Drie dode ezels aangetroffen in weiland bij Aalst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie dode ezels aangetroffen in weiland bij Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:38

Nieuwsredactie / www.blid.be

In een veldweg langs de Affligemdreef te Aalst, heeft de BLID gisteren in de namiddag drie dode ezels aangetroffen. De melding werd gedaan door wandelaars die de dode dieren hadden opgemerkt.

In eerste instantie werd gedacht aan nalatigheid van de eigenaar, omdat die eerder al problemen had gehad met het dierenwelzijn. De hoeveelheid ezels die de man in zijn bezit heeft, zijn niet te tellen. Volgens omwonenden werd er echter door wandelaars vers brood aan de ezels zou zijn gegeven. Met het gevolg dat de dieren zouden zijn gestorven door koliek. Het geven van vers brood aan paardachtige dieren is inderdaad gevaarlijk en er werd ook vers brood aangetroffen in het weiland.

Toch vond de BLID het heel nalatig van de eigenaar dat hij de kadavers tussen zijn andere vijftien dieren laat liggen. Ze zouden er al liggen sinds vrijdag en de huid dreigt open te springen. Ze zijn ook nog niet klaar gelegd voor ophaling door Rendac. Ook stelden ze vast dat er bij de ezels geen identificatie chip is ingebracht, iets wat bij wet ook verplicht is.

De politie van Aalst was al op hoogte van de dode dieren en voor hen bleek alles in orde voor ophaling.
Toch heeft de BLID hen op de locatie gewezen, die niet toegankelijk is voor Rendac, en de verplichting van de identificatie chip.

elliecuijk

Re: Drie dode ezels aangetroffen in weiland bij Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:57

he jasses,dat is geen fijn gezicht om te zien.al helemaal als ze er al een paar dagen liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:08

Van vers brood gaan ze echt niet spontaan en gegarandeerd dood. Het lijkt me eerder de combi van verwaarlozing en ineens teveel eten van iets wat niet goed is in grote hoeveelheden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:12

Dat denk ik idd ook. Het lijkt mij meer dat de magen het gewoon niet konden verwerken. Arme ezels, die moeten toch wel enorme pijn hebben geleden :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:34

Het lijkt mij sterk dat die ezels zoveel honger hadden, als de BLID nog vers brood in het weiland aantrof...

De ware toedracht mogen we naar raden. Het kan zijn dat die ezels door iets heel anders om het leven zijn gekomen, het kan ook zijn dat de wandelaars beschimmeld brood of voor ezels giftig plantafval gevoerd hebben, je staat versteld wat mensen bij andersmans dieren over het hek durven donderen...

Maar goed, de ware toedracht laat zich raden: kan best dat de eigenaar fout zat, kan ook een storm in glas water zijn.

Ik wil er wel even op wijzen dat in het vorige artikel dat via de BLID op bokt werd geplaatst grote fouten stonden die later óók niet op bokt gerectificeerd zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:41

Ik vind het maar een raar verhaal, vers brood aantreffen in een weiland waarin al enkele dagen dode dieren liggen en ook nog andere dieren lopen??? En dan is het brood nog vers? Vreemd hoor. En dat het misschien niet goed is om vers brood te geven is nog tot daaraan toe maar dan gaan alledrie die ezels ook nog een tegelijk dood? Klopt niks van in mijn ogen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:45

ik geef wel eens wit brood wat over is aan paarden ..maar hooguit één bolletje per paard zou dit ook gevaarlijk zijn voor ze ?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:46

Welnee hoor, krijgen ze niks van zolang je het maar niet met kratten tegelijk voert.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:52

oh gelukkig ik me al rot !

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:26

Brood (wit of bruin) kan in principe geen kwaad, mits t gedroogt is en dus niet vers meer is, en t niet beschimmeld is. Vers brood zou evt wel kwaad kunnen, in die zin dat t een slokdarmverstopping kan veroorzaken doordat de deegprop blijft hangen in de slokdarm. Dat is niet meteen dodelijk maar kan wel een zeer ernstige verslik-longontsteking veroorzaken. Als de deegbal heel groot is kan het evt ook benauwdheid veroorzaken doordat de grote prop in de slokdarm tegen de luchtpijp aandrukt.

Ben t met Randalinpony eens. Eerst even afwachten wat sectie uitwijst en dan pas met een beschuldigende vinger naar de eigenaar wijzen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:33

Vala schreef:
Ik vind het maar een raar verhaal, vers brood aantreffen in een weiland waarin al enkele dagen dode dieren liggen en ook nog andere dieren lopen??? En dan is het brood nog vers? Vreemd hoor. En dat het misschien niet goed is om vers brood te geven is nog tot daaraan toe maar dan gaan alledrie die ezels ook nog een tegelijk dood? Klopt niks van in mijn ogen.

hier ben ik het helemaal mee eens!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:49

Kon zelf eerst altijd ladingen (papieren zakken vol) brood ophalen, dat kregen mijn paarden dan dagelijks, hele broden tegelijk , wit, bruin, zacht, hard ... ze hebben er nog nooit wat van gekregen.

