Paard in Nood gechoqueerd door zorg opslag Ministerie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard in Nood gechoqueerd door zorg opslag Ministerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:51

http://www.dierennieuws.nl / http://www.paardinnood.nl

Paard in Nood is ernstig gechoqueerd door de zorg die de verwaarloosde paarden van Elkenrade krijgen in de opslag onder toeziend oog van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Na ruim één maand opslag komen de eerste paarden nu vrij voor de verkoop. De organisatie heeft over twee van deze paarden bericht ontvangen en maakt zich ernstige zorgen. Het eerste paard heeft in de opslag zeker niet de nodige zorg gekregen (zie videomateriaal in link ). Van een ander paard is inmiddels bekend dat het is overleden net voordat het naar de nieuwe eigenaar zou gaan. De stichting maakt hieruit op dat de situatie voor de andere dieren niet beter is.

Dienst Regelingen, die de opvang voor het Ministerie verzorgt, zegt dat ieder in beslag genomen dier naar een goed opvangadres gaat waar het de nodige zorg krijgt. Dit streven blijkt in tegenspraak met de realiteit. Het gezondheidsrapport van de dierenarts die de paarden in opdracht van het Ministerie heeft onderzocht is op zijn minst slordig te noemen. Doc, het vrijgekomen paard, is een ouder paard van 21 en zeker geen 12 jaar oud, zoals het rapport stelt. Iedere ervaren dierenarts kan dat zo aan de tanden zien. Een schrijffout? Paard in Nood is bang van niet.

Nog steeds onbekapte hoeven en wonden Zeker gezien er ook geen notitie wordt gemaakt over de conditie van de hoeven. Verwaarloosde hoeven zijn vaak aanleiding tot inbeslagname. Toch werd Paard Doc na ruim een maand vanuit de opslag afgeleverd met onbekapte en misvormde hoeven. Daarnaast had het paard last van een ontstoken oude wond en een bult, waaraan zichtbaar geen enkele zorg is besteed. Het is vreemd dat dit niet is opgemerkt bij een gezondheidsonderzoek.

Ook de vachtconditie is na één maand opslag nog even abominabel als op het moment van inbeslagname. Het is vreemd dat de paarden bij de opslaghouder niet gewassen zijn. Helemaal gezien Dienst Regelingen van transporteurs eist dat deze de vrachtwagens voor diertransport in quarantaine zet in verband met besmettingsgevaar.
Kennelijk is het niet echt van belang om de paarden van diezelfde besmettingsgevaar te ontdoen door ze in de opvang te laten wassen. Ze worden zo weer bij een nieuwe eigenaar, die vaak eigen paarden heeft, afgeleverd. Met alle risico's van dien. Stichting Paard in Nood begrijpt hier helemaal niets van.

De conditie waarin Doc is afgeleverd en het feit dat minimaal één paard in de opvang is overleden nog voordat het naar de nieuwe eigenaar kon, baart Paard in Nood ernstige zorgen over de situatie van de overgebleven paarden van Elkenrade.
Paard in Nood wil graag zo snel mogelijk opheldering en openheid over de situatie. De stichting wil nog steeds een helpende hand bieden, zodat deze getraumatiseerde dieren snel een paardwaardig nieuw thuis krijgen.

Klik hier voor foto's en filmpjes.

Klik hier voor de regelgeving bij in beslag genomen dieren.

Verwant artikel:

[VN] Verwaarloosde pony's van Elkenrade nog steeds niet veilig

Miepie77

Re: Paard in Nood gechoqueerd door zorg opslag Ministerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:53

verschrikkelijk, zijn ze '' gered' krijgen ze nog niet de juiste verzorging, maar dat wel doodleuk claimen

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:55

Jeetje, wat ziet dat paard eruit :(:)

Hopen dat ie dan nu wel de goeie zorg krijgt ..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:57

Wat bizar zeg, waarom wordt dat niet beter gecontroleerd?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:58

jeetje geen woorden voor zeg.
de particulieren worden wel gecontroleerd maar waarom een belangrijke intantie niet?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:01

Zijn ook wel lekkere paardenmensen op het filmpje.....
Eerst de klep open en stang erachter weg en dan het paard pas los knopen!!!
Heel slim }:0

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:04

@ Eilander: wees blij dat die bij de opslag weg is ipv zeuren over de trailermanier,ja het is niet slim nee.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:07

