Britse paardenwereld boos door verkoop van "onveilig paard"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse paardenwereld boos door verkoop van "onveilig paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:08

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk / http://www.dailymail.co.uk

Advertenties waarin een paard werd aangeprezen als 100% verkeersmak en verkeersveilig, hebben voor grote oproer gezorgd in Engeland omdat het dier in kwestie betrokken is geweest bij een fataal ongeluk.

De zevenenvijftig jaar oude Carole Bullett stierf eind juni van dit jaar in Suffolk nadat het paard, in eigendom van Duncan Drye die hem een jaar geleden van de slacht wist te redden, tijdens een festival rechtstreeks het publiek in rende. Het paard (een Breton, een van de zwaardere rassen) werd tijdens het festival ingezet als koetspaard om rondjes met kinderen te rijden. Terwijl het dier even stilstond en werd vastgehouden, schrok het ergens van en was vervolgens niet meer te houden en galoppeerde op volle snelheid dwars door de aanwezige markt. Verschillende mensen kwamen vol in botsing met de combinatie. Pas na een ruime kilometer kwam hij tot stilstand omdat hekken in de weg stonden. Gelukkig zaten er op het moment van het ongeluk geen kinderen in de koets.

Carole Bullett stierf in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Acht andere mensen raakten (zwaar)gewond en moesten naar het ziekenhuis. Op dit moment is het ongeval nog steeds in onderzoek.

In de advertentie, die op verschillende grote Britse paardenwebsites verscheen, werd de vier jaar oude ruin Urasio aangeprezen als "100 procent veilig onder alle omstandigheden, ontzettend relaxed, geweldig met zwaar verkeer en zal nooit en te nimmer ergens voor schrikken". Tevens stond er in de advertentie dat het paard was onderzocht door het Britse "Health & Safety Executive" (HSE, Britse gezondheid en veiligheidsdienst) en veilig was verklaard. Dit bleek bij navraag niet te kloppen.

Nadat een aantal mensen op Britse fora het paard herkenden en de eigenaar op het bedrog wezen, werd de advertentie verwijderd. Een woordvoerder en inspecteur van HSE liet weten dat het onderzoek nog steeds in volle gang is en het paard tot die tijd absoluut niet als veilig mag worden bestempeld: "Het is absoluut niet waar dat wij het paard veilig hebben verklaard. Het is de verantwoordelijkheid van iedere paardeneigenaar om te weten of een paard geschikt is voor een bepaald doeleinde en om veilig om te gaan met het dier."

Het paard was voor het ongeluk bekend als "Lucas". De eigenaar veranderde voor de verkoop de naam van het paard. Na het ongeluk bracht de eigenaar het paard naar handelaar Teza Englefield, die het paard namens de eigenaar onder de naam Urasio aanbood op websites en hem als 100% veilig en verkeersmak beschreef. Englefield wilde niet reageren op de pers, maar liet weten dat het paard niet meer te koop staat. Ze heeft het dier teruggebracht naar de eigenaar en laten weten dat ze het niet meer zal aanbieden tot het onderzoek is afgerond.

Volgens eigenaar Drye is het paard inmiddels alsnog verkocht en is de identiteit van de nieuwe eigenaar onbekend.
Het onderzoek zal gewoon doorgaan. Wanneer de uitslag volgt is nog niet bekend.

Klik hier voor een foto van Lucas (het rechterpaard.)

opisop_shop

Re: Britse paardenwereld boos door verkoop van onveilig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:14

jeetje, dat je als verkoper zo'n risico wil nemen, willens en wetens!

De vrouw die destijds is omgekomen, was dat iemand uit het publiek?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:14

Vervelende situatie zeg..
Maar aan de andere kant, je kunt een paard toch nooit 100% veilig bestempelen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:14

Ja, dat was iemand uit het publiek.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:20

Wat akelig zeg.. Vind het verhaal wel 2 kanten hebben.. De verkoper heeft wel 'lef' om het paard voor 100% mak te verkopen, maar aan de andere kant moeten de kopers toch ook slimmer geweest zijn. Geen enkel paard is 100% betrouwbaar, vooral om er dan zomaar blindelings vanuit te gaan dat het paard werkelijk niks zal doen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:20

klopt sowieso, hoewel je wel kunt vertellen dat een paard bomproof is, kan er altijd wat gebeuren. Maar een paard wat een fataal ongeval heeft veroorzaakt KUN je gewoon niets als bomproof verkopen, dat heeft paard in kwestie immers al bewezen ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:23

heftig zeg,triest dat mensen zoiets erbij zetten dat het paard bomproof is.
sterkte voor iedereen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:23

Een paard veilig verklaard? Blijkbaar is het dier al eerder braaf genoeg ingeschat om met kindjes en een koets op een markt rond te rijden. Dat er toen iemand overleden is en meerdere mensen gewond zijn geraakt is natuurlijk heel erg, maar dat hoeft imo niet meteen te betekenen dat het een levensgevaarlijk dier is. Soms worden hele brave paarden heel 'onveilig' in de verkeerde handen of door een bepaalde situatie. Ons oude paard is ook superbraaf, kon ik als 9-jarige alleen op naar buiten, onderdoor kruipen, als kind op dat grote paard zonder zadel en met een halstertje langs een drukke 80-weg. Maar ook die is ook ooit een keer flink op hol geslagen met mij erop, stopte pas toen we op de verharde weg uitkwamen, maar daarvoor en daarna nooit een pas verkeerd gezet. Garanties geven en een paard 'veilig verklaren' kan nooit.
Blijft natuurlijk dat zo'n advertentie zetten niet verantwoord en eerlijk is als je de voorgeschiedenis kent.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:27

Akelig verhaal, maar vind t ook naar voor het paard.
Dat dier wordt als 100% mak bestempeld, veroorzaakt een ongeluk (kan het dier niets aan doen) en wordt dan maar weer onder een andere naam doorverkocht. En zo blijft het misschien wel doorgaan, t is nog zo'n jong dier!

