"Zure nasmaak" na uitsluiting wegens "onjuist harnachement"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Zure nasmaak" na uitsluiting wegens "onjuist harnachement"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:43

http://www.dehoefslag.nl

Na hun val in Varsseveld gaf Annemiek Wieken de zevenjarige Zara Slottie ( v. Roven xx) in Ströhen een fijn rondje voor het vertrouwen. De combinatie is in voorbereiding op het WK voor jonge paarden in Le Lion d’Angers. In de sterk bezette Duitse CIC1* finishte Wieken net buiten de prijzen op een 27ste plaats. Ingrid Klimke zette haar zegereeks voort. Ze won met de zesjarige Trakehner Glenn Grant (v. Buddenbrock). Met de zevenjarige Hale Bob (v. Helikon xx) werd Klimke tevens vierde. De CCI1* werd beheerst door Wiebke Byl. De Duitse Young Rider bezette zowel de eerste als tweede plaats.

De wedstrijd in Ströhen had voor enkele Nederlanders een zure nasmaak. Gert Boonzaaijer en Annemarie van Merkestijn werden uitgesloten vanwege een ‘onjuist harnachement’. Van Merkestijn: ‘Gert kreeg na dressuur bittencontrole en werd uitgesloten. Ik was met Balu aan het losrijden voor de cross toen een fanatieke official kwam controleren. Ik heb nog wel gecrost, maar na afloop ging de heibel verder. Ze gingen zo tekeer, dat ik mijn andere paard niet meer heb gestart. Het was een normale ophaaltrens waarmee ik vaker heb gereden. Ook anderen rijden met dit bit, dus ik snap niet waarom er zo’n ophef over was. Jammer, want de cross was mooi.’

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:47

Maar mocht dat bit nou wel of niet? Wie zat er nou fout?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:49

Wat ik eruit begrijp is dat het niet mag. maar er zijn meer ruiters die er mee rijden :). Dus het mag niet maar zij doen dat ooooooooooooook |(
Laatst bijgewerkt door vencedor op 11-10-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:51

Ja zo'n idee heb ik ook na het lezen van dit stukje: Ja officieel mag er niet met dat bit gestart worden, maar de rest doet dat oooook en die mogen het wel, en ikkuh niet ^)

Tja, k*t voor je.. mag aanemen dat je weet welke bitten er wel en niet toegestaan zijn?
Dan heb je je daar ook maar aan te houden...

En als er wel met dat bit gestart mag worden, dan zit de official fout en heeft die z'n excuses aan te bieden lijkt me.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:53

Toch jammer dat mensen die op dit niveau rijden blijkbaar de regelementen niet kennen. Verwijzen naar "die deed het ook" is kleuterklasmentaliteit.

MelanieB

Re: "Zure nasmaak" na uitsluiting wegens "onjuist harnachement"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:57

Ophaaltrens is toch gewoon toegestaan? :? Volgens mij zelfs in de lagere klasses... maar eens ff opzoeken, weet zelf ook niet zeker.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:58

Als je volgens de reglementen niet met dat bit mag rijden, snap ik niet waar de ophef over gaat: ze zat dan gewoon fout. En prima dat die "fanatieke official" dan gewoon doorzet, dat is z'n werk.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-10-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:58

Er is ook amper ophef Elanor. Lees de titel: Zure NAsmaak..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:03

Ik vind zeggen dat je een "zure nasmaak" hebt wegens een "fanatieke official" terwijl ze kennelijk zelf fout zaten, ophef maken.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-10-11 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:06

Kan me voorstellen dat het niet lekker zit. Trek dan een lijn...want "zij mogen wel, en ik mag dat niet en dat is niet eerlijk..." is niet kinderachtig. Gelijke monnikken, gelijke kappen. Diskwalificeer dan iedereen die met een dergelijk bit rijdt. En zorg er dan voor dat het bij elke wedstrijd wordt doorgevoerd.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:10

Dat zal ook wel gebeuren Cassidy, op het moment dat de rest ook gecontroleerd wordt. Maar ik ga er van uit dat dit in principe steeksproefgewijs gebeurt, en nu had zij toevallig pech. Moet je je maar aan de regels houden hoor!
"zij mogen wel, en ik mag niet" is hier niet aan de orde: ze mogen allemaal niet, maar de één is er wel op gepakt en de ander niet. Tsja, dat niet alle dronken chauffeurs een bekeuring krijgen betekent niet dat het niet eerlijk is als jij daar wel voor op de bon geslingerd wordt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:10

Maar, is het bij de rest wel gezien? Of heeft alleen hij/zij gezien dat de mederuiters ermee reden? Als een official iets niet ziet en er niet op gewezen wordt, kan 'ie dat ook moeilijk ruiken he.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:14

Ik heb niet kunnen vinden dat het bit niet mag, maar kan zijn dat ik niet goed gekeken heb.
Als de official niet één lijn heeft gehouden moet daar zeker over gesproken worden.

