Staatsbosbeheer reageert op ontbinding pachtovereenkomst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staatsbosbeheer reageert op ontbinding pachtovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 05:53

http://www.refdag.nl

„Het gebeurt eigenlijk nooit dat we aan de rechter moeten vragen om een pachtovereenkomst te ontbinden en dat je daardoor samen voor de rechter staat”, zegt Joke Bijl, woordvoerder van Staatsbosbeheer, over de zaak van de IJslandse paarden op boswachterij Groeneveld in Baarn.

Waarom mogen die paarden daar niet lopen?

„Staatsbosbeheer en de heer Evers hebben afspraken gemaakt in een pachtovereenkomst. De afspraak is dat er een kleinschalige vorm van landbouw mag zijn. Ook het bestemmingsplan van de gemeente Baarn geeft dat aan. Maar meneer Evers heeft sinds vijf jaar een paardenpension. Dat is in strijd met de pachtovereenkomst en het bestemmingsplan. Zijn paarden zijn recreatiepaarden en worden voor niet-agrarische doeleinden gehouden. De paarden zijn overigens niet van hem, maar van ruim dertig verschillende eigenaren.”

Hij heeft het paardenpension toch overgenomen van zijn buurman Meijers?

„Die buurman zat helemaal vooraan in het drukkere deel van het landgoed. Mensen hoefden niet het hele landgoed over om bij hun paarden te komen. Het waren ook veel minder paarden dan het aantal dat Evers nu heeft. Bovendien was de buurman op het laatst heel erg ziek. Daarom is er niet meer over doorgepraat. Evers heeft het pension overgenomen, maar hij zit op een heel andere plek in de boswachterij. Zijn boerderij bevindt zich achter in de boswachterij. We proberen al vijf jaar tot een schikking te komen en we kijken naar andere opties, maar hij hecht heel sterk aan die plek en daar kan gewoon niet wat hij daar nu wil.”

Waarom kan dat niet?

„Vanwege de bestemming en de drukte die het geeft op het landgoed, waar je al zo veel recreanten hebt. Het is de ondervinding dat paardeneigenaren twee keer per dag heen en weer gaan om hun paard te verzorgen en te berijden. Dat geeft veel verkeer waarvan wij zeggen dat het helemaal niet past.”

Is dat verkeer op video 
vastgelegd?

„Het is niet de bedoeling dat wij moeten bewijzen dat de IJslandse paarden overlast geven.”

De landwinkel van Hoeve Ravenstein halverwege de Ravensteinselaan geeft toch veel meer drukte dan IJslanders die weinig verzorging vragen?

„De ontwikkelingen rond de nog niet zo lang geleden geopende landwinkel wordt door Staatsbosbeheer heel goed in de gaten gehouden. Op basis van ervaringen zullen we met de exploitant om de tafel gaan om de eerste ervaringen samen te evalueren.”

Gold voor buurman Meijers ook het bestemmingsplan?

„Ja, voor hem gold uiteraard ook het bestemmingsplan.Voor die plek werd oogluikend toegestaan dat hij enkele recreatiepaarden van andere eigenaren hield. Hij zat nu eenmaal vooraan op het landgoed en bovendien was de grootte anders. En alle partijen wisten ook van de achtergrond en de tijdelijkheid.”

Dus eigenlijk is Staatsbos­beheer laks geweest met buurman Meijers?

„Omdat die buurman tegen zijn pensioen aan zat en ook nog eens ernstig ziek werd, heeft Staatsbosbeheer destijds uit menslievendheid gedoogd dat hij een aantal niet van hemzelf zijnde paarden in de wei liet lopen. Daarbij heeft Staatsbosbeheer te kennen gegeven dat het bij pensioen en vertrek als pachter ook afgelopen was met die paarden.”

Verwant artikel:

[VN] Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 06:21

Staatsbosbeheer? Staatsbosmaffia zul je bedoelen. Die mensen zijn echt wereldkampioen slappe verhaaltjes ophangen.

texelse

Re: Staatsbosbeheer reageert op ontbinding pachtovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 06:29

nog heel even dan dan is 3/4 van nederland omzoomd met paatjes en prikkeldraad waarachter de "groenen" van de natuur lopen te genieten en wij mogen bij het prikkeldraad blijven staan omdat ze er ook nog bordjes "verboden toegang" ophangen. Natuurgebieden zijn prachtig, geweldig, maar er moet wel een evenwicht zijn tussen het aantal bewoners en de hoeveelheid natuurgebied hier in Nederland, en dat vind ik op het moment wat doorslaan naar de verkeerde kant.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 06:33

Inderdaad achter paaltjes mogen zij boswachtertje spelen en de dieren laten verhongeren.

