Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:46

http://www.bokt.nl / http://www.caballo-horsemarket.com

Afbeelding
Soren von Ronne en Cypriano.
foto: www.heste-nettet.dk

Een tragisch ongeluk overschaduwde de Kerst-show in het Deense Vilhelmsborg. Het achtjarige springpaard Cypriano, een Cassin II zoon, stortte onder zijn ruiter Soren von Ronne nog in het parcours in elkaar. Hij stierf in de ring.

Deze gebeurtenis doet sterk denken aan de dood van Hickstead een paar weken geleden. Zoals het Deense internetforum heste-nettet.dk berichtte leefde Cypriano nog toen hij de grond raakte.

Alle hulp kwam, zoals ook bij Hickstead, te laat.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-12-11 20:05, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast naar regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:47

Gatverdamme... Sterkte voor omstanders.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:48

Ahh, de tweede al.... sterkte iedereen

E_Nalanta

Re: Springpaard Cypriano sterft in Deens parcours.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:51

ACHT jaar.. :oo

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:53

Jeetje wat erg! Alweer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:55

Vreselijk, idd het 2e paard in korte tijd, dat dit gebeurt.

ashley1

Re: Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:58

He gatver toch, wat erg! Inderdaad, doet zeker denken aan Hickstead.
En 8 jaar nog maar, vreselijk...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:59

Jeetje mina :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:00

Nou moe :oo dat is al de tweede, en 8 jaar seg ;( echt zonde :\

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:02

Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden

Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:09

Eigenlijk zijn voedingsupplementen voor sportpaarden dus stille moordenaars.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:12

Mindfields schreef:
Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden

Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.

intressant....en dan ook nog te bedenken dat die paarden meestal vol op in het krachtvoer staan.
En meestal niet het goedkoopste brokje.
Beetje teveel van het goede dus.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:14

'Alles voor de paardensport'

Tragisch.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:14

Als niet de juiste stoffen gegeven worden, verkeerde verhoudingen gebruikt worden, o.a. Mangan niet gegeven wordt, dan verzwakken die in principe de opname en verwerkingsmogelijkheden van het lichaam. Chemische stoffen vervuilen de cellen van het gehele lichaam, o.a. doordat vaak de werkbare stoffen niet wateroplosbaar gemaakt zijn, waardoor het meeste niet kan worden opgenomen en dat blijft dus vaak aan de cellen plakken of wordt linea recta weer afgevoerd, door de nieren en die verzwakken dus door al die troep. Bovenstaande wist ik overigens al, ik blijf dan ook ver weg van chemische rotzooi in mn paarden, supplementen geef ik helemaal niet, ja wat olie. belangrijkste is zo natuurlijk mogelijk voeren om he systeem gewoon zijn werk te laten doen. En als je dan wat wilt bijgeven, dan iets wat niet chemisch is, iets wat lever en nieren niet beschadigt, en iets wat in elk geval wateroplosbaar is zodat het lichaam er ten minste iets nuttigs mee kan doen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:15

arm dier,

geen uitzondering meer en daarom hoop ik dat ze nader onderzoek plegen, indien nodig maatregelen treffen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:15

Jeetje alweer gecondoleerd voor de eigenaren.
Het geeft wel te denken, zou het soms echt teveel zijn die hoogte, het is toch niet niks als je er naast staat :x

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:16

De hoogte is het probleem niet. Verkeerde voedingssupplementen, te weinig ruwvoer, veel te veel krachtvoer. Verzwakken het systeem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:19

Het is toch niet zeker, dat de oorzaak de supplementen zijn.
Het viel mij juist op, dat er zoveel springpaarden meedoen aan de top, van 16, 17, 18 jaar die nog in top conditie zijn.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:20

Skonde :n

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:21

Wat naar, zo'n jong paard :n

x_Quinta_x schreef:
Eigenlijk zijn voedingsupplementen voor sportpaarden dus stille moordenaars.

Blijkbaar kunnen ze dat wel zijn.. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van supplementen, zo natuurlijk mogelijk voeren lijkt mij het beste. Het gaat hier dan wel om sportpaarden dus andere voeding is logisch maar ik zou verwachten dat die supplementen een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van het paard, niet dat ze zulke slechte uitwerkingen hebben..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:24

Mindfields schreef:

Zou jij, uit het oorspronkelijke artikel, even willen quoten waar dat staat? Kennelijk lees ik er over heen..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:24

jeetje, 8 jaar nog maar, wat jong zeg.
en indd, kreeg het gevoel net als bij hickstead.

wat verschrikkelijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:27

Jannepauli schreef:
Mindfields schreef:

Zou jij, uit het oorspronkelijke artikel, even willen quoten waar dat staat? Kennelijk lees ik er over heen..

Het is een korte samenvatting van wat er door het hele artikel geschreven wordt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:27

Tragisch zeg,zeker voor Sören,een zacht mens en dito paardenman

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:29

Mindfields schreef:

Da's de Duitse Eric Laarakkers als ik die site zo bekijk. Die preekt ook voor eigen parochie.