Gemeente gaat gebouw van manege Dordrecht verkopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemeente gaat gebouw van manege Dordrecht verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:46

http://www.dordrecht.net

Het betekent het einde van de Dordrechtse manege, de verkoop van het gebouw aan Spirea 1, waar de Dordrechtse manege huist. De gemeente had het gebouw aan de manege te koop aangeboden, maar gaf op 15 november aan een bod van 5,5 ton niet te aanvaarden. Eerder had de manege tussen de 2 en 3 ton geboden.

Saillant detail is dat de Dordrechtse manege het gebouw destijds heeft betrokken, om het van slopen te redden. Daarna heeft de manege flink geïnvesteerd in het onderhoud en verbetering van het gebouw.

Toch heeft een onlangs plaatsgevonden technische keuring aangetoond dat er nog voor 3,5 ton verspijkerd zou moeten worden aan het gebouw.

Dit en de 5,5 ton die de gemeente voor het gebouw wilde vragen, zouden de kosten dus op 9 ton brengen voor een eventuele koper. De vraag is dus of er een, in deze tijd van crisis, verkoopbaar pand de markt op gaat straks. De gemeente slaat het bod van 5,5 ton vermoedelijk echter af, omdat de manege eigenlijk 9 ton zou moeten neerleggen, vanwege de 3,5 ton verbeteringskosten.

De gemeente wil het pand niet aan de Dordrechtse manege verkopen voor een lagere prijs, omdat er dan sprake zou zijn van staatssteun.

In de procedure houdt de gemeente vast aan afspraken die in het verleden gemaakt zijn. Die afspraken waren dat de manege een 4-jarig huurcontract zou krijgen en in 2012 ofwel het pand gesloopt zou worden, ofwel verkocht. De vraag is echter, gezien de huidige stand van zaken op de woningmarkt, of het besluit van de gemeente juist is.

Het einde van de manege per 1 juni 2012 betekent geen manege meer voor 300 leden, het stoppen van de opleiding Paardenhouderij en Recreatie, het ontslag van 6 medewerkers en tevens zal voor de paarden een oplossing moeten worden gezocht.

De manege is hard bezig te proberen om toch de 9 ton aan geld bij elkaar te krijgen.

CM_

Re: Gemeente gaat gebouw van manege Dordrecht verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:50

Het einde per 1 juni 2012 wordt denk ik bedoeld?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:51

Benieuwd hoe dit af gaat lopen, heb een aantal jaar op deze manege met veel plezier in pension gestaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:52

dit is toch te triest voor woorden,de gemeente zou zich dood moeten schamen + dat natuurlijk geen enkele gek die 9 ton wel neerlegt.
als het dan een poos leegstaat al 1 of andere project ontwikkelaar de boel wel opkopen platgooien en dan maar weer nog meer huizen bouwen ofzo. :(

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:55

Is dit besluit niet inmiddels weer veranderd?
http://www.dordrecht.net/nieuws/2011-11 ... anege.html
PvdA ziet geen noodzaak voor verkoop manege 18 november 2011
DORDRECHT - De PvdA ziet op dit moment geen noodzaak tot verkoop van de Paardenmanege in Zuidhoven. Dit naar aanleiding van het besluit van wethouder Mos om het pand en de grond in de verkoop te doen. En de gevolgen die dit besluit heeft voor het voortbestaan van de Manege.

De Manege zegt het perceel en het pand graag te willen kopen, maar in deze tijd niet over voldoende middelen te kunnen beschikken.
Ook zou het college niet willen herstructureren, want het is beschermd stadsgezicht.

De PvdA grijpt terug op haar standpunt in de vorige periode. De fractie koos ervoor dat het pand voorlopig kon worden gehuurd door de manege tot het moment dat er concrete bouwplannen waren voor deze locatie.

De PvdA stelt vast dat er op dit moment geen concrete bouwplannen zijn van het college, en voor de Manege is het in deze moeilijke economische tijden lastig om de door de gemeente gevraagde koopsom op tafel te leggen.

De PvdA is er voor het voor de komende vijf jaar door te verhuren, onderhoud te plegen en over 5 jaar opnieuw te beoordelen of verkoop noodzakelijk is; noodzakelijk in het kader van bouwplannen of noodzakelijk in het kader van de gemeentekas.

Zie ook:
Gemeente gaat gebouw Dordrechtse manege verkopen (do, 17 nov 2011)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:57

dat zou mooi zijn

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:58

Zou dat zo goed nieuws zijn ikima dan hebben ze nu nog 5 jaar.

