"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 06:01

Nieuwsredactie / http://www.rtvoost.nl

Voer, manegekosten en de dierenarts. Het houden van een paard kost tegenwoordig honderden euro's per maand.

Voor veel huishoudens nu net even teveel van het goede. Het paard moet dus verkocht worden. Gevolg is dat de markt wordt overspoeld met pony's en paarden die steeds vaker bij de slager belanden in plaats van in de wei.
Ook op de vijftigste editie van de pony en paardenmarkt in Heeten kan men goed merken dat de markt bijna volledig stil ligt. Vooral de kleinere ponyrassen hebben hieronder te lijden. Shetlanders gaan soms voor zevenenhalve euro van de hand en het aanbod is groter dan ooit.

Marcel van den Weegh is inkoper van slachtpaarden en doet daarom ook heel makkelijk zaken op de paardenmarkt: "Het is jammer maar hele goede paarden eindigen op deze manier in het slachthuis. Helaas is er een overschot aan deze dieren. Als het niet voor het leven kan, dan moeten ze maar geslacht worden."

Erna Bronsvoort, bestuurslid van de KNHS en eigenaresse van een manege, merkt ook dat er steeds meer paarden worden aangeboden. "We krijgen de laatste jaren toch steeds meer mailtjes waarin mensen een goed leerpaard aanbieden, en dat was voorheen echt veel minder."

Klik hier voor een filmpje.

Verwant artikel:

[ON] Paardenhandel op z'n gat

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:17

Tsja niet echt nieuws he...de paardenmarkt ligt al een paar jaar op z'n reet.Dit jaar stijgen ook nog eens de hooi en stro-prijzen extreem waardoor veel manege/pension eigenaren de stallingsprijs omhooggooien.Helaas stijgen de lonen niet mee maar moet er meer bezuinigd worden.

Zonde dat veel paarden nu eigenlijk onbedoeld bij de slager komen,aan de andere kant beter dood dan verwaarloosd omdat er geen geld is :\

petraaken

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:58

Kan het alleen maar met je eens zijn Tinky12. Nog liever eindigen in de slacht na een goed leven dan te worden verwaarloosd om dan misschien wel een gruwelijk dood te eindigen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:59

Tja, shetlanders waren er altijd al te veel. Dus op zich niets nieuws.

En helaas stijgen de prijzen maar. Een paard houden is duur, dus mij verbaast het niets dat mensen soms hun paard wegdoen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:59

En doordat de stallen de prijzen omhoog gooien zullen ze uiteindelijk minder klanten krijgen.
Men gaat toch kijken naar de mogelijkheden om het paard goedkoper te stallen of eventueel te verkopen.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:05

Echt vreselijk dat gezonde paarden naar de slacht moeten.....;(

Ik was gisteren eens aan het rondkijken op het net en schrok ook van het aantal veulens wat er aangeboden staat. Als mensen nu voorlopig eens alleen gaan fokken als je het veulen zelf kunt houden en niet voor de "fun" en dan verkopen, dat zou al een hoop leed besparen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:09

Ik hoop dat de hobbyfokkers (zoals met shetlanders) dit ook oppakken. Anders blijft het overschot, tijdens deze tijden van recessie groot en blijven ze bij de slachthuizen terechtkomen. Ik hoop dat de crisis niet te lang duurt..

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:10

Ik vind het ook vreselijk dat gezonde paarden naar de slacht gaan...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:11

Zoals iemand voor mij al zegt, beter naar het slachthuis dan verwaarloosd, merk het zelf ook dat de pony's minder snel verkocht worden, maar dan blijven ze lekker bij ons staan.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:13

dan moeten ze eens stoppen met fokken. vooral de hobby fokkers een verbod een veulen voor de verkoop te fokken en de beroepsfokkers een beperking op leggen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:22

Er zijn maar erg weinig beroepsfokkers. Echte beroepsfokkers zijn er volgens mij echt niet. Dat is altijd een nevenactiviteit van hun hoofdactiviteit. Mensen verbieden om te fokken voor de hobby is te absurd want de meeste hobbyfokkers fokken al jaren en hebben goede stammen opgebouwd om die dan te verbieden om te fokken omdat het hun beroep niet is vind ik te gek voor woorden. Mensen moeten nog altijd de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen voor hobby. We moeten al aan zoveel wetten en gebodsbepalingen voldoen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:26

Fokken is voor die mensen hobby :j zoveel pret met het uitzoeken van een hengst, je merrie begleiden en vervolgens veulen op zien te groeien en mak maken en dan komt het onvermijdelijke verkoop.

