Velserbroek moet paardenmest vrij worden door verkeersbord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Velserbroek moet paardenmest vrij worden door verkeersbord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:08

www.ijmuidercourant.nl

Velserbroek is paardenpoep vrij. Althans dat is een bedoeling. Een fonkelnieuw verkeersbord wijst sinds vandaag ruiters er op om de uitwerpselen van hun edel dier in de berm te scheppen. Dat houdt de straat schoon.

Groene ballonnen, toespraken en minstens dertig belangstellenden maakten de onthulling van het bord aan het Hugaardskamp tot een klein feestje. Aan Ria van Es (57) de eer om samen met wethouder Annette Baerveld en Peter van Ling, directeur van woningcorporatie AWV Eigen Haard, de ballonnen de lucht in te laten vliegen. Zo maken ze het gebodsbord voor iedereen zichtbaar.

Ria kwam vijfentwintig jaar geleden als eerst in de Velserbroek wonen. Vandaar dat zij uitverkoren is om het lintje door te knippen. Niet omdat ze zo een hekel aan de paardenhopen heeft. Integendeel. ,,Ik vind het zelfs wel praktisch. Ik gebruik het om mijn tuin te bemesten. Mijn rozen bloeien er prachtig door.’’

Toch stemde ze in de officiële handeling te verrichten. Ria doet niet flauw.,,Ik kan het mij wel voorstellen dat andere buurtbewoners er wel last van hebben.’’

Marit

Re: Velserbroek moet paardenmest vrij worden door verkeersbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:11

Ria is mijn buurvrouw :) Het bord is trouwens vrij onduidelijk vind ik zelf, en het is blauw, dus nieuw officieels. Maar ik vraag me wel af wie er nu met een schepje gaat rijden. Ik denk niet dat er iets zal veranderen :')

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:16

iemand misschien een foto van het nieuwe bord? kan hem zo niet vinden in het artikel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:19

Misschien heeft Ria vriendjes die een hekel aan paarden hebben ??

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:22

Ik vind het niet meer als logisch dat als je paard op de stoep mest dat je dat opruimt. Op de straat vind ik het niet echt nodig.
@ marit,daar heb je toch geen schep voor nodig kun je ook f aan de kant trappen met je schoenen of laarzen,kleine moeite

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:31

Nou het punt is dat in die straat geen berm is. Het is een woonstraat zonder stoep. Voor liefhebbers of Google earth te bekijken :D Kruising hugaartskamp hofgeesterweg.
Niet dat het voor mij een probleem is, de weg staat loodrecht op de weg die alle paarden lopen.

Maar goed, het bord is eigenlijk zo'n bord dat aanduid dat je een woonwijk inrijd, met dan aan de onderkant een poppetje die in iets schept en een soort paard ernaast. Wel grappig bord maar niet meteen duidelijk.

En het is inderdaad niet per se Ria maar een paar andere bewoners die er last van hebben.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:35

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo goed begrijp wat je met je paard in een woonwijk doet? In velserbroek zelf heb je toch niet echt veel te doen met je paard.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:53

Eigenlijk mogen we al niet eens meer door Velserbroek rijden toch?

@eyoor aan de hofgeesterweg zijn 2 pensionstallen en nog een paar andere plekken waar paarden staan en als je naar Beeckestein of spaarnwoude wilt moet je wel over die weg en dus door de woonwijk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:07

Er staan 4 stallen aan de hofgeesterweg. Dus bij het uitstappen stappen ze vaak even door de wijk en voor buitenritten moeten al deze mensen ook door deze straat. Paarden van het land moeten ook naar stal etc. En daarbuiten heeft 90% van de mensen in de straat iets met paarden dus vrijwel niemand stoort zich aan de paarden zelf.
Ik woon er zelf ook en ik vind wel leuk, om de 5 minuten een paard voorbij. Als er hier geen paarden meer langs mogen komen kun je die 4 stallen wel opdoeken :')

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:17

gaat het om die weg? ik dacht echt het centrum ofzo joh! jullie bedoelen dus als ik het goed begrijp de weg bij schoorl en van neste?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:18

Nouja, meer de kruising tussen die weg en de hugaartskamp.
Niet het centrum inderdaad, daar zou ik het volkomen snappen :D