Ze weten het altijd zo te wenden en te keren dat het hun geen blaam treft. Zie ook dit verhaal weer.
Slaat werkelijk nergens op, ze monitoren de Landwinkel, en wat dan als er een auto of fiets te veel langs komt, sluiten ze
de landewinkel dan weer??

Volgens mij hangt de SBB alleen in elkaar dictatortjes die alleen voor hun zelf bezig zijn en niets op hebben
met dieren of wat dan ook. :(

Grz Sabina

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 07:56

texelse schreef:
nog heel even dan dan is 3/4 van nederland omzoomd met paatjes en prikkeldraad waarachter de "groenen" van de natuur lopen te genieten en wij mogen bij het prikkeldraad blijven staan omdat ze er ook nog bordjes "verboden toegang" ophangen. Natuurgebieden zijn prachtig, geweldig, maar er moet wel een evenwicht zijn tussen het aantal bewoners en de hoeveelheid natuurgebied hier in Nederland, en dat vind ik op het moment wat doorslaan naar de verkeerde kant.

Het is idd een raar verhaal. Zeker over die winkel maar ik snap dat ze er zo vel tegen in gaan. Er wordt elkaar jaar zo veel land ingeleverd voor alle soorten bebouwing. Ik hoop uiteraard wel dat die paarden mogen blijven staan ze staan er nu toch. Misschien wel beter om een verbod te geven op meer paarden anders begint dit gezeur over een paar jaar weer op nieuw.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:08

Natuurlijk, Staatsbosbeheer mag iemand naar de kl**te helpen door zijn brood weg te jatten? Natuurlijk, zorg er voor dat ze hun huis kwijt raken en bij de bijstand aan kunnen gaan kloppen, dan kunnen de bewoners van Nederland er voor op draaien. Compleet logisch toch hier in Nederland met hun stomme regeltjes. Verander het bestemmingsplan en klaar is kees, dat kan namelijk ook als het in hun eigen straatje te pas komt. Ik ben gek van de natuur en dat mag ook echt niet verdwijnen maar als hij daar nou een kartbaan had dan zou ik zeggen ok maar dit geval, pure kolder en vind het te stom om over na te denken :(

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:41

Misschien ben ik de enige, maar als ik het zo lees kan ik staatsbosbeheer wel een eind volgen. Er wordt buiten de afspraken een commerciele paardenhouderij geexploiteerd. Daar moet je toch ook vergunningen voor hebben?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:58

Jammer dat iedereen het voor de "boer" opneemt... Bekijk het eens van de andere kant.

De boer wist dat het tegen het bestemmingsplan in ging, hij wist dat het niet mocht, er zijn verschillende gesprekken geweest, maar de boer wilde daar niet aan. Dan kan Staatsbosbeheer vrij weinig. Het feit dat het bij de oudere boer wel gedoogd werd zegt ook genoeg over staatsbosbeheer dat ze niet kort door de bocht zijn, en niet alles achter prikkeldraadjes willen (wat ik overigens helemaal een raar argument vind..)

Misschien moeten de mensen die dit zo erg vinden zich eens wat meer inlezen over Natura2000 en de EHS. Dan zullen je veel meer snappen wat staatbosbeheer doet. Het is en blijft jammer dat al deze paarden uit dat stuk weg moeten, maar daar komt vast ander wild voor terug als de rust is wedergekeerd... En ik denk dat dat een mooier beeld geeft dan die paarden.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 08-10-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:59

Als het verhaal van staatsbosbeheer klopt, dan heb ik daar ook wel begrip voor. Daarnaast vind ik een landwinkel wat anders dan een pensionstalling omdat een landwinkel (als het goed is) de producten van omliggende boeren kan verkopen en dus de landbouw op het landgoed juist stimuleert.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:17

Bassenqua schreef:
Natuurlijk, Staatsbosbeheer mag iemand naar de kl**te helpen door zijn brood weg te jatten? Natuurlijk, zorg er voor dat ze hun huis kwijt raken en bij de bijstand aan kunnen gaan kloppen, dan kunnen de bewoners van Nederland er voor op draaien. Compleet logisch toch hier in Nederland met hun stomme regeltjes. Verander het bestemmingsplan en klaar is kees, dat kan namelijk ook als het in hun eigen straatje te pas komt. Ik ben gek van de natuur en dat mag ook echt niet verdwijnen maar als hij daar nou een kartbaan had dan zou ik zeggen ok maar dit geval, pure kolder en vind het te stom om over na te denken :(

