NSPS verliest mogelijk erkenning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

NSPS verliest mogelijk erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:01

http://www.horses.nl

Na 75 jaar van erkenning dreigt het Nederlands Shetland Pony Stamboek nu mogelijk erkenning te verliezen. Dit voorjaar maakten de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) bekend dat per 8 mei 2011 nieuwe regels voor erkenning van fokkerijorganisaties waren ingevoerd. De nieuwe regels werden opgesteld door het Productschap Vee en Vlees (PVV). Alle paardenstamboeken die erkend wilden blijven, moesten zo snel mogelijk nieuwe erkenning aanvragen. Het NSPS heeft deze aanvraag ingediend, maar deze voldoet volgens het PVV niet aan de gestelde eisen.

Lees hier verder.

s6801881

Re: NSPS verliest mogelijk erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:25

Ik mag toch aannemen dat dit stamboek niet zomaar kan en mag verdwijnen? Ze krijgen toch wel gewoon nog een kans?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:29

s6801881 schreef:
Ik mag toch aannemen dat dit stamboek niet zomaar kan en mag verdwijnen? Ze krijgen toch wel gewoon nog een kans?

lijkt mij wel, je kan toch niet zomaar een geheel stamboek verwijderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:30

Tssssssss.............

achja shetten zijn toch geen drol meer waard _-:( 8)7

Komen ze bij het NSPS eens van hun kont af of hoe zit dat?!

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:53

Stamboek zal zeker niet zomaar verdwijnen, het kost alleen tijd om alles helemaal om te zetten en ik weet dat ze ook bezig zijn om die tijd te krijgen :)

JoyCiej waar slaan jou kleine lettertjes op als ik vragen mag?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:57

Vind het nogal wat als je je als stamboek in zo'n situatie weet te manoeuvreren, e.a. had al lang op orde moeten zijn en nu wordt het wel erg kortdag......

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:04

Het zijn nieuwe regels van de PVV, dus als je daar als stamboek niet eerder op gewezen wordt kan je het toch ook niet al regelen?
Weet verder ook niet 100% hoe het zit hoor, maar weet wel dat het stamboek hier behoorlijk door verrast werd.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:57

Tja, ze zoeken nog altijd vrijwilligers bij het stamboek JoyCiej :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:05

Nouja, zoiets komt niet zo ineens uit het niets lijkt mij, daar gaat toch wel wat communicatie en regelgeving aan vooraf.

DeSa; ik zou meer sympathiseren met het SPA, aangezien de manier waarop het NSPS op dit moment bezig is mij eigenlijk geheel tegen staat; stamboek graaft als het ware haar eigen graf en doet bijv. ook niets aan het overschot shetten en de kelderende prijzen etc. en de huidige problematiek rond het ras.
Het gehele bestuur zou eigenlijk omgegooid moeten worden, evenals selectie- en fokbeleid. Om daar op zo'n moment dan als vrijwilliger bezig te gaan, is eigenlijk dweilen met de kraan open, als ze toch niets willen veranderen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:20

Dit is dus het eerste stamboek die zijn zaken niet voorelkaar heeft en door de nieuwe regelgeving een probleeem krijgt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:25

s6801881 schreef:

Het ics heeft ook op het randje van verdwijnen gestaan ;)
Dus ja het kan
Gebeurt het ???

dat ligt aan het bestuur

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:29

Het gaat er dus om dat een dochterstamboek eigenlijk identiek moet zijn aan het moederstamboek.
Wil je het oorspronkelijke ras behouden is dit logisch, maar ik vind persoonlijk dat er ook wel eens een vernieuwing doorgevoerd mag worden met inachtneming van de specifieke kenmerken van een pony van het oorspronkelijke type.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:30

Ik heb meer meegekregen over het PVV. Wat hier gebeurt dupeert niet alleen een vereniging maar ook zijn leden. Dus dit is echt verschrikkelijk als ze de erkenning kwijtraken. Wat ik ervan weet, is dat een erkend stamboek niet zo maar zijn erkenning kan kwijtraken. Het is ook nog lang niet rond. Heel veel rasstamboeken zijn nog niet rond. Ik ken er één die inmiddels wel de erkenning binnen heeft (idd het ICS). Maar dat heeft zelfs voor deze club echt bloed zweet en tranen gekost. Ik heb onderhand elke druppel ervan meegekregen. Sommige regels van het PVV zijn zelfs voor de medewerkers van de PVV niet helemaal duidelijk. Duidelijk weer een club mensen die aan het werk moeten worden gehouden ten koste van goedwillende liefhebbers. Ik duim dat ook dit stamboek zijn erkenning behoud. Het heeft echt meer voeten in de aarde dan een clubje vrijwilligers die gedupeerd raken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:32

annastasia schreef:
Het gaat er dus om dat een dochterstamboek eigenlijk identiek moet zijn aan het moederstamboek.
Wil je het oorspronkelijke ras behouden is dit logisch, maar ik vind persoonlijk dat er ook wel eens een vernieuwing doorgevoerd mag worden met inachtneming van de specifieke kenmerken van een pony van het oorspronkelijke type.

Klopt, maar bij de shet zijn moeder en dochter geen vrienden. Een 'moeder' kan het dan een dochter knap moeilijk maken. Het blijft van de zotten, dat één kwaadwillend iemand - want dat is het meestal - uit een ander land, het clubleden zo ongelooflijk moeilijk kan maken.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:35

JoyCiej007 schreef:
Nouja, zoiets komt niet zo ineens uit het niets lijkt mij, daar gaat toch wel wat communicatie en regelgeving aan vooraf.

DeSa; ik zou meer sympathiseren met het SPA, aangezien de manier waarop het NSPS op dit moment bezig is mij eigenlijk geheel tegen staat; stamboek graaft als het ware haar eigen graf en doet bijv. ook niets aan het overschot shetten en de kelderende prijzen etc. en de huidige problematiek rond het ras.
Het gehele bestuur zou eigenlijk omgegooid moeten worden, evenals selectie- en fokbeleid. Om daar op zo'n moment dan als vrijwilliger bezig te gaan, is eigenlijk dweilen met de kraan open, als ze toch niets willen veranderen.

Dat het binnen het NSPS eens tijd wordt voor een frisse kijk op de zaken daar ben ik het mee eens. Maar ik ben toch bang dat ze aan de lage prijzen en het overschot aan Shetlanders niet veel kunnen doen. Mensen 'fokken' nou eenmaal graag een veulentje bij hun papierloze merrie. En dit zijn nou juist de mensen die geen lid zijn van het stamboek en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in stamboekzaken. Het wordt als bestuur van welk stamboek dan ook heel lastig om dit onder controle te krijgen.

Dat neemt niet weg dat een sterk stamboek van grote waarde is voor het ras. Ik hoop dan ook van harte dat men de boel toch nog op de rit krijgt.

shetgestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:42

Miekie74 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dat het binnen het NSPS eens tijd wordt voor een frisse kijk op de zaken daar ben ik het mee eens. Maar ik ben toch bang dat ze aan de lage prijzen en het overschot aan Shetlanders niet veel kunnen doen. Mensen 'fokken' nou eenmaal graag een veulentje bij hun papierloze merrie. En dit zijn nou juist de mensen die geen lid zijn van het stamboek en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in stamboekzaken. Het wordt als bestuur van welk stamboek dan ook heel lastig om dit onder controle te krijgen.

Dat neemt niet weg dat een sterk stamboek van grote waarde is voor het ras. Ik hoop dan ook van harte dat men de boel toch nog op de rit krijgt.

ben ik het helemal mee eens

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:46

Uiteraard kan een stamboek, en ook het NSPS, niet alles 1,2,3 zomaar oplossen en inderdaad, mensen die papierloos fokken doen dat meestal niet vanuit het stamboek.

Maar er gaat totaal geen initiatief uit van het stamboek om de huidige problematiek te verbeteren, en dat vind ik zeer kwalijk. 't is net struisvogelpolitiek daar; er wordt ook niets aangepast van het huidige beleid binnen het stamboek zelf; dat bijv. een hengst in verhouding érg veel nakomelingen moet kunnen tonen telkens maar weer etc. etc. daarmee werk je ook overschot in de hand.
Dat er nog steeds graag pony's op keuringen worden gezien die je bijna weg kan rollen, zo moddervet moeten ze vaak zijn. Er zou selectiever gekeurd moeten worden, leden zouden moeten worden aangespoord om niet zomaar lukraak te fokken maar dit weloverwogen te doen en het stamboek zou de leden best kunnen wijzen op de huidige problematiek, het overschot en de kelderende prijzen, en dat er bij ieders toch een grote verantwoordelijkheid ligt.

Lijkt wel alsof ze gewoon maar door blijven gaan met alles terwijl duidelijk uit alles blijkt dat het gewoon zo niet (meer) werkt. En juist als stamboek moet je toch begaan zijn met het ras.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:53

@JoyCiej007: Wat dat betreft ben ik het ook helemaal met je eens hoor. Er zou wat mij betreft binnen het stamboek heel veel verbeterd kunnen worden. Het zou mooi zijn als de kwaliteit van de gemiddelde stamboekpony's duidelijk beter zou zijn als die van de gemiddelde papierloze pony. Dat is in mijn ogen de enige manier om het fokken van goede pony's interessant te houden. Wat mij betreft mag er ook wel wat meer aandacht aan de Shetlander als gebruiks- en sportpony worden gegeven. Een mooie pony is leuk, maar een mooie pony die extra kan bewegen is nog veel leuker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:59

Wat dat betreft zijn we het dus idd met elkaar eens, Miekie74.
Wat ik gewoon jammer vind, is dat het NSPS dus ook niet met z'n tijd mee gaat. Er wordt de laatste jaren veel gepromoot van alle kanten (niet zozeer door het NSPS zelf, maar ook van andere partijen) dat shetten super gebruikspony's kunnen zijn.

Maar kom je dan met je Shet in gebruiks/sportconditie dan wordt dat op de keuring totaal niet op prijs gesteld..... Nee, daar moeten ze liefst bijna rollend door de baan. Heb je je pony netjes in (sport/gebruiks)conditie, heb je op de keuring geen kans. Andersom; heb jij je pony in keuringsconditie, zal je dat in de sport en zelfs soms qua gezondheid zeker vaak merken. En heeft je pony júist die extra beweging, wordt er gezegd 'ach, als het maar correct is, dat extra is niet nodig'. Jammer, heel jammer.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:01

Miekie74 schreef:
@JoyCiej007: Wat dat betreft ben ik het ook helemaal met je eens hoor. Er zou wat mij betreft binnen het stamboek heel veel verbeterd kunnen worden. Het zou mooi zijn als de kwaliteit van de gemiddelde stamboekpony's duidelijk beter zou zijn als die van de gemiddelde papierloze pony. Dat is in mijn ogen de enige manier om het fokken van goede pony's interessant te houden. Wat mij betreft mag er ook wel wat meer aandacht aan de Shetlander als gebruiks- en sportpony worden gegeven. Een mooie pony is leuk, maar een mooie pony die extra kan bewegen is nog veel leuker.

Hier wordt behoorlijk wat aandacht aan gegeven hoor, kijk maar naar alle wedstrijden die het stamboek organiseert en hoeveel aandacht er wordt besteed aan het sportregister.

