Olympische vlam wakkert weer aan bij Anky van Grunsven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Olympische vlam wakkert weer aan bij Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 14:36

http://www.telegraaf.nl / http://www.anky.nl

Het heeft misschien met leeftijd te maken, maar tegenwoordig beleef ik de dressuursport anders dan een paar jaar terug. Ik heb mijn paarden altijd erg belangrijk gevonden en het heeft ze nooit aan iets ontbroken, maar uiteindelijk draaide het wel om prestaties.

Zo was het bijvoorbeeld gebruikelijk een seizoensplanning te maken van wedstrijden, waarbij ik wist wanneer ik wilde pieken. Dat idee heb ik de laatste tijd losgelaten. Het klinkt wellicht vreemd voor mensen, die niets van paarden weten, maar tegenwoordig laat ik me alleen nog leiden door de signalen die ik van de paarden krijg.

Hoe dat in zijn werk gaat? Simpel. Je hoeft geen expert te zijn om te zien of een paard iets wil doen of niet. Of ze energie krijgen of dat het ze juist afgemat raken. Mijn toppaard Salinero liep in de lente van 2010 een blessure op rond de wervels bij de schoft. Ik heb hem daarin volledig de tijd gegeven om te herstellen. Ik ben hem wel rustig blijven rijden. Dat is belangrijk voor een dier dat op zo’n hoog niveau actief is geweest. Langzamerhand kreeg hij er steeds meer zin in. Hij werd ook alsmaar sterker.
Halverwege dit jaar reden we zelfs weer eens een nationale wedstrijd. Gewoon omdat het leuk was. Ik zag Salinero genieten. Maar het Europese kampioenschap in Rotterdam afgelopen zomer? Nee, ik had geen moment spijt dat we dat hebben laten schieten. Het zou oneerlijk naar Salinero toe zijn geweest om weer van alles van hem te eisen.

Dus beperkten we ons vooral tot leuke zaken. Zo heb ik hem thuis heel veel galoptraining gegeven. Lekker buiten rennen, meer niet; ondertussen werd hij fitter en fitter. En ik? Ik reed voor mijn plezier een wedstrijd in het Zweedse Falsterbö en werd met mijn neus op de feiten gedrukt.
De eerste dag pakte hij zo fel aan tijdens de uitgestrekte draf, dat ik tegen fouten aanliep. Ik zat te slapen. De tweede dag wilde ik het per se beter doen, maar toen zat ik met mijn timing verkeerd. Wedstrijdritme is ook voor mij dus onontbeerlijk.

Omdat ik nog steeds het gevoel had, dat ik de ’nieuwe’ Salinero nog steeds niet aan het publiek had getoond, zijn we onlangs naar het Duitse Donaueschingen afgereisd. Ditmaal vielen alle puzzelstukjes veel beter in elkaar en in zowel de Grand Prix als de Spècial eindigden we als tweede met 75 en 78 procent scores. Salinero mag dan 16 zijn, hij loopt als vijf jaar geleden, op zijn hoogtepunt.
Ik steeg af en de een na de ander riep gelijk ’nu naar Londen!’. Ook Sjef ziet een eventueel nieuw olympisch verhaal zitten. Eerlijk gezegd, ik dus niet. Ook al is Salinero superfit en heeft hij er zin in, ik vind dat hij zich bewezen heeft met onder meer twee olympische titels en een wereldkampioenschap. Aan de andere kant, als teamlid van de olympische equipe zou het natuurlijk fantastisch zijn als hij zijn waarde nogmaals kan bewijzen.

Als het aan mij ligt, zet ik echter in op IPS Upido. Dit veel jongere paard heeft onze manier van trainen echt te pakken. Maar eerlijk is eerlijk, door het gebeuren van de laatste weken is er een vlammetje aangewakkerd. Ineens vraag ik me toch af of Salinero het nog één keer zou kunnen.

Ik hou me in ieder geval vast aan mijn huidige werkwijze: Salinero moet aangeven dat hij het ziet zitten en dat hij er zin in heeft.
Misschien dan toch nog een keertje?

Anky van Grunsven.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:43

Hij is de titelverdediger dus hoort er eigenlijk bij te zijn :D

Janine1990

Re: Olympische vlam wakkert weer aan bij Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:46

Dan had Bonfire er in 2004 ook bij moeten zijn :')

Ik denk dat Salinero zéker een hele goede waarde kan zijn voor het team, maar of hij individueel nog mee komt??? Ik zou het er niet op durven wagen!
Als hij afscheid neemt met zilver, ik noem maar wat, dan is dat geheel niet verdiend. Het is verdienstelijk, maar zo'n paard verdient een ander afscheid.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:49

Vind ik ook, Janine. Bij een andere combinatie zou je zeggen "wauw, zilver, wat goed". Terwijl het dan natuurlijk nog een prestatie van formaat is, maar ik denk dat iedereen zich liever "gouden Salinero" herinnert.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:49

:D

Kan Salinero misschien stiekem toch nog beter?
Het olympische vlammetje... wat een mooi begrip is dat.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:04

Zeer mooi gesproken stukje tekst.
De tijd zal ons leren wat er in de toekomst komen gaat.