Aan de andere kant.. geen weidegang daar misschien voor de paarden beter dat het dicht gaat

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:59

tja niet iedereen heeft de mazzel op het platteland te wonen, ik ken zat mensen die der paard gewoon een poos ergens anders zetten
(land)

wordt soms een beetje moe van het geen land gezeur. **sorry**

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:00

Mmmm apart... Misschien iets om deze netelige situatie voor te leggen aan de rijdende rechter?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:02

Lekkere medewerking van de gemeente. Staatsteun ???????? hoe kom je erbij er zijn met een beetje wil genoeg formules te bedenken. Of een incapabel bestuur of de wil is er niet. Ik denk het laatste.

een oplossing zou zijn huurkoop. De gemeente behoud het pand maar de manege huurkoopt het pand. geen enkele vorm van steun maar waarde van verbetering blijft voor de club bewaard. De gemeente krijgt zo zijn geld. Het is hulp in moeilijke tijden maar heeft niks van doen met staatssteun. Probleem opgelost.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:08

Manege heeft flink schulden gehad en is al jaren een doorn in oog van de Gemeente. Ergens mag het ook wel dicht ik weet niet of de pony's nog in stands staan maar eerlijk is eerlijk tis wel een bouwval

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:34

Pony's in stands? Het is 20 jaar geleden dat ik daar weg ben gegaan toen hadden alle paarden al boxen. Geen weidegang is idd een punt maar zoals Realmagic zegt in de randstad is dit wel vaker een probleem. In hartje A'dam zit toch ook een manege zonder land?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:50

Ik heb hier leren paardrijden en heel lang met plezier gereden.
De toenmalige eigenaresse zat zwaar en de drank en het onderhoud schoot er dus bij in. Toen is de manege overgenomen en is er wel wat verbeterd, maar het blijft oud daar. Er moet zeker heel veel gebeuren om het weer helemaal netjes te krijgen, maar daar kan de gemeente toch aan steunen?

Ik vind het triest als het echt weggaat. Er zijn al zo weinig maneges in de buurt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:13

Voor de klanten erg jammer als de manege verdwijnt, voor de paarden wellicht fijn als ze er hopelijk op vooruitgaan met weidegang.. Want inderdaad hebben sommige steden te kampen met grond tekort, maar ik vind dat dat nooit ten koste mag gaan van het welzijn van de paarden.. Paard binnenhouden is i.m.o. not done.. Maar nogmaals, voor de klanten en personeel erg sneu..

gewoon_lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:44

tita schreef:
Manege heeft flink schulden gehad en is al jaren een doorn in oog van de Gemeente. Ergens mag het ook wel dicht ik weet niet of de pony's nog in stands staan maar eerlijk is eerlijk tis wel een bouwval

Je hebt geen flauw idee waar je over praat. De tijden van schulden zijn voorbij sinds de manege is overgenomen door de Vereniging Dordrechtse Manege. Er is al bijna 2 ton geïnvesteerd aan de manege in de tussentijd. Van stands is al jaaaaaaren geen sprake meer. De paarden staan er allemaal super bij, het enige nadeel is dat er geen land is. Dat is ook de enige reden dat ik mijn paard verhuisd heb.

De vereniging is al sinds de start in gesprek met de gemeente. Er zijn beloftes gedaan die nu niet waargemaakt worden door de gemeente en dat is walgelijk. Vele mensen hebben keihard gewerkt om de vereniging en de manege te maken tot wat het nu is en ook in de toekomst zou er hard aan gewerkt worden. Eén van de bestuursleden heeft een bod gedaan aan de gemeente om het over te kopen én is bereid om nog 3 tot 4 ton te investeren in het pand!

Dat de gemeente nu dit besluit neemt komt voor ons als een bittere pil. Voor velen van ons is de manege een tweede huis. Velen van ons komen er vanaf onze vroege jeugd en uiteraard zijn er problemen geweest, maar dat is van tijden vóór de vereniging het overnam. Het is diep triest. Gelukkig ziet de PvdA geen noodzaak om de manege nu te sluiten en krijgen we politieke steun. Dinsdagavond is er een actie gepland. We vertrekken om 7 uur vanaf de manege met een hopelijk grote stoet. Doel: het stadskantoor. Wij komen in actie!

Nogmaals, ik sta met mijn paard niet meer op deze manege, maar draag de manege zelf, het bestuur, de paarden, het personeel én alle pensionklanten en niet te vergeten de lesklanten een warm hart toe.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:35

realmagic schreef:
tja niet iedereen heeft de mazzel op het platteland te wonen, ik ken zat mensen die der paard gewoon een poos ergens anders zetten
(land)

volgens mij komt er (of is er inmiddels al, een wet waarin staat dat ELK paard/pony minimaal elke dag 5 uur naar buiten moet. Sorry maar denk dat dat in welzijn van paarden wel goed is. En een poos ergens anders zetten zie ik niet als een oplossing voor het weide probleem.