Wat een ongenuanceerde borrelpraat is dit zeg! Staatsbosbeheer heeft groot gelijk dat ze gaan handhaven. Omdat er toevallig paarden in het spel zijn moet alles maar weer kunnen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:21

Ik vind het gewoon belachelijk dat ze het 21 jaar zogenaamd niet zien en nu inééns wordt er iemand wakker en gaat daar werk van maken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:51

Als de mate van overlast zo is veranderd, dan kan ik er ook wel in meegaan dat ze nu gaan optreden. Door veel meer paarden is het natuurlijk wel van een andere mate als dat het voorheen was.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:49

De boer wist zelf dat ie tegen bestemmingsplan bezig was, en dan is het gewoon wachten tot iemand er werk van maakt. Hij heeft gewoon de afgelopen jaren geluk gehad.
Maar het stukje van die landwinkel vind ik raar, zet zoiets dan meteen aan de voorkant van het landgoed op. En als laatste; ja er is in ieder geval hier in mijn omgeving veel te veel paaltjes met prikkeldraad...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:48

ik kan staatsbosbeheer helemaal niet begrijpen... ik begrijp wel dat het niet mag.. maar de boer heeft geen bestaandsmgelijkheid meer met 23 koeien in deze tijd en zal de grond dan moeten verlaten(wat de familie al 3 genaraties in bezit heeft).
Waarom komt SBB hem hierin dan niet tegemoet.. hij moet toch kunnen leven en van 23 koeien gaat dat niet lukken.. geef hem toestemming voor utibreiding..
al zal dat wel weer niet gaan door al die bureaucratische onzin..

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:10

@ gekvanfleur: dus omdat hij niet mee is gegaan met ontwikkeling van zijn boerenbedrijf moet men maar gedogen dat hij illegale verdiensten heeft? Hij had ook op een professionelere manier zijn boerenbestaan kunnen inrichten, maar het houden van paarden van derden is makkelijker.... jammer voor hem, maar heel terecht dat dit stopt. Want als je het hier toestaat, moet het overal kunnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:16

thysvisscher schreef:
@ gekvanfleur: dus omdat hij niet mee is gegaan met ontwikkeling van zijn boerenbedrijf moet men maar gedogen dat hij illegale verdiensten heeft? Hij had ook op een professionelere manier zijn boerenbestaan kunnen inrichten, maar het houden van paarden van derden is makkelijker.... jammer voor hem, maar heel terecht dat dit stopt. Want als je het hier toestaat, moet het overal kunnen.

wel even lezen.. :)
Hij mag niet meer koeien van SBB en mag ook geen paarden. Boerencamping ofzo mag vast ook niet..ook veel mensen.. wat zie jij dan nog voor mogelijkheden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het standpunt van staatsbosbeheer wel begrijp... Als je dit toestaat betekend wel dat je iedereen maar vrij spel geeft. Het bestaande contract was met de buurman, niet met deze man.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:25

gekvanfleur schreef:
thysvisscher schreef:

wel even lezen.. :)
Hij mag niet meer koeien van SBB en mag ook geen paarden. Boerencamping ofzo mag vast ook niet..ook veel mensen.. wat zie jij dan nog voor mogelijkheden.

Wie zegt dat het wel/niet kan? Er zijn meer mogelijkheden; zorgboerderij, kinderopvang, baantje erbij, kleine boerencamping etc. Ligt aan het bestemmingsplan; als zijn huis op gemeentegrond staat kan het al makkelijker. Als de correcte procedures worden gevolgd, zijn er vast wel mogelijkheden. Maar wat wel/niet mogelijk is hangt af van zowel bereidswilligheid man als regels gemeente/sbb. Je kan daar nu niets over zeggen denk ik... dat is puur gokken.
Maar om tegen de regels een grote stalling te gedogen, nee dat is absoluut geen mogelijkheid :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:34

Je moet er geweest zijn om te weten dat het daar bijzonder rustig is....
Alle eigenaren zijn volwassenen, en bovendien juist 'rustminnende' pardenliefhebbers.
Paarden worden in 'shifts' verzorgd en er zijn daar dus NOOIT 30 mensen tegelijk aanwezig. Verder zijn er geen sjieke voorzieningen die het landschap 'aantasten'.
SBB zou er verstandig aan doen te inventariseren WIE er daadwerkelijk last van heeft? Want noch de bezoekers noch de wilde dieren zullen last hebben van een een groep paarden die bijzonder sober leven....