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:32

Ja, daar zou ik het ook wel snappen haha! Maar ik denk ook dat het inderdaad niet gaat helpen want wie gaat er nou met een schepje rijden om mest aan de kant te scheppen?
Dan heb je wel nog van die poepzakken maar die zijn heel onhandig want daar kan je helemaal niet mee wandelen of zonder zadel mee rijden...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:36

Nee poepzakken is echt een slechte uitvinding. Het bevestigen is al een ramp en met een buitenrit zo'n fladderend ding achter je aan? :')

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:43

dan heb je ook nog dat 'sommige' paarden niet willen dat je daarna weer opstapt :+
moet je 5 km naast je paard lopen, nou da's fijn! :j

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:49

Ja die poepzakken zijn echt heel slecht!
Ik heb 1x iemand ermee zien mennen en ze gaan bij ons in de stapmolen met poepzak
maar verder echt nog nooit iemand ermee gezien.

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:44

Wat een gedoe om zoiets, laat de mensen een voorbeeld aan ria nemen en niet zo moeilijk doen, gratis mest is nooit weg

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:11

1810naomi schreef:
Ja die poepzakken zijn echt heel slecht!
Ik heb 1x iemand ermee zien mennen en ze gaan bij ons in de stapmolen met poepzak
maar verder echt nog nooit iemand ermee gezien.

Je meent het,in de stapmolen?! Hoe ziet zo'n ding er uit?
Is het geen beter idee dat er per stal 1 x per week even iemand lang die weg gaat en alles opruimt?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:41

Ik denk dat als je de mest laat liggen als je op je paard zit, en later met een schep en kruiwagen terug komt, niemand zal klagen.
Helaas heeft nog nooit iemand die moeite genomen en daarom worden er nu maatregelen getroffen in de vorm van een bord en controlle op naleving hiervan.
Als ik met mijn paard wandel dan schuif ik met mijn laars alles poep opzij die ik tegenkom.
En dat zijn best veel hopen poep hoor!

Maar de andere kant van het verhaal begrijp ik ook.
Mensen willen 'landelijk wonen' in de randstad.
Zij gaan naast boerderijen wonen maar klagen dan wel over de 'overlast', en dat terwijl de boerderij er toch echt eerst stond!
Boerderijen hebben hun land moeten verkopen van de gemeente zodat deze 'zeurende' mensen er hun huis op konden bouwen.
Het is ook nooit goed he :) want de zeurende mensen blijven zeuren.... en de meesten hebben daar duidelijk schijt aan :D

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:06

@Ode: Die mensen woonden er toen er op de hofgeesterweg pakweg 10 paarden stonden, er zijn daarna 2 flinke pensionstallen bijgekomen... en enorm veel extra paarden.

Als ze gewoon met hun paard over de hofgeesterweg zouden lopen is er niets aan de hand maar ze moeten persee met hun knol de zijstraten in, daar hebben ze geen drol te zoeken aangezien dit niet op de route van duin/strand/bos/spaarnwoude ligt. En met het slappe excuus uitstappen hebben de omstanders geen drol te maken dat kan je namelijk ook doen over de hofgeesterweg dan kan je prima je paard uitstappen. Of ruim die stront gewoon eens op.

Als je auto geparkeerd staat in de zijstraat en het heeft geregend en de volgende rijdt er door heen zit je hele auto onder de stront, dit is gewoon vervelend. Waarom er koters met hun paard over de stoep moeten en door de poorten rijden snapt helemaal niemand.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:04

vind het een goede actie, wij hebben hier ook vele stallen in de buurt en weet nu al dat vanavond de hele straat vol ligt met hopen vanwege het mooie weer op zondag, als ik zelf buitenrij stappen we even af en vegen het dan met een stok even de goot in, want het is gewoon vies en voor fietsers ook nog eens echt gevaarlijk, als ze worden uitgereden of er een buitje overheen is gegaan, op de stal waar ik help rijd er iemand op de fiets mee met een schep als we een buitenrit maken in de buurt, dat is gewoon sociaal gedrag

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:47

eyoor schreef:
ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo goed begrijp wat je met je paard in een woonwijk doet? In velserbroek zelf heb je toch niet echt veel te doen met je paard.

