'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 08:37

www.pzc.nl

Er moet in de gemeente Hulst strenger worden opgetreden tegen ruiters en koetsiers die paardenpoep op straat binnen de bebouwde kom niet opruimen.
Daarvoor pleiten onafhankelijk raadslid Jos van Eck en Marc de Maat (Progressief Hulst).

In de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken (ABZ) zei Van Eck klachten te hebben gekregen van inwoners van met name Sint Jansteen. Daar zijn een aantal wijken en straten nogal geliefd voor rijlessen met koetsjes. Er rijden dan ook meerdere keren per dag koetsen doorheen, met het resultaat dat er regelmatig hopen met uitwerpselen liggen.

Volgens de Maat en Van Eck wordt er slordig omgesprongen met de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV), waarin is opgenomen dat koetsiers zakken onder een paard moeten binden om uitwerpselen op te vangen en dat paardenvijgen op straat moeten worden opgeruimd.

Ook tijdens de recente Vestingdagen lag er nogal wat paardenpoep in de straten. Dat laatste vond burgemeester Jan-Frans Mulder niet zo'n probleem. "Het hoort toch een beetje bij de middeleeuwse sfeer van de Vestingdagen. Daarna is alles netjes opgeruimd."

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:04

Ja hoor, ik zie mijn pony al met zo,n mestzak achter hem aan. Hoe zien ze dat voor zich?
En de ruiters dan? Een rugzakje voor de paardenmest?
Laat de gemeente dan een keertje extra rond rijden om de mest op te ruimen. Vraag desnoods een kleine vergoeding van de verenigingen die daar hun menlessen organiseren.
Mestzak. Puh! Ben blij dat onze gemeente zich niet zo aanstelt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:06

balloon schreef:
Laat de gemeente dan een keertje extra rond rijden om de mest op te ruimen.

Nou moet niet gekker worden, dat de gemeente achter de kont van je paard moet aanlopen om de mest op te ruimen...?!

Voor de ruiter: stap even af en veeg het in de berm/put/boomspiegel of ga later terug om het op te vegen.
Voor de koetsier: mestzak, of even een bezempje + emmer mee op de koets

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:11

balloon schreef:
Ja hoor, ik zie mijn pony al met zo,n mestzak achter hem aan. Hoe zien ze dat voor zich?
En de ruiters dan? Een rugzakje voor de paardenmest?
Laat de gemeente dan een keertje extra rond rijden om de mest op te ruimen. Vraag desnoods een kleine vergoeding van de verenigingen die daar hun menlessen organiseren.
Mestzak. Puh! Ben blij dat onze gemeente zich niet zo aanstelt.

Moet de gemeente dan ook keertje extra rijden voor de hondenpoep......
Het is jou paard, dus jou mest lekker zelf opruimen maakt niet uit hoe.. Zijn in iedergeval zat manieren voor.

julius_juut

Re: 'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:35

Ik moet zeggen dat ik het probleem van mest op de rijbaan niet echt zie. Zolang het niet op een voetpad ligt heeft niemand er last van.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:36

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat ik het probleem van mest op de rijbaan niet echt zie. Zolang het niet op een voetpad ligt heeft niemand er last van.

Dus alle honden kunnen ook op de weg gaan kakken?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:38

Kan me het helemaal voorstellen van de gemeente. Jammer dat de ruiters dit niet vóór zijn geweest en niet 'gewoon zelf' de mest opruimen.

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat ik het probleem van mest op de rijbaan niet echt zie.

Nou, ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het niet echt lekker vinden. Ruikt niet fris, trekt vliegen aan, met al die regen nu wordt het zo'n derrie en het is gewoon POEP op straat...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:39

Yucca schreef:
julius_juut schreef:

Dus alle honden kunnen ook op de weg gaan kakken?

Tja, als het op de rijbaan is, en niet op een voetpad, zie ik het probleem niet inderdaad. Brrrr.... je zou eens mest onder de wielen van je auto krijgen. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:39

julius_juut schreef:

Motorrijders/fietsers kunnen uitglijden, en de wegbeheerder kan dan aansprakelijk worden gesteld, tenzij ze in hun voorschriften hebben staan dat de eigenaren het zelf moeten opruimen.