Misschien had ze beter s&t kunnen gebruiken :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:21

Ach het gebeurt wel vaker en als het regelement van de KNHS afwijkt met die van de FEI dan snap ik best dat er verwarring kan ontstaan.

Wat betreft de opmerking dat ze iedereen moeten aaspreken, daar ben ik het wel me eens. Hier is op een wedstrijd ook een internationale 3* ruiter aangesproken omdat hij met wieltjes reed en dat mag niet bij de sgw. Deze jury sprak alle ruiters hier op aan en maakte geen onderscheid en zo hoort het ook. De ruiter in kwestie was niet heel blij dat zijn sporen af moesten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:46

kamsel schreef:
Misschien had ze beter s&t kunnen gebruiken :P

>;) Kinderachtig hoor.

En idd eens met Roos, ze horen gewoon iedereen te controleren, al helemaal op hoger niveau.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:49

Ik sprak op een ponywedstrijd een kind aan met een niet- toegestaan bit. Je bent er gewoon 2 dagen regelen aan kwijt en ik durf te wedden dat die er zondag weer inhangt hoor....

Ik ben blij met officials die de reglementen handhaven.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:59

een 'gewone' ophaaltrens is op FEI wedstrijden toegestaan. Ik weet niet hoe het bij eventing zit, maar bij het springen is vanaf Z en dus ook op FEI wedstrijden alle soorten bitten toegestaan, mits het geen mishandeling veroorzaakt. Het komt er in de praktijk dus op neer, dat het bit niks mag beschadigen.
Ik dacht dat voor de eventing wel hetzelfde geldde.

Als zo'n jury dan van mening is dat zo'n bit niet is toegestaan, dan moet hij dat ook bij alle combinaties aanhouden, anders krijg je idd oneerlijke sport. Maar het aller belangrijkste is dat hij z'n reglementen goed kent.

Waarom ze haar 2e paard dan niet startte is mij niet helemaal duidelijk. Internationaal rijden is prijzig genoeg, ik zou me niet door zo'n conflict uit het veld laten slaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:06

Bij de KNHS is er wel een verschil tussen springen/dressuur en eventing ( zie sporen met wieltjes), maar internationaal weet ik het niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:00

maar een normale ophaaltrens mag zeker vanaf het Z-sgw waarin de FEI reglementen tellen. Heb er nl eens navraag naar gedaan toen ik zelf sgw reed.
Ik ben dus benieuwd op grond waarvan zij eigenlijk gediskwalificeerd is...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:04

Typisch verhaal dat van 1 kant komt...
Ben wel benieuwd naar het verhaal van de official.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:44

Idd een normale ophaaltrens mag wel vanaf de klasse Z. Vanaf de klasse Z gelden de FEI reglementen, dus wat de reden voor uitsluiting is vraag ik me ook af.
Annemarie is heel ervaren in deze sport en gaat bijna ieder weekend naar een internationale wedstrijd, dus waar deze onduidelijkheid met de official vandaan komt blijft voor mij een vraagteken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:46

MelanieB schreef:
ze horen gewoon iedereen te controleren, al helemaal op hoger niveau.

Pardon :?
Ze horen paardenliefhebbers helemaal niet te moeten controleren en wel het minste op hoger niveau. :)*

Die steekproef hoort een :oo op te roepen.
Het is ronduit beschamend dat controle moet.
Een bewijs voor het fundamenteel onder druk staan van paardenwelzijn in deze mensensport met paard als sportmiddel.

Als ze iedereen horen te controleren, al helemaal op hoger niveau, dan is een algemeen verbod hoog tijd :( -:(-

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:07

Toch wel toevallig een steekproef en er zitten direct 2 Nederlanders bij.
Ik ken Annemarie redelijk goed en zoals jullie haar reactie in het kinderachtige trekken, nou zo is ze dus helemaal niet. Ze is erg straight en recht door zee.
Volgens een aantal eventing ruiters die ik vandaag toevallig heb gevraagd was het bit niet onregelementair en was de official dus niet goed geinformeerd

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:10

Huertecilla schreef:
MelanieB schreef:

Ze horen paardenliefhebbers helemaal niet te moeten controleren en wel het minste op hoger niveau. :)*

Een bewijs voor het fundamenteel onder druk staan van paardenwelzijn in deze mensensport met paard als sportmiddel.

Als ze iedereen horen te controleren, al helemaal op hoger niveau, dan is een algemeen verbod hoog tijd :( -:(-

Tuurlijk, ben ik ook zeker met je eens, het hoort niet eens te hoeven idd. Maar het blijkt dus van wel, omdat het toch vaker/te vaak gebeurt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:27

Huertecilla schreef:
MelanieB schreef:

Blijkt dus dat de official fout zat en niet de ruiter. Volgende keer maar regelementen mee zodat je die onder de neus kan wrijven. In het Z/ FEI 1* mag je met ophaaltrens rijden.