Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:18

http://www.horses.nl

In de Algemene Vergadering van de FEI in Rio de Janeiro wordt volgende maand het nieuwe reglementsvoorstel behandeld over het toestaan van bloed in de paardenmond in de dressuur. Tegenstanders van de nieuwe regels zijn een petitie gestart. Zij zijn van mening dat een paard bij zichtbaar bloed altijd uitgebeld en gediskwalificeerd moet worden. De petitie is in vijf dagen tijd ongeveer 5.000 keer ondertekend.

De uitsluiting van Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival tijdens de Wereldruiterspelen in Kentucky 2010, was voor de dressuurcommissie van de FEI aanleiding om een wijziging van reglementering voor te stellen. Direct nadat Parzival werd uitgebeld bracht onderzoek door FEI veterinairen aan het licht dat het bloeden inmiddels was opgehouden en dat het paard zich even op de tong had gebeten, waardoor een minuscuul klein sneetje in de tong was ontstaan. Dit was mede de aanleiding voor de dressuurcommissie van de FEI om de huidige regel tegen het licht te houden.

Lees hier verder.

Captain

Re: Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:20

Goed dat ze een petitie opzetten, bloed kan ook komen door op de tong te bijten maar ook zeker door andere oorzaken. Belachelijk dat de FEI het toe wil staan.. Waar gaat het heen? :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:21

Ik vind eigenlijk dat het per situatie moet worden bekeken, maar dat dat moet inhouden: Bloed in de mond = uitgebeld, dan komt er een veterinair kijken, is het niets? Dan kan de proef worden opgepakt, maar is er wel iets aan de hand, dan volgt diskwalificatie, zo streef je toch naar het paardenwelzijn, zonder dat het ongelukkige effecten heeft. Maar dat staat ook in het voorstel :o
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-10-11 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:23

Gewoon nooit toestaan als je paard op zn tong bijt heb je pech

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:23

Het ging er toch om dat als de mond de volgende dag niet meer bloedde, dat je dan toch weer starten mocht? Of gaat het hier om tijdens een proef?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:24

Ik vind het wel goed, er moet wel naar gekeken worden door een vet. Dus niet automatisch uitsluiting, maar wel automatisch controle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:25

En daar gaat de dressuursport weer omlaag.... :n
Op tong bijten is bovendien vaak een uiting van spanning.... Dus ook een reden om uit te sluiten... Mijn handtekening hebben ze :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:26

franka75 schreef:

En daar gaat je plaatsing voor de OS

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:28

newt schreef:
franka75 schreef:

En daar gaat je plaatsing voor de OS

Inderdaad! Stel nu dat kentucky de OS was? Dan zou ik ook flink balen voor adelinde, omdat er uiteindelijk niets aan de hand is. Het zou dan wel zo fair zijn als ze gewoon verder mag. Alleen dat al is vrij lastig dat de meeste ruiters het in de punten wel zullen voelen.

eurodressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:35

De voorgestelde regelwijziging wordt door drie van de vier officiële FEI Dressuurclubs in de wereld afgewezen, maar toch luistert de dressage committee niet naar hen.

Zowel de International Dressage RIDERS club (IDRC), als de International Dressage Officials club (IDOC) alsook de Association of International Dressage Event Organizers (AIDEO) zijn tegen de voorgestelde regel omdat deze:

1) een slecht imago aan onze sport zullen geven (bloed wordt getolereerd)

2) ontoepasbaar is: wat als het laatste paard in de proef bloed, wordt de hele klasse opgeschort? Wat als de FEI veterinair niet in de buurt is, tegen dan is het bloed opgedroogd of verwijderd door groom/trainer? Wat is een erge beet in de tong? Hoe groot moet de wonde exact zijn om als "erg" beschouwd te worden en tot eliminatie leiden? Het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FEI veterinair, juist zoals FEI stewards, de huid vol worden gescholden door ruiters/trainers/aanhang en zo onder druk gezet te worden om geen eerlijke beslissing te nemen

3) elitair en unfair is voor de andere wedstrijdruiters. Waarom krijgen elite ruiters op een groot kampioenschap de kans om te herstarten terwijl pony ruiters, junioren, young riders, lichte tour ruiters op grote internationale kampioenschappen even veel tijd, geld en toewijding steken in hun sport en paard en zij worden wel uitgesloten.