Bizar dat ze daar dan niet de zorg krijgen die ze horen te krijgen.. Dit had veel beter gecontroleerd kunnen worden. Krijgen ze geen ´zorgplan´ per paard mee ofso, zeker in zo´n toestand?
Buiten dat ik het schandalig vind, dat de paarden niet de juiste zorgen hebben gekregen, vind ik het ook wel een beetje naief van ´Paard in nood´.. Hoe volgen zij dan hun ´geredde zaken´? Zo van, overgedragen en klaar?
Dat paard dat overleden is bij de opslag bleek 26 jaar te zijn, volgens de site, zij zeggen dat dit een middelbare leeftijd is, wat een gel#l zeg :o .. Ik vind het nog knap dat het paard 26 jaar oud is geworden, zoveel gevallen van paarden (dit zijn namelijk eerder pony´s!) van rond de 40 jaar zijn er niet. Dan zou het dus betekenen dat mijn oude paard van 29 jaar ook veeeeeelste jong is gestorven.. Ik kan me hier behoorlijk aan ergeren.. Hoe bedoel je naief en kop in het zand steken.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:27

misschien zijn die wonden op de billen wel van het laden? of zijn het oude wonden?
het is natuurlijk wel zo dat als een paard uit erbarmelijke omstandigheden wordt weggehaald en 'gered' het op zijn zachtst gezegd typisch is dat ze onder dezelfde omstandigheden, namenlijk smerige stallen en opgehokt, worden opgeslagen.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:53

Om misselijk van te worden....ik weet niet of en hoeveel een opslagbedrijf betaald krijgt door het
ministerie ....wat ik wel zie is dat dit niet ten goede komt aan het welzijn van de inbeslag genomen dieren.
Je mag toch op zijn minst verwachten dat die arme dieren in de opslag een lichte stal en frisse lucht krijgen |(
OPSLAG .....rare benaming ook , alsof het om goederen gaat zo ziet het er ook uit.
Tijdelijke huisvesting klinkt in mijn oren al iets humaner ....hoop dat de stichting iets voor deze
paarden kan beteken , nu verhuizen ze in mijn ogen van 'barre omstandigheden' naar 'slechte omstandigheden'
En dan als ministerie wel alle paardeneigenaren om de oren slaan met een paardenwelzijnswet }:0
...verbeter de wereld ...begin bij jezelf !!!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:57

Mijn hart breekt bij die laatste foto van Chipper ;(

Ik blijf denken aan een palomino merrie die ik in 1 van de filmpjes heb gezien; weet iemand toevallig hoe het met haar gaat?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:17

die laatste foto van chipper vind ik ook heel triest.
triest dat ze niks aan de dieren hebben gedaan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:19

Ik heb een jaar terug eens een filmpje gezien van een aantal paarden die werden opgehaald, vanwege verwaarlozing; nou; de manier waarop dat ging was ook geen pretje om naar te kijken en dat zijn dan mensen die de paarden komen redden... Voor de paarden geldt in dit soort gevallen volgens mij vooral het spreekwoord: "Van de regen in de drup". Erg jammer.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:36

zo zie je maar weer dat je ook de opvang goed in de gaten moet houden...helemaal als er zoiets als Dienst Regelingen ermee te maken heeft. Dachten zeker dat die zelfredzaamheid die de regering maar bij de burgers neerlegt dat dat ook voor dieren kan worden toegepast.

Want als ik dit zo lees zijn al die paarden er geen ene moer mee opgeschoten dat ze bij de eigenaar/s waren weg gehaalt. In tegendeel zelfs: ze hadden er net zo goed kunnen blijven. Hadden ze in die maand ook nog wat buitenlucht gezien misschien. Nu hebben ze natuurlijk in een donkere stal gestaan voor een maand en werden ze alleen maar verder verwaarloost.

Hopelijk is dit geval een goede les voor iedereen(eigenaren en diereninstanties) en hou die opvangcentra maar een s heel goed in de gaten.

Welke idioot is er trouwens uberhaupt op het idee gekomen dat een stel veredelde landmeters(dienst regelingen) wel in staat zouden zijn om verwaarloosde paarden op te knappen?? Die zou per direct ontslagen moeten worden

edit: mag toch ook hopen dat dat zogenaamde opvangcentrum ook binnen 3 dagen hun verkregen subsidie voor die paarden hebben moeten terug betalen zodat dat geld aan een opvang kan worden gegeven die WEL zn werk doet en die WEL weet waar die mee bezig is. Maar onze lakse regeringsinstanties kennende zal dat wel niet want zal wel weer te veel hebben gekost om dat geld weer terug te krijgen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:56

Dat is toch al heel lang bekend??? bij mij tenminste wel, ze worden zelfs naar de slacht gedaan en of verwaarloosd waardoor ie alsnog opgeknapt moet worden door nieuwe eigenaars en of afgemaakt.

