Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 14:36

http://www.dierenbescherming.nl

De Dierenbescherming is bezorgd over de naleving van de nieuwe paardenregels die onlangs door de paardensector zijn opgesteld. In een brief aan staatssecretaris Bleker van Landbouw wordt de regering gevraagd zelf met maatregelen te komen om er voor te zorgen dat de regels worden nageleefd.

De brief is verstuurd naar aanleiding van de onlangs door de sector gepubliceerde ‘Gids Goede Praktijken'. Daarin worden de eerder opgestelde paardenregels verder uitgewerkt en worden richtlijnen gegeven hoe de regels in de praktijk gebruikt moeten worden.

Voor de Dierenbescherming, maar ook voor de sector zelf, zijn er echter aanvullende maatregelen vanuit de overheid nodig om de regels ook echt te laten doen waar ze voor bedoeld zijn: het verbeteren van het paardenwelzijn in Nederland. Op korte termijn kan de staatssecretaris een brief van de Dierenbescherming en de paardensector verwachten over welke aanvullende maatregelen nog nodig zijn.

Eind vorig jaar publiceerde de Dierenbescherming haar eigen Paardenbesluit, omdat de nodige verbeteringen voor het paardenwelzijn uitbleven. In het besluit staan regels die voor een basisniveau voor paardenwelzijn moeten zorgen. Naar aanleiding van het Paardenbesluit droeg de staatssecretaris de paardensector op zelf met regels te komen. Die verschenen een half jaar geleden.

Yvonne1313

Re: Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:54

wat moet ik me bij die regels voorstellen?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:14

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:27

ze zijn zelf onduidelijk. stel een duidelijke datum in. zorg dat iedere paardenhouder er weet van hebt.
een richtlijn is trouwens geen gebod.het is een advies.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:29

jeeeetje mina, in sommige gebieden zijn die regels moeilijk na te leven hoor. Maar ik vind het wel goede regels! Fijn voor het paard!

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:33

ben benieuwd hoe dit het verder gaat...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:16

Ik ook, er zijn hier sowieso al genoeg paarden die geen vier uur per dag uit hun stal komen ben heel benieuwd of daar iets in verandert. En dan heb ik het niet over recreatieruiters.
"Dit zijn sportpaarden die gaan niet naar buiten.............." :(

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:20

Ben benieuwd... Ook of er verbetering in hun werk komt. Aangezien ze niet eens een paard in beslag nemen die al 3 maanden in een box van 3 bij 3 stond, zonder uit te mesten....

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:25

Hoe sneller hoe beter :D . Vind alleen 15 jaar om de stallen aan te passen veeeel te lang, liever gisteren dan morgen. En stallen mogen een extra rijbak mooi omtoveren tot paddock(s), net zoveel todat het mogelijk is dat elk paard minstens 4 uur buiten kan staan. Vind alleen wel dat de dierenbescherming zich ook mag inzetten voor het behoud (of aanleg, dan maar een parkje/speeltuintje minder) van weidegrond. Hier in de buurt willen ze alles afgraven voor een natuurgebied en op het kleine overige stukje zetten ze een hoogspanningskabel :( .

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:40

Héél goed ,het is op sommige paardenhouderijen echt bar en boos !
Ik vraag me daarom ook af waarom de stands pas in 2017 verboden worden |(
En wat er wel staat maar dat nooit nageleeft wordt is het volgende;
Op de meeste manege's lopen paarden en pony's 2 uur en soms zelfs 3 uur achter elkaar in de les ,waarom staat er in de hoek van de rijbak geen grote kuip met water ? waarom mogen ze tussen de lessen door niet even de gelegheid krijgen om te drinken ?
Dat mis ik echt in het rijtje met regels ..ben ik nou de enige die daar aan denkt ?

In Texel rijd ik altijd een buitenrit mee in de zomer ,daar is het verplicht om als je terugkomt van de rit even te stoppen bij de grote waterbak,willen de paardne drinken dan doen ze dat hebben ze geen dorst dan lopen ze vanzelf door ,en echt de meeste paarden gaan drinken dus ze hebben we degelijk dorst .

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:14

Odeale schreef:
Ik ook, er zijn hier sowieso al genoeg paarden die geen vier uur per dag uit hun stal komen ben heel benieuwd of daar iets in verandert. En dan heb ik het niet over recreatieruiters.

Dit vind ik dan weer zó typisch over een kam geschoren :+
maar dat kan aan mij liggen, niet ieder "sportpaard" staat 23 uur per dag op stal, dan heb je het toch echt mis....

iniedergeval vind ik de regels die er zijn heel goed, alleen vraag ik mij af hoe ze iedereen die regels gaan laten naleven :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:17

Zomers zal het nog wel gaan.
Maar op veel stallen komen de paarden 's winters echt maar minimaal buiten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:51

Verbaast mij niks; echt heel fanatiek worden de regels ook niet gepromoot. Ik ken maar weinig mensen die de regels echt kennen. Ik ken ze zelf via bokt, maar zou ook zo niet weten hoe ik op een andere manier bij de richtlijnen kom...

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:00

zat er inderdaad aan te komen.
Heb ze net vluchtig doorgelezen en volgens mij voldoe ik aan alles. Pfff gelukkig maar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:02

Waar mijn paarden nu staan wordt ruimschoots aan al die regels voldaan dus ik maak me geen zorgen.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:26

Onze paarden staan 24/7 buiten als het vriest en extreem koud is gaan ze in.de nacht naar binnen echt alleen in de nacht nu zijn het oude koeienstallen dus groot genoeg ,we hebben ook zat controles en noooit wat aan te merken maar toch ben ik wel eens bang dat ze wel wat vinden ofzo!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:34

Het gemiddelde paard,heeft meer bewegingsvrijheid,en frisselucht ,als de gemiddelde bejaarde......waar kun je je druk over maken...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:34

Ik vind het nog niet in de buurt van fatsoendelijke regels komen. Ze moeten 4 uur per dag buiten hun box in beweging zijn. Dus 1 uur rijden en de rest paddock voor veel mensen. En wat moeten ze de andere 20 uur doen... lekker in hun box staan nou geweldig.... ik ga ook eens even 20 uur in het toilethokje zitten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:46

Maar ja, een toilethok of een toilethok maakt nog wel verschil.

Wil je een ruim toilet met uitzicht naar buiten, mensen die langskomen en een praatje met je maken en aandacht aan je besteden. Genoeg frisse lucht en lekker te eten, boeken om te lezen etc.

Of een klein hokje met dichte wanden, verder niks te doen of te zien.

Als paarden er minimaal 4 uur per dag uitkomen of meer natuurlijk.
En ze staan 's winters in goede stallen, daar zullen de paarden prima de winterperiode doorkomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:50

lekker te eten? ja geweldig... een bak met fastfood voor je neus geschoven ipv. de eigenlijk 80% per dag die paarden aan eten besteden.

Maargoed, ik wil hier eigenlijk verder geen discussie over voeren, die zijn er volgens mij al genoeg op bokt. Ik ben daarnaast toch voor 24/7 buiten en vind ook dat iedereen dat moet proberen aan z'n paard te geven, als die dat níet heeft om daar zo goed mogelijk naar te zoeken. Dus zelfs een paar uur is naar mijn idee een paar uur te veel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:07

Precies dat vind ik ook, hoor. :)
En als ze toch een dagdeel op stal staan, kun je in ieder geval zorgen dat het daar zo aangenaam mogelijk is voor het paard. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:43

Ben benieuwd, in het stuk naast het land waar o.a. mijn paard staat (weilanden met grote schuilstallen, paddocks die altijd droog zijn, onbeperkt ruwvoer zeker in de winter) staan 3 hafjes en een shet die wel zo zielig zijn.. Ze zijn graatmager, staan op een mini stukje land wat nu natuurlijk al helemaal vertrapt is en altijd als ik kom kijken is het voer op. Vandaag stond de badkuip waarin de eigenaar kuil voert zelfs onder stroom omdat hij door de regen tegen het schrikdraad was gaan drijven, dus iedere keer probeerden ze voorzichtig nog wat te eten maar kregen ze een tik.. En dat terwijl er voor het kapot getrapte stuk nog een flink stuk gras is waarop hele mooie stallen staan, die ook van de eigenaar zijn! Laat de paarden, desnoods alleen 's nachts, dan ook daarop droog lopen en zet de staldeuren open zodat ze kunnen schuilen. DB is al geweest maar omdat ze wel te eten krijgen, kunnen bewegen en de hoeven nog verzorgd waren kunnen/mogen ze niks doen. Zo sneu, want als het straks echt koud wordt krijgen die paarden het zwaar zonder lichaamsvet en ruwvoer om zich warm te eten.. Hoop dat ze hierop strenger gaan controleren, ik blijf in ieder geval bijvoeren en bellen!

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:01

Ja en daar gaan we weer, de 24/7 buitenlui tegen de rest van de paardenhouders. Het geluk van een paard is niet meetbaar dus vooralsnog gaat iedereen uit van zijn/haar eigen mening.

De regels, prima, maar wie volgt ze echt op? Wij zijn gewoon geregistreerd bij de KvK als kleine stal maar ik heb nog NOOIT iemand gezien die kwam controleren of alles ok is bij ons. We bestaan al meer dan 20 jaar dus ik vraag me af of dat nu wel gaat gebeuren. Verder staan er bij ons op kijkafstand een aantal paarden/pony's 24/7 buiten en het is echt te verwaarlozen wat die bewegen.

Ze grazen natuurlijk wel wat (de zielige sprietjes die er nog staan) en ze krijgen wat kuilvoer maar ze lopen niet veel hoor. In de winter of als het in welk seizoen dan ook veel regent of heel koud is staan ze er toch niet echt jofel bij, wat de voorstanders ook zeggen. Er staat een soort schuilstal maar meestal is de draad daar naartoe dicht dus dat schiet lekker op. Als het koud en nat is ga je zelf toch ook niet buiten staan, nee, dan zit je lekker bij de kachel maar je paard staat lekker buiten in de drek en kou!!

Er is zoiets als een middenweg en in de winter een uurtje molen, 2 uurtjes buiten als het niet al te slecht is en gereden of gelongeerd worden, mee op concours of buitenrit en tussendoor lekker tot je knieen in het stro met een warme jas aan, het kan slechter denk ik.

Excessen zullen er altijd blijven maar er zijn wel gebieden waar meer controle noodzakelijk is bv de bioindustrie, broodfokkers van honden en de import uit voormalige oostbloklanden van pups. De paardensector is vrij open, met sociale controle, vooral op concours en makkelijk benaderbaar dus een open deur voor de PvdD enz.

Iedereen is op welk tijdstip dan ook welkom om te controleren, maar er komt nooit iemand. Ik ben dus benieuwd of dat nu wel gaat gebeuren.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:56

met het grootste gedeelte van de regels ban ik het wel mee eens, op 2 na.
Ik vind (2*schofthoogte)kwadraat toch wel een beetje overdreven. Als je nou een pony hebt van 1.48 dan moet de stal dus min. 2*1.48=2.96m dus ong 3*3 zijn en dat vindt ik wel groot. De meeste D/E pony's die ik ken staan in een stal van 3*2.5 en daar hebben ze naar mijn idee voldoende ruimte. (ze kunnen er zelfs in rollen) Ik vind als paarden vooral buiten staan die stal echt wel wat kleiner kan, als die paarden nou dag en nacht binnenstaan vindt ik het wel een redelijke regel, maar toch nog wel aan de grote kant.

De regel over dat je je paard niet mag straffen met de zweep vind ik in sommige gevallen ook niet gelden. Ik rijd regelmatig op een pony die je er probeert af te gooien(steigeren,bokken, er van doorgaan, etc.) (en de dierenarts is ook al geweest dus er is verder niets mis met zijn rug/gebit,zadel,etc.) Ik straf haar dus nu af met de zweep en dan is het zo over. Als ik dat niet doe gaat ze net zo lang door tot ik eraf lig en als ik er daarna weer op ga wordt het alleen maar erger.
Dus zorgen zij dan ook voor de ziekenkosten en brengen ze mij naar het ziekenhuis als ik een keer wat gebroken heb ofzo???

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:09

Odeale schreef:

De richtlijn spreekt over 4 uur beweging buiten de box, dat hoeft geen weidegang te zijn ;) Voor topsportpaarden is dat geen enkel probleem, want die komen allemaal meerdere keren per dag hun box uit. Wat je hiermee (terecht) aanpakt is de recreant die zijn paard 23 uur op stal laat staan omdat hij denkt dat toppaarden op stal gehouden worden om blessures te voorkomen.

Ik vind het wel grappig hoe iedereen de regels in z'n eigen straatje interpreteert. Ik lees er namelijk vrijwel geen beperkingen voor sportpaarden in, wel worden misstanden als stands en prikkeldraad aan de kaak gesteld.