De regel moet herzien worden want deze is gewoon totaal krom en niet in het belang van het welzijn van het paard!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:43

Als een paard bloed onder een kur, vind ik gewoon dat ná de verreden kur gekeken meot worden waardoor, is het door t bijten op de tong, of iets aan de tanden etc moeten de punten gewoon meetellen, is t door t bit word de kur niet geteld als verreden, klaar!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:44

Geef mij maar het systeem wat in de western wereld toegepast wordt.
Na de proof wordt het paard gecontroleerd op optoming en wondjes.
Is er een fout in de optoming of een wondje, diskwalificatie, dus een nul, zero score.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:45

xSlvna schreef:
Als een paard bloed onder een kur, vind ik gewoon dat ná de verreden kur gekeken meot worden waardoor, is het door t bijten op de tong, of iets aan de tanden etc moeten de punten gewoon meetellen, is t door t bit word de kur niet geteld als verreden, klaar!

Dus het risico lopen dat een er paard nog vijf minuten in zijn bek gerukt en geplukt wordt? Dacht het niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:45

Ariebren schreef:
Is er een fout in de optoming of een wondje, diskwalificatie, dus een nul, zero score.

En als de jury daar tijdens de proef bloed bespeurd mag de proef wel eerst worden uitgereden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:53

Op die afstanden tijdens de proof ziet de jury dat niet.
Zelfs de dressuur jury zit nog verder weg en achter glas.
Juist daarom is er de standaard regel in de western, proof gereden, goede punten, toch ff controle op optoming en bloed sporen.
En wanneer een paard op zijn tong bijt tijden een kur, dan is dat paard echt niet goed getraind.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:08

ik hebd e petitie enkele dagen geleden al ondetekend
bloed hoort niet in de paardensport!

bijt je paard op zijn tong: pech dan

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:53

Ariebren schreef:

Die regel is er in de dressuur ook allang. Ik ben wel blij met die nieuwe regel. De veterinair kan ook gelijk de bittencontrole doen dus staat sowieso al bij de ring.

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:54

jamiroquai schreef:
Ik vind het wel goed, er moet wel naar gekeken worden door een vet. Dus niet automatisch uitsluiting, maar wel automatisch controle!

volledig mee eens

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:13

Geweldig. Ik zie de commotie al voor me als Totilas met bloederig schuimende mond op de Olympische Spelen in beeld verschijnt op tv bij huishoudens over de hele wereld...

Daar verbleekt de ophef over zijn transfer naar Duitsland bij vrees ik.... En dan maakt het niet meer uit of het een ongelukkig, onschuldig sneetje is ten gevolge van op de tong bijten hoor.

Wat is het nut van dressuur een slechte naam geven?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:19

Dit is toch helemaal geen discussie? Bloed is zooooooooo fout! _-:(

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:23

Ik ben van mening dat bloed in de mond gewoon uitsluiting is. Wat de reden voor het bloed ook mag zijn. Jammer dat de FEI het nu gaat veranderen. Ik snap dat de situatie van Adelinde verre van ideaal was, maar een paard bijt ook niet zomaar op zijn tong. Bloed is bloed en ik vind dan dat de combinatie uitgesloten moet worden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:54

Sorry hoor, maar dit is dikke bulsh*t! In de 11 jaar dat ik paardrij heb ik het nog nooit meegemaakt dat een paard op zn tong gebeten heeft. Ik vind het maar goed dat de combinatie eruit ligt als er bloedin de mond van het paard zit, en dat moet zeker niet veranderen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:21

Miekemuis_ schreef:
Sorry hoor, maar dit is dikke bulsh*t! In de 11 jaar dat ik paardrij heb ik het nog nooit meegemaakt dat een paard op zn tong gebeten heeft. Ik vind het maar goed dat de combinatie eruit ligt als er bloedin de mond van het paard zit, en dat moet zeker niet veranderen!

Dat jij het niet gezien hebt wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Zag laatst een paard met bloed in de mond de springring uitkomen; ook op de tong gebeten. Paard liep op een simpele hackemore en had dus niet eens een bit in.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 05:18

Paarden die niet bereden worden, heb ik nog nooit zien bloeden! ;)
Bloed = exit! Als het aan mij ligt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 06:46

sflj schreef:
Paarden die niet bereden worden, heb ik nog nooit zien bloeden! ;)
Bloed = exit! Als het aan mij ligt.

Niet? Tja, dan is dat de oplossing: Gewoon alleen maar paard kijken ipv paard rijden. Dat is wel waar de partij voor de dieren zich sterk voor maakt.