Het is feitelijk exact zoals SBB zelf koniks houdt... gewoon 'paarden in de wei' en verder weinig poespas. Het enige verschil is dat deze dieren NIET verhongeren gedurende de winter.....

Na 21 jaar wil SBB of een ingezetene waarschijnlijk de residentie betrekken.... zo gaat het in deze omgeving regelmatig. Ze kunnen we dan zelf gaan zitten of het commercieel verhuren... dat levert meer op.
Zelfs boswachters zijn hier na 30 jaar trouwe dienst op hun ziekbed binnen enkele weken uit hun dienstwoning gekieperd.... en waarom? Ze stopten er nadien 'anti-kraak' huurders in..... woning was blijkbaar niet echt nodig....

Ik ben dol op natuur... meer dan, maar dergelijke acties vind ik onbegrijpelijk.....

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:30

@vuurneon: dankjewel voor je reactie, dat was precies mijn idee..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:34

texelse schreef:

Inderdaad. Mijn man is al eens wezen kijken bij een boer omdat die zijn kano te koop aanbood en wij hadden belangstelling daarvoor. Die boer verkocht die kano omdat hij niet meer mocht kanovaren omdat het "natuurgebied" was geworden, zijn eigen land notabene. :(
Overigens had het ook een stunt van Natuurmonumenten kunnen zijn, dat geval van die boer die wij kennen. Maar komt op hetzelfde neer uiteraard.
Ik heb mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten opgezegd vanaf het moment dat ze met hun fikken aan Tiengemeten gingen zitten, en daar ook een boer wegging. Ben voor natuur, maar ook voor boeren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:55

boer weg landwinkel weg.. simpel toch

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:59

Je moet je in nederland nu eenmaal aan de wet, regels en afspreken houden. Als je dat bewust niet doet, omdat je dan snel en makkelijk geld kan verdienen, is het heel simpel. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met SBB

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:15

Op zich kan ik me het standpunt van SBB voorstellen, tot ik bij dit stukje kwam:

Cayenne schreef:
Is dat verkeer op video 
vastgelegd?

„Het is niet de bedoeling dat wij moeten bewijzen dat de IJslandse paarden overlast geven.”

Ehhmm.... :? Is het hier in Nederland niet nog steeds zo dat je onschuldig bent tot onschuld bewezen. SBB heeft een zaak aangespannen, maar vindt dat ze niets hoeven te bewijzen, dan zal ik wel :o? zijn, maar ik dacht toch dat de bewijslast bij de aanklager ligt? Als er echt ZOVEEL overlast is dat de boer daar ECHT met geen mogelijkheid kan blijven, dan moet het toch een kleine moeite zijn om daar bewijs van te verzamelen. Het is echt geen rakettechnologie, gemeentes zetten die installaties ook regelmatig neer om de verkeersstroom te meteen. Paaltje, touwtje over de weg, klaar... Weekje later trek je de stekker er weer uit en je weet precies wanneer er hoeveel auto's/fietsen/weet ik wat rijden.

Ervaring hier leert dat als staatinstellingen weigeren bewijs te leveren, dat 9 v/d 10 keer niets anders betekent dan dat er geen bewijs is, omdat het hele verhaal niet is zoals voorgesteld door de desbetreffende instelling. Gewoon een achterbakse manier om toch hun zin te krijgen, terecht of niet. En dan ben je als burger gewoon de l*l, ook al sta je volledig in je recht.

Ik ga niet oordelen over wie hier gelijk heeft, ik was er niet bij en heb niet alle feiten, maar ik hoop toch dat de rechter SBB hierop wijst en ze gewoon moeten gaan bewijzen dat het is zoals zij het voorspiegelen en niet anders. Net als andersom een burger ook zou moeten. Dat zou tenminste een goed signaal afgeven dat de Nederlandse burger niet meteen vogelvrij verklaard is wanneer de staat/gemeente/... zijn zinnen gezet heeft op iets.

SR_Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:56

Er zijn helaas heel veel onigheden over pachtgrond van Staatsbosbeheer.
In het nadeel van beide partijen....