Miepie77

Re: Britse paardenwereld boos door verkoop van "onveilig paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:19

naar allemaal, maar een paard is toch ook gewoon een vluchtdier, hoe braaf ook, hij kan altijd schrikken, 100% bestaat niet, t is geen robot

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:21

Jeetje wat erg zeg !!

Zeker voor dat arme paard !! Nog zo jong ..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:21

je zal het maar op je geweten hebben, voor een paar rotcenten..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:23

Fleurtje100 schreef:
Een paard veilig verklaard? Blijkbaar is het dier al eerder braaf genoeg ingeschat om met kindjes en een koets op een markt rond te rijden. Dat er toen iemand overleden is en meerdere mensen gewond zijn geraakt is natuurlijk heel erg, maar dat hoeft imo niet meteen te betekenen dat het een levensgevaarlijk dier is. Soms worden hele brave paarden heel 'onveilig' in de verkeerde handen of door een bepaalde situatie. Ons oude paard is ook superbraaf, kon ik als 9-jarige alleen op naar buiten, onderdoor kruipen, als kind op dat grote paard zonder zadel en met een halstertje langs een drukke 80-weg. Maar ook die is ook ooit een keer flink op hol geslagen met mij erop, stopte pas toen we op de verharde weg uitkwamen, maar daarvoor en daarna nooit een pas verkeerd gezet. Garanties geven en een paard 'veilig verklaren' kan nooit.
Blijft natuurlijk dat zo'n advertentie zetten niet verantwoord en eerlijk is als je de voorgeschiedenis kent.

Wilde eigenlijk precies hetzelfde zeggen. Je verwoordt het precies zoals het in mijn hoofd zit.
Het is verdrietig dat er iemand is overleden, maar het was een bang paard. Dat kan gewoon gebeuren. Het blijft een dier.
Daar is geen garantie op te geven.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:26

Dit dier is zeker een machine? Iedereen weet toch dat een paard een vluchtdier is, zelfs de makste schrikken wel eens....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:27

ik denk dat het eerste 100% veilige paard nog geboren moet worden....volgens mij blijven het dieren en die kunnen schrikken.
En dan is de schade in dit geval aanzienlijk omdat het een trekpaard betreft.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:28

spicegirl schreef:
je zal het maar op je geweten hebben, voor een paar rotcenten..

is ookwel naief als je denkt dat het een machine is die altijd braaf blijft

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:41

geerke schreef:
ik denk dat het eerste 100% veilige paard nog geboren moet worden....volgens mij blijven het dieren en die kunnen schrikken.

Heb d'r eentje gevonden hoor.
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:43

Anne_GTI schreef:
geerke schreef:

Heb d'r eentje gevonden hoor.
Afbeelding

Daar ben ik vroeger anders wel vanaf gedonderd >;)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:43

Nou, dat zouden de engelsen als paardminded nation toch moeten weten. Een paard kan altijd schrikken. Als hij dat niet doen is hij doof en blind .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:55

gootje12 schreef:
Een paard kan altijd schrikken. Als hij dat niet doen is hij doof en blind .

Zelf dan kan ie schrikken! Als je m kietelt. :j

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:56

haha, ja dat kan ook nog. Had ik niet aan gedacht !!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:56

Wanneer een paard bomproof is, is of het paard blind èn doof of het is geen paard..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:59

Maaaaaaaaaaar dan nog moeten ze het paard niet als allerbraafst en schrikt nergens van portretteren.
Alleen ja, dat zijn handelaren toch! Het gebeurt zo veel... Nu komt het een keer uit...

Iedereen maakt zn advertentie mooier dan dat het paard is.
Deze mevrouw is daar gewoon erg goed in.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:59

Aieshja schreef:
Wanneer een paard bomproof is, is of het paard blind èn doof of het is geen paard..

Nou :P De hangjeugd hier heeft toendertijd weleens strijkers/rotjes naar mijn paard gegooid (maakt imo net zoveel lawaai als een bom :+ ) maar hij gaf geen krimp terwijl het bijna letterlijk tussen z'n benen ontplofte. Ik kreeg bijna een hartverzakking maar meneer liep rustig verder (en nee, hij was niet doof en ook niet blind :D )
Maar daarmee wil ik niet zeggen dat ie 100% veilig was. Hij is zich weleens te pletter geschrokken van zo'n bananen-ligfiets.
Echt bomproof bestaat gewoon niet, zeker niet bij dieren.

een paard moedwillig als "veilig" afschilderen terwijl een onderzoek niet is afgerond en je weet dat er een ongeluk is gebeurd, vind ik wel te ver gaan. Dan neem je je verantwoording ook niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:08

mee eens inderdaad, dan neem je gewoon onnodig risico. Je zult het maar op je geweten hebben dat het paard vervolgens schrikt en er gebeurd weer wat :7