Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Verto schreef:Vooralsnog is het meer zwiepen dan echt slaan en een renzweep komt minder hard aan dan een dressuurzweep of een springzweep for that matter. Het gemiddelde dressuur- of springpaard krijgt meer klappen te verduren, al dan niet op wedstrijd.Inderdaad heel goed deze maatregel. Hoewel ik liever dat achterlijke gemep helemaal niet zou zien.... Mijn hemel wat kunnen sommige jockeys zichzelf botvieren op hun paard.
DiamondHorse schreef:Hmm... Nou als je vroeger op Duindigt na een race naar de stallen liep, geloof ik niet dat de opgezette striemen die je bij verschillende paarden op hun flanken zag, van het in de luchtwapperen met het zweepje kwam!! Maargoed, er is een begin!! En ja, er zijn ook zat gefrustreerde dressuur/spring en recreatie ruiters die ook dagelijks door hun eigen onkunde het zweepje op hun paard "los laten", onder de noemer dat het paard hun die dag echt vreselijk in de maling nam!!
Mindfields schreef:Eeuwig vergelijken hoeft inderdaad ook niet, maar je moet alles wel in het juiste perspectief plaatsen imo. Beweren dat de rensport zoooo zielig is omdat die paarden eens in de paar weken/maanden zes of zeven keer de zweep over hun billetjes getrokken krijgen (waarvoor de jockeys gestraft worden) en omdat die dieren topsportprestaties moeten leveren terwijl je wel vooraan zit als Anky van Grunsven en Jeroen Dubbeldam hun rondjes rijden, is in mijn ogen gewoonweg krom.Ik ken dressuuramazones die hun paard elke dag weer, per lange zijde minstens 5 keer echt hard slaan. Dus ook daar zouden ze veel meer op moeten controleren, maargoed nu gaan we weer vergelijken, het is goed dat ze er in de rensport iets aan doen!