PvdD stelt vragen omtrent overlijden paard bij intocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PvdD stelt vragen omtrent overlijden paard bij intocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:43

www.rtvnoord.nl

De Partij voor de Dieren in Groningen stelt vragen aan het gemeentebestuur over het overlijden van een paard tijdens de sinterklaasintocht.

Afgelopen zaterdag kreeg een van de paarden in de stoet -waarschijnlijk- een hartaanval en overleed voor de ogen van het publiek. De Partij voor de Dieren wil weten hoe dit kon gebeuren, met name omdat getuigen aangeven dat het dier al gestrest aan de intocht begon.

De partij vraagt zich af of er een dierenarts aanwezig was en waarom die het gestreste paard dan niet uit de stoet haalde. Tenslotte wil de Partij voor de Dieren weten of er regels zijn waaraan de paarden moeten voldoen en of deze zijn nageleefd.

Verwant artikel

[VN] Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:00

Goed dat er door de politiek ook over het welzijn van het dier in dit geval paard wordt gedacht!

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:00

Mijn god heel Nederland staat in de fik waardoor er meervoudig veel paarden naar de slacht verdwijnen en ze gaan weer ons geld verkwisten door dit soort domme vragen te stellen. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal hoe triest het ook mag zijn. Valt me nog mee dat ze geen parlementaire commissie willen hebben die dit voorval gaat onderzoeken.

Sammyoo

Re: PvdD stelt vragen omtrent overlijden paard bij intocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:20

Nou, ik vind het prima hoor, dat in ieder geval één politieke partij alert is op dierenwelzijn. In mijn optiek gaat een 'beschaafde' cultuur ook fatsoenlijk met haar dieren om, en helaas is dat ook in Nederland nog lang niet zo.
http://www.dierenpolitiek.nl/ Zie hier hoe onze gevestigde orde stemt als het er op aan komt.
Waar is overigens de brand? Ik zie alleen maar mist.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:54

Ik ben het grotendeels met Senyaa eens alleen een domme vraag mág gesteld worden haha..
Maar ja..waar het vaak op uitdraait is dat dan dit ook maar weer verboden moet worden..dus heel NL volgend jaar geen paarden meer met de Sintintocht!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:02

PvdD niets anders te doen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:14

Senja_x schreef:
Mijn god heel Nederland staat in de fik waardoor er meervoudig veel paarden naar de slacht verdwijnen en ze gaan weer ons geld verkwisten door dit soort domme vragen te stellen. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal hoe triest het ook mag zijn. Valt me nog mee dat ze geen parlementaire commissie willen hebben die dit voorval gaat onderzoeken.

Komt nog :D

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:37

natascha44 schreef:
Ik ben het grotendeels met Senyaa eens alleen een domme vraag mág gesteld worden haha..
Maar ja..waar het vaak op uitdraait is dat dan dit ook maar weer verboden moet worden..dus heel NL volgend jaar geen paarden meer met de Sintintocht!

Eens... Ik ben ook voor meer aandacht voor dierenwelzijn, maar ik vind de PvdD dan weer echt niks...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:40

Senja_x schreef:

:)) Helemaal mee eens.

Prima dat er aandacht is voor dierenwelzijn, juist heel goed, maar alsjeblieft wel voor de dingen die er echt toe doen... En niet voor een noodlottig ongeval als dit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:54

Als er een paard doodvalt in de wei, zouden ze dan ook kamervragen gaan stellen? Ik zie ze er nog voor aan ook...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:00

Alleen wel jammer dat de Partij van de Dieren het geen probleem vindt dat die dieren bij dat natuurgebied niet worden bijgevoerd.
Die mogen wel gewoon dood gaan, dat is geen enkel probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:06

Het laten creperen van dieren onder het mom van "het is natuur" vind ik inderdaad geen teken van een 'beschaafde cultuur'.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:09

En als iemand in het publiek een hartaanval krijgt, maar alle evenementen met publiek verbieden?
Onze merrie kreeg op haar 20e ook een hartaanval, lag 's ochtends dood in de box. Komen er nu kamervragen?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:10

De kans is groot. _/-\o_
En dat paard laatst die na de wedstrijd in elkaar zakte, ook maar geen wedstrijden meer dan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:11

Wat een geldverspilling.
Zo nu en dan valt er inderdaad op een wedstrijd ook wel eens een dood neer.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:12

Dit paard was goed verzorgd en had een liefhebbende, deskundige baas. Dat het dier is overleden is jammer, maar niet zielig.
Er zijn een hoop paarden die die dingen niet hebben, ook in Nederland. Die bijvoorbeeld op een klein stukje modder staan zonder vrienden, zonder goed voer. Of kreupel, of gewond. En dan de eigenaar alleen een waarschuwing geven. Laat ze zich daar eerst druk over maken... dan kunnen ze voor een grote groep paarden de boel verbeteren. Nu je druk maken om de dood van 1 paard... Lijkt mij niet zo nuttig en verspilling van mijn belastingcenten.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:20

Tsjongejonge.. Druk maken om dierenleed prima, maar niet om dit.. Laten ze eerst maar eens zorgen dat dierenmishandeling strenger wordt aangepakt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:30

