Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:04

Nieuwsredactie / http://www.cyberhorse.com

De Australische paardenwereld heeft woedend gereageerd op het nieuws dat het lichaam van Grand Prix dressuurpaard Northern Hector zonder toestemming van de eigenaar naar een productiebedrijf voor diervoer is afgevoerd.

Afgelopen woensdag 7 december zakte Northern Hector plotseling in elkaar en stierf aan een gesprongen aorta tijdens de warmup van CDI-W Werribee.

Toen ruiter Blas Lego een tijd later emotioneel sterk genoeg was om voor het lichaam van zijn overleden paard te zorgen, bleek de organisatie van de wedstrijd het paard al te hebben afgevoerd naar het diervoederbedrijf. Lago wist hier echter niets van en op deze manier werd hem de mogelijkheid onthouden om zelf te beslissen over de laatste rustplaats van zijn paard.

De ruiter gaf als reactie: "Ik voelde hem tijdens de changementen opeens struikelen. Ik vertelde hem nog dat hij op zijn voeten moest letten, maar hij zakte plotseling in elkaar. Ik weet zeker dat hij daarbij heeft opgelet dat hij niet op mij zou rollen. Ik had makkelijk verpletterd kunnen raken, maar dit gebeurde niet. Hij begon meteen te stuiptrekken en was ondanks hulp eigenlijk vrijwel meteen overleden.

Ik werd door de organisatie meegenomen voor een kop koffie en om mijn hoofd even op orde te krijgen. Toen hoorde ik iemand plotseling zeggen dat Hector was afgevoerd naar een bedrijf dat diervoeder maakt. Toen we eenmaal contact hadden met dit bedrijf was het al te laat. Hector was al "afgehandeld."

Een van de beste dressuurpaarden van Australie is nu als hondenvoer geeindigd. Dit had nooit mogen gebeuren."

De Australische teamveterinair Denis Goulding is van mening dat er eerst autopsie op het lichaam van Northern Hector had moeten plaats vinden. Er was zelfs een officiele veterinair van de FEI aanwezig. Volgens de officials zou de autopsie niet nodig zijn geweest omdat Hector in de warming up ring kwam te overlijden, maar Goulding laat weten dat paarden die op een FEI terrein aanwezig zijn, altijd post mortem moeten worden onderzocht wanneer ze komen te overlijden.

Volgens de organisatie is dit het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden: "De paardenambulance kon niet gebruikt worden omdat de takel niet werkte. Daarom was de enige manier om Hector te verplaatsen nog de verwerkingstruck van het diervoederbedrijf. Niemand heeft echter met Lago overlegd waar het paard moest worden heengebracht. Daarom is het dier direct naar het diervoederbedrijf gebracht ter processie. Volgens de organisatie gaf de groom van Lago toestemming om het dier af te voeren naar het diervoederbedrijf. Blas had echter helemaal geen groom bij zich.

Blas Lago had zelf zijn eigen idee om het paard te laten begraven, maar helaas heeft hij hier nu geen kans toe gekregen.

Lago wil er nu voor pleiten dat bij iedere inschrijving, de ruiter/eigenaren aangeven wat er met hun paard moet gebeuren, mocht het dier tijdens de wedstrijd komen te overlijden. Op die manier hoopt hij dat andere ruiters dit leed kan worden bespaard.

De ruiter is ontroostbaar: "Ik had op z'n minst nog even afscheid van hem willen nemen en hem waardig begeleiden naar zijn laatste rustplaats. We zijn jaren een combinatie geweest. Hij heeft altijd alles voor mij over gehad. Dit had hij niet verdiend."

Northern Hector werd 16 jaar oud.

Archiefbeelden van de combinatie.

JorisDy

Re: Australisch Grand Prix dressuurpaard verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:07

Jeetje :(:)

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:08

Wat erg! :(:)

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:09

Jeetje, wat schandalig!! En wat erg voor de ruiter!! Het is toch niet te geloven... :n

mrjlnx

Re: Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:10

Omg dat lijkt me vreselijk voor hem.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:10

M'n nekharen staan overeind. Hoe kunnne ze zo stom zijn om een paard af te voeren naar een diervoederbedrijf tijdens zulke wedstrijden? En zo snel al verwerkt? Hadden ze al het tuig al wel afgehaald?

Verschrikkelijk voor de ruiter :(:)
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 12-12-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:11

wat erg! arme ruiter! hij maakt al zoiets ergs mee en dan gaat zijn paard ook nog in het dierenvoer

_Woodstock

Is dit bericht wel serieus? Ik vind het erg vreemd en triest!

knollentuin

dus dat paard zat werkelijk waar binnen het uur in blik?! sorry maar ik vind dit een beetje ongeloofwaardig. dat dat zo maar kan !

robincera

Citaat:
Ik werd door de organisatie meegenomen voor een kop koffie en om mijn hoofd even op orde te krijgen. Toen hoorde ik iemand plotseling zeggen dat Hector was afgevoerd naar een bedrijf dat diervoeder maakt. Toen we eenmaal contact hadden met dit bedrijf was het al te laat. Hector was al "afgehandeld."

Dat paard was dus binnen een uur verwerkt :\ ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:12

Over 'snel handelen van de organisatie' gesproken :oo

Daar is duidelijk niet iets langer nagedacht.

Jacimatho

Het dier is zo rechtstreeks uit de ring afgevoerd naar de verwerking zonder dat er gekeken is waaraan het is overleden? Voor hetzelfde geld was er sprake van vuil spel.
Heel raar dat men zonder overleg met de eigenaar het paard af laat voeren. Een bijzonder rap ook, als het inderdaad ging om eventjes een kop koffie om de kop helder te krijgen. Dan hebben we het over slechts een uurtje waarin het paard is verdwenen.
Lijkt me een horror om als eigenaar in betrokken te zijn.

Muffin_

tjonge jonge....
als dit waar is is dat een enorme blunder en verschrikkelijk voor de eigenaar %)

_Woodstock

Maar het gaat toch om minutenwerk? Hoe lang duurt een kopje koffie?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:13

Snap niet hoe zoiets kan gebeuren. Volgens mij heb je ten alle tijden toestemming nodig van de eigenaar. Takelwagen of niet, je wacht op de eigenaar of loopt er naar toe om te vragen wat ze nu moeten doen en bergen het paard ergens. Zoiets doe je niet. Als een mens op de fiets plots een hartstilstand krijgt wordt deze toch ook niet linea recta gecremeerd.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:13

Wat deed die verwerkingstruck daar? Vreemd... Zo'n bedrijf verwacht je toch niet achter de schermen bij een wedstrijd? Of zat er iets in het paard dat het daglicht niet kon verdragen? Idioot verhaal...

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:14

EllenB schreef:
Wat deed die verwerkingstruck daar? Vreemd... Zo'n bedrijf verwacht je toch niet achter de schermen bij een wedstrijd? Of zat er iets in het paard dat het daglicht niet kon verdragen? Idioot verhaal...

Mee eens.. :j

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:14

heeel vaag verhaal, in de tijd dat die arme man zijn kopje koffie op had, is het paard in de truck geladen, weg gebracht en ook al "afgehandeld"??
Klinkt wel een beetje ongeloofwaardig dit..

daphiezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:15

belachelijk

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:15

Jeetje, wat erg.. Raar dat zoiets zo kan gebeuren.

UltimOo

Re: Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:17

of zal die groom iets te verbergen hebben?
die heeft tenslotte toestemming gegeven om het paard af te voeren..
en dat in zo"n korte tijd..

heeeel apart

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:17

mariek_paard schreef:
Maar het gaat toch om minutenwerk? Hoe lang duurt een kopje koffie?

' En om mijn hoofd weer op orde te krijen' . Lijkt me geen minutenwerk.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:18

Ehmm die groom.....had gezegd breng maar weg naar verwerkingsbedrijf? :?
Schroefje los of zo??

farahtjuh

jeetje wat erg
en ook nog niet even de ruiter afscheid laten nemen

belachelijk

mltex

Ik vind het ook een vreemd verhaal, bij de ingang staat standaard een vrachtwagen van het verwerkingsbedrijf? sneu voor eigenaar maar verder beetje onzin bericht, of het nou een granprixpaard is of een ander paard vind ik niet ter zake doen (mochten ze daadwerkelijk een autopsie willen doen is ook weer een ander verhaal vind maar vaag)