Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:48

www.horses.nl / www.horseandhound.co.uk

De inzet van koetspaarden in het centrum van New York staat al jaren ter discussie. Tegenstanders willen al tijdenlang een verbod op toeristenritjes door de stad. De discussie dreigt opnieuw op te laaien nu afgelopen zondag een koetspaard dood neerviel op straat. Autopsie moet de doodsoorzaak uitwijzen.

De Amerikaanse dierwelzijnsorganisatie ASPCA wil de resultaten van de autopsie afwachten voordat zij een inhoudelijke reactie geven. “Maar we willen onze zorgen over dit tragische incident wel uiten”, aldus een woordvoerder. De koetspaardenorganisatie in New York omschrijft het ongeluk ook als een tragedie. “Het is niet iets dat regelmatig gebeurt. Wij zorgen goed voor onze paarden.”

Klik hier voor een foto.

zodiacje

Re: Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:51

triest
maar als mijn paard heel de dag in de wei staat is de kans groot dat ie daar sterft
als ie heel de dag in New York loopt is de kans aanwezig dat ie daar sterft...
eerst de autopsie maar eens afwachten want paard ziet er goed verzorgd
uit en een hartfalen oid kan ieder paard overkomen

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

jeetje wat erg! verbieden!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

malissapaard schreef:
jeetje wat erg! verbieden!

Wat een kortzichtige reactie.

Volgens mij worden die dieren prima verzorgt, eerst maar eens kijken wat de oorzaak was voordat men oordeelt.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:54

Zolang de paarden goed verzorgd worden, niet langer moeten werken dan wat normaal is voor een paard en buiten het werk om in een schone ruime omgeving staan heb ik totaal geen problemen met koetspaarden - mits geschikt voor dit werk -.

Helaas gebeurd bovenstaande niet vaak..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:55

Hm, ben benieuwd naar de autopsie. Ik denk niet dat de dood van het paard veroorzaakt is door ritjes door New York.

Over het algemeen worden die paarden wel goed verzorgt, en wat iemand al zei: het paard ziet er niet slecht uit. Lijkt me wel heeeel erg naar om mee te maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:55

Ik kan me een leuker leven voorstellen dat koetspaard zijn in NY. Maar deze ziet er gezond en goed verzorgd uit. Een paard kan er in de wei of onder het gewone trainen in de bak ook dood bij neervallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:57

Ik vind dat het wel zou moeten kunnen, mits het paard- net als hierboven wordt gezegd- niet langer werken dan normaal voor ze is, want volgens mij is het niet het lichtste werk.
Je kan niet nagaan of elk paard dat heeft, maar ik denk wel dat er ook mensen zijn die wel verstandig omgaan met deze situatie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:58

Tjonge jonge! Paard heeft een mooie dood gekregen! Het gebeurd zelden dat een paard dood neer stort!
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en heb er maar 1 gehad die voor mijn ogen dood neerviel door een hart infarct en dat was buiten in de paddock waar ze een spurt nam om te spelen!
De dierenarts zei dat het in zijn hele loop baan pas nr 2 was!
Er gaan veel meer mensen dood aan een hart aanval dan dieren, maar hier word weer een soort van drama van gemaakt??!!
Echt weer America denk ik dan.... als het maar lezers/ kijkers trekt!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:00

Het doodgaan van paarden verbieden lijkt me lastig. :Y)
Lijkt me het meest aannemelijk dat het dier gewoon iets gehad heeft, een aorta ruptuur of iets in die richting waardoor het dier ineens er niet meer is. Kan me bijna niet voorstellen dat dat iets te maken heeft met het werk wat het dier doet. Al kan ik me ook een leuker leven voorstellen voor een paard dan in de binnenstad van NY.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:01

Een paard kan toch ook overlijden aan een hartaanval of een bloeding of zo? Hoeft niet aan de verzorging te liggen. Komt ook wel eens voor dat paarden opeens dood in de stal of wei liggen...
Triest maar niet helemaal te voorkomen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:01

Loop vaak genoeg langs de paarden op de dam, die zich in een zelfde soort situatie bevinden.
Heb nooit het idee dat ze het slecht hebben of dat ze het vervelend vinden.

Ik denk dat het allemaal wel mee valt..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:02

heb de foto bekeken en het paard ziet er verder gezond uit, niet mager mooi schoon. maar uhm op maneges rijden paarden soms ook 4 uur op dag en staan verder op stal of nog erger in stands!!!! ik weet niet wat ik erger vind!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:03

Sanet schreef:

_O- Zouden ze wel moeten doen
paarden die doodgaan, da's pas zielig voor de baasjes

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:14

heb hier wel eens een programma over gezien. Die dieren worden HEEL goed in de gaten gehouden door de RSPCA. Bij meer dan 25 gr mogen ze niet werken, bij een bepaalde luchtvochtigheid ook niet, tussen de middag moeten ze terug op stal en zelfs op voer en hoeven wordt gelet. Daarnaast stappen de dieren veel en valt het wel mee met de zwaarte van het werk. Ze staan meer lang voor de wagen.
Ik vind het een vervelend gezicht, maar heb zelf al 2 keer eerder een paard zien gaan aan een hartstilstand en geloof me het is snel, pijnloos en een stuk beter dan een heleboel andere manieren om te gaan!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:21

Ik heb ze mee gemaakt in New York zelf en heb er toen ook aardig wat foto's van gemaakt. Mij kon je in het park dumpen en ik vermaakte me we'll. Beesten kregen netjes eten en drinken, zagen er redelijk tot goed uit. Weet verder niet hoe het met de werktijden zat, maar zag sommige paarden 2 dagen achter elkaar niet.
Ze stappen alleen door het park en gaan op de heen en terug weg naar het park in een rustig drafje.

Wel een raar gezicht, dat paard zo midden op de straat, die was geen rondritje mee aan het maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:23

Een paard dat overlijdt aan een hartstilstand kan altijd gebeuren.
Het is een mooie snelle dood voor het paard.
Nu is het toevallig gebeurt bij een koetspaard hartje New York.
Kan ook bij een gewoon rijpaard gebeuren, op het moment dat hij in de wei staat, op een buitenrit of in de box.

Een dood paard is altijd een welkome kapstok voor de tegenstanders van de paardensport.
Ik zou zeggen: laat gaan en laat los....

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:29

Sanet schreef:
Lijkt me het meest aannemelijk dat het dier gewoon iets gehad heeft, een aorta ruptuur of iets in die richting waardoor het dier ineens er niet meer is. Kan me bijna niet voorstellen dat dat iets te maken heeft met het werk wat het dier doet. Al kan ik me ook een leuker leven voorstellen voor een paard dan in de binnenstad van NY.

Die paarden lopen over het algemeen niet eens zo veel door drukkere straten, de meeste wagens blijven in en rond Central Park, en alleen na een bepaald tijdstip als het verkeer is afgenomen zijn er koetsiers die tot Times Square afzakken. Ik heb eigenlijk alleen koetsiers gesproken die dat nooit deden. En ze hebben strenge regels wat betreft de uren dat ze mogen werken. Als ik me het goed herinner werken die paarden een paar maanden en staan ze daarna een paar maanden ergens op de wei. In NYC kunnen ze alleen niet buiten staan, dus wat dat betreft is het geen feest.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:40

ik ben het helemaal een met maia,

de paarden zagen er allemaal (vorig jaar augustus) netjes verzorgd uit. soms beter als paarden hier in nederland. dus daar maak ik me echt niet druk om.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:41

zodiacje schreef:
Sanet schreef:

_O- Zouden ze wel moeten doen
paarden die doodgaan, da's pas zielig voor de baasjes

Dit lijkt me nou echt een kwestie voor de Partij voor de Dieren! :7 :Y)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:01

Ik denk dat de koets-paardjes het in Spanje zwaarder hebben!

Opeens dood neervallen kan heel goed! Mijn haf is ook zo aan zijn eind gekomen. (11 jaar en verder "gezond")
Schokkend voor het baasje, maar wel de beste manier voor het paardje ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:14

tjonge jonge, die beesten krijgen echt niks van een beetje werken voor de kar hoor. Ze zijn gemaakt om te lopen. Van stilstaan gaan ze nog veel kapotter.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:23

het diertje ziet er niet vreselijk uit, zo ver te zien is op de foto. En dat een paard opeens dood omvalt kan altijd gebeuren, ook als je aan het rijden bent bijvoorbeeld. Het gebeurt ook bij mensen, maar goed. Het is ja kut voor het beestje en inderdaad even de autopsie afwachten

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:40

volgens mij is het weer stampij om niks, tuurlijk ziet het er naar uit als een paard zomaar dood neer valt, maar of die beestjes het nou slecht hebben?
Vroeger liepen de paarden ook ruim 8 uur per dag voor de ploeg!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:06

Zelf ooit eens een koetsritje gemaakt in New York, was in maart erg koud. Wij werden tijdens de rit goed ingepakt en het paard na de rit. Alle paarden die ik gezien heb zagen er goed en alert uit en mogen ook maar 1 dagdeel lopen. Vandaar dat de koetsiers meerdere paarden hebben en er echt erg zuinig op zijn.