Dit is weer de media opzoeken en de media laat zich beinvloeden. Een paard dood in een Sinterklaasstoet is nieuws. Een paard wat dood neervalt tijdens een lokaal ritje, daar hoor je niets over.
Zelfde als nu weer die duiker die vermist is in Amsterdam. Triest, maar misschien is het wel helemaal geen echt duikongeval, maar heeft die man de pech gehad dat hij onder water een hartaanval moest krijgen. Gebeurt je hetzelfde in een winkelstraat, dan is het geen nieuws.
Of dat stukje vorige week op TV over de paarden in Hedel, paarden worden verkocht voor 25 euro wordt er dan even vermeld. Dat was 5 jaar geleden ook al zo. Een shetlanderhengstveulen kost nu eenmaal niet meer. Geen nieuws, maar het wordt gebracht om de slechte handel nog even extra aan te dikken. Maar de leek weet niet beter dan dat je zo'n groot dier dus zelfs al voor 25 euro in je bezit kunt krijgen.

Maar mijn paard zou rustig mee mogen lopen in een Sinterklaasstoet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:58

Kamervragen.... 8)7 ja ik zie een commissie al jarenlang onderzoek doen naar dit voorval.

Nu nog wachten op Europese regelgeving over Sinterklaasintochten en gebruik van paarden daarbij. :')

Het lijkt me zo dat er wel belangrijkere zaken spelen in dit land maar nee, onze volksvertegenwoordigers buigen zich over een onwel geworden paard.... Doe mij maar een dictatuur, is ook niet alles maar de Partij voor de Dieren zijn we dan wel vanaf. :roll:

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:14

En toch vind ik het wel weer goed dat ze zich er mee bezig houden, om het eventueel volgende jaren te voorkomen.
Er zullen ongetwijfeld veel kinderen het voorval hebben zien gebeuren, als dit voorkomen had kunnen worden doordat ze er eerder allert op waren geweest, ja dan vind ik dat dit wel een aandachtspunt is!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:29

Kinderen zien tegenwoordig de meest verschrikkelijke dingen op tv. Dit hoort gewoon bij het leven. Had ook een paard van de bereden politie daar kunnen liggen.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:38

kohtje schreef:
Kinderen zien tegenwoordig de meest verschrikkelijke dingen op tv. Dit hoort gewoon bij het leven. Had ook een paard van de bereden politie daar kunnen liggen.

Is dat een reden om het in het vervolg niet te kunnen voorkomen?
Ik vind niet dat een kind dit nog eens mee moet maken omdat wij er te makkelijk over denken en het er bij laten zitten, in de hoop dat het volgende jaren goed gaat.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:07

cientje4 schreef:
En toch vind ik het wel weer goed dat ze zich er mee bezig houden, om het eventueel volgende jaren te voorkomen.
Er zullen ongetwijfeld veel kinderen het voorval hebben zien gebeuren, als dit voorkomen had kunnen worden doordat ze er eerder allert op waren geweest, ja dan vind ik dat dit wel een aandachtspunt is!

Helemaal mee eens! Het liefst helemaal geen dieren meer, door het lange wachten is het voor mens en dier geen pretje! Het maakt voor de kinderen niet uit of hij nu te paard komt of te voet o.i.d.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:22

Dat er wel eens wat doodgaat, hoort bij het leven. En ja, heel soms gebeurt dat in het openbaar, niet netjes keurig achter gesloten deuren.

Meerderheid van die kindertjes eet iedere dag vlees en dat komt toch echt van dieren die worden doodgemaakt maar ja, dat hoeven de tere kinderzieltjes niet te zien dus is t niet erg.

En verder: omdat er nu een keer een paard overlijdt (hoevaak is het al eerder gebeurd trouwens?), moet de hele intocht te paard maar worden afgeschaft? Deze lijn doortrekkend zal iedere vorm van openbare activiteit vroeger of later worden afgeschaft.
Ik kan me nog een buschaffeur herinneren die overleed achter het stuur. Dat was heel traumatisch voor de mensen in de bus, dus wellicht busvervoer afschaffen! En treinen ook maar afschaffen, springt wel eens iemand voor.

Dat de koningin in het openbaar nog mag optreden vind ik ook te gek, waxinelichtjeshouders, mensen die met autos op haar in proberen te rijden....

En wat dacht je van per fiets door de stad, vallen ieder jaar slachtoffers bij.

Verbieden die handel!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:52

cientje4 schreef:

Wat wil je voorkomen? Dat mensen met dode dieren worden geconfronteerd? Die zien de meesten 's avonds ook op het bord.

Dieren gaan nu eenmaal een keer dood, dat valt niet te voorkomen. Ik heb de beelden van Hickstead gezien, dat dier heeft nog enige tijd krampentrekkend op de grond gelegen. Vond dat ook geen pretje om naar te kijken. Zullen we wedstrijden dan ook maar verbieden?

Als het dier een hartaanval heeft gehad, heeft ie een mooie dood gehad. Gelukkig dat er verder geen slachtoffers zijn. Laat de PvdD zich dan aub met ECHT dringende zaken bezighouden ipv onze belastingcenten op deze manier te misbruiken.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 22-11-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt