Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:57

www.nieuwsblad.be

Zeker 150 ruiters en koetsenmenners hebben gistervoormiddag aandacht gevraagd voor paarden en ruiters in het verkeer. Dat deden ze tijdens een optocht ter nagedachtenis van Lieselotte Bourgois (27), de jonge vrouw uit het Belgische Stabroek die vorige week donderdag overleed.

Bourgois, moeder van twee kleine kinderen, was op weg met haar paard toen een vrachtwagen met trekker in de fout ging bij een inhaalmanoeuvre. De vrouw kwam ten val en overleed later in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

Het initiatief voor de optocht werd genomen door een vriendin van haar. Maar het Vlaams Paardenloket en de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme ondersteunden de tocht.

‘Uit een onderzoek van het Vlaams Paardenloket is immers gebleken dat meer dan tachtig procent van de ruiters zich niet veilig voelt op de weg', stelt Jan Boschmans, ondervoorzitter van de vereniging.

Mario Thys van de federale politie te paard begeleidde de stoet, maar spreekt ook uit eigen ervaring. ‘Mede door onwetendheid laten sommige chauffeurs na te vertragen en desnoods te stoppen wanneer ze een paard naderen. Een paard kan nochtans altijd een angstreactie hebben. Let dus op.'

Verwant artikel

[VN] Vrouw overlijdt na val van paard

No_No

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:58

Goede actie!
Hopen dat het vruchten afwerpt..

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:07

Goed idee!
Ook iets voor Nederland? ik maak ook genoeg mee op de weg :S

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:09

Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:10

Ja Kuggur, lekker makkelijk praten... als je op IJsland woont :roll:

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:12

Kuggur schreef:

Hoe kom ik dan in het bos? Ik rij al ruim 7 jaar door het verkeer en heb nog nooit brokken gemaakt.

Beter is dat de regels aangepast worden, toegang tot fiets en stoeppad geven. En een rijbewijs!!! Kinderen van 14 die even door het verkeer gaan terwijl ze nog niet eens de fietsregels kennen, volwassenen die het wel even doen zonder enige kijk op de paardenverkeersregels. Tja.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 21-11-11 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLarella

Kuggur schreef:

Sommige mensen kunnen naar ''Ruiterpaden'' alleen maar via de weg?
Mogen mensen met paarden dan helemaal niet meer naar buiten?

Alleen maar Bak hobbelen en wedstrijden rijden?
Recreatie ruiters zouden niet blij zijn als jou reactie door gevoerd zou worden... :j

sanne1221

nee laat de paarden maar 24 uur per dag in stal staan; dat is echt de oplossing: dan hoef je ook geen bakken meer te maken, geen stapmolens etc. Behandel ze nog maar hetzelfde als kippen etc. Paarden hebben in Nederland voor de verkeersbepaler toch geen waarde.
Ik kan me zo boos maken over een reactie als die van Kuggur: hoe verzin je het?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:14

Verbied dan meteen de rest van de vormen van buitenrecratie, kugger....

Vind het een fantastische actie, ik hoop dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:15

Kuggur schreef:

Eens :')

De paarden staan nu zo hoog in het bloed dat ze van het minste of geringste op de achterpoten staan.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:15

Inderdaad lekker makkelijk praten kuggur.

Ik vind het ook een zeer goede actie!! _/-\o_ . Ik denk dat de meeste chafeurs het niet eens expres doen maar dat ze gewoon niet weten wat voor reactie het bij paarden op kan roepen. Met een nadruk op de meeste Chafeurs er zijn er ook die het er wel om doen !

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:16

sanne1221 schreef:
nee laat de paarden maar 24 uur per dag in stal staan; dat is echt de oplossing: dan hoef je ook geen bakken meer te maken, geen stapmolens etc. Behandel ze nog maar hetzelfde als kippen etc. Paarden hebben in Nederland voor de verkeersbepaler toch geen waarde.

Wat heeft dat er mee te maken? Een paard kan gerust naar buiten toe.

Ruiters willen een buitenritje maken. Volgensmij maakt het voor de paarden geen ene moer uit. Die zeggen niet dat ze een buitenrit willen mkane.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:16

chrispy schreef:

Ik vind het ook een zeer goede actie!! _/-\o_ . Ik denk dat de meeste chafeurs het niet eens expres doen maar dat ze gewoon niet weten wat voor reactie het bij paarden op kan roepen. Met een nadruk op de meeste Chafeurs er zijn er ook die het er wel om doen !

Het is geven en nemen in het verkeer.