Geen idee hoe de verkeers situatie daar is en de ligging van stallen.
Maar ik rij ook regelmatig in woonwijken etc. En vroeger ook al.
Simpelweg omdat mijn paard op een stal in een woonwijk stond midden in de stad.

Wij nemen doorgaans vuilniszak met van die trektouwtjes mee, die past in je broekzak.
Als je paard dan mest stap je af, doet de zak er binnenste buiten omheen "kleit" de boel bij elkaar
en dan is het optioneel of je hem ergens in de berm leeg kiepert tussen de roosjes van de gemeente,
danwel in een heeeeeel soms aanwezige gemeente afval bak gooit.

Enigste probleem zijn de wegen zonder stoep/berm die druk zijn, aangezien ze je dan tijdens het opruimen proberen dood te rijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:52

mimi123 schreef:
Wat een gedoe om zoiets, laat de mensen een voorbeeld aan ria nemen en niet zo moeilijk doen, gratis mest is nooit weg

tuurlijk heeft het iets gezelligs in de straat al die paarden, rijd zelf ook paard, maar als er van de 60 paarden die op een dag langs komen de helft, dus 30 hopen in je straat liggen is tochwel vies hoor, op stal laat je het toch ook niet liggen als je door de stallen loopt of bij de wat duurdere rijbodems ruim je het toch ook op? Waarom dan op straat niet?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:57

Ik kan me er best voorstellen dat mensen er niet blij van worden als er grote hopen mest op straat liggen. Als ik mijn hond uitlaat ruim ik de poep toch ook op, waarom zouden ruiters dan ook niet een schepje ofzo mee kunnen nemen, om de mest in ieder geval in de berm te schuiven.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:01

1810naomi schreef:
Eigenlijk mogen we al niet eens meer door Velserbroek rijden toch?

@eyoor aan de hofgeesterweg zijn 2 pensionstallen en nog een paar andere plekken waar paarden staan en als je naar Beeckestein of spaarnwoude wilt moet je wel over die weg en dus door de woonwijk.

Da's niet waar....je hoeft helemaal niet door die woonwijk. Simpel op de Hofgeestweg blijven en je rijdt zó naar Spaarnwoude of Beeckesteijn. Ik heb zelf ook in het verleden op de Hofgeestweg gestaan met m'n paard en die zijstraat hoef je helemaal niet te wezen met je paard, is gewoon een woonwijk en geen "normale" doorgaande weg. Kan me gerust iets voorstellen bij het ongemak voor de bewoners want er staan erg veel paarden op de Hofgeest en als die allemaal komen uitstappen ín de woonwijk (i.p.v. op de Hofgeestweg blijven waar een berm is en weilanden en je de drollen opzij kunt schoppen) wordt je daar niet blij van.
Zijn er simpelweg teveel. De normale doorgaande routes naar het bos moeten ze niet over zeuren vind ik (en anders afstappen en in de berm schoppen)maar een woonwijk/woonerf vind ik wel degelijk een verschil.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:25

Ik heb zo'n paard waar je zonder trapje dus nooit een keer weer opkomt. Maar ik woon niet daar dus dat scheelt weer :D
Ik ruim de mest altijd op als hij in een straat wat heeft laten vallen, ik ga dan altijd na de rit even terug met de auto, neem dan een vuilniszak en stoffer en blik mee en neem de mest gewoon mee (en gooi het thuis in de tuin tussen de planten).
Ik zou me juist schamen als ik bij iemand voor de deur een grote hoop zou laten liggen.
Maar sommige mensen kunnen idd wel zeiken hoor. Als je paard dan wat laat vallen meteen met een grote bek als een idioot tegen je tekeer gaan erover en je niet de kans geven om uit te leggen dat je straks terug komt, of als ik zeg dat mijn paard te groot is om even vanaf te stijgen antwoorden "nou en, dat is niet mijn probleem". En dan nog, ik rij dus ook niet met een schep, waar moet ik dat ding laten dan?
Zo heb ik wel een keer een grote hoop op de oprit van een mevrouw laten liggen omdat ze zo hard tegen me tekeer ging dat ik haar uiteindelijk zei dat ik het dit keer niet kwam opruimen omdat ik door haar grote bek daar absoluut geen zin meer in had :(

Ben trouwens heel benieuwd naar een foto van dat verkeersbord!