Veel nieuwe gevallen Atypische Myopathie in het buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel nieuwe gevallen Atypische Myopathie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 07:11

Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de

Afbeelding
Vooral een weiland met veel gevallen bladeren vormt een risico.
foto: http://www.sjoert.com

Niemand weet honderd procent zeker wat de oorzaak is van Atypische Myopathie, maar dat het dodelijk is, dat is wel zeker. De faculteit Diergeneeskunde van Luik deed afgelopen week melding van maar liefst negenendertig nieuwe gevallen.

In Belgie vielen drie paarden ten prooi aan de ziekte. Vier paarden kwamen om het leven in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Amerika (in ieder voorgaand opgenoemd land 1 paard). Maar in Frankrijk en Engeland kwamen helaas de meeste dieren om het leven. In Frankrijk waren het er vijftien en in Engeland veertien.

De aandoening komt vrijwel uitsluitend voor in de herfst en in de lente. Het gaat hierbij steeds om paarden die op de weide staan en weinig of geen bijvoedering krijgen. Meestal gaat het ook om sterk afgegraasde weiden, vochtige weiden of weiden waar veel dode bladeren op liggen.

Uitbraken van de ziekte treden meestal op na een weersomslag: de meeste gevallen worden gemeld enkele dagen na een verandering van hoge temperaturen naar vochtig en kouder weer. Eigenaardig genoeg worden niet alle paarden op de weide aangetast: meestal beperkt het zich tot één of hoogstens enkele dieren op de betrokken weide.

De Belgische onderzoeker Dominique Votion van de Faculteit Diergeneeskunde van Luik doet intensief onderzoek naar de ziekte.

Klik hier voor meer informatie over Atypische Myopathie.

Angela

Re: Veel nieuwe gevallen Atypische Myopathie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:03

Ik vind het toch echt een schrikbeeld... zo veel onduidelijkheden.. met ernstige gevolgen.. hopelijk komen er snel (meer) resultaten uit het onderzoek!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:07

ik hoop dat er wel meer duidelijkheid komt, mijn paard staat ook altijd buiten

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:09

iig flink hooi bijvoeren en blad proberen op te ruimen lijkt me.. :(:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:12

Vreemd ook dat het dat vaak maar 1 paard in de kudde betreft. Ben echt benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:16

Het klinkt in mijn oren, alsof het gaat om paarden met een sterk verminderde weerstand.
Ik vraag me af of je je er nou zoveel zorgen om moet maken, zolang je paard in een goed gezonde voedingstoestand verkeerd, en je paard een goede toegang tot beschutting heeft bij nare weersomstandigheden.
Of ben ik naïef?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:24

Ik ga vanmiddag maar eens wat blad ruimen dan....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:28

Tellisto schreef:
Het klinkt in mijn oren, alsof het gaat om paarden met een sterk verminderde weerstand.
Ik vraag me af of je je er nou zoveel zorgen om moet maken, zolang je paard in een goed gezonde voedingstoestand verkeerd, en je paard een goede toegang tot beschutting heeft bij nare weersomstandigheden.
Of ben ik naïef?

Ik vraag me af of dat ze dan zo'n zwakke weerstand hadden dat ze niet meer te redden waren. En krijgen ze symptonen of zijn ze er ineens niet meer? Hoelang ''duurt'' deze ziekte?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:36

Wat doet de ziekte ontstaan?
Een virus of een bacterie, of misschien een schimmel (in verrotte bladeren)?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:39

Tellisto schreef:
Of ben ik naïef?

Het gaat niet altijd om paarden met een verminderde weerstand... Merrie die ik heb gereden had het ook, en dat was een portret met echte vechters mentaliteit. Ook had ze echt geen verminderde weerstand! Ze heeft het overigens wel overleefd. Ik heb haar daarna nog doorgereden helemaal en lopen dat ze kan... Je zou echt niet meer zeggen dat die doodziek geweest is....

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:41

Ok, even lezen. Een schimmel en/of toxine dus.
Een paard zal uit zich zelf niet gauw oude bladeren eten, maar als er niks anders te eten is, zal het wel moeten. Het lijkt alsof daar het probleem ligt. Verwaarlozing?

Het gaat hierbij steeds om paarden die op de weide staan en weinig of geen bijvoedering krijgen. Meestal gaat het ook om sterk afgegraasde weiden, vochtige weiden of weiden waar veel dode bladeren op liggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 08:46

Verwaarlozing hoeft niet perse hoor. Zo heb ik een pony gehad die zomaar z'n tanden zette in Berenklauw (en nee, dat stond niet in de wei.) Ik denk niet dat ik hoef te vertellen wat voor gevolgen dat heeft gehad :x Pony heeft het wel overleefd trouwens. Die pony was absoluut niet verwaarloosd.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:49

_xManadisx_ schreef:
Tellisto schreef:
Of ben ik naïef?

Het gaat niet altijd om paarden met een verminderde weerstand... Merrie die ik heb gereden had het ook, en dat was een portret met echte vechters mentaliteit. Ook had ze echt geen verminderde weerstand! Ze heeft het overigens wel overleefd. Ik heb haar daarna nog doorgereden helemaal en lopen dat ze kan... Je zou echt niet meer zeggen dat die doodziek geweest is....

Weetje zeker dat het AM is geweest, en niet gewoon maandagziekte o.i.d.
Er schijnt geen behandeling mogelijk te zijn.

Cayenne: Ja, dat is ook een appart verhaal, maar mijn paarden zullen geen hap beschimmeld hooi eten.
Misschien is dat toch een ander verhaal: giftige planten of schimmel

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:53

Nee Tellisto, zo simpel ligt het niet.

Er is al jaren lang onderzoek naar, zie op bokt het topic 'centraal topic atypische myopatie'..
Het speelt al jaren.

Laatste vermoedelijke oorzaak was volgens mij een ziekte op bladeren van de esdoorn, zwarte vlekken op het blad, die bladeren vallen en de paarden krijgen AM.
Weet het niet meer 1000% zeker maar zoiets staat me bij, dat het zou kunnen dat het verband hield.
Ook is al lang gedacht aan vele vele andere mogelijkheden, van sporen van paddestoelen, tot iets in het grondwater, simpele dingen zoals looizuur in eikels, enz.

AM lijkt perceel gebonden voor te komen, en een eens door AM getroffen perceel blijft gevaarlijk, mogelijk met een interval van steeds een jaar, dus om en om een jaar.
Het is niet zo dat er maar 1 paard uit de groep getroffen wordt, zodra 1 paard op een groep AM heeft, moet de rest gelijk ook van het land, op zand of schraal gras en op ruwvoer zoals hooi.

Ook heeft het niet direct iets met de weerstand te maken, wel is het zo dat jonge paarden vatbaarder zijn.
Maar dus ook net zo goed gezonde jonge paarden, zoals de jonge gezonde arabier jaarling (geloof ik) toendertijd van een bokker, waarmee het centrale topic begon.

Behalve checken op esdoorn en eventueel alvast bijvoeren is het volgens mij moeilijk voor te zijn, het voelt voor mij althans toch nog steeds als een soort van russische roulette..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:54

Tellisto schreef:
Ok, even lezen. Een schimmel en/of toxine dus.
Een paard zal uit zich zelf niet gauw oude bladeren eten, maar als er niks anders te eten is, zal het wel moeten. Het lijkt alsof daar het probleem ligt. Verwaarlozing?

Het gaat hierbij steeds om paarden die op de weide staan en weinig of geen bijvoedering krijgen. Meestal gaat het ook om sterk afgegraasde weiden, vochtige weiden of weiden waar veel dode bladeren op liggen.

Er zijn genoeg paarden die voorkeur hebben voor bladeren.

Daarnaast komt het ook wel eens voor bij paarden die 's nachts op stal staan....
Het is gewoon rot dat je niet weet wat het precies is en hoe je het (absoluut) kan voorkomen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:56

@ marigold, het staat in de tekst:

Eigenaardig genoeg worden niet alle paarden op de weide aangetast: meestal beperkt het zich tot één of hoogstens enkele dieren op de betrokken weide.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:59

Het was volgens mij 1 keer ontstaan bij een paard dat op stal stond..
Om het nog vager te maken lijkt het wel...

Het blijft een heel apart verschijnsel dat AM, en ook zo snel dodelijk, als je de kenmerken ziet is het voor de meeste paarden al te laat..

Aaronyve, dan ben ik het voor 1 keer niet met de brontekst eens..
Perceel gebonden, dat wel. Maar een besmet perceel is gevaarlijk voor de hele groep!
Wel vooral voor de jonge dieren dus in gemengde groepen kan het idd dan kloppen dat een deel de ziekte niet krijgt..
Maar dat is dan dus op die manier logisch te onderbouwen, dat hangt dus af van de groeps samenstelling.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:01

Marigold schreef:
Nee Tellisto, zo simpel ligt het niet.

Er is al jaren lang onderzoek naar, zie op bokt het topic 'centraal topic atypische myopatie'..
Het speelt al jaren.

Laatste vermoedelijke oorzaak was volgens mij een ziekte op bladeren van de esdoorn, zwarte vlekken op het blad, die bladeren vallen en de paarden krijgen AM.
Weet het niet meer 1000% zeker maar zoiets staat me bij, dat het zou kunnen dat het verband hield.
Ook is al lang gedacht aan vele vele andere mogelijkheden, van sporen van paddestoelen, tot iets in het grondwater, simpele dingen zoals looizuur in eikels, enz.

AM lijkt perceel gebonden voor te komen, en een eens door AM getroffen perceel blijft gevaarlijk, mogelijk met een interval van steeds een jaar, dus om en om een jaar.
Het is niet zo dat er maar 1 paard uit de groep getroffen wordt, zodra 1 paard op een groep AM heeft, moet de rest gelijk ook van het land, op zand of schraal gras en op ruwvoer zoals hooi.

Ook heeft het niet direct iets met de weerstand te maken, wel is het zo dat jonge paarden vatbaarder zijn.
Maar dus ook net zo goed gezonde jonge paarden, zoals de jonge gezonde arabier jaarling (geloof ik) toendertijd van een bokker, waarmee het centrale topic begon.

Behalve checken op esdoorn en eventueel alvast bijvoeren is het volgens mij moeilijk voor te zijn, het voelt voor mij althans toch nog steeds als een soort van russische roulette..

Ja, ik zal het wel te gemakkelijk zien, toch lijkt het alsof ze al een heel eind zijn in de onderzoeken. Dat het perceel gebonden is, kan ik me goed voorstellen aangezien schimmels zich vaak vermeerderen d.mv. sporen, en die kunnen heel wat jaartjes overleven.
Als ik het zo allemaal lees, heb ik echter niet een gevoel van russisch roulette. Ik heb het idee dat je er als eigenaar toch wel enige invloed op hebt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:08

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:11

Marigold schreef:
Het was volgens mij 1 keer ontstaan bij een paard dat op stal stond..
Om het nog vager te maken lijkt het wel...

Het blijft een heel apart verschijnsel dat AM, en ook zo snel dodelijk, als je de kenmerken ziet is het voor de meeste paarden al te laat..

Aaronyve, dan ben ik het voor 1 keer niet met de brontekst eens..
Perceel gebonden, dat wel. Maar een besmet perceel is gevaarlijk voor de hele groep!
Wel vooral voor de jonge dieren dus in gemengde groepen kan het idd dan kloppen dat een deel de ziekte niet krijgt..
Maar dat is dan dus op die manier logisch te onderbouwen, dat hangt dus af van de groeps samenstelling.

Dat is zeker perceel gebonden. Maar toch is het dan merkwaardig dat het maar 1 paard of enkele dieren uit de kudde betreft.

Ik vraag me dan af of het aan het paard lag, zo gezegd, of dat men omdat ze direct hebben ingerepen erger hebben voorkomen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:12

@Tellisto
Ik ben bekend met 1 geval, op 1 perceel (waar ook meerdere paarden stonden).
Was en bleef maar bij dit ene geval.

Paarden zijn er toen uit voorzorg wel vanaf gehaald, maar stonden 1 maand later er weer op.
Tot nu toe geen enkel nieuw geval meer geweest.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:28

Het gaat dus echt vooral om paarden jonger dan 18 maand hè.
Dus als er oudere paarden en 1 jong paard op een perceel staan dan treft het waarschijnlijk alleen het jonge paard (en mogelijk ook volwassen paarden met slechte weerstand zoals oude paarden).

Ik vind het zelf altijd echt weer heel eng, mijn pony is dan wel al zo'n 18 jaar, maar ze heeft om 1 of andere reden altijd een wat mindere weerstand in de zin van, dat ze ook ontvankelijk is voor bijv luizen besmetting enzo.
Ook al geef ik vitamine spuiten, op tijd wormuren, genoeg voerliksteen enz.

Ik hoop dat we er deze hefst met ons allen hier op bokt weer goed van af komen, het is gewoon een drama als het je paard of pony treft.
En wat betreft het voorzijn.... ik denk niet dat het altijd mogelijk / haalbaar of wenselijk is om alle pony's bij storm binnen te zetten voor het geval dat..
Ook hebben ze nog lang niet allemaal zin in bijvoer, zolang er gras staat laten ze hooi toch vaak gewoon liggen en dat is ook zonde.
Alleen de esdoorn is wel echt een serieuse risico factor, waarop ik nu zelf zéker wel goed let!
Een esdoorn naast de wei blijkt gewoon erg gevaarlijk te zijn, de zwarte vlekken ziekte op de bladeren (die nu vallen en bij storm ook verwaaien) blijkt ERG giftig te zijn voor paarden!
(en mogelijk zou dat de AM veroorzaker kunnen zijn..)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:43

15 Gevallen in Frankrijk lijkt mij wat weinig helaas. Hier in de buurt zijn er in de afgelopen 3weken al 4 paarden getroffen en er was nog een paard die ineens dood op de wei lag maar de eigenaren hielden dat op een hart stilstand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:45

Ik ken ook weilanden waar genoeg gras stond en die echt niet vol bladeren lagen, maar toch AM. Vorig jaar of eerder is er een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat het waarschijnlijk om schimmels ging, dacht ik? Weilanden waar het is voorgekomen schijnen iedere paar (4?) jaar weer risicolanden te zijn. En het zijn zeker niet alleen verzwakte paarden.. jonge paarden, oude paarden, goede condities en gezondheid, mindere condities.. volgens mij wel meer gevallen van jong/oud dan paarden met een middelbare leeftijd. Sommigen kunnen genezen, maar vaker sterven ze. Geloof dat voor sommigen de combi van vitamine E en selenium ook wat geholpen zou hebben bij de behandeling.

Tellisto, ik verbaas me daarom een beetje om jouw stellige reacties met voorbarige conclusies terwijl duidelijk uit je posts blijkt dat je je amper in AM verdiept hebt. Lees je sub eerst eens in voor je roept. Je opmerkingen nu kunnen best nog wel eens kwetsend zijn voor mensen doe hun paard hieraan verloren hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:52

Aaronyve: hier op de kliniek zijn gevallen bekend die heel snel gaan, s'ochtends niets te zien, rond de middag ziek en s'avonds dood.

(Sorry dat ik mijn eerste bericht niet geweizigd heb maar dat lukt me niet op mijn telefoon)