Onderzoek invloed van hulpmiddelen bij aangespannen sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek invloed van hulpmiddelen bij aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:58

www.knhs.nl

De paardensector staat in de belangstelling van de maatschappij en de politiek. Onder andere het welzijn van de paarden wordt nauwlettend in de gaten gehouden. De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) wil samen met haar leden op zoek naar een onderbouwing van de juistheid van het huidige beleid en/of aanknopingspunten voor verbeterslagen.

In opdracht van de KNHS en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (MinEL&I) voert HAS KennisTransfer onderzoek uit naar de invloed van reglementair toegestane hulpmiddelen binnen de aangespannen sport op het welzijn van paarden. Dit onderzoek wordt ondersteund door de Vereniging van Hackneyrijders Nederland (VHN), Vereniging van Tuigpaardrijders Nederland (VTN) en Vereniging Het Friese Tuigpaard (VFT). Het Nederlands Hippisch Kenniscentrum (NHK) heeft de aanzet tot dit onderzoek mede mogelijk gemaakt.

Op 11 juli jongstleden is het startsein gegeven voor uitvoering van het onderzoek. Diverse metingen van gedrag, hartslag en -variabiliteit en cortisol concentratie in het speeksel van paarden worden uitgevoerd in diverse situaties. Leden van de genoemde verenigingen worden op dit moment benaderd met de vraag voor deelname aan het onderzoek. Aan de hand van de resultaten maakt de KNHS via een transparant besluitvormingsproces, de vertaling naar het beleid omtrent reglementair toegestane hulpmiddelen.

Angela

Re: Onderzoek invloed van hulpmiddelen bij aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:18

Altijd goed om het dierenwelzijn goed in het oog te houden. Ik ben benieuwd welke hulpmiddelen ze onder de loep nemen, en wat de resultaten straks zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:32

schoenen, ringen, opzet, oordopjes,staarthouder enz.
mag ook weleens..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:14

spicegirl schreef:
mag ook weleens..

Helemaal mee eens. Net als dat er gekeken mag worden naar sporen, stang en trens in de dressuursport, gebruik van 'exotische' bitten in de springsport en sliding stops en barrel racing in de westernsport.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:34

Schoenen en ringen komen in de wedstrijdsport niet voor dus het lijkt me niet dat die bij dit onderzoek horen. Beslag dan weer wel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:13

Met ringen is niks mis, schoenen bij juist gebruik ook niet. Maar is hier niet van toepassing omdat deze gebruikt worden in de training. Oogkleppen zijn bijv. iets wat wel onderzocht kan worden (schijnt de nodige stress op te leveren?). Wat mij betreft wel eens dringend onder de loep genomen mag worden is de huisvesting van veel van deze paarden (mn Tuigers). Hele dagen in een donkere afgelsoten stal, zodat ze maar zo 'fris' mogelijk zijn, zodat ze beter tonen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:57

spicegirl schreef:
mag ook weleens..

ik vind dit nu weer echt een opmerking die je in dit soort topics kunt verwachten,
niet gehindert door enige kennis van zaken hier een mening over hebben.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:03

stoffel schreef:
spicegirl schreef:
mag ook weleens..

ik vind dit nu weer echt een opmerking die je in dit soort topics kunt verwachten,
niet gehindert door enige kennis van zaken hier een mening over hebben.

Helaas zijn er mensen met te veel kennis van bovenstaande zaken....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:44

Gelukkig zijn er mensen die dat op de juiste manier weten te gebruiken. Van een goede training wordt een paard alleen maar gespierder en sterker en dus beter. Maar daar gaat dit topic niet over.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:46

horseyfries schreef:
Gelukkig zijn er mensen die dat op de juiste manier weten te gebruiken. Van een goede training wordt een paard alleen maar gespierder en sterker en dus beter. Maar daar gaat dit topic niet over.

Welke spieren gaan volgens jou dan verbeteren met een opzet, oordopjes en staarthouder? :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:59

Ok, domme vraag van mij misschien, maar hoe heten die "touwtjes" waarmee ze de nek/het hoofd vast zetten? En wat is daar het nut van? - Geen verwijt, maar echte vraag.

Ik ben wel van mening dat alle dingen die alleen maar bedoeld zijn om paard zo mooi mogelijk te laten lopen en waar het paard echte hinder van ondervind, dat dat niet langer toegestaan mag worden, in alle disciplines.
Bijv. dat opsluiten in (donkere) stallen... :n ze gaan vaak ook mooier lopen door het lawaai van de tribunes (die juist bij aangespannen vaak voorkomt).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:38

Myfairytale schreef:
Ok, domme vraag van mij misschien, maar hoe heten die "touwtjes" waarmee ze de nek/het hoofd vast zetten? En wat is daar het nut van? - Geen verwijt, maar echte vraag.

Ik ben wel van mening dat alle dingen die alleen maar bedoeld zijn om paard zo mooi mogelijk te laten lopen en waar het paard echte hinder van ondervind, dat dat niet langer toegestaan mag worden, in alle disciplines.
Bijv. dat opsluiten in (donkere) stallen... :n ze gaan vaak ook mooier lopen door het lawaai van de tribunes (die juist bij aangespannen vaak voorkomt).

Dat is de opzet,blijft het hoofd "mooi"in de houding,alhoewel bij dravers het wel degelijk de functie heeft dat het paard niet ondersteboven kan gaan en kan "rusten"op het opzetje.

Vind al die dingen ook niets hoor,ben van mening dat een paard zich vrij moet kunnen presenteren in de ring.Dus geen dubbele ijzers omdat ze dan beter de benen optillen...geen staartbeugel enz.
Een goed paard met de juiste koetsier zal zich uitstekend kunnen laten zien,voordeel is ook dat als ze wat moe worden,hun nek niet breken over die zware ijzers...staart niet uit de beugel valt...dat ziet er niet uit :P

Maar misschien dat ze ook eens kunnen kijken naar hoe een paard staat ingespannen,daar begint het al mee.Velen staan belabberd in de strengen :\ Te kort,te lang,te strak...scheef....

Dan heb ik het nog niet eens over kliktuigen zonder borst in de drafsport :n

Wat de oogkleppen betreft,ben een groot voorstander van een kwart-oogklep.Ze kunnen alleen het kleine gedeelte achter zich niet zien maar voor de rest wel.

Elk hulpmiddel zou enkel gebruikt moeten worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn,sommige hulpmiddelen hebben een zeer belangrijke functie en dan niet enkel om het paard "mooi" te laten lopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:20

@stoffel -reuzeknap van jou, dat je van dat ene zinnetje kan zien wat voor ervaring en kennis ik van zaken heb.me dunkt dat ik juist weet waar het over gaat...
en een mening mag iedereen hebben.niet alleen de "deskundigen " .want een echte deskundige heeft niet veel externe hulpmiddelen nodig om zn paard goed te laten lopen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:32

Het is heel simpel. Wanneer alle paarden en pony's die nu met hulpmiddelen gepresenteerd worden niet meer op concours gaan zien de velden er heel anders uit.
De fokkerij is steeds bezig om paarden te fokken die zonder deze hulpmiddelen aan de top mee kunnen doen. Er zijn zat voorbeelden te noemen van paarden die zonder opzet en dubbele ijzers gereden worden in de top.
Toch zie ik er niet heel veel kwaad in. Die 5 minuten opzet in de ring. Anders konden de tuigpaarden de sport niet vol houden tot (soms zelfs na) hun twintigste. Want ook daar zijn vele voorbeelden van.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:34

om ermee te trainen heb ik niet zo heel veel problemen mee (mits goed gebruikt ),maar in een showring hoort zoiets niet thuis.

maar aangezien ze in verder alle takken van ruitersport de paarden in de ring in de gewenste houding kunnen laten lopen, zonder het dier zo vast te zetten, moet dat in de tuigsport ook kunnen.
zou een beetje vreemd zijn als een anky met bijzetjes haar proef reed, toch ? omdat ie anders niet in de gewenste houding loopt.word je ook de ring uitgestuurd, en gezegd terug te komen als je paard het wel kan.
zo moeilijk kan het toch niet zijn ?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:24

spicegirl schreef:
om ermee te trainen heb ik niet zo heel veel problemen mee (mits goed gebruikt ),maar in een showring hoort zoiets niet thuis.

maar aangezien ze in verder alle takken van ruitersport de paarden in de ring in de gewenste houding kunnen laten lopen, zonder het dier zo vast te zetten, moet dat in de tuigsport ook kunnen.
zou een beetje vreemd zijn als een anky met bijzetjes haar proef reed, toch ? omdat ie anders niet in de gewenste houding loopt.word je ook de ring uitgestuurd, en gezegd terug te komen als je paard het wel kan.
zo moeilijk kan het toch niet zijn ?

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar ik denk ook dat er een groot verschil is tussen een dressuurproef van een kwartier en een concours-rondje van 2 minuten met opzet, 2 minuten rust en weer een minuutje met opzet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:18

die paarden staan de hele tijd met die opzet.
maar als je paard geen 2 minuten in de gewenste houding kan lopen, zonder vast/op-gebonden te zijn, ben je in de showring niet op je plaats.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:42

spicegirl schreef:
die paarden staan de hele tijd met die opzet.
maar als je paard geen 2 minuten in de gewenste houding kan lopen, zonder vast/op-gebonden te zijn, ben je in de showring niet op je plaats.

Dan heb je niet goed opgelet. Ze komen binnen met opzet (niet allemaal, laat dat duidelijk zijn ;) ), met opstellen doet de groom hem los en bij afrijden gaat hij snel weer vast.
Plus dat de hele opzet eigenlijk geen hulpmiddel hoort te zijn, maar een middel waar het paard 'op kan steunen'. Net zoals een dressuurpaard een stang en trens heeft in de hogere klassen, en een westernpaard een stang met scharen van weet ik veel hoeveel centimeter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:50

die paarden "steunen "niet op het bit. en die lange scharen bij western zijn echt een dooddoener ! je hebt een maximum lengte ervoor nl. de gemiddelde rechte (dus scherpe !) scharen van een menbit zijn net zo lang. nl. plus bij western zijn de teugels los, dus er is helemaal geen steun aan de teugels/bit.
en een paard "steunt" niet aan een opzet, het paard word in een bepaalde houding gedwongen, een andere keus heeft dat paard nl. niet...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:56

Ik ben bang dat deze discussie op welles/nietes uitloopt.
Ik wil alleen maar zeggen dat in elke tak van de sport dingen gebeuren die niet iedereen kan waarderen. Wie herinnert zich niet de filmpjes die een aantal maanden geleden gemaakt werden bij het evenement waarbij de westernruiters hun paarden bijna tegen een muur lieten oplopen, tijdens het losrijden.
Ook dat was een situatie waarbij iedereen geschokt reageerde, behalve de ruiters zelf.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:27

dan heb jij die hele discussie niet gevolgd. ik wel.die ruiters zelf zijn pro's, en die zitten nu eenmaal niet op bokt.en je paard TEGEN een muur laten oplopen lukt je niet. het is juist de bedoeling dat ie ERVOOR stopt.een hulpmiddel dus om je paard bijtijds te leren stoppen.
maar daar gaat het hier niet om, die discussie is allang geweest...
het gaat hier om betuigde paarden, en de middelen die daarbij gebruikt worden. als we het daar eens over hebben, blijven we ontopic ;)
en zeker ook daar zijn misstanden, zoals bij ALLE takken van ruitersport..en die dienen ook aan de kaak te worden gesteld !

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:36

[quote="spicegirl"]die ruiters zelf zijn pro's, en die zitten nu eenmaal niet op bokt.quote]

Ook onder de gebruikers van de opzet zitten pro's.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:38

het gaat hier niet om pro's, of non pro's.
jij zei dat de ruiters zelf niet hadden gereageerd.kunst als je hier niet zit...daar ging het om.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:00

spicegirl schreef:
het gaat hier niet om pro's, of non pro's.
jij zei dat de ruiters zelf niet hadden gereageerd.kunst als je hier niet zit...daar ging het om.

Dat heb ik niet gezegd/ bedoeld. Tijdens het evenement waren de ruiters zich van geen kwaad bewust.
Steeds weer gaat het spreekwoord op; de beste stuurlui staan aan wal.

Ik ben ook zeker voorstander van wetenschappelijk onderzoek. Pas dan kan ik de conclusie trekken wat wel en niet door de beugel kan.
Nogmaals; wat mij altijd steekt is dat mensen die een andere tak van sport bedrijven gelijk naar anderen wijzen terwijl hun eigen sport ook niet altijd even vriendelijk is voor een buitenstaander.
Niet persoonlijk bedoeld!

Maar laten we nu eerst de resultaten van het onderzoek afwachten alvorens te veroordelen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:10

de pot verwijt de ketel hier- quote van jou ;
- Net zoals een dressuurpaard een stang en trens heeft in de hogere klassen, en een westernpaard een stang met scharen van weet ik veel hoeveel centimeter."...
- "...Wie herinnert zich niet de filmpjes die een aantal maanden geleden gemaakt werden bij het evenement waarbij de westernruiters hun paarden bijna tegen een muur lieten oplopen, tijdens het losrijden.
Ook dat was een situatie waarbij iedereen geschokt reageerde, behalve de ruiters zelf... "

jij zelf begon over andere sporten.ik zei zelfs om ontopic te blijven.het gaat hier over een onderzoek naar de tuigpaardensport, dus laten we het vooral daar dan over hebben. niet over westernfilmpjes, of lange scharen, of power en paint,of blauwe tongen...dat was niet mijn insteek.(al ben ik het daar ook niet overal mee eens )
en ik oordeel niet. ik trek mijn conclusies n.a.v. mijn eigen ervaringen , en wat ik gezien heb.en daar heb ik een MENING over...