Er worden zelfs ook doorverkocht van daaruit, terwijl ze niet verwaarloosd waren maar enkel in beslag genomen omdat er geen paspoort is, dus tijdelijk tot de eigenaar de paspoorten in orde gemaakt had dan zouden ze het terugkrijgen, maar meestal zijn ze dan al naar de slacht en of doorverkocht.

Echt vuile zaak hoor zoiets.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:36

gelukkig is doc nu wel bij een goed baasje

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:56

Vreselijk natuurlijk hoe de beestjes eraan toe zijn. Laat ik dat voorop stellen.

Waar ik me eerlijk gezegd wel een beetje aan stoor zijn die filmpjes de hele tijd waarbij die beesten onderzocht en getoond worden. Een aantal keer die mond open om tanden te laten zien, en aan de staart klooien om dan maar weer eens die wond in beeld te brengen en meer van dat soort dingen. Lijkt mij voor die beestjes ook niet het allerprettigst. Het valt natuurlijk in het niet bij wat ze hebben meegemaakt, maar ik krijg er toch altijd een wat rottig gevoel bij. Ze zijn net verhuisd, worden van hot naar her versleept, maken van alles mee... laat ze gewoon even bijkomen in plaats van er meteen met een camera in de hand aan te gaan staan plukken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:04

De eigenaar krijgt dan de kans de leefomstandigheden van de dieren te verbeteren. Als de situatie te ernstig is, of als een situatie onvoldoende hersteld is, kunnen de dieren naar een opvangadres worden gebracht waar ze alle veterinaire zorg krijgen. De dieren worden dan in bewaring genomen. De eigenaar van de dieren moet alle kosten betalen, zoals kosten voor opvang, transport, dierenarts en eventuele medicatie.

tekst uit de tweede link.

Schandalig dit weer. Eerst staan ze ergens in een loods waarbij paard in nood niet mag helpen , dan denk je ze willen het allemaal zelf doen maar nee. Ze doen helemaal niks dan een stom papiertje schrijven wat niet eens klopt. Bureaucratisch, net zoals met de paarden uit Roermond

:r

Vraag me af hoeveel die eigenaar moet betalen, daar hebben ze natuiurlijk wel weer een mooie rekening klaar liggen. Niet om de eigenaar te beschermen maar ik voorspel gewoon dat die rekening torenhoog is.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:09

het is al vreselijk dat het bij de ` eigenaar ` gebeurt maar de opslaghouders zouden veel beter moeten weten en zeker doen. Dat geld voor allemaal zowel voor de grote als de kleine dieren. Bij honden gaat het ook zeer vaak mis maar daar lees je nooit niets van in de krant erg jammer want er zijn ook opslaghouders die het wel goed doen.

Hopelijk krijgen deze allemaal een goed thuis, ik duim ervoor

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:09

en je raadt het al, de opslagplaats is geheim....dus het leed kan onverminderd doorgaan! :(

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:11

ja te gek eigenlijk he dat ze dat niet melden, het zou ook als een waarschuwing etc kunnen dienen voor andere gevallen. waarschijnlijk gaan er de volgende keer gewoon weer paardjes heen, slechte zaak

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:27

Hmm vind het wel raar dat zo'n dier in deze toestand bij een nieuwe eigenaar komt. Maar goed ik weet niet alle feiten dus verder oordelen dan het raar vinden kan ik niet.

Zat bij dat filmpje over de dierenarts echt te denken waar ik haar van kende... maar ik weet het nu weer, heb ooit samen met haar stage gelopen :)

Edit: foto's bekeken van chipper...

Tja eerste foto laat een jonge chipper zien in de bloei van zn leven en met een glanzende zomervacht en flinke bespiering...
Laatste foto laat een oude chipper zien die misschien nog een paar jaartje had meegekunt, met een wintervacht en zonder bespiering...
Ok hij is niet verzorgd, maar zo van die foto's kan ik niet zeggen dat het rampzalig en hartbrekend is :n

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:29

Dit is wederom het bewijs dat ze in Den Haag totaal geen verstand van paarden hebben.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:06

Wat een afgang. Dan neem je ze van iemand die er niet goed voor zorgt in beslag om...... er zelf vervolgens niet goed voor te zorgen.
Nou, dat is een vooruitgang......

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:09

Wat een donkere stallen, en wat ziet het er uit vreselijk gewoon de dieren zijn weer de dupe arme paardjes :(:)