Kan me niet voorstellen dat dat de doodsoorzaak zou zijn van deze ezels, maar het is wel heel triest dit.
Ook al komt het uit een goed hart, beter geen dieren van andere mensen voeren gewoon.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:11

ezels hebben geen (vr)eetstop, ze blijven dooreten tot ze doodvallen, dus wie weet hoeveel brood ze gegeten hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:14

miranda1967 schreef:
ik geef wel eens wit brood wat over is aan paarden ..maar hooguit één bolletje per paard zou dit ook gevaarlijk zijn voor ze ?

Ja!!!! Witte broodbolletjes kunnen ernstige slokdarmverstoppingen veroorzaken (wit boord gaat plakken en blijft steken in de slokdarm)
Ken een aantal paarden en pony's die dit niet hebben overleefd.

Beter is oud gedroogd brood.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:33

Ezels eten echt niet de hele dag door hoor.
Bij ons staan ze ook en ze staan vaak genoeg te slapen of liggen lekker te rusten.

Wit brood is zowieso niet zo goed voor paarden dus ook niet voor ezels.
En zeker niet als het vers is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:54

Ik lees hier sinds maanden de ene welzijnsmelding na de andere qua dierenleed in België. Meer meldingen dan vanuit NL....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:36

Famke160301 schreef:
Brood (wit of bruin) kan in principe geen kwaad, mits t gedroogt is en dus niet vers meer is, en t niet beschimmeld is. Vers brood zou evt wel kwaad kunnen, in die zin dat t een slokdarmverstopping kan veroorzaken doordat de deegprop blijft hangen in de slokdarm. Dat is niet meteen dodelijk maar kan wel een zeer ernstige verslik-longontsteking veroorzaken. Als de deegbal heel groot is kan het evt ook benauwdheid veroorzaken doordat de grote prop in de slokdarm tegen de luchtpijp aandrukt.

Ben t met Randalinpony eens. Eerst even afwachten wat sectie uitwijst en dan pas met een beschuldigende vinger naar de eigenaar wijzen.

Een flinke slokdarmverstopping kan wel dodelijk zijn als er niets aan gedaan wordt...

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:06

oh mijn god... naja daar konden de omstanders ook niks aan doen dat die beestjes aan het brood zijn gestorven. Ze weten ja ook niet beter en wouden alleen helpen. Wel jammer zeg.
Ik vind wel dat de eigenaar hier heel streng op na gekeken mag worden als hij de dieren al eerder "in de steek liet"

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:07

Evelli schreef:
miranda1967 schreef:

Ja!!!! Witte broodbolletjes kunnen ernstige slokdarmverstoppingen veroorzaken (wit boord gaat plakken en blijft steken in de slokdarm)
Ken een aantal paarden en pony's die dit niet hebben overleefd.

Beter is oud gedroogd brood.

Het gaat ook heel erg gisten. Je kan beter bruinbrood geven, hier zitten meer vezels en dat soort in. Dat gist niet zo snel, maar houdt het inderdaad niet zo vers en geef ook niet zo veel brood. Het is gewoon niet goed voor ze

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:22

Bravura schreef:
Ik lees hier sinds maanden de ene welzijnsmelding na de andere qua dierenleed in België. Meer meldingen dan vanuit NL....

Dat valt mij idd ook op..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:44

Wat vreselijk triest dat er wederom een paar dieren de dupe zijn van (in mijn ogen) niet streng genoeg optreden van de wet! Als die man al heel veel ezels heeft en al in de kijkert staat door iets wat niet hoort.. waarom dan geen dierverbod? brood wat in het land ligt terwijl er andere dieren lopen... riekt bij mij naar vreselijke froude oftewel dierenmishandeling!! op de brandstapel die man :o (maar dat mag ik vast niet zeggen) :D

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:11

ik geef het helmaal niet meer,ik had vorige week 10 witte bolletjes over had dit verdeelt over ongeveer 15 pony's maar nu ik dit weet geef ik het voortaan gewoon niet meer aan de paarden ,zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ze er ziek van worden !

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:21

Hier is meer aan de hand, geloof me, er vallen niet zo maar 3 ezels om door eten van vers brood.
Ook de opmerking dat ze geen rem hebben vwb eten klopt niet. geloof me, als ze zich niet lekker voelen of er valt iets niet goed, eten ze echt niet verder.

Overigens is vers brood idd niet goed, gewoon drogen en af en toe een snee kan geen kwaad, sterker nog, wij gebruiken bij de ezels als ze diaree hebben (en dat is anders dan bij paarden, een ezel reageert wat vaker met diaree) één of twee sneetjes WIT GEROOSTERD brood, dan komt maag tot rust.

Dus nee, hier is echt meer aan de hand, zeer triest.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:29

Klopt Griebels. Maar ben je er tijdig bij (en laat meteen de DA komen) dan kunnen ze hier ook weer heel snel van opknappen. Hangt tuurlijk wel af van de ernst van de verstopping.

Veel meldingen vanuit België en niks uit NL? Tsja BLID komt op mij een beetje over als een sensatie zoekende instantie die zeer graag in t nieuws komt...

Miss een tip voor de BLID: trek eerst alles goed na en zorg dat je bewijzen hebt dmv sectie oid, voordat je t breed uitmeet in de pers...
Dit zal jullie geloofwaardigheid zeker ten goede komen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:40

Wat een naar bericht weer. Arme beesten.
randalinpony schreef:
je staat versteld wat mensen bij andersmans dieren over het hek durven donderen...

Klopt, ik heb eens iemand aangesproken die mijn paard tomaten 8)7 stond te voeren!