Goede veulens met kwaliteiten komen toch wel snel bij iemand terrecht

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:30

Ik bedoel m.n. de paardeneigenaren die een veulen voor de fun fokken. Hebben vaak een merrie zonder interessante bloedlijn, predikaat of zelfs papieren. Kiezen een hengst op het oog of om laag dekgeld. Die veulens zijn, vooral nu, niets waard..

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:31

Het gaat om mensen die fokken voor de "fun" en er vervolgens een half jaar later achterkomen dat ze het toch niet kunnen betalen.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:32

Tafje schreef:
Ik bedoel m.n. de paardeneigenaren die een veulen voor de fun fokken. Hebben vaak een merrie zonder interessante bloedlijn, predikaat of zelfs papieren. Kiezen een hengst op het oog of om laag dekgeld. Die veulens zijn, vooral nu, niets waard..

Inderdaad!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:40

Tinky12 schreef:
Zonde dat veel paarden nu eigenlijk onbedoeld bij de slager komen,aan de andere kant beter dood dan verwaarloosd omdat er geen geld is :\

Inderdaad :j

Hopelijk gaan de vermeerderaars ook eens nadenken over of het wel verstandig is om er nog een paard bij "maken". Echt fokken, dus proberen te verbeteren, is prima. Voor vermeerdering kan ik nu niet echt begrip opbrengen, of je moet het dier zelf kunnen houden (of zoals sommige paardenhandelaren "fokken" voor de slacht).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:50

Hoorde deze week dat veel geheel gezonde paarden bij bosjes naar de slacht in België gaan aangezien de slagerijen hier maar max 300 voor een groot paard neer leggen. In België schijnt dat een paar stuiver meer te zijn.
En....wie zegt dat het paard dan in België geslacht wordt? Misschien zitten ze daar inmiddels wel overvol en gaan ze op transport naar de zuidelijke landen.

En het wordt allemaal de komende maanden/jaren nog veel duurder, een paard te onderhouden maar ook andere zaken. De overheid steunde de boeren met 20% van hun inkomen. Dat gaat er eerdaags vanaf. Dus wordt alles doorberekend aan de consument. En dan heb ik het niet alleen over diervoeders, nee in de supermarkten wordt ook alles dan veel duurder!
Als de oogsten ook waardeloos blijven door het weer, is er weer een melkkoetje bij (of een tekort aan voer voor de dieren! - nog erger).

Zag dat de wegenbelasting volgend jaar ook absurd gaat worden voor paardenliefhebbers met een terreinauto. (zie ANWB het nieuwe plan mbt wegenbelasting)
Als ik alleen in de ruitersportzaken kijk wat alles de afgelopen 2 jaar omhoog is gegaan qua prijs....
Veel mensen kunnen eea binnen 3 jaar inderdaad misschien niet meer betalen, zelfs nu zijn er al mensen die het niet meer kunnen opbrengen.....De salarissen stijgen niet mee en als het tegen zit krijgen mensen ontslag omdat het bedrijf zich niet meer staande kan houden....

En.....sommigen fokken maar aan met het paardenspul. Paard zonder papier, gewoon ieder jaar een veulen er bij. Het stikt van de ponys en paarden die ongewild zijn of die niet meer bekostigd kunnen worden. Denk dat als de slacht of de consument het niet aan kan, er zelfs dan een overschot aan slachtpaarden is.