Ben stieken wel heel erg benieuwd naar IPS Upido :j

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:07

Ik vind het een heel mooi geschreven stuk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:19

Ik vind het gewoon goed dat ze de mogelijkheid nu niet meer helemaal uitsluit, en dan zien we wel wat het wordt. Maar of het nu met Upido of met Salinero is, Anky is eigenlijk niet weg te denken uit het Nederlandse team!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:20

Heerlijk stukje, lekker paard-op-de-1e-plaats!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:24

Ik denk dat het Salinero tijdperk toch wel een beetje geweest is. Nee, i zou hem niet meer meenemen naar de spelen. Ik ben trouwens wel érg benieuwd naar Upido!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:33

Ik vind het ook een super stukje, en idd als het paard het nog leuk vind waarom niet? Denk ook niet dat ze goud gaat winnen dus dat is een keuze die ze zelf moet maken. Ik denk wel dat je zo'n paard meer plezier doet om mee te nemen dan thuis te laten zo lang hij er nog schik aan heeft en gezond is. Voor het nederlandse team denk ik ook dat het wel goed is. Ben ook erg benieuwd naar Upido..

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:37

Ik zég doen, super goed voor het nederlandse team!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:45

Salinero heeft zoveel gewonnen, ik zou het spijtig vinden dat hij afscheid zou nemen van de sport zonder op de podium te staan. En als we de huidige paarden zien, zal hij denk ik wel moeilijk hebben om hoog genoeg te presteren :(

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:51

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:35

Is er al iets van bekend wanneer ze Upido op wedstrijden laat zien?????

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:39

horseyfries schreef:
Ik vind het gewoon goed dat ze de mogelijkheid nu niet meer helemaal uitsluit, en dan zien we wel wat het wordt. Maar of het nu met Upido of met Salinero is, Anky is eigenlijk niet weg te denken uit het Nederlandse team!

Hier ga ik in mee. Het zou mooi zijn als Sali nog een keer kan knallen, maar ik denk dat Anky meer dan ervaren en eerlijk genoeg is om in te schatten of hij het kan/wil of niet. Ook ik ben heel benieuwd hoe Upido het doet en hoop stiekem deze nieuwe combi in Londen te zien :j

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:44

Wat een fijn stuk van Anky :)
En ik denk dat Salinero niet echt mee kan doen meer voor de individuele medailles (vooral goud dan) maar toch zouden hij en Anky zeker een goede prestatie neer kunnen zetten als ze zo blijven zoals nu!

Ben super benieuwd ook naar Upido!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:09

Ik vind het weer een heel leuk stuk van Anky, en heel terecht en eerlijk tegenover Salinero!
Zij rijd hem, en zij kan met Salinero de beslissing maken of het goed voelt of niet. Ik zou het leuk vinden als Upido aan de start komt in londen, maar ik zou het ook heel gaaf vinden als ze het met Salinero nog een keer probeert, ze geeft zelf aan dat hij nu weer op zn hoogtepunt zit, wie weet wat hij nog in zich heeft?

Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat! :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:18

wat een enorm leuk stuk weer van anky niet aan haarzelf denkend maar gewoon aan het paard.
ben benieuwd wie ze mee gaat nemen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:20

ze houd ons wel in spanning zeg. Echt een heerlijk artiekel om te lezen.. ben echt benieuwd hoe ze met upido gaat uitpakken!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:23

Anky, als je dit leest: go for it :-)! Sali mag nog schitteren!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:43

Misschien denk ik wel heel wat slechts maar volgens mij is die Upido allang via de achterdeur verdwenen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:08

Niet echt belangrijk, maar ik dacht dat Salinero 17 jaar oud is. Verkeerd overgetypt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:14

Salinero was ooit een vrij los paard en nu?? :n
Triest om hem op deze manier te zien lopen, hij kan het nog best
maar zijn spieren niet..althans niet op deze manier
En niemand die het blijkbaar ziet...
http://www.youtube.com/watch?v=gzxsuOtcUgY

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:29

Ach, wat je ziet volgens mij is dat ie zijn rug vasthoudt. Hij is daardoor ook erg druk met zijn staart. Ze was toen net weer met hem begonnen, dus spanning is dan niet vreemd.