Ik ken de manege verder niet, maar zie helaas ook hier in het noorden voldoende manege's waar dit niet mogelijk is.

En natuurlijk is dit heel vervelend voor alle mensen die er met veel plezier naar toe gaan en hoop op een goed afloop.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:16

:')

Dacht al dat het veranderen van manege naar vereniging slechts een tijdelijke oplossing was. Ben benieuwd of het nu nog te redden valt. Locatie is echt bagger, maar ja de boerderij stond er natuurlijk al veel eerder dan de rest van de omgeving.

Het is 16 jaar geleden dat ik er ben begonnen met paardrijden en de pony's hadden boxen, niet groot (eerder een omheinde stand) maar geen stand. Er lag een strookje land achter de buitenbak waar de drachtige merries af en toe instonden, maar echt ruimte hebben ze nooit gehad.

Misschien maar beter als de hele tent opdoekt.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:05

Ik heb daar ook nog leren rijden...long time ago :D
Inderdaad is de weidegang jammer, maar paarden hebben het daar verder super goed.
Gemeente wil het pand toch al jaren weg hebben??
Wel zonde van zo'n monumentale boerderij.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:30

stands zijn tegenwoordig niet heel raar hoor ik kom ze nog steeds ( helaas ) regelmatig tegen. o.a staat mijn oude pony helaas ook in zo'n stal. Dus ze zijn er nog wel

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:35

Bonnelover schreef:
realmagic schreef:
(land)

volgens mij komt er (of is er inmiddels al, een wet waarin staat dat ELK paard/pony minimaal elke dag 5 uur naar buiten moet. Sorry maar denk dat dat in welzijn van paarden wel goed is. En een poos ergens anders zetten zie ik niet als een oplossing voor het weide probleem.

Ik ken de manege verder niet, maar zie helaas ook hier in het noorden voldoende manege's waar dit niet mogelijk is.

En natuurlijk is dit heel vervelend voor alle mensen die er met veel plezier naar toe gaan en hoop op een goed afloop.

ik ken de manege verder ook niet. Maar als paarden voortaan min 5 uur buiten moeten komen,prima toch,maar dat kan ook op paddocks met ruwvoer.
Er is nou eenmaal veel minder gras in steden,maar daarom vindt ik juist dat er gezocht moet worden naar goede oplossingen,en dat hoeft niet altijd gras te zijn.in de meest ideale wereld hebben alle paarden megaboxen,super grote weilanden,helaas kan dat niet.
Het blijft altijd moeilijk zeker in de steden!
Ik hoop voor alle klanten en paarden op een goede oplossing.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:52

Ik woon in Dordrecht en ik vind het ontzettend triest voor de vereniging

Ze hebben de manege overgenomen en er tonnen in ge investeerd!
Nu komt de gemeente met een belachelijk bedrag op de proppen, wat ze nooit kunnen ophoesten
( Was te verwachten van de gemeente, die zien daar liever een mooie woontoren staan....)

Ik vind het echt sneu
En vind maar eens in Dordrecht stalling voor 20 en 30 manege/pensionpaarden
Gaat je niet snel lukken ben ik bang :o

Ik hoop dat het allemaal nog goed mag uitpakken voor de vereniging

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:02

tita schreef:

Ik merk aan jouw reacties dat je er de laatste 5 jaar niet meer geweest bent?
Pony's staan niet meer in stands en een bouwval is het allang niet meer, dus zou je je vooroordelen even voor je willen laten?

En over het punt weidegang waar altijd maar over gezeurd wordt hier op bokt, nee dat is er inderdaad niet, maar dat betekend niet dat ze paarden nooit buiten komen. Zoals eerder aangegeven kunnen de paarden toch ook in een paddock met berg hooi? Probleem opgelost.

Deze manege is ouder dan de Hollandse Manege in Amsterdam. Dus nee, geen luxe stallen met gouden knoppen. Maar moet dat perse? Het zal mijn paard d'r reet roesten of ze in een stal met gouden knoppen staat of gewoon een simpele houten staldeurtje. Het gaat erom hoe de paarden verzorgd worden!

En dat is gewoon super!

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:32

hmm jammer voor de manege

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:11

Ladygiroc ,dat vindt ik ook !!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:13

Citaat:
En over het punt weidegang waar altijd maar over gezeurd wordt hier op bokt

Als mensen het welzijn van het paard voorop stellen (waar uiteraard weidegang bij hoort) vind ik eigenlijk niet dat je van 'zeuren' mag spreken...