Cap of veiligheidshoed verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Cap of veiligheidshoed verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:29

www.knhs.nl

Met ingang van 1 januari 2013 zijn alle beoefenaren van hippische disciplines verplicht een goed bevestigde cap of veiligheidshoed te dragen op het voorterrein. Of deze goed bevestigde cap of veiligheidshoed ook in de wedstrijdring dient te worden gedragen is afhankelijk van de reglementen die per discipline specifiek zijn. Hierover zal de FEI (de overkoepelende paardensportorganisatie) in de loop van 2012 de duidelijkheid verschaffen.

De KNHS, die welzijn van mens en paard centraal stelt, heeft, vooruitlopend op de invoering van het verplicht dragen van cap of veiligheidshoed, in ieder geval vanaf 2013 op de voorterreinen, als standpunt ingenomen er bij de actieve sportbeoefenaren op aan te dringen vanaf nu steeds met goed bevestigde cap of veiligheidshoed te paard het voorterrein te betreden.

_Noor

Re: Cap of veiligheidshoed verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:32

Veiligheidshoed? Bestaan die al??
Ben wel benieuwd hoe die eruit zien. Ik ben namelijk niet van plan tussen losrrijden en starten van hoofddeksel te wisselen (en dus ook tussen de proeven). Dan maar gewoon met cap.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:34

Die hoeden bestaan allang, daarom snap ik ook niet waarom iedereen zegt 'geen hoedje meer in de dressuur', want dat is gewoon niet waar.
Ze zijn alleen wel duur, maar ik zie de ruiters in de hogere klassen nog niet met cap rijden, dus die zullen toch wel voor zo'n hoed gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:35

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:36

En voltige dan? Is ook een hippische discipline, maar een cap dragen geeft toch wel wat problemen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:37

En telkens maar meer regeltjes, waar blijft gewoon de eigen keuze?
Een hoedje is het mooist, een veiligheidshoed is gewoon lomper.
Als ze dit verplichten, dan wil ik ook dat men eens kijkt naar alle dingen die nu niet kunnen omdat ze niet bij de klassieke dressuur zouden passen zoals bitloos, ander soort jasje (sportiever), andere kleuren, enz.

Enne, als je welzijn van de mens centraal stelt, dan moet je juist de keuze vrij laten. Dit heeft niets met mensenwelzijn te maken. Beetje kromme zin.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:44

Mooi of niet, je zult maar met je hoofd in gruzelementen in het ziekenhuis liggen.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:45

Bedoelen ze met 'hoed' niet een Westernhoed? Ik hoop dat er in de dressuurring nog wel met hoedje gestart mag worden, dat heeft toch echt iets extras

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:46

Op het voorterrein... dus in de dressuur zal het hoedje nog niet snel verdwijnen wrs...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:51

Je moet de kansen ook meenemen. Hoe vaak is er iemand met een hoedje omgekomen bij een wedstrijd? 1 keer?
De kans dat ik van de trap val en m'n nek breek is groter. Moet ik dan ook maar een helm op als ik een verdieping omhoog ga? Moet ik een helm op als ik ga wandelen? (een vogel zou eens een steentje kunnen laten vallen) Duiken? (ja, een duiker boven je zou eens een loodblok kunnen verliezen). Gelukkig niet.
Kennelijk mag je als mens tegenwoordig geen risico's meer nemen, mag je niet zelf meer de voors en tegens afwegen. Straks mag je geen paard meer aaien zonder cap op je kop.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:02

s0173957 schreef:
Op het voorterrein... dus in de dressuur zal het hoedje nog niet snel verdwijnen wrs...

Inderdaad, goed lezen mensen!
Nog iets meer dan een jaar, dus voor de mensen die nu Z gaan starten hebben nog even mazzel! :)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:17

germie schreef:
Je moet de kansen ook meenemen. Hoe vaak is er iemand met een hoedje omgekomen bij een wedstrijd? 1 keer?
De kans dat ik van de trap val en m'n nek breek is groter. Moet ik dan ook maar een helm op als ik een verdieping omhoog ga? Moet ik een helm op als ik ga wandelen? (een vogel zou eens een steentje kunnen laten vallen) Duiken? (ja, een duiker boven je zou eens een loodblok kunnen verliezen). Gelukkig niet.
Kennelijk mag je als mens tegenwoordig geen risico's meer nemen, mag je niet zelf meer de voors en tegens afwegen. Straks mag je geen paard meer aaien zonder cap op je kop.

Als je voor u hele leven gehandicapt bent door een val, wie gaat voor jou betalen?
De maatschappij!!

