Protest tegen genproeven bij veulens in Stevensbeek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Protest tegen genproeven bij veulens in Stevensbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:14

http://www.gelderlander.nl

Tegenstanders van genproeven zijn naar de Raad van State gestapt tegen proefnemingen met tweeduizend veulens waarmee gentechbedrijf Intervet mag beginnen op het stallencomplex van het bedrijf in Stevensbeek.

Bij de proeven krijgen veulens vanaf drie dagen oud een bacterie toegediend waaruit vier genen zijn verwijderd. Intervet hoopt de veulens immuun te maken voor de R. equi bacterie die paarden bij het grazen binnenkrijgen en die ernstige longinfecties kan veroorzaken. De dieren blijven zes maanden op het bedrijf in stallen of weilanden.

De Gentechvrije Burgers uit Lelystad en Vomigen uit Rotterdam die genetische manipulatie van organismen principieel afwijzen, hebben de Raad van State gevraagd een streep te zetten door de vergunning die minister Schultz-van Haegen aan Intervet heeft verleend. De mest wordt gewoon over het land uitgereden waardoor de versleutelde bacterie in het milieu komt, zegt Miep Bos van De Gentechvrije Burgers. Ze spreekt verder van dierenleed bij de jonge veulens die door Intervet worden gebruikt.

Woordvoerders van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van Intervet zeggen dat het geen kwaad kan als de gemanipuleerde bacterie in het milieu komt omdat het geen ziekmaker is.

Hier kun je het onderzoeksplan lezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:40

Wat is dan precies het dierenleed in deze? Wat krijgen die veulens van die inspuiting? Worden ze ziek?
Of moeten ze altijd op stal ofzo?

Jethafa

Re: Protest tegen genproeven bij veulens in Stevensbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:44

Nou ja, ik denk dat ze nog niet weten of het werkt, dus misschien worden ze er wel heel ziek van, krijgen ze op latere leeftijd allemaal deze ziekte, etc. Dat weten ze vast helemaal niet, en het gaat om een bacterie die ook het milieu in gaat.

Ik ben sowieso niet van dat geklooi met genen en ziektes enzo. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:36

Het is te hopen dat de Raad van State de gen proeven verbiedt
Dieren hebben rechten en moeten beschermd worden.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:35

edelgold schreef:
Het is te hopen dat de Raad van State de gen proeven verbiedt
Dieren hebben rechten en moeten beschermd worden.

En als ze iets doen om ze tegen iets ergs te beschermen is het ook weer niet goed. Domme reactie :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:43

Dus ze hopen ze immuun te maken maar wellicht zijn ze dat dus niet en krijgen ze de betreffende ziekte wel. Ik begrijp dat het niet leuk is dat dit getest moet worden, maar ik denk wel dat het belangrijk is dát het getest wordt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:13

Uiteraard is dit allang getest in het laboratorium.
Anders wordt er namelijk nooit een vergunning afgegeven voor deze dierproef.
Er gelden strenge eisen om een proef praktijkrijp te krijgen, waarbij geprobeerd wordt het ongerief zo klein mogelijk te houden.

Ik denk toch dat dit een zinvol onderzoek is, wat in de toekomst een hoop veulensterfte kan voorkomen.

Hierbij het onderzoeksplan:
http://www.gentechvrij.nl/plaatjesgen/v ... ikking.pdf

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:16

Je moet ergens beginnen als je een vaccin wilt uitbrengen.
Idd, in het lab echt al wel uitvoerig getest en met succes.

Ik vind het prima.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:07

ThePast03 schreef:
....

Woordvoerders van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van Intervet zeggen dat het geen kwaad kan als de gemanipuleerde bacterie in het milieu komt omdat het geen ziekmaker is.

En wie heeft gecontroleerd dat deze bacterie zich in de vrije natuur niet binnen no-time muteert tot een agressief, slecht te bestrijden ziekmaker? Kunstmatige vorming van levende wezens is 1 ding, dit leven in de vrije natuur loslaten is gelijk aan Russische roulette imo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:09

De bacterie is zwaar verzwakt dat het niet meer in staat is zich te vermenigvuldigen laat staan muteren.
Wel nog net voldoende eigenschappen om een immuunrespons op te roepen en antilichamen tegen deze eigenschappen te maken. Vervolgens wordt dit afgezwakte materiaal opgeruimd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:27

Tja, als we alles al zeker wisten hoefde er geen studie meer gedaan te worden natuurlijk. Dus als je dat als eis wilt gaan stellen kun je alle vooruitgang weggooien, doen we net alsof we in het verleden ook nooit naar iets nieuws hebben gekeken en gaan we voortaan ook gewoon weer dood aan een
blindedarm-onsteking. Tof plan?

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:47

Ik woon daar vlakbij en kom daar vaak langs.
De meeste pony`s/paarden lopen buiten in de wei!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:19

F_Orumster schreef:
De bacterie is zwaar verzwakt dat het niet meer in staat is zich te vermenigvuldigen laat staan muteren.
Wel nog net voldoende eigenschappen om een immuunrespons op te roepen en antilichamen tegen deze eigenschappen te maken. Vervolgens wordt dit afgezwakte materiaal opgeruimd.

