Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 09:06

Nieuwsredactie / http://www.volkskrant.nl

Dressuurruiter Sander Marijnissen is gisteren door de rechtbank in Haarlem veroordeeld wegens de verkoop van een kreupel paard. Hij moet het aankoopbedrag van 120.000 euro, plus rente, terugbetalen aan de koper. Ook draait hij op voor de proceskosten en stallingskosten.
De topruiter verkocht in 2008 hengst Starfighter aan een Engelsman. Na de overtocht bleek dat het paard kreupelheidsklachten vertoonde aan het linkerachterbeen. Onderzoek wees uit dat het paard aan een verborgen peesletsel leed.

De Brit stapte naar paardenadvocaat Stephan Wensing. Die overtuigde de rechter dat het paard al voor de koop kreupel was. Marijnissen noemt de uitspraak volkomen onbegrijpelijk. 'We hebben het paard laten keuren door een onafhankelijke dierenarts, conform de regels. Het was gewoon een kerngezond toppaard.'

gupje

Re: Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:10

ach jee!!! toch altijd benieuwd welk verhaal klopt! is toch van 2 kanten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:12

gupje schreef:
ach jee!!! toch altijd benieuwd welk verhaal klopt! is toch van 2 kanten

Ja idd!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:12

Het wordt steeds moeilijker om een paard te verkopen. Hij is echt niet zo dom geweest om moedwillig een kreupel paard te verkopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:13

lijkt me ook niet idd.
maar wel logisch dat de koop teruggedraaid wordt dan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:15

Tja, foto's en keuringsrapport van de dierenarts?

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:22

Zo zie je maar weer dat je met een keuring niet alles uit kan sluiten. Het blijft levende have!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:24

Matheno schreef:
Tja, foto's en keuringsrapport van de dierenarts?

Tsja .. dan alsnog zou je hem moeten scannen op de pezen om het te kunnen zien.
Pees problemen zijn niet te zien op de foto.

Zoiezo als ik een paard voor dat bedrag zou kopen zou ik hem eerst binnenste buiten keren.
Kan ook altijd ergens in een hoekje zitten. EN Tsja het bij ook bij het uitladen gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-11 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:24

Altijd de koper zelf laten keuren...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:28

Ik vraag me dan af. Krijgt hij ook het paard weer terug? Hoe loopt het paard nu?
Flinke domper zeg..... {:)-:(

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:30

Lusitano schreef:
Ik vraag me dan af. Krijgt hij ook het paard weer terug? Hoe loopt het paard nu?
Flinke domper zeg..... {:)-:(

Ja het paard zal hij terugkrijgen na betaling van de veroordeelde schuld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:39

Oei jeetje dat is zuur.
Er was sprake van oud peesletsel?? Dat kan je idd wel zien op een scan of het vers is of ouder. Het zou kunnen zijn dat het peesletsel er al zat maar dat het paard niet kreupel was. Misschien is er tijdens de overtocht iets gebeurd waardoor dat net de druppel was en het paard er last van kreeg.

Maar heel lullig zoiets. Paardenverkoop is sowieso net roulette, het kan vriezen en het kan dooien. De waarde van uw belegging kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten.... etc etc.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:47

Tja helaas voor meneer marijnissen zijn consumenten goed beschermd. En dus aan marijnissen om te bewijzen dat het paard bij verkoop geen blessure had. Ik hoop dat proffesionele verkopers dit nog een keer gaan leren en zo'n paard gewoon terug nemen. Risico van het vak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:02

Het zal een klare zaak zijn geweest want je krijgt zomaar niet zo'n koop teruggedraaid. Dan moet je echt wel kunnen aantonen dat het gebrek al aanwezig was. Oud peesletsel kun je idd zien op een scan. Ook is op een scan goed te zien het stadium van de schade/genezing van de pees.
Ook mogelijk is, dat het paard eerder een peesblessure heeft gehad, weer is hersteld, opgebouwd en verkocht.
Gaat dat te snel dan kan nieuw peesletsel ontstaan op een andere plaats (vaak bij een aanhechting). Zeker in het begin van zo'n aanhechtingsblessure vertonen paarden niet altijd kreupelheid of een dik been.
Bij twijfel is er natuurlijk altijd het consumenten kooprecht. Marijnissen had er beter aan gedaan om het paard zelf binnenstebuiten te keren, inclusief scan van de pezen, bloedonderzoek, rugfoto's, etc. etc. Sommigen doen zelfs ook nog een bronchoscopie. Zeker bij dit soort verkopen. Ook al keurt de koper daarna ook nog. Gaat toch om een hoop geld. De wet gaat er gewoon vanuit dat de verkoper moet weten wat voor "waar" hij verkoopt. Sneu, maar nu heeft hij toch een smetje aan zijn naam hangen, maar dat is wel een beetje zijn eigen schuld vind ik. Niet best voor zijn handel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:10

kohtje schreef:
Het wordt steeds moeilijker om een paard te verkopen. Hij is echt niet zo dom geweest om moedwillig een kreupel paard te verkopen.

Goeie woordkeus!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:12

Lekker l*llig.....echt fijn dat als je " officieel" in de paarden werkt, en je daar je geld mee verdient dat dit soort zaken kunnen.
Het is prima dat ze kopers in bescherming nemen.
Maar voor hetzelfde geld is het tijdens transport of training daar gebeurt...en moet je dus een kreupel paard terugnemen die je gezond verkocht hebt (want hij is gekeurd, en een paard van 120.000 euro wordt heus wel dusdanig gekeurd dat ze een oordeel kunnen maken) Heel jammer als een paard na een week (of ik weet niet wanneer het paard kreupel werd) kreupel wordt, maar wie weet wat voor zandwoestijn ze daar misschien wel een binnenbak noemen. Daar wordt misschien elk paard wel kreupel.....

Ik vind het een beetje krom dat je als " handelaar" altijd een paard terug moet nemen. En ik snap best dat er handelaren zijn die moedwillig mensen oplichten. Maar als je zo hoog in de sport rijdt, en zo'n naam hebt....dan ga je echt geen kreupel paard voor 120.000 euro verkopen (en hij is toch gekeurd door een dierenarts) Dat zou helemaal mooi zijn!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:17

En hoe zit dat met de onderzoeksplicht die je als koper hebt dan? Je hoort dit soort dingen voor de koop toch te onderzoeken? Daarnaast is het voor ons lastig oordelen hierover denk ik aangezien er een uitgebreid verkoopcontract aan zal vastzitten. Daar staat vast ook iets in geschreven over gebreken en dergelijke. Zeer waarschijnlijk heeft het 'vonnis' zoals het is uitgesproken daarin gestaan als consequentie bij bepaalde gebreken die aan het licht komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:20

De meldingsplicht van de verkoper weegt zwaarder. (Kijk maar op de site van Stephan Wensing, www.paardenadvocaat.nl). Bovendien is het paard gekeurd. De verkoper mag ervan uitgaan dat dat goed gebeurd is. Maar zat er een oude peesblessure, dan heeft de verkoper niet voldaan aan zijn meldingsplicht.

Ticoteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:38

Het is door de rechtbank beslist. Zolang er geen andere uitspraak in hoger beroep komt, is DIT de enige juiste versie

Ticoteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:43

Sky_As schreef:
Lekker l*llig.....echt fijn dat als je " officieel" in de paarden werkt, en je daar je geld mee verdient dat dit soort zaken kunnen.
Het is prima dat ze kopers in bescherming nemen.
Maar voor hetzelfde geld is het tijdens transport of training daar gebeurt...en moet je dus een kreupel paard terugnemen die je gezond verkocht hebt (want hij is gekeurd, en een paard van 120.000 euro wordt heus wel dusdanig gekeurd dat ze een oordeel kunnen maken) Heel jammer als een paard na een week (of ik weet niet wanneer het paard kreupel werd) kreupel wordt, maar wie weet wat voor zandwoestijn ze daar misschien wel een binnenbak noemen. Daar wordt misschien elk paard wel kreupel.....

Ik vind het een beetje krom dat je als " handelaar" altijd een paard terug moet nemen. En ik snap best dat er handelaren zijn die moedwillig mensen oplichten. Maar als je zo hoog in de sport rijdt, en zo'n naam hebt....dan ga je echt geen kreupel paard voor 120.000 euro verkopen (en hij is toch gekeurd door een dierenarts) Dat zou helemaal mooi zijn!

Ik wil toch de euro's niet betalen voor de paarden in prijssegment die NIET deugen. Ook dit paard had volgens de rechtbank een verborgen gebrek! Maar door druk van buitenaf word er vaak niets meegedaan. Nu dus wel, omdat het iemand van uit Engeland betrof en zich niet door welke organisatie dan ook onder druk laat zetten. Bovendien is Wensing ook niet echt een advocaat die zich laat sturen door externe factoren. Hij doet wat hij moet doen, ongeacht tegen wei dan ook. Deze advocaat heeft al vaker met bijltjes tegen grootheden gehakt en kent de klappen van de zweep!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:45

tjah t is en blijft een levend dier maar peesproblemen moeten toch gezien zijn tijdens een keuring? als je een paard koopt van dik 120 000 euro laat je naar mijn idee ook de benen scannen...
vind dat de koper dan ook gewoon stom is geweest en beenproblemen hebben ook onderweg kunnen ontstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:52

Want rechters zijn ongelofelijke kneuzen die er helemaal geen verstand van hebben.

Grappig om te zien dat er zoveel mensen beter weten wat er gebeurd is op basis van een 1-zijdig bericht van 2 alinea's, dan een rechter die alle argumenten aangedragen door beide partijen heeft afgewogen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:01

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:01

Babootje schreef:
De meldingsplicht van de verkoper weegt zwaarder. (Kijk maar op de site van Stephan Wensing, http://www.paardenadvocaat.nl). Bovendien is het paard gekeurd. De verkoper mag ervan uitgaan dat dat goed gebeurd is. Maar zat er een oude peesblessure, dan heeft de verkoper niet voldaan aan zijn meldingsplicht.

Mits de verkoper hiervan op de hoogte was....... :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:03

texelse schreef:
Babootje schreef:
De meldingsplicht van de verkoper weegt zwaarder. (Kijk maar op de site van Stephan Wensing, http://www.paardenadvocaat.nl). Bovendien is het paard gekeurd. De verkoper mag ervan uitgaan dat dat goed gebeurd is. Maar zat er een oude peesblessure, dan heeft de verkoper niet voldaan aan zijn meldingsplicht.

Mits de verkoper hiervan op de hoogte was....... :o

Denk je dat nou echt? :D