjes schreef:
Heeft iemand een artikel over waarom mestonderzoek onzin is en gevaarlijk? (of een site waar ik dat kan vinden)

Ik ben er nooit een site over tegen gekomen (ook niet naar gezocht overigens), maar hou wel in de gaten dat bovenstaande ervaringen grotendeels uit de eerste hand zijn. Deze mensen hebben dus netjes het advies opgevolgd en zitten nu met de ellende van dat zelfde advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:03

fjordjes schreef:

Het is dat het me te veel tijd en energie kost, anders schreef ik het eigenhandig...

Mijn reactie is puur uit eigen ervaringen. Helaas. Ik zie echt het probleem van resistentie wel, maar ik zie ook dat dit verrekte slecht werkt en dat zowel m'n paardn als bankrkening daar de dupe van zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:03

Ik moet trouwens nog deze week wormspuiten bestellen, mijn uitgeschreven recept geld alleen nog dit jaar.

Ik heb uitgerekend dat ik 10 spuiten Equest nodig heb voor voldoende kilo´s maar nu het volgende dilemma: de spuiten kosten 17 euro per stuk dus 170 euro maar bij 20 stuks zakt de prijs naar 13.50 euro, dat vind ik nogal een verschil maar om dan maar gelijk 20 spuiten aan te schaffen (houdbaarheidsdatum ?).

Is er toevallig nog iemand die er ook 10 nodig heeft zodat we de kosten kunnen delen?

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:04

ik ontworm maar 2X per jaar. (ik lees dat de meeste dat 4X doen :o? )
1X door spuitje van de dierenarts en 1X door tube pasta en ik probeer elk jaar een andere pasta te gebruiken (dus om en om wisselen met producten eigenlijk)
zo doen wij dat eigenlijk altijd en nog nooit echt last gehad van wormen.
is het beter om 4X te ontwormen, of ligt dat ook aan de middelen (mij is verteld dat 2X ruim voldoende is)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:06

Ze willen bij ons op stal ook mestonderzoek doen, heb alleen geen idee of nav zo'n onderzoek ook anders word ontwormd, nu doen ze het 1x in de 3 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:08

Als je niets verandert aan het ontwormbeleid, heeft het onderzoek weinig zin.
Vraag bij je stalhouder waarom nu onderzoek. Wil hij bij advies 'niet ontwormen' ook daadwerkelijk niets geven?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:09

Ja ik ga het vanavond meteen vragen, @ Sonja, wat is jou ervaring hierin? En andere mensen die het niets vonden, wat is jullie ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:11

Zie mijn post stukje hierboven. Negatief.