Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tellisto schreef:Het klinkt in mijn oren, alsof het gaat om paarden met een sterk verminderde weerstand.
Ik vraag me af of je je er nou zoveel zorgen om moet maken, zolang je paard in een goed gezonde voedingstoestand verkeerd, en je paard een goede toegang tot beschutting heeft bij nare weersomstandigheden.
Of ben ik naïef?
Tellisto schreef:Het klinkt in mijn oren, alsof het gaat om paarden met een sterk verminderde weerstand.
Ik vraag me af of je je er nou zoveel zorgen om moet maken, zolang je paard in een goed gezonde voedingstoestand verkeerd, en je paard een goede toegang tot beschutting heeft bij nare weersomstandigheden.
Of ben ik naïef?
_xManadisx_ schreef:Tellisto schreef:Het klinkt in mijn oren, alsof het gaat om paarden met een sterk verminderde weerstand.
Of ben ik naïef?
Het gaat niet altijd om paarden met een verminderde weerstand... Merrie die ik heb gereden had het ook, en dat was een portret met echte vechters mentaliteit. Ook had ze echt geen verminderde weerstand! Ze heeft het overigens wel overleefd. Ik heb haar daarna nog doorgereden helemaal en lopen dat ze kan... Je zou echt niet meer zeggen dat die doodziek geweest is....
Tellisto schreef:Ok, even lezen. Een schimmel en/of toxine dus.
Een paard zal uit zich zelf niet gauw oude bladeren eten, maar als er niks anders te eten is, zal het wel moeten. Het lijkt alsof daar het probleem ligt. Verwaarlozing?
Het gaat hierbij steeds om paarden die op de weide staan en weinig of geen bijvoedering krijgen. Meestal gaat het ook om sterk afgegraasde weiden, vochtige weiden of weiden waar veel dode bladeren op liggen.
Marigold schreef:Nee Tellisto, zo simpel ligt het niet.
Er is al jaren lang onderzoek naar, zie op bokt het topic 'centraal topic atypische myopatie'..
Het speelt al jaren.
Laatste vermoedelijke oorzaak was volgens mij een ziekte op bladeren van de esdoorn, zwarte vlekken op het blad, die bladeren vallen en de paarden krijgen AM.
Weet het niet meer 1000% zeker maar zoiets staat me bij, dat het zou kunnen dat het verband hield.
Ook is al lang gedacht aan vele vele andere mogelijkheden, van sporen van paddestoelen, tot iets in het grondwater, simpele dingen zoals looizuur in eikels, enz.
AM lijkt perceel gebonden voor te komen, en een eens door AM getroffen perceel blijft gevaarlijk, mogelijk met een interval van steeds een jaar, dus om en om een jaar.
Het is niet zo dat er maar 1 paard uit de groep getroffen wordt, zodra 1 paard op een groep AM heeft, moet de rest gelijk ook van het land, op zand of schraal gras en op ruwvoer zoals hooi.
Ook heeft het niet direct iets met de weerstand te maken, wel is het zo dat jonge paarden vatbaarder zijn.
Maar dus ook net zo goed gezonde jonge paarden, zoals de jonge gezonde arabier jaarling (geloof ik) toendertijd van een bokker, waarmee het centrale topic begon.
Behalve checken op esdoorn en eventueel alvast bijvoeren is het volgens mij moeilijk voor te zijn, het voelt voor mij althans toch nog steeds als een soort van russische roulette..
Marigold schreef:Het was volgens mij 1 keer ontstaan bij een paard dat op stal stond..
Om het nog vager te maken lijkt het wel...
Het blijft een heel apart verschijnsel dat AM, en ook zo snel dodelijk, als je de kenmerken ziet is het voor de meeste paarden al te laat..
Aaronyve, dan ben ik het voor 1 keer niet met de brontekst eens..
Perceel gebonden, dat wel. Maar een besmet perceel is gevaarlijk voor de hele groep!
Wel vooral voor de jonge dieren dus in gemengde groepen kan het idd dan kloppen dat een deel de ziekte niet krijgt..
Maar dat is dan dus op die manier logisch te onderbouwen, dat hangt dus af van de groeps samenstelling.