Dus, logisch dat de maatschappij regels maakt voor de veiligheid en voor die kosten zoveel mogelijk te vermijden.
Idem voor de gordel in uw auto.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:22

ALLE hippische disciplines die onder de KNHS vallen? Daar valt het aangespannen rijden dan dus ook onder? Hmmm... dat gaat nog heel wat stof doen opwaaien vrees ik!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:33

ptiteblue schreef:
germie schreef:
Kennelijk mag je als mens tegenwoordig geen risico's meer nemen, mag je niet zelf meer de voors en tegens afwegen.

Als je voor u hele leven gehandicapt bent door een val, wie gaat voor jou betalen?
De maatschappij!!
Dus, logisch dat de maatschappij regels maakt voor de veiligheid en voor die kosten zoveel mogelijk te vermijden.
Idem voor de gordel in uw auto.

't is waar je zin in hebt, ik ben zeker een voorstander van een helm of cap. Ik moet er niet aan denken met een hersenbeschadiging verder te moeten leven die te voorkomen was geweest met een cap.
Dit jaar ski ik zelfs voor het eerst met een helm op, terwijl ik een zeer gevorderd skieer ben. Mooi? nee, extra veiligheid voor mezelf? ja !

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:34

@Haarbal ja, cap is in de mendurance, marathon en tegenwoordig ook in de vaardigheid al verplicht, dus het zal niet lang meer duren voor we er ook in de dressuurbaan aan moeten geloven...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:36

niet echt nieuw nieuws! ;)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:51

@stoer_san: zo hee, zie je de dameskarren al gaan? Koper mooi gepoetst, dames op hun zondagse best, en ipv een hoedje een cappie op de kop! Of wat denk je van de Friese sjezen? Dat gaat geen gezicht zijn! :') :n

Ik persoonlijk vind het echt een beetje betutteling...
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 23-11-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:52

Misschien is het dragen van een cap eigen verantwoordelijkheid. Maar als er wat gebeurd staan er altijd mensen met een grote mond vooraan naar de organisatie van het evenement wijzen. dat dit voorkomen had moeten worden. En dan komen en onderzoeken en dan mag er daarna helemaal niks meer. Dus misschien is het in dit geval beter om de ongelukken voor te zijn.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:58

Ik moet ook gelijk aan de friese sjezen denken...... of mensen die dressuur rijden met authentiek gerij, dat is inderdaad net zoiets, Haarbal.

Moet zeggen dat ik er in de aangespannen sport sowieso meer moeite mee heb. In de marathon snap ik het nog wel een beetje, ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat sommige mensen dan zo idioot menen te moeten gaan jagen dat de boel over de kop vliegt, maar voor de andere aangespannen disciplines vind ik het ver gaan. Terwijl ik onder het zadel juist wel altijd een cap draag en nog bewust ook, vind ik het op de wagen helemaal niets.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:17

Sja, ikzelf ben westernruiter (maar in de lagere cap-verplicht klasses) en ben nu ook met aangespannen rijden met Hackneys bezig. Bij beiden vind ik een cap geen gezicht, en is de kans op een ongeluk vele malen kleiner dan bij bvb het springen. Laat ze eerst maar eens een helm op de fiets verplicht stellen, dat gaat veel meer hoofdletsel voorkomen!

In het westerntopic hierover had iemand een mooi lijstje over, 80% van de hoofdletselgevallen was NAAST het paard, 10% met springen en slechts 1% bij de dressuur/western geloof ik...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:26

Is gewoon kwestie van gewoontes.
Wij vinden dat nu niet schoon, maar weten jullie nog 15 jaar geleden in de springsport, toen waren de cap gewoon daar voor niets. Is er toen ook gejankd geweest als het verplicht was de cap vast te zetten met 3 punten.
Wie klaagt er nu naar? Niemand!

Zal gewoon eventjes wennen, en binnen 10 jaar zullen we dat echt onverantwoordelijk vinden hoe we toen (nu dus) zonder cap reden...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:41

Ik vind het weer vaag "de KNHS zal er op aandringen" oftewel niet verplicht ...... zo lees ik het nu???

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:45

Snap echt de ophef niet. Het is gewoon wennen. Caps worden steeds mooier en er is steeds meer keus.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:11

cap is veilig heid ik vind het super dat cap echt verplicht word.
ik ben vaak genoeg op me hoofd gevallen en al 2x door midden cap mmaar nog niks ernstigs gehad.
op de wagen zijn vrienden van mij in de vrouwen dressuur (of hoe heet dat) achter over geklapt en zijn vrouw is nu dood doordat zij geen cap op had

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:26

Voorkomen is beter dan genezen, en zelf de beste ruiter kan van zijn paard vallen en je hoofd is gewoon een kwetsbaar punt in een mensenlichaam, of het nu sjiek is... tsja misschien minder.. Maar kan het vanuit de KNHS zeker begrijpen. Zij zijn namelijk ook eindverantwoordelijk.