Paardenpoep trekt daarnaast veel (soorten) insecten aan, waar weer andere dieren zoals vogels op af komen. Bestuurders proberen deze weer te ontwijken met alle gevolgen van dien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:40

wat een onzin....als het voor je stoep ligt pak je een schep en kwak je het tussen je rozen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:41

geerke schreef:
wat een onzin....als het voor je stoep ligt pak je een schep en kwak je het tussen je rozen.

Dus andere mensen moeten "jouw" troep opruimen?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:43

geerke schreef:

Kom zeg, dan schuif je het wel heel makkelijk af. Laat die ruiters dat zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-09-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:44

julius_juut schreef:

Ik moet het met enige regelmaat van mijn scooter afschrapen :) lekker werkje, de poep van een ander op schoonmaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:45

ik noem paardenpoep geen troep maar hoogwaardig organisch materiaal wat heel goed bruikbaar is in de tuin....wat er na een popconcert buiten op het veld achterblijft noem ik troep.Daar vallen die paar paarendrollen helemaal bij in het niet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:46

Geerke, als jij dat vind, moet je het vooral in jouw tuin gebruiken. Maar niet het andere mensen van de openbare weg (of toevallige passanten van hun brommer, jakkes Telpeva) laten schrapen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-09-11 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:46

@Geerke
Dan ga jij in daar lekker alle paardenpoep van de weg halen om in je tuin te gooien......

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:48

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:49

Brainless schreef:
@Geerke
Dan ga jij in daar lekker alle paardenpoep van de weg halen om in je tuin te gooien......

dat doe ik al op mijn berg met vijf hectare om mij heen....wel de poep van mijn eigen paarden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:50

geerke schreef:
wel de poep van mijn eigen paarden.

Daar zit het hem in. :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:51

Voor menners is het maar een kleine moeite om zo'n zak aan te kopen en te bevestigen, voor ruiters is het een pak moeilijker. Als je alleen bent kan je het eventueel wat in de goot of grasberm schoppen, maar als telkens een groep moet stoppen lijkt me dat toch moeilijk en soms zelfs gevaarlijk. Maar als men op plaatsen waar mensen wonen veel gaat oefenen zegt dat dan ook niet veel over de weinige andere mogelijkheden die menners en ruiters daar in de streek hebben?

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:53

Ik voel me wel altijd heel lullig als mijn paard op straat poept. Maar afstappen en het opruimen is voor mij echt geen optie. Ik kan namelijk niet meer optappen zonder kruk, door een blessure aan mijn knie en de hoogte van mijn paard.
Als het bij mensen voor de deur zou gebeuren (rij eigenlijk niet in de bebouwde kom) dat dan zou ik wel aanbieden om het op te ruimen als ze een opstapje voor me hebben en anders maar even langs rijden met de auto op weg naar huis.
Als het buiten de bebouwde kom op de weg ligt laat ik het liggen (sorry Y;( )

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:59

Je kan altijd na het rijden terugkeren met de fiets/auto en het de berm/goot in schoppen toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:04

paardenmest of hondenpoep dat is een wereld van verschil. je weet wel carnivoor of herbivoor. het ene is mest en met het andere kan je niks. en tegen hondeneigenaren wordt niet opgetreden bah...
Gewoon die ambtenaren een extra rondje laten rijden en schuiven.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:06

Wessel2004 schreef:
Ik voel me wel altijd heel banketstaaf als mijn paard op straat poept. Maar afstappen en het opruimen is voor mij echt geen optie. Ik kan namelijk niet meer optappen zonder kruk, door een blessure aan mijn knie en de hoogte van mijn paard.
Als het bij mensen voor de deur zou gebeuren (rij eigenlijk niet in de bebouwde kom) dat dan zou ik wel aanbieden om het op te ruimen als ze een opstapje voor me hebben en anders maar even langs rijden met de auto op weg naar huis.
Als het buiten de bebouwde kom op de weg ligt laat ik het liggen (sorry Y;( )

Zo denk ik er ook over. Nu rij ik niet door de bebouwde kom dus kom ik dat probleem niet snel tegen. Buiten de bebouwde kom vnd ik het anders.

Jouw paard jouw mest dus moet je het zelf ook opruimen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:09

Brainless schreef:
geerke schreef:

Dus andere mensen moeten "jouw" troep opruimen?

Een beetje verdraagzaamheid misschien? Tegenwoordig is er altijd wel iets...iets minder op de tippen van de tenen lopen en relativeren.
Auto's stinken ook...de tuin kan er alleen maar voordeel uit halen :D