Let maar op: straks zijn er nog meer dierenwelzijnszaken omdat dieren die niet verkocht of geslacht kunnen worden, gewoon verwaarloosd worden. Als ik alleen al naar Ierland kijk, hoe het er daar inmiddels aan toe gaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:01

Vind zo frappant ik lees ook die berichten maar in mijn omgeving heb ik nog niks meegemaakt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:04

hier wel,ga er al steeds meer van zien.
en de winter moet nog gaan beginnen.... >;)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:04

Tafje schreef:
Ik hoop dat de hobbyfokkers (zoals met shetlanders) dit ook oppakken. Anders blijft het overschot, tijdens deze tijden van recessie groot en blijven ze bij de slachthuizen terechtkomen. Ik hoop dat de crisis niet te lang duurt..

Ja Tafje, dat is zonder meer waar.
Maar helaas is het zo dat veel ponyfokkers je raar aankijken als je een jaartje of wat over slaat met de fokkerij.
Ook de keurmeesters op de keuringen werken er grif aan mee door ijskoud te zeggen dat een merrie op
ruin lijkt als ze geen veulen aan de voet heeft.

Het zou een stuk galanter zijn van deze stamboekbobo's als ze dat al eens niet zouden doen en wat verder kijken als hun neus lang is.
Mijn merries deden meer dan alleen fokken, ik sloeg en sla gerust een jaartje of wat over,
mijn laatste veulens waren van 3 jaar geleden!
Het bevalt mij goed en een beetje opletten mert voeren moet ook kunnen. (da's nl. bij veel shetten zo, ze worden veel te vet...)

En Tita, ik heb de berichten ook gehoord maar als je wat wilt kopen zijn ze ineens duur, zelfs als ze bevangen zijn en al 10-11 jaar oud!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:14

Ik las gisteren ook nog een heel stuk in het AD.
Alleen daar werd ik wel wat misselijk van. Ze kon dan de 300 euro per maand voor de manege niet meer opbrengen. Oké, mischien staat ze in rotterdam ofzo, geen idee, kan het zijn dat je zoveel kwijt bent.
Maar, ze trooste zichzelf met de gedachte, dat zodra ze weer geld had, er een nieuw paard kwam.
Dan heb je 't toch niet begrepen imo...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:15

De boeren/pensioneigenaars/voerhandelaren zullen op hun neus kijken met hun hoge prijzen als ze geen/minder klanten krijgen.....dat is weer de andere kant! Wie weet wordt het voor de overgebleven paardeneigenaren weer een beetje betaalbaarder vanaf volgend jaar.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:23

Vreselijk dat er gezonde paarden naar de slacht moeten, maar inderdaad beter dat dan verwaarloosd.

Maar ook voor mensen die door omstandigheden (zoals bijvoorbeeld ontslag) hun paard niet meer kunnen betalen is het natuurlijk erg. Het is al vreselijk als je een dier waar je veel van houdt weg moet doen, maar vaak is het een troost als het dier goed terecht komt. Als je je gezonde paard naar de slacht moet brengen omdat je het door omstandigheden die niet aan jezelf te wijten zijn niet meer kunt betalen, lijkt me dat echt verschrikkelijk.

Hopelijk gaan mensen hierdoor wel beter nadenken of en met welke merrie ze een veulen fokken. Zodat er over een paar jaar niet meer zo'n overschot is.

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:29

zoo triest dit!
stomme crisis!
ik zal er echt alles aan doen om men paard goed te blijven onder houden en alle optie openzetten!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:32

Gypsy schreef:
Ik las gisteren ook nog een heel stuk in het AD.
Alleen daar werd ik wel wat misselijk van. Ze kon dan de 300 euro per maand voor de manege niet meer opbrengen. Oké, mischien staat ze in rotterdam ofzo, geen idee, kan het zijn dat je zoveel kwijt bent.
Maar, ze trooste zichzelf met de gedachte, dat zodra ze weer geld had, er een nieuw paard kwam.
Dan heb je 't toch niet begrepen imo...

:j maar er stond te weinig info bij want toen ik 23 was werkte ik fulltime en woonde bij mijn ouders... dus had wel 3 paarden kunnen houden.

Stond in Drechtsteden dus Dordrecht en omgeving geloof ik