OK, ik had het stuk verder niet gelezen maar als je het zo stelt valt het Russische roulette wel mee 8-) Toch ben ik niet een echte voorstander van het gebruiken van kunstmatig gemuteerde bacteriën aangezien we nog slecht kunnen voorspellen hoe mutaties in de "vrije natuur" verlopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:04

alle medicijnen worden bijna zo gestest...of het nu op ratten,konijnen of apen is.
Nu is het op veulens.
Ik vind het vreselijk,maar grijp op mijn beurt ook naar een medicijn als mijn dieren(of ikzelf) wat mankeren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:22

Deze dieren staan inderdaad gewoon in kudde's buiten...Ok, ze zullen niet veel aandacht krijgen maar veel verschil met de gemiddelde opfokgroep zal er qua houderij niet zijn..Protest zal echt gaan om hetgeen ze aan het testen zijn dan.

Wat ik dan weer apart vind, ik heb nog nooit gehoord van heel die ziekte? Is dat wel iets wat veel voorkomt dan, is het de moeite wel waard? Iemand ermee bekend?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:27

Het zal vast de moeite waard zijn omdat dit soort studies ongelovelijk duur zijn en ze die daarom echt niet beginnen omdat iemand daar toevallig net even zin in heeft.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:28

De farmacie begint niet eens aan zeldzame ziekten, want dat levert niet genoeg op.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:34

Deze bacterie is zeker niet zeldzaam en komt algemeen voor in de grond. Veroorzaakt ernstige longontsteking bij veulens wat chronisch kan worden, maar in veel gevallen tot de dood leidt. Het is met AB zeer slecht te behandelen en daardoor een grote kans op sterfte bij een veulen. Bovendien is de bacterie een zoönose en dus kunnen ook mensen hiermee besmet worden en aan sterven. Meestal betreft t dan personen met een verlaagde weerstand zoals ouderen, HIV-patienten enz. Behandeling met Erythromycine, vancomycine heeft dan vaak geen resultaat meer. En deze AB's zijn toch heel belangrijk in de Humane geneeskunde.

De longonsteking veroorzaakt door deze bacterie is vaak necrotiserend en dat houdt in dat gedeeltes van de longen of longkwabben kunnen gaan afsterven, niet fijn dus.

Ben dus niet tegen de proef. Andere paarden kunnen hiermee geholpen worden en miss in de toekomst ook mensen? En dat de gemuteerde bacterie (lees ernstig verzwakte bacterie die niet tot vermenigvuldigen in staat is) in de natuur terrecht komt, tja de ongemuteerde (ziekeverwekkende)vorm is algemeen aanwezig in de grond dus ik zie t probleem niet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:12

:o? Stomme vraag mischien maar waar haal je 2000 veulens vandaan? En waar laat je ze straks?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

Famke160301 schreef:
Deze bacterie is zeker niet zeldzaam en komt algemeen voor in de grond. Veroorzaakt ernstige longontsteking bij veulens wat chronisch kan worden, maar in veel gevallen tot de dood leidt. Het is met AB zeer slecht te behandelen en daardoor een grote kans op sterfte bij een veulen. Bovendien is de bacterie een zoönose en dus kunnen ook mensen hiermee besmet worden en aan sterven. Meestal betreft t dan personen met een verlaagde weerstand zoals ouderen, HIV-patienten enz. Behandeling met Erythromycine, vancomycine heeft dan vaak geen resultaat meer. En deze AB's zijn toch heel belangrijk in de Humane geneeskunde.

De longonsteking veroorzaakt door deze bacterie is vaak necrotiserend en dat houdt in dat gedeeltes van de longen of longkwabben kunnen gaan afsterven, niet fijn dus.

Ben dus niet tegen de proef. Andere paarden kunnen hiermee geholpen worden en miss in de toekomst ook mensen? En dat de gemuteerde bacterie (lees ernstig verzwakte bacterie die niet tot vermenigvuldigen in staat is) in de natuur terrecht komt, tja de ongemuteerde (ziekeverwekkende)vorm is algemeen aanwezig in de grond dus ik zie t probleem niet.

Interessant, bedankt voor de informatie! Longontsteking bij veulens doet wel een belletje bij me rinkelen, maar nooit geweten dat dit hierdoor kwam.
Ik neem overigens aan dat ze niet met 2000 veulens tegelijk beginnen, maar in groepen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:46

2000 shetlandveulens is al een stuk makkelijker, en zijn gaan regelmatig al voor iets meer dan een tientje van de hand. Maar ik gok op dit moment ook maar.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:39

Ik vind het erg jammer dat de mensen met de luidste mening het minste benul hebben :=

Zo een grootschalige proef geeft de hoop dat dit vaccin een hoopgevende kandidaat is. Dus laten we hopen dat dit een doorbraak is tegen een schadelijke ziektekiem, in plaats van ongeinformeerde conclusies trekken op basis van vooroordelen en kortzichtigheden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:40

Op wie en op welke mening doel je Hester?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:57

Ik denk dat ze op de omwonenden doelt.
Citaat:
De Gentechvrije Burgers uit Lelystad en Vomigen uit Rotterdam die genetische manipulatie van organismen principieel afwijzen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:33

annastasia schreef:
Ik denk dat ze op de omwonenden doelt.
Citaat:
De Gentechvrije Burgers uit Lelystad en Vomigen uit Rotterdam die genetische manipulatie van organismen principieel afwijzen.

Omwonenden?? Dat zijn zeker niet degenen die je hier quote, sterker nog er zijn daar maar drie of vier omwonenden...Dus dat zal wel meevallen.