Als een paard snel een reactie geeft op imo ondingen hoor je niet de weg op te gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:19

Kuggur schreef:

Je hebt helemaal gelijk.

´Kan altijd een angstreactie hebben´ hoort niet in het verkeer.

Dat is net zoiets als autos met ondeugdelijke remmen toestaan.
Slechtziende chauffeurs moet helemáál kunnen; gevarendriehoek op de auto zodat de overige verkeersdeelnemers en rekening mee kunnen houden.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:20

eenitraM schreef:
chrispy schreef:

Het is geven en nemen in het verkeer.

Als een paard snel een reactie geeft op imo ondingen hoor je niet de weg op te gaan.

ik weet dat mijn paard voor alle aanhangers die achter auto's aan klapperen verschiet. Maar als mensen gewoon even snelheid minderen en der aan denken dat ze dat ding vol materiaal achter zich aan hebben dat scheelt ook veel.

En toch maak ik veel kilometers over de weg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:21

Huertecilla begrijpt mijn punt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:21

xxLarella schreef:

Niet als ze op een ´vluchtdier´ in plaats van op een betrouwbaar veilig rijdier rijden.

De ruiter die deze zin niet begrijpt hoort zelf ook niet te paard in het verkeer.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:22

Huertecilla schreef:
xxLarella schreef:

Niet als ze op een ´vluchtdier´ in plaats van op een betrouwbaar veilig rijdier rijden.

De ruiter die deze zin niet begrijpt hoort zelf ook niet te paard in het verkeer.

Elk paard is en blijft een vluchtdier! Ookal is die nog zo bomproef

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:23

eenitraM schreef:

Hoe maak jij dan je paard verkeersmak??

Ik woon landelijk,laat m'n paarden zoveel mogelijk wennen aan al het verkeer maar toch die ene laadschop die z'n ketting verloor dankzij dat viel ik wel van m'n pony af.
Die vrachtwagen die langs rijdt,nooit geen problemen totdat de ketel tijdens het rijden lucht los liet (wat normaal is) ja daar schrok m'n paard van,mag ik dan nog wel de weg langs gaan??

Een erg kortzichtige reactie. Niet iedereen woont gelijk,niet iedereen kan zomaar ff naar het bos oid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:24

Tja, ik ga er simpelweg van uit de je op een veilige manier het verkeer in gaat. Jullie niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:25

chrispy schreef:
Elk paard is en blijft een vluchtdier!

´Vluchtdier´ is een ander woord voor gebrek aan kennis, kunde en begrip bij de ruiter die het gebruikt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:25

Dav schreef:
eenitraM schreef:

Hoe maak jij dan je paard verkeersmak??

Ik woon landelijk,laat m'n paarden zoveel mogelijk wennen aan al het verkeer maar toch die ene laadschop die z'n ketting verloor dankzij dat viel ik wel van m'n pony af.
Die vrachtwagen die langs rijdt,nooit geen problemen totdat de ketel tijdens het rijden lucht los liet (wat normaal is) ja daar schrok m'n paard van,mag ik dan nog wel de weg langs gaan??

Een erg kortzichtige reactie. Niet iedereen woont gelijk,niet iedereen kan zomaar ff naar het bos oid.

Nou sorry hoor. Maar ik denk dat ik nog landelijker woon dan jij ;)

Ik zoek dat soort dingen niet op. 5 min over de zandweg en ik ben in een bos waar ik geen auto's e.d. tegenkom. Zo wel? Dan zijn ze er al gewend omdat ik thuis oefen met lopende auto's op de oprit en de traktor van ons.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:27

Gypsy schreef:
Tja, ik ga er simpelweg van uit de je op een veilige manier het verkeer in gaat. Jullie niet?

En daar mag volgens het wegenverkeersreglement elke weggebruiker ook vanuit gaan :)*

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:27

eenitraM schreef:
sanne1221 schreef:

Wat heeft dat er mee te maken? Een paard kan gerust naar buiten toe.

Ruiters willen een buitenritje maken. Volgensmij maakt het voor de paarden geen ene moer uit. Die zeggen niet dat ze een buitenrit willen mkane.

Nou .... daar kan je je nog wel eens flink in vergissen.

Mooi gebaar van die vrienden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:28

Huertecilla schreef:
Gypsy schreef:

En daar mag volgens het wegenverkeersreglement elke weggebruiker ook vanuit gaan :)*

Anticiperen heet dat.

Maar helaas heeft niet iedere ruiter en/of verdere weggebruiker een vluchtdier onder controle. Zodoende niet het gevaar opzoeken.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 21-11-11 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt