Ruiters in Zoeterwoude moeten mest meteen opruimen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiters in Zoeterwoude moeten mest meteen opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:08

www.leidschdagblad.nl

Paardenpoep op de doorgaande wegen in het centrum van Zoeterwoude moet onmiddellijk worden verwijderd. In de overige straten, en buiten de bebouwde kom, mogen berijders en bestuurders van paardenwagens de uitwerpselen in de goot of berm schuiven.

Het CDA wil dat die regel wordt opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Nu nog moeten paardenvijgen binnen de hele bebouwde kom ’onmiddellijk worden verwijderd’. Veel berijders en bestuurders doen dit niet, waardoor doorgaande wegen in Zoeterwoude soms vol liggen met uitwerpselen. De gemeente krijgt hier regelmatig klachten over.

Een paar maanden geleden stemde het CDA nog tegen het plan van PZ-wethouder Kees den Ouden om binnen de hele bebouwde kom, opschuiven toe te staan. ,,De wethouder was boos omdat er geen meerderheid voor zijn plan was, maar hij wist van tevoren dat het CDA voor opruimen was’’, zegt fractieleider Wim Klein. ,,Wij vinden het prima als mensen een hobby hebben, maar dat moet niet voor overlast zorgen bij andere mensen.’’

Paardenvijgen opruimen op doorgaande wegen is volgens voorzitter van paardensportvereniging Jeanne d’Arc Jeroen Anink geen optie. ,,Het is hartstikke gevaarlijk om midden op de Noordbuurtseweg van je paard af te stappen om de poep op te ruimen. Er rijden daar veel auto’s, bussen en tractoren. Dat is gewoon onwerkbaar.’’ Uitwerpselen in een goot of in de berm schuiven, met je voet of een schepje, is volgens de voorzitter een betere optie.

koenborias

Re: Ruiters in Zoeterwoude moeten mest meteen opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:09

Ha, aan de ene kant best goed maar aan de andere kant, heb je daar toch wel een ruiterpaspoort voor ??

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:18

pfff, dit gaat dus echt niet werken,zoveel straatjes waar je hetnergens kan laten. en dan moet je een zakje en bezem op je rug hebben? hoe willen ze dit voormekaar krijgen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:24

Afstappen en in de berm schuiven is toch niet teveel gevraagd, ik erger me er hier ook groen en geel aan! Vooral de ruitervereniging maakt er een mooie bende van hier in het dorp. Maar opruimen? Dat wordt lastig denk ik.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:27

Uitlaatgassen is prima, maar een paar biologisch afbreekbare paarden vijgen is een enorm probleem...!!?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:34

Cayenne schreef:
Paardenvijgen opruimen op doorgaande wegen is volgens voorzitter van paardensportvereniging Jeanne d’Arc Jeroen Anink geen optie. ,,Het is hartstikke gevaarlijk om midden op de Noordbuurtseweg van je paard af te stappen om de poep op te ruimen.

Er rijden daar veel auto’s, bussen en tractoren. Dat is gewoon onwerkbaar.’’ Uitwerpselen in een goot of in de berm schuiven, met je voet of een schepje, is volgens de voorzitter een betere optie.

Eeehhh dan moet je toch ook van je paard af?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:39

Uhm lijkt me best logisch dat als je op het fietspad rijdt je het even in de berm schuift?
Een keer poepte ze in de woonwijk, dus afgestapt en het in de put geschoven.
Wel zo netjes toch?

Maar idd om nou een bezem mee te nemen...
Als het kan ruim je het op maar soms gaat het nou eenmaal moeilijk..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:53

In de putten zijn ze ook niet blij mee, dan komt het in het regenwater riool. Met mennen kun je zo'n poepzak gebruiken die je onder je kar hangt, superhandig daar reden wij 15 jaar geleden al mee.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:55

O,tja waar moet je het dan laten in de woonwijk>?
was midden voor iemands huis...
En ik heb niet standaard een poepzak aan em pony's komt hangen :=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:56

HolyPope schreef:
Uitlaatgassen is prima, maar een paar biologisch afbreekbare paarden vijgen is een enorm probleem...!!?

Jep zeker als je zoals gezegd in het centrum loopt met bv een kinderwagen of een invalide in rolstoel die de zooi dan aan zijn handen krijgt..

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

of iedereen koopt zo'n staart-poepzak.. hadden ze vroeger ook?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

Echwel schreef:
HolyPope schreef:

Jep zeker als je zoals gezegd in het centrum loopt met bv een kinderwagen of een invalide in rolstoel die de zooi dan aan zijn handen krijgt..

of astma of kortademig of...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:09

Of gewoon niet meer dwars door het centrum rijden maar de wegen er omheen gebruiken?

Ik rijd ook niet dwars door het centrum waar mijn verzorgpaarden staan, neem expres de wegen eromheen omdat ik geen overlast wil veroorzaken voor de mensen die met kinderwagens daar lopen of zoals al gezegd de mindervaliden. Kleine moeite en een groot gemak voor iedereen. :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:12

@ holypope . van een paardendrol op de weg krijg je echt geen last van je astma of kortadimigheid .
dat is onzin .

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:14

jeetje.. wat een toestand, mijn paardjes staan in stompwijk, het buurdorp van zoeterwoude.
ik snap dat paarden stront vies is maar tis idd heel moeilijk om het daadwerkelijk weg te halen.
ik zou idd ook voor "opschuiven" kiezen, dit is sneller haalbaar dan opruimen en meenemen.
dessalniettemin ga ik toch maar een poepzak in m.n zadeltasje stoppen..

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:15

Anoli schreef:
Of gewoon niet meer dwars door het centrum rijden maar de wegen er omheen gebruiken?

Ik rijd ook niet dwars door het centrum waar mijn verzorgpaarden staan, neem expres de wegen eromheen omdat ik geen overlast wil veroorzaken voor de mensen die met kinderwagens daar lopen of zoals al gezegd de mindervaliden. Kleine moeite en een groot gemak voor iedereen. :)

noordbuurtseweg is "buitenom" en er wonen ook ponys middenin het dorp..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:29

Volgens mij begrijpen jullie elkaar verkeerd en doelde holypope op de uitlaatgassen?

En niet door de bewoonde wereld rijden is ook lastig..
Mijn pony staat midden in het dorp :+
Laatst bijgewerkt door kim345 op 22-10-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:29

Ice_baby schreef:
Anoli schreef:

noordbuurtseweg is "buitenom" en er wonen ook ponys middenin het dorp..

Ok dat wist ik niet. Ja dan wordt het wat lastiger, misschien eens een buurtonderzoekje doen met de gezamelijke ruiters?
Wat vinden de bewoners er nou écht van, hoe kom je sámen tot een goede oplossing?
Er is vast wel een buurthuis in het dorp organiseer daar een ochtend/middag... en laat mensen met ideeën komen. Zet deze ideeën duidelijk en uitgebreidt in een verslag en ga ermee naar de gemeente. Op die manier bereiken de bewoners/ruiters meer dan alleen maar wat mopperen tegen elkaar en tegen de gemeente toch? :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:33

Echwel schreef:
HolyPope schreef:

hij rijd er mag ikhopen toch gewoon omheen met de rolstoel,

ligt het daar echt stampvol binnen het centrum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:21

Dus wat gaan we nu massaal onze paarden leren??????
Met hun hoefje de poep in de goot/berm te schuiven :+

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:33

Er ligt ook af en toe veel mest op de wegen in en rond Zoeterwoude. Al langere tijd wil de gemeente dat het direct opgeruimd wordt. Ik heb wel het idee dat het vaker aan de kant wordt geschoven. Voorheen zag ik het nog regelmatig midden op de stoep of het fietspad liggen.

Vanaf de stal waar ik sta moet ik wel een stukje door het dorp om via de buitenwegen bij de ruiterpaden te komen. Ik stap zelf bijna altijd af om het aan de kant te schuiven. Tenzij ik het te gevaarlijk vind vanwege druk verkeer. Ik zou het wel veel gedoe vinden om later terug te moeten rijden om het echt op te ruimen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:37

Lamar schreef:
Dus wat gaan we nu massaal onze paarden leren??????
Met hun hoefje de poep in de goot/berm te schuiven :+

Goed idee! :j :=

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:43

Gezocht in de omgeving van Zoeterwoude, een hoefsmid die een een soort sneeuw-poep-schuiver-hoefijzers bij de paarden wil onderslaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:47

Nee joh, de werkloosheid ligt toch zo hoog, laat de gemeente een poepschuiver inhuren..
Maar even serieus, hier wordt de hondenpoep ook door de gemeente opgeruimd met zo'n zuigding, wellicht is het een kleine moeite deze ook te gebruiken voor de paardenpoep?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:02

Ik vind het onzin het is een natuurlijk product want binnen poep en zuch is het verdwenen is door vogels en noem maar op.
hebben ze liever ongelukken als je van je paard af stapt ik vind dat maar niks bij tractoren ect.