Over pony's die je weg kunt rollen op de keuring ben ik het wel eens, probleem is alleen dat dit echt niet zo makkelijk te veranderen is. Iedereen weet het altijd beter en uiteindelijk hebben de leden/fokkers het laatste woord, zolang die doorgaan met het vetmesten van hun pony's zal er niet veel veranderen. Dat je met een pony in sportconditie moeilijker meekomt op de keuring is inderdaad zo, al is het ook niet onmogelijk (hebben hier 3 1e premie sportpony's lopen).

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:01

s6801881 schreef:

Alle stamboeken zijn ruim van tevoren aangeschreven over de nieuwe regelgeving en het aanpassen van de statuten, ook het NSPS lijkt mij, als ze daar niet op in spelen is het stamboek simpelweg dom bezig, het NMPRS bijv heeft hiervoor zijn ledenvergadering vervroegd zodat er gestemd kon worden zodat de spullen op tijd ingeleverd konden worden. Ik vermoed dat het NSPS te laks is geweest en er te gemakkelijk van uit is gegaan dat het wel goed zat, ze bestaan immers al 75 jaar maar dat is natuurlijk geen reden om aan te nemen dat hierdoor je gewoon bestaansrecht hebt. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:31

Bassenqua schreef:
s6801881 schreef:

Alle stamboeken zijn ruim van tevoren aangeschreven over de nieuwe regelgeving en het aanpassen van de statuten, ook het NSPS lijkt mij, als ze daar niet op in spelen is het stamboek simpelweg dom bezig, het NMPRS bijv heeft hiervoor zijn ledenvergadering vervroegd zodat er gestemd kon worden zodat de spullen op tijd ingeleverd konden worden. Ik vermoed dat het NSPS te laks is geweest en er te gemakkelijk van uit is gegaan dat het wel goed zat, ze bestaan immers al 75 jaar maar dat is natuurlijk geen reden om aan te nemen dat hierdoor je gewoon bestaansrecht hebt. ;)

Kijk en dát bedoelde ik dus een beetje. Dit soort dingen komen niet zomaar uit de lucht vallen; men wordt aangeschreven, er wordt beschreven wat er van ze verwacht (gaat) worden, etc.
Als er dan nog onduidelijkheden bij het stamboek zijn, dan is het imo de taak aan het stamboek om daar direct op te reageren door het PVV om verduidelijking en verheldering te vragen.

En inderdaad, om dan maar te roepen 'maar we bestaan al 75 jaar', dat zegt natuurlijk niets. Is wel extra sneu, maar óók indien je al 75 jaar bestaat/erkend bent dien je je gewoon aan te passen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:43

Het komt ook allemaal niet zomaar uit de lucht vallen, maar het was tot (ik meen) eind oktober ook geen harde eis en was het dus ook geen probleem. Doordat de SPA ook bestaansrecht wilde, worden dingen nu meer juridisch tegen elkaar bekeken en lopen ze er nu dus wél tegenaan. Dus het gaat zeker niet om onduidelijkheden bij het bestuur. De samenwerking met het moederstamboek gaat nu eenmaal niet makkelijk momenteel, dus loop je ook niet te springen om alles weer naar hun idee te gaan uitvoeren.... Er zijn gesprekken met het PVE, dus afwachten nu maar.

Ik hoop dat alles op z'n pootjes terecht gaat komen. En ook dat de SPA geen voet aan de grond gaat krijgen, want dat is in mijn ogen helemaal een doodsteek voor de shet-hobby.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:51

Eind Oktober was het zeker al een harde eis, ik meen dat de spullen 1 November ingediend behoorde te zijn, daarom heeft het NMPRS de ledenvergadering vervroegd om het nog op tijd in te kunnen dienen. Ik ben nu helaas niet thuis om het na te kunnen kijken maar ben er zeker van dat het eind Oktober al zo'n beetje ingediend hoorde te zijn.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:08

Dat klopt, de aanvraag voor verlenging wel. En dat is dus ook gewoon netjes op tijd gedaan. Alleen nu komen er dus dingen bij kijken die vroeger gewenst, maar nog niet dwingend waren. En